Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä ulkomailla olet asunut ja kuinka kauan? Osasitko/osaatko paikallista kieltä? :)

Vierailija
15.01.2023 |

Itse asuin Zürichissä Sveitsissä vuoden, osaan saksaa. Mutta vain sitä virallista saksaa, en sveitsinsaksaa, joten en juurikaan saanut paikallisia kavereita. Kävin C1-tason kielikokeessa siellä ja pääsin läpi.
Sitten olin 16-vuotiaana vuoden Intiassa Jaipurissa vaihto-oppilaana, opin hindiä. Tosin siihen valitettavasti sekottui paikallinen isäntäperheen kieli marwari, ja en osaa kunnolla lukea hindiksi. Puhuessa pärjään hyvin.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällä Pietarissa asuin aikanaan. En pitkään, vaan olin työharjoittelussa vuoden. Puhun venäjää kyllä. Tosin "oikeiden" venäläisten uutiskanavien puheesta en ymmärrä mitään, putoan kärryiltä, kun puhuvat niin pirun nopeaa "konekivääritulitusta". En tarkoita mitään Ylen Novostia, vaan venäläisten uutiskanavilla en pysynyt kärryillä. 

Vierailija
2/9 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjällä Pietarissa asuin aikanaan. En pitkään, vaan olin työharjoittelussa vuoden. Puhun venäjää kyllä. Tosin "oikeiden" venäläisten uutiskanavien puheesta en ymmärrä mitään, putoan kärryiltä, kun puhuvat niin pirun nopeaa "konekivääritulitusta". En tarkoita mitään Ylen Novostia, vaan venäläisten uutiskanavilla en pysynyt kärryillä. 

Vuosi on kohtuullisen pitkä harjoitteluaika mielestäni. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunu aikoinaan Pietarissa vuoden, opiskelin ja olin samalla töissä. Osasin sen verran, että meni arkikieli ihan hyvin ja loppua kohti kielitaito vaan parani. En pysty kuitenkaan keskustelemaan pidemmin tai ymmärtämään esim. radio-ohjelmia.

Oon asunu Ranskassakin, osasin alkeet ja käytin niitä niin paljo ku mahdollista.

Tanskassa oon ollu kesätöissä ja ruotsi kyllä sujuu. Sillä selvisin ihan hyvin, siellä on paljo ruotsalaisia.

Vierailija
4/9 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunu aikoinaan Pietarissa vuoden, opiskelin ja olin samalla töissä. Osasin sen verran, että meni arkikieli ihan hyvin ja loppua kohti kielitaito vaan parani. En pysty kuitenkaan keskustelemaan pidemmin tai ymmärtämään esim. radio-ohjelmia.

Oon asunu Ranskassakin, osasin alkeet ja käytin niitä niin paljo ku mahdollista.

Tanskassa oon ollu kesätöissä ja ruotsi kyllä sujuu. Sillä selvisin ihan hyvin, siellä on paljo ruotsalaisia.

Pärjäskö Ranskassa englannilla?

Vierailija
5/9 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa pari vuotta, en kuitenkaan yhtäjaksoisesti. Pärjäsin suht hyvin, espanjalaisten englanti on heikkoa. Portugalissa puhuvat englantia paremmin.

Vierailija
6/9 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään, että Intiaankin pääsee nykyään vaihto-oppilaaksi. Varmasti erikoinen ja hieno kokemus. 

Vierailija
7/9 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sveitsissä, Saksassa, Tanskassa, Espanjassa. 0,5-25 vuotta. Osaan hyvin kaikkien näiden maiden kieltä. Sveitsin osalta saksaa.

Vierailija
8/9 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosituhannen vaihteessa puoli vuotta Lontoossa. Elämäni parasta aikaa. Mennessä osasin englantia niin kuin A:n englannista kirjoittanut osaa, eli kehnohkosti. Takaisin tullessa jo aika hyvin.

Vierailija
9/9 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Japanissa ja asumista takana kohta viisi vuotta. Puhun japania sujuvasti ja kaikki kanssakäyminen niin töissä kuin muualla on japaniksi. Japanilaisen mieheni kanssa käytämme kotona myös japania sekä suomea miehen kielitason mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme