Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantaja hakee Kela-korvaukset ja sairaustietoni?

Vierailija
15.01.2023 |

Työnantaja ilmoitti, että hakee Kela-korvaukset työntekijän puolesta työterveyskäyntien jälkeen. Huomasin, että lomakkeessa, jolla valtuutetaan työnantaja hakemaan korvauksia, lukee että liitteeksi laitetaan selvitykset lääkärin tai hammaslääkärin antamasta hoidosta ja tutkimus ja hoitomääräykset ja selvitykset niiden perusteella annetusta hoidosta.

En halua työnantajan saavan minun terveystietojani ja käyntisyytä tietoon. Mitähän kannattaisi tehdä? Tietääkö joku, onko työnantajalla oikeasti oikeus Kela-korvausten itselleen hakemiseksi saada tietää mitä intiimivaivoja olen hoidattanut ja miten?

Olen huolissani siitä, että yksittäisen työntekijän työterveyden lääkärikäyntien syyt eivät jääkään anonyymeiksi, kuten lain mukaan käsittääkseni pitäisi olla?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan tein otona korvauskäsittelijän hommia. Osassa käsiteltävistä laskuista ei ollut liitteitä, koodeja tms. muuta "lisätietoa" sisältävää. Joskus taas mukana oli parikin sivua selostusta vaivasta/sairaudesta. Välillä kurjia juttuja kuten syöpädiagnoosi jne. Sanotaan tässä vaiheessa, että tuohon aikaan työterveys kyseisessä yrityksessä oli varsin kattava. Todellakin luin kaikki paperit läpi, osin koska mun piti kuitenkin käsitellä laskut eteenpäin ja myönnän, osin silkasta uteliaisuudesta. Kukaan työntekijöistä, ei edes pomo, tiennyt miten paljon sain/jouduin perehtymään ihmisten tilanteisiin. Tiesin ikävät ja iloiset asiat kuten raskaudet jne. Luulen, että tieto asiasta olisi monia saattanut ahdistaa ja siksi(kin) keskustelin käsittelyyn ja/tai maksuun liittyvistä yksityiskohdista ainoastaan työterveyden kanssa. Osaan myös pitää asiat omana tietona eli mulla ei ole tarvetta itsekorostukseen vihjailemalla tia juoruamalla muitten asioista. Se täytyy sanoa, että osa oli aika ahdistavaa luettavaa. 

Vierailija
42/43 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri lausunto - ei työkykyinen- pitäisi riittää työnantajalle, diagnoosit ei heille pitäisi kuulua. Se on sitten erikseen jos joudutaan työtehtäviä muuttamaan terveydellistä syistä.

Kyllä diagnoosit kuuluvat työnantajalle, sillä kaikki sairauspoissaolot eivät ole palkallisia. Työpaikoilla pitää olla määrätty henkilö, joka hoitaa sairauslomatodistukset, Kela-korvaukset ja työterveyshuollon laskut. Se ei välttämättä ole oma esimies.

Työpaikkalääkäri voisi määritellä sen onko palkallista vai ei. Näin se pitäisi mennä, vain se tieto sitten työnantajalle ei dg:t ikinä.

Niin että lääkärin pitäisi opetella kaikkien työnkuvat?

Potilas itse kertoo lääkärille työnkuvansa.

Miksi hr:n pitää opetella dg:t? Työterveyslääkäri tietää missä ammatissa henkilö työskentelee, heille kuuluu myös työkykyarviointi henkilön sairauslomasta ja näin he tekevätkin jo nyt.

Juurikin näin, kunhan vaan muistaa, että lääkärin tekemällä työkykyarvioinnilla ei ole mitään tekemistä sairausloman palkallisuuden kanssa.

Tämä pitää paikkansa, mutta kaikki työnantajat eivät ole tästä tietoisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ikävältä. Kyllä minun miehen sairausloma lapussakin kyllä lukee, minkä sairauden takia on poissa.

Meillä on ohjeena, että esimiehelle ei tarvitse kertoa sairasloman syytä. Yleensähän ne toki haluaakin kertoa, jos kyse on vain flunssasta tms. eikä sen henkilökohtaisemmasta asiasta. Vastakkaista sukupuolta olevalle saman ikäiselle pomolle on kuitenkin vähän noloa kertoa intiimiasioista.

Työterveydessä käyntini ei liittynyt sairauspoissaoloon, vaan intiimivaivaan, joka ei estä työntekoa. Kuitenkin Kela-korvauksia varten ilmeisesti tarvitaan työnantajalle kaikki terveystiedot ja asiaa hoitava työkaverini saa tietää yksityiskohtaisesti lääkärikäynnistä ja vaivastani (pelkkä intiimivaivan diagnoosikaan ei siis ilmeisesti työnantajalle riitä, vaan tarvitaan tarkka kuvaus saadusta hoidosta ja vaivasta)?

No ihan ensiksi suosittelen kasvamaan aikuiseksi noiden häpeämisten suhteen. Sua varmaan hävettää kaupastakin ostaa vessapaperia tai siteitä. On elämä paljon helpompaa, kun lakkaa häpeämästä sellaisia asioita, jotka ovat aivan normaaleja.

Toisekseen jos menet työterveyslääkärille vaivan takia, joka ei vaikuta työkykyysi, on syytä hyväksyä se, että tieto vaivastasi menee vaitiolovelvolliselle kollegallesi, joka ilmeisesti on teillä se, joka Kela-korvaukset käsittelee.

Totta kai työantajan kuuluu saada tietää, mihin sen maksamaa palvelua käytetään. Sun intiimivaiva voisi olla vaikka peräreiän valkaisu tai joku muu kosmeettinen toimenpide, jota työantajan ei todellakaan kuulu maksaa.

Työskentelen itse noin  500 hlön yrityksen HR:ssä ja aina jaksaa ihmetyttää, miten jotkut ovat kuin pieniä lapsia, joille kuuluu vaan kaikenlaisia oikeuksia, mutta ei mitään velvollisuuksia.

Maksa itse jatkossa käyntisi yksityisellä sellaisista vaivoista, jotka ovat olevinaan niin häpeällisiä, niin ei tarvitse pelätä työantajan kyttäämistä.

Avainsanat tuossa vastauksessasi on: noin 500 hlön yrityksen. Siellä noudatetaan sääntöjä, vaitiolovelvollisuutta jne. Mutta haluaisinpa nähdä sen pk-yrityksen, jossa näin on. Kyllä niissä niin terveys- kuin sairaustiedot ja sairauslomien syyt vuotavat moniin korviin.