Työnantaja hakee Kela-korvaukset ja sairaustietoni?
Työnantaja ilmoitti, että hakee Kela-korvaukset työntekijän puolesta työterveyskäyntien jälkeen. Huomasin, että lomakkeessa, jolla valtuutetaan työnantaja hakemaan korvauksia, lukee että liitteeksi laitetaan selvitykset lääkärin tai hammaslääkärin antamasta hoidosta ja tutkimus ja hoitomääräykset ja selvitykset niiden perusteella annetusta hoidosta.
En halua työnantajan saavan minun terveystietojani ja käyntisyytä tietoon. Mitähän kannattaisi tehdä? Tietääkö joku, onko työnantajalla oikeasti oikeus Kela-korvausten itselleen hakemiseksi saada tietää mitä intiimivaivoja olen hoidattanut ja miten?
Olen huolissani siitä, että yksittäisen työntekijän työterveyden lääkärikäyntien syyt eivät jääkään anonyymeiksi, kuten lain mukaan käsittääkseni pitäisi olla?
Kommentit (43)
Työterveys on eri asia kun lääkärikäynti. Työterveys on työnantajan yhteistyökumppani ja sairaslomatodistukseen työnantajan nähtäväksi tulee diagnoosikoodi. Näin siksi, että kaikki diagnoosit eivät oikeuta palkalliseen sairaslomaan. Myös kolmikantaneuvottelussa (jos sulla on paljon poissaoloja) vaihdetaan tietoa työnantajan, lääkärin ja sinun välillä.
Jos sulla on salattavia diagnooseja, niin hoidata ne terveyskeskuksessa ja yksityisellä. Työterveydessä sitten vaan tavalliset nuhat.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ikävältä. Kyllä minun miehen sairausloma lapussakin kyllä lukee, minkä sairauden takia on poissa.
Meillä on ohjeena, että esimiehelle ei tarvitse kertoa sairasloman syytä. Yleensähän ne toki haluaakin kertoa, jos kyse on vain flunssasta tms. eikä sen henkilökohtaisemmasta asiasta. Vastakkaista sukupuolta olevalle saman ikäiselle pomolle on kuitenkin vähän noloa kertoa intiimiasioista.
Työterveydessä käyntini ei liittynyt sairauspoissaoloon, vaan intiimivaivaan, joka ei estä työntekoa. Kuitenkin Kela-korvauksia varten ilmeisesti tarvitaan työnantajalle kaikki terveystiedot ja asiaa hoitava työkaverini saa tietää yksityiskohtaisesti lääkärikäynnistä ja vaivastani (pelkkä intiimivaivan diagnoosikaan ei siis ilmeisesti työnantajalle riitä, vaan tarvitaan tarkka kuvaus saadusta hoidosta ja vaivasta)?
Vierailija kirjoitti:
Työterveys on eri asia kun lääkärikäynti. Työterveys on työnantajan yhteistyökumppani ja sairaslomatodistukseen työnantajan nähtäväksi tulee diagnoosikoodi. Näin siksi, että kaikki diagnoosit eivät oikeuta palkalliseen sairaslomaan. Myös kolmikantaneuvottelussa (jos sulla on paljon poissaoloja) vaihdetaan tietoa työnantajan, lääkärin ja sinun välillä.
Jos sulla on salattavia diagnooseja, niin hoidata ne terveyskeskuksessa ja yksityisellä. Työterveydessä sitten vaan tavalliset nuhat.
Vastauksesi ei liittynyt mitenkään kelakorvausten hakemiseen. Mikä siinä on, että jotkut eivät tajua asioitten ydintä koskaan?
Itse kummastelen kelakorvausta hamuavaa työnantajaa. Ei meillä työnantaja noin toimi.
Vierailija kirjoitti:
Itse kummastelen kelakorvausta hamuavaa työnantajaa. Ei meillä työnantaja noin toimi.
Työterveyden anonyymiys menee Kela-korvauksen hakevan työnantajan myötä.. eikä maksuttomista lääkärikäynneistä ole hyötyä kuin sellaisissa ei-noloissa vaivoissa, jotka voisi itse kahvipöydässä kertoa työkavereilleen :(
Olisipa edes vaihtoehtona hakea ne kelakorvaukset itse ilman että tarvitsee antaa työkaverille kuvaus lääkärikäynnin syystä.
Työterveyshoitaja tenttasi kuolleitten vanhempieni sairaustietoja! En tietenkään kertonut, ne eivät kuulu työnantajalle . Älkää ihmiset menkö tähän vipuun!
En ymmärtänyt pätkääkään. Työnantaja hakee sairauspäivärahan mutta jos ap ei ole ollut sairauslomalla, mitä kelakorvausta työnantaja hakee?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt pätkääkään. Työnantaja hakee sairauspäivärahan mutta jos ap ei ole ollut sairauslomalla, mitä kelakorvausta työnantaja hakee?
Samaa ihmettelin! Pääseekö nuhanenä työtereyshuoltoon? Käsittääkseni ei.
Jos sairausloma on tarpeeksi pitkä, työnantaja hakee kelakorvauksen itselleen. Se on korvaus palkasta. Tottakai työnantaja tietää sairautesi nimen.
Työnantaja hakee korvauksia Kelalta työterveyspalveluista jälkikäteen. Jos on pienikin mahdollisuus, että kollega tai työnantaja pääsee käsiksi henkilökohtaisiin terveystietoihin, en antaisi lupaa ja hoidattaisin itseni jatkossa muualla.
Meillä vastaavassa tilanteessa kaikki asiat hoidetaan toisen yksikön toimesta, jotta saman yksikön sisällä ei käsitellä kollegoiden asioita tietosuojasyistä. 
Kelalle ne tiedot menevät, eivät työnantajalle. Se tosin menee työnantajan tietoon, onko lasku psykiatrin, gynekologin vain jonkun muun vastaanotosta.
Työnantaja hakee kelakorvausta työterveyden lääkärikäynneistä samalla tavalla kuin yksityinen asiakas hakee yksityislääkärikäynneistä
Tietenkin työnantaja saa tietä sairasloman diagnoosin.
Että onko ollut krapulapäivä vaiko tosiaan flunsassa.
Krapulapäivältä ei makseta palkkaa, mutta flunssapäivältä maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja hakee korvauksia Kelalta työterveyspalveluista jälkikäteen. Jos on pienikin mahdollisuus, että kollega tai työnantaja pääsee käsiksi henkilökohtaisiin terveystietoihin, en antaisi lupaa ja hoidattaisin itseni jatkossa muualla.
Meillä vastaavassa tilanteessa kaikki asiat hoidetaan toisen yksikön toimesta, jotta saman yksikön sisällä ei käsitellä kollegoiden asioita tietosuojasyistä.
Ei minun työnantajani hae Kelalta mitään. Ei ole koskaan edes kysynyt valtuutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelin! Pääseekö nuhanenä työtereyshuoltoon? Käsittääkseni ei.
Jos työterveyshuolto on riittävän kattava, niin kyllä pääsee. Nuhanenän syy voi olla esimerkiksi työpaikan aiheuttama allerginen reaktio.
Lääkäri lausunto - ei työkykyinen- pitäisi riittää työnantajalle, diagnoosit ei heille pitäisi kuulua. Se on sitten erikseen jos joudutaan työtehtäviä muuttamaan terveydellistä syistä.
Siis onko tässä nyt niin, en ymmärrä,  kelahan maksaa työterveyspalveluista n. 60 % työnantajalle.
Eikö se siis riitä että palvelujen järjestäjä laskuttaa 40 käyntiä kuukaudessa ja työnantaja  hakee laskun perusteella kelan osuuden?
Tarvitseeko siis kela joka käynnistä diagnoosin?  Ja sen vähäisen   omavastuuosuuden lääkärikäynnistä korvaa työnantajalle joka käyntimaksut maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ikävältä. Kyllä minun miehen sairausloma lapussakin kyllä lukee, minkä sairauden takia on poissa.
Meillä on ohjeena, että esimiehelle ei tarvitse kertoa sairasloman syytä. Yleensähän ne toki haluaakin kertoa, jos kyse on vain flunssasta tms. eikä sen henkilökohtaisemmasta asiasta. Vastakkaista sukupuolta olevalle saman ikäiselle pomolle on kuitenkin vähän noloa kertoa intiimiasioista.
Työterveydessä käyntini ei liittynyt sairauspoissaoloon, vaan intiimivaivaan, joka ei estä työntekoa. Kuitenkin Kela-korvauksia varten ilmeisesti tarvitaan työnantajalle kaikki terveystiedot ja asiaa hoitava työkaverini saa tietää yksityiskohtaisesti lääkärikäynnistä ja vaivastani (pelkkä intiimivaivan diagnoosikaan ei siis ilmeisesti työnantajalle riitä, vaan tarvitaan tarkka kuvaus saadusta hoidosta ja vaivasta)?
No ihan ensiksi suosittelen kasvamaan aikuiseksi noiden häpeämisten suhteen. Sua varmaan hävettää kaupastakin ostaa vessapaperia tai siteitä. On elämä paljon helpompaa, kun lakkaa häpeämästä sellaisia asioita, jotka ovat aivan normaaleja.
Toisekseen jos menet työterveyslääkärille vaivan takia, joka ei vaikuta työkykyysi, on syytä hyväksyä se, että tieto vaivastasi menee vaitiolovelvolliselle kollegallesi, joka ilmeisesti on teillä se, joka Kela-korvaukset käsittelee.
Totta kai työantajan kuuluu saada tietää, mihin sen maksamaa palvelua käytetään. Sun intiimivaiva voisi olla vaikka peräreiän valkaisu tai joku muu kosmeettinen toimenpide, jota työantajan ei todellakaan kuulu maksaa.
Työskentelen itse noin 500 hlön yrityksen HR:ssä ja aina jaksaa ihmetyttää, miten jotkut ovat kuin pieniä lapsia, joille kuuluu vaan kaikenlaisia oikeuksia, mutta ei mitään velvollisuuksia.
Maksa itse jatkossa käyntisi yksityisellä sellaisista vaivoista, jotka ovat olevinaan niin häpeällisiä, niin ei tarvitse pelätä työantajan kyttäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Kelalle ne tiedot menevät, eivät työnantajalle. Se tosin menee työnantajan tietoon, onko lasku psykiatrin, gynekologin vain jonkun muun vastaanotosta.
Työnantaja hakee kelakorvausta työterveyden lääkärikäynneistä samalla tavalla kuin yksityinen asiakas hakee yksityislääkärikäynneistä
Ei sitä haeta, vaan kassalla maksun yhteydessä näytetään Kela-korttia lukijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vastaavassa tilanteessa kaikki asiat hoidetaan toisen yksikön toimesta, jotta saman yksikön sisällä ei käsitellä kollegoiden asioita tietosuojasyistä.Ei minun työnantajani hae Kelalta mitään. Ei ole koskaan edes kysynyt valtuutusta.
En käsitä kyllä minäkään.
Kelahan  tukee työnantajia työterveyden järjestämisestä,  joskus oli noin 60 %, en työelämässäkään kullut tuollaista.
Aina ajatellut että sen hoitaa lääkäriasema,  työnantaja ja kela keskenään .  Kustannukset.