Te, joilla on hyvät tulot. Säännöstelettekö rahankäyttöänne vaikka ei tarvitsisi?
Minulla on velaton asunto, velaton sijoitusasunto ja 100.000e osakkeissa ja rahastoissa. Voisin surutta käyttää kaikki tuloni joka kk, mutta en vaan pysty. Säästöön pitää mennä 500-1000e joka kk
Kommentit (35)
En ole hyvätuloinen mutta ihan ok tuloinen. Jos kerran oppii tiettyyn elintasoon niin kulutuskin voi jäädä sille tasolle. Voisin kuluttaa enemmän mutta olen tyytyväinen ja iloinen nyt. En tarvitse hienoa uusia taloja,autoja, merkkivaatteita jne. Riittää kun rahaa jää säästöön ja kaikki tarpeellinen löytyy.
En varsinaisesti säännöstele, mutta en kyllä tuhlaakaan. Olen harkitsevainen kuluttaja ja joku ihmeen "shoppailu" on mulle todella vieras käsite. Kuukausittain jää säästöön keskimäärin n. 1000 e.
Näitä rahoja käytetään sitten, kun pitää vaikka ostaa uudempi auto tai jos ehditään joskus käymään jossain lomalla. Että tavallaan säästetyt rahat tuhlataan jossain vaiheessa, tosin säästötilille kyllä kertyy enemmän kuin sieltä kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on hyvätuloisen raja tässä?
Minä ajattelin tuon rajan niin, että voi arkisin tehdä mitä haluaa, ja silti jää tuo ap:n tonni kuussa säästöön. Ei summaa voi antaa, kun menot ovat ihmisillä eri suuruiset.
Kyllä.
Olen köyhistä oloista lähtöisin enkä ole koskaan oppinut tuhlaamaan, en edes koe tarvetta siihen. Olen hyvin hintatietoinen kaikessa.
Ainoa asia mihin käytän huoletta rahaa on matkustaminen ts nyt meillä on jo kotikin etelässä. Se ei ole koskaan hukkaan heitettyä
Tietenkin säännöstellään. Nettotulomme on yht. 12 000 ja tilipäivänä 40% siirretään taloustilille, 30% säästötilille ja 30% jää vapaaseen kulutukseen. Taloustilin ylijäämä siirretään vuoden lopussa säästötilille.
Joo ja ei Ensinnäkin menot on kovat kun on kaksi kiinteistöä, on matkustettu, syödään usein noutoruokaa tai ulkona, mulla on kallis harrastus eli siinä mielessä rahaa kuluu kyllä reippaasti. Mutta esim auto on 10 vuotta vanha perusauto, koskaan ei ole ostettu uutta autoa. Ostan vaatteet kirpparilta, kierrätän, tuunaan. En käytä kosmetiikkaan rahaa, en hoitoihin tms.
Eli toisaalta rahaa kuluu mutta jossain asioissa olen todella tarkka. Säästöön menee noin 1500€/kk
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin säännöstellään. Nettotulomme on yht. 12 000 ja tilipäivänä 40% siirretään taloustilille, 30% säästötilille ja 30% jää vapaaseen kulutukseen. Taloustilin ylijäämä siirretään vuoden lopussa säästötilille.
Mihin säästätte? Vuodessa kertyy noin 50 000€; keräättekö vain pahan päivän varalle?
Tietenkin. Pakolliset menot saa olla puolet nettotuloista. Lopuilla huvit, vaatteet, harrastukset, autonvaihdot ja ennenkaikkea pahanpäivän- tai eläkevara.
Vuosi- ja kuukausibudjetti ollut siitä lähtien kun muutin omilleni 25 vuotta sitten. Kassavirtaennusteessa oletan uuden tilikauden jatkuvan samanlaisena (eli korjaukset, rikkoutuneet kodinkoneet, matkat, mätkyt ja juhlat on myös jatkossa). Ylijäämät menee säästöön, lasten harrastukset on ehkä heikko kohtani (hevosia tai crossipyöriä en kuitenkaan ostele) Ensimmäisissä isoissa hankinnoissa käytin osamaksua, piti esim, olla uudehko auto työajoihin, mutta sen jälkeen ei kulutusluottoja yms.
En tuhlaa. Sijoitukset tuottavat yli 10 t käteen kk.
En tiedä mihin käytän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai säännöstelen!
Jo vanha kansa osasi sanoa: "Älä osta mitä haluat, älä osta mitä tarvitset. Osta vain se mitä ilman et pysy elossa!"
Ei senttiäkään turhuuksiin, ei sitä koskaan tiedä milloin se paha päivä tulee.
Tuhlailun lisäksi liiallinen nuukuuskin on jonkinlainen elämänhallintaongelma.
Se on tunne-elämän ongelma.
Mitä se säännöstely nyt tarkoittaakaan. Ei minulla mitään kummempaa budjettia ole, mutta säästötavoite kyllä. Se on asetettu niin että rahaa riittää kyllä reilusti haluamaani elintasoon, esim voin matkustaa sen mitä haluan. Toki voisin käyttää enemmän esim valitsemalla hyvän 3 tähden hotellin sijaan 5n tähden, tai lentämällä kalliimmassa luokassa. Mutta en koe että nämä olisivat lisähinnan väärtejä.
Viime vuonna säästöön meni noin 75% nettotuloista. Tavoitteena taloudellinen riippumattomuus viimeistään 50-vuotiaana (tai aiemmin, riippuen sijoitusten kehityksestä). Tämä on minulle arvokkaampaa kuin esim se parempi lentolippu.
Ostan mitä tekee mieli, mutta mielitekoja on varsin vähän, rahaa jää useampi tonni kuussa säästöön. Asunto, kesämökki ja auto ovat mieleiset, eivät kaipaa vaihtoa eikä myöskään mitään sisustusroinaa. Ravintolassa syömme pari kertaa viikossa, yleensä lounasta, ihan vaihtelun vuoksi vaikka itse tekemäni ruoka on yleensä parempaa. Vaatteita on riittämiin, en tarvitse lisää enkä tykkää shoppailla muutenkaan. Kirjat lainaan kirjastosta niin ei niitä tarvitse säilyttää tai hävittää.
Teatterihotellimatkoilla käymme miehen kanssa kotimaassa jos on kiinnostava klassinen esitys, ei mikään kiroilu tai väkinäinen alapäähuumoripläjäys. Ulkomaanmatkoja teemme useampia, niihin kuluu n. 10 000 e/vuosi/hlö. Kuukausitulot minulla n. 6000 e/netto, en ole työelämässä, tulot muodostuvat pääomatuloista ja varhennetusta osaeläkkeestä.
Minulla on ihan sama juttu. Opiskeluaikoihin sattui 90-luvun lama, ei siis löytynyt kesätöitä ja eka varsinainen työpaikkakin otettiin juuri sieltä mistä saatiin.
Jos koen asian tärkeäksi, en ole nuuka. Ukrainan armeijalle lähtee tonni kuussa