♥ TERHOKKAAT torstain napakeskusteluun ♥
[color=purple]Omien ja toisten ;)[/color]
Ja tässä eiliset porinat ->
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8849626&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (35)
Oli sen verran puuhaa eilen ettei illalla jaksanut kuin lukea muiden jutut. Saatiin appiukon kanssa kaikki tapetit pois (lähti tosi helposti) ja purettiin makkarin kaapisto ja siirrettiin sitä osa eteiseen. Miehelle en kertonut asiasta joten oli kiva ylläri kun tuli myöhään kotiin ja ajatteli joutuvansa hommiin, saikin vaan sitten olla. Tänään hommat jatkuu...
Zatu - täytyy siis kokeilla tuota sun ohjetta, jos sitten ens viikolla ehtis... Hienoa että arvot kohdillaan, toivottavasti se sappikin ok.
Hermoista - täällä kanssa yksi jolla välillä pinna katkeaa.
PainoG - lähtöpainoakin ihan liikaa ja tullut nyt n. 13 kg. Yli 90 kg täällä massaa ja pituutta joku 166 :-( Voi teitä höyhensarjalaisia kun murehditte....
äityli - onnittelut 30 viikosta ja tyttöuutisista ja hyvä että istukka siirtynyt.
ariella77 - nyt lepoa! Siis vaikka muuta kuin nukkumista, kannattaa tosiaan neuvolassa jutella mulla terkka aika äkkiä oli huolissaan ja toi sun tilanteesi kuulostaa aika huolestuttavalta. Th peloitteli mua sillä että masennus / väsymys jatkuu sitten vauvan synnyttyä ja vaikuttaa myös siihen...
beijaflor - toivottavasti ei noi protskut ja muut aiheuta sen kummempaa. Hyvää Helsingin reissua!
( . ) vähän väsy eilisen remppa touhuamisen takia, mutta muuten ihan jees. Pelottaa että masukki on kääntynyt taas pää ylöspäin kun liikkeet tuntuu ihan erilailla kun vähän aikaa sitten. No ens viikolla neuvola...
Tässä lyhyesti torstaihin.
t. Mirabella ja Albert rv 33+3
Olen aika laiska kirjoittelemaan itse tänne, johtuu lähinnä ajan puutteesta, mutta innolla käyn kyllä lähes päivittäin lukemassa teidän kuulumisia aina kun kerkeen= ) !! Nyt aikaa tuntuu olevan liikaakin kun lääkäristä määräsivät lepoon ja löhöilyyn, joten ajattelin terästäytyä ja kirjoitella kuulumisia!
Lepo ja löhöily on kyllä kaukana noiden lasten kanssa mutta ihmeen hyvin ne on ymmärtänyt, ettei äiti enää pääsekään pulkkamäkeen tai muihin raskaisiin juttuihin.
Vauva oli siis laskeutunut ja kiinnittynyt jo " lähtökuoppiin" , joten siksi siivoilut ym. on kiellettyjen listalla. Paikat ovat kyllä pysyneet kiinni mutta niin ne ovat pysyneet edellisissäkin raskauksissa melkein h-hetkille asti...eli ei kerro mitään. Nyt kun malttaisi vain ottaa rauhallisesti....meikäläinen on aina niin ylienerginen että helpommin sanottu kuin tehty! Sf-mitta on 22 joka siis romahti viime neuvola käynnillä tuolta keskikäyrältä reippaasti alakäyrän alle...siksi siis tutkimuksiin jossa todettiin tuo laskeutuminen! Onko muilla tullut jo selkeää laskeutumista? Huolettaa vain vähän kun edellisissä raskauksissa vauva laskeutui n. viikko ennen synnytystä!!
Painoa on tullut jo 10 kg ja jos makoiluna jatkuu tämä loppuaika niin sehän nousee vielä hurjasti!! Niin ja edellisissä raskauksissa on myös tullut 15-20 kg joten miksi ei nytkin. Paino on kuitenkin normaalin rajoissa aina kun ei tuota lähtöpainoa ole paljoa. Pituutta siis 164 ja paino tällä hetkellä 56kg.
Misty 31+4
juu... vaan yhdeksän herätystä viime yönä! Miehen kanssa vähän romantisoitiin yhdentoista aikaan ja aattelin että nyt varmaan saa hyvin nukuttua kun oli ihanan rento olo. Neljältä heräsin VIIDENNEN kerran vessaan, viideltä Eetu heräsi ja kiipesi viereen, kuudelta Eetu heräsi ja huusi ku jellona ku tahtoi äiskän kainaloon, seittemältä miehen herätys alko piipata, puol kahdeksalta kuudes vessareissu ja puol ysiltä poika heräs ja uusi päivä alkaa.
Mutta jotain positiivista, puntari näytti kaks kiloa vähemmän ku illalla! Jotta ei ole peli vielä menetetty =). Nyt vieressä vaaditaan aamupalaa.
Hyvää päivänjatkoa kaikille!
[color=8B4789]Täällä ollaan herätty jo kiukkuisina kahdeksan aikaan, kun jossain päin taloa aloittivat ärsyttävän remontoinnin. Pitäis heidänkin ajatella, että täällä on kiukkuinen raskaana oleva, joka vois haluta nukkua hieman pidempään. Mrr!
[color=CD1076]Toista päivää täällä lomaa siis viettelen. Tiistaina olin viimeistä päivää töissä. Jotenkin mieletön ajatus, ettei ainakaan vuoteen tarvitse töihin mennä :) Mut toisaalta tuntuu siltä, että tipahtaa yhdestä yhteisöstä ulkopuolelle, kun ei vauvan synnyttyä tule kuitenkaan olemaan niin paljon työkavereiden kanssa yhteydessä. No perjantaina heitä kuitenkin seuraavan kerran näen, kun pikkujoulua vietellään :)
[color=8B4789]Eilinen päivä menikin kiireessä, kun olin ensimmäiselle lomapäivälle hamstrannut kamalasti hommia. Myös kampaajalla pääsin käymään, ja nyt on tällä tytöllä punainen tukka :) On mun hiukset aiemminkin olleet punaiset, mut nyt viimeksi keskiruskeat, jossa vaaleita raitoja, joten siihen nähden muutos on piristävä :)
[color=CD1076]Kampaajan kanssa eilen naurettiin, että mahdanko enää ehtiä kampaajalle, ennen Pavun syntymää, sillä olen pyrkinyt käymään siistimässä hiuksia 6 viikon välein. Ja tänään on TASAN 6 viikkoa laskettuun aikaan!!! Apua!
[color=8B4789]No mistäs täällä oli keskusteltu, ettei ihan omanapaiseksi mene tää jutustelu...
JouluvaloG: Juuri eilen asentelin parvekkeelle jouluvalot. Minulla on siellä 2m korkea pajusta tehty " pysti" (kuusenmallinen), johon virittelin sinisen ja kirkkaan ulkovalosarjan. Päälle en sitä ajatellut laittaa ennen ku ihan marraskuun lopussa/joulukuun alussa. Makuuhuoneen ikkunaan on myös tulossa jouluvalot, mutta ne saavat odottaa asennustaan joulukuun alkuun, kun ovat ihan helpot laittaa.
[color=CD1076]PainoG: Täällä viime neuvolakäynnillä oli tullut 9kg lähtöpainoon, joka oli 78kg ja pituus 175kg. Että siis ihan tarpeeksi. Tänään mulla on iltapäivällä neuvolassa, jossa tilanne taas päivitetään...
[color=8B4789]Kiukuttelusta: Mulla se on taasen vähän helpottanut. Uskon, että aiempi kiukuttelu johtui enimmäkseen väsymyksestä, mutta sekin on nyt helpottanut.
[color=CD1076]Ariella: Minustakin toi sun unettomuus kuulostaa kurjalta. Sinuna harkitsisin kyllä sairaslomalle jäämistä!
[color=8B4789]Jouluruoista täällä oli keskusteltu: Voi että alkoikin tehdä mieli. Mä rakastan jouluruokia! Ehdottomasti meidän joulupöydästä löytyy kinkku, imelletty perunalaatikko, maksalaatikko, porkkanalaatikko, graavilohta, rosollia, tietty sekametelisoppaa ja kermavaahtoa jälkiruoaksi. Aamulla syödään riisipuuroa ja sekametelisoppaa tai luumusoppaa mantelin kanssa. Ja viiniä ruoan kanssa sekä glögiä pitkin päivää. NAM! Olis jo joulu!
[color=CD1076]Sairaalakassia ei ole täälläkään pakattu. En usko, että pakkaankaan vielä. Jos sitte joulukuun puolen välin tienoilla. Vaikka mua nyt onkin supistellut enemmän, niin en jaksa uskoa, että tää syntyisi ennen laskettua aikaa.
[color=8B4789]Mut nyt täytyy varmaan jo lopetella, että tän vielä joku jaksaa lukea. Taidan mennä aamiaiselle. Voin käydä neuvolan jälkeen taas kertomassa kuulumisia...
Sulina + Papu rv 34+0
Hö! kirjoitin kauheen litanian ja se hävis!!!!
Zatu: huomenna kriisissä myös :)
Paino G:
Tullut 10 kg ekasta nla-käynnistä. Pituus 169 cm ja paino nyt 75 kg. Tosin puoli vuotta ennen raskautumista osoitin pyöristymisen merkkejä muutamalla kilolla. Se tulee mikä tulee :( Tosin jos painoa tulee max +15 kg, niin hyvä, ei enempää tähän runkoon kiitos.
Kaksikielisyys G:
Meillä molemmat ollaan ä-kieleltä suomenkielisiä. Mulla myös isän puolelta ruotsinkielinen tausta, siispä ruotsini on vahva. Halusin laittaa esikoisen 1-vuotiaana ruotsinkieliseen dagikseen. Koska tuossa iässä kielenkehitys on täysin aluillaan, oli erittäin tärkeää olla johdonmukainen puheissaan. Neuvolassa mulle korostettiin, että vanhempien tulee puhua lapselleen ehdottomasti omaa tunnekieltään. Toinen ohje oli " yksi kasvo - yksi kieli" . Eli pieni lapsi voi oppia, kuinka monta kieltä tahansa, kunhan sama ihminen käyttää aina samaa kieltä. Esim. meillä dagistädit ja mun fammo ruotsinkielisiä kasvoja ja me miehen kanssa kotona niitä suomenkielisiä naamoja. Näin lapsi ei mene sekaisin kielensä kanssa.
4 vuotta kielikylpyä on siis täynnä ja Nyt esikoisella on kaksi vahvaa kieltä ja vaikka kotikieli on suomi, niin ruotsin sanavarasto on todella laaja. Olemme parin viimeisen vuoden aikana lueskelleet myös ruotsinkielisiä iltasatuja ja lapsi katsoo kotona myös lastenohjelmia ja elokuvia ruotsiksi. Kotona keskustelen hänen kanssaan ruotsia, mikäli hän itse avaa keskustelun ruotsiksi tai jos kysyy jotain ruotsiksi. Meillä ainakin toimii. Seuraavaksi on mietinnässä kumpaan kouluun lapsi laitetaan...Olisi sääli jos tähän mennessä hommattu pääoma menisi hukkaan ja alkaisi ruostua.
Nyt hommiin! Sata asiaa oottaa, kun eilinen meni sängyn pohjalla!
Äitee ja Aatutar 29+6
Tällä olis yks mamma joka on ihme ja kumma nukkunut koko yön (lukuunottamatta yhtä vessareissua ennen klo yhtä!) aamu 9 asti!!
Olo on ihan töööööt....
MOOMINMAMMA kyseli kuviollisten harsojen perään, minäkin ostin niitä Kodin 1 Anttilasta (taitaa saada normaali Anttilastakin) ,hintakaan ei ollut hurja, muistaakseni 9,90 ¿/ 6 kpl , kun valkoiset harsot maksoivat saman verran mutta 12 kpl.
Ja netistä kannattaa hakea vaikka Googlesta niin löytyy nettikauppoja, mm. www.lastenverkkopuoti.com, siellä niitä oli ainakin!
Sitten löysin linkin (sori en osaa kopioida sitä joten kirjoitan sen vaan tähän....) eli www.huvitutti.net/kootut vauvantarvikelinkit ja sieltä löytyi kaikki mahdolliset kaupat (netti/tavalliset) joilla on vauvojen/lasten kanssa jotain tekemistä! Eli ei kun shoppailemaan!
Ja suurkiitos ARDISIA & MIELETÖN kun ehditte ja jaksoitte ottaa kantaa tähän mieltäni askarruttaneeseen kieliasiaan!
Tilanne on siis se että asumme ruotsinkielisellä alueella, lähi koulut ja päiväkodit ovat ruotsinkielisiä sekä suurin osa asukkaista.
Itsestäänselvänä ollaan pidetty että lapsi (mahd. lapset) menevät aikanaan ruotsinkieliseen päiväkotiin ja kouluun, kuten olemme mieheni kanssa aikanaan (tosin kummatkin olemme olleet ns. kotihoidossa esikouluikään asti joten minulla se ruotsi tuli " kylpynä" kouluikäisenä, miehellä oli jo jonkun verran pohjaa kotoota).
Siitä huolimatta minun ruotsinkieleni on vahvempi kuin mieheni, joten jos alamme puhumaan ruotsia jo kotona lapselle niin sen teen minä.
Perheessämme siskoni puhuu lastensa kanssa pelkkää ruotsia (vanhemmat lapset ovat kaksikielisiä mutta nuorimmat ruotsinkielisiä, johtuen että lapsilla on erikieliset (ja eri ) isät) ja veljeni puhuu lapselleen (nyt 1/2 vuotias) ruotsia ja veljen vaimo suomea, joten senkin takia haluaisin että näillä serkuksilla olisi yhteisenä kielenä ruotsi.
Tosin pelkäämpä että suomi on minulle niin vahva kieli " kotikielenä" niin mieheni kanssa kun vanhempieni kanssa (vaikkakin isäni äidinkieli taas on ruotsi...!) että alussa ainakin puhumme suomea ja sitten aloitamme pikkuhiljaa ruotsinkileisillä saduilla ja tv-ohjelmilla kuten Mieletön taisi jo mainita!
Ja onhan sitten nämä siskoni pienokaiset sitten ne " ruotsinkieliset kasvot" lapsellemme!
Anteeksi että paahdan tästä asiasta näin pitkään, olen vaan niin kahden vaiheilla ja kun aina jotenkin pitänyt sitä ruotsinkieltä niin itsestäänselvänä sitten joskus kun lapsia saan!
Ajattelin tässä ryhdistäytyä ja lähteä ihan kaupungille asioille (pitäisi hakea Annansilmäliikkeestä rottinkinen verhonpidike vauvan koppaan!) ja sitten silmäilin tuossa noita joulukuvastoja (mm.Anttila) ja löysin ihanan vauvanuken joululahjaksi siskoni " vauvahullulle" 1,5-vee tytölle....!
Hän nimittäin ei muuta tee kun tujottaa vatsaani kun tapaamme ja lähtee heti hakemaan nukkeaan ja sitä sitten yhdessä puetaan! Ja aina kun näkee oikean vauvan niin haluaa ehdottomasti nostaa syliin, ihana tapaus!
Tulen myöhemmin kertomaan " löydöistäni" ja lueskelemaan teidän päivästänne!
Mukavaa päivää kaikille & voimia teille jotka vielä jaksatte puurtaa töissä!
Pupina 31+6
Mulla on pojat tänään kotona, kuopus yski kovin viime yönä, en halunnut viedä hoitoon väsyneenä kun itse olen kuitenkin kotona eikä ole mitään esim. lääkärikäyntejä tänään.
Kirjoittelen listaa, mitä tarvitsee ensi viikolla ostaa kun lähdetään miehen kanssa käymään " Ruotsin Tuurissa" . Siellä myydään aivan kaikkea ja ajattelin vauvalle puuttuvat tarvikkeet hankkia sieltä, mm. tutteja ja vaippoja yms. Täytyy myös Joulupynttejä ostaa lisää.
Mieletön: Tuli tuosta sun kirjoituksesta mieleen lisätä vielä tuohon kielikeskusteluun. Mun miehen sisko on kanssa kaksikielinen, mutta nyt aikuisiällä suomenkieli on ruostunut tosissaan. Heillä on kotikielenä ruotsi, käyvät tietysti ruotsinkielisessä dagiksessa ym. mutta mommo ja moffa (sekä minä ja mieheni+lapsemme vaihtelevasti ;) puhuvat näille lapsille suomea! Lapsilla on ihan ok suomen kielen sanavarasto ja ymmärtävät hyvin. Eli tuo tosissaan toimii toi yksi kasvo-yksi kieli- periaate! Tietysti meidän täytyy olla hyvin aktiivisesti tekemisissä näitten lasten kanssa, jotta kieli kehittyy ja pysyy yllä. Lainataan paljon suomenkielisiä filmejä ja lastenmusiikkia, luetaan satuja ym. Mutta paras opettaja on toinen lapsi! Meillä kyllä noitten isompien (5,5v oma ja 7v serkkupoika) leikit on nykyään ruotsinkielisiä.. tai sekin oikeestaan riippuu siitä, missä leikitään ;) Jos leikitään meillä/vaarilassa niin puhutaan suomea ja heillä leikitään ruotsiksi.
Zatu: On se kuitenkin kiva, että sie jaksat noita köpöttelyjä tehdä! Mä en oikeen ees uskalla poistua tästä kotipihasta kävellen, pelkään etten pääse takaisin jos alkaa suppailemaan.
Lydi@n kanssa mesettelin eilen, että se on ainakin hyvissä voinneissa. Täältä on tosissaan porukkaa kadonnut, sun listauksen lisäksi mä kaipaan Ceciliahia! Mut taitaa vaan joulukiireet ja viimeiset viikot töissä verottaa..
Moominmamma: Ris a la Mande: Mäkin olen törmännyt tuohon versioon, mutta koska en pidä manteleista niin sitä ei meillä tehdä :) Monet kyllä sanoo, että on hyvää. Lisänä voi tarjota mehukeittoa!
Elin@: Kurjaltapas kuulosti sinun yö :( Toivottavasti ensi yön saat nukkua kunnolla
Misty: Mullakin on maha aika alhaalla.. Sf- mitta vain 25cm, molempia poikia odottessa on ollut näillä viikoilla korkeempi. Mutta sitä en tiedä, kumpiko pää tuolla lantiossa on ;) En kuitenkaan usko, että vauva on kovin pienikokoinen,tuntuu että pieni maha on täynnä vauvaa ;) Ei pahemmin tunnu potkuja, vaan sellaista möyrimistä ja kyljen kääntelyä?
Onko muilla muuten vaikeuksia pitää kaarituellisia rintaliivejä? Mulla on sellainen ihme kirvely/polttelutunne tuossa rintojen alapuolella, luulen että se on kohdun reuna joka painaa? Tekis mieli olla ilman liivejä koko ajan, mutta ei taida kannattaa. Viimeksi sain paljon venymisarpia rintoihin kai siksi kun ne roikku vapaana esim. maidon noustessa jne.. Josta tulikin mieleen, että täytyy ostaa tuolta Ullaredistä myös uusia imetysliivejä...
Nyt pitää rientää.. Palataans asiaan :)
/Ardisia
Tuossa hirmuisen pitkän romaaninalun taas kirjoittelin mutta johonkin avaruuten se taas katos! Himputti!
Jouluruoista täällä keskusteltu. Nälkähän tuollaisia lukiessa tulee. Pystyn oikein maistamaan joulukinkun, graavilohen, mädin yms mauan suussa. Nam!
Tänä jouluna ollaan varmaan ekaa kertaa kotona oman perheen kesken. Yleensä ollaan joulut vietetty mun äidin luona itä-Suomessa. Nyt ei kyllä nappaa vajaa neljän tunnin ajo sinne. Toisekseen mies vaihtoi töitä kesällä ja voipi olla et joutuu oleen pyhinä töissä. No, kunhan aattoillan sais olla kotona, sehän se lapsille tärkein! Olis kiva kokeilla tosiaan myöskin itse sitä kinkun paistoa yms joulun laittoa...
Painog: Mä vedän pohjat; jo 20kg rikki!!!!! Pituutta 164cm mutta lähtöpainoa muutama kilo enempi kuin höyhensarjalaisilla Ardisialla ja Zatulla.
Tämän vikan raskauden kunniaksi tulkoon mitä tulee ja eipähän tarvitse myöhemmin haikalla enää raskaudesta, kun on sitä nyt " koko rahan edestä" vaivoja ja valtavaa massaa!!!!!!!!!!!!!! Vedän vaunurallia Mirabellan kanssa sitten ympäri kylää niin kyllä siinä taas kuntoutuu ja kilot karisee!
Hassua kyllä et nyt ollut mulla vähän haikeutta ilmassa, kun loppu alkaa häämöttää. Enää ei sit tunne vauvan potkuja masun läpi yms. Olen nauttinut täysillä tästä saikusta, lepäilystä kotona. Töihin ei ole ollut yhtään ikävä! Töitä ehtii tehdä vielä sen 30v.
( . ) Labra-arvoja saan tietää tänään. Tuskin niissä mitään taaskaan, vaikka kutkaa edelleen. Eilen niksautin ristiselkäni kattimateille ruokaa antaessani. Illalla en saanut edes ite saappaita jalasta, mies joutu tulee ne vetämään pois. Eteenpäin en pysty kumartuu ollenkaan. Iskias-kipuilua tämä ei ole, huh. Yöllä vessasa rampatessa selkä tuntui vetreemmältä mutta nyt tämä istuminen ei tee hyvää ollenkaan... Supistukset oli kans illalla tosi ärhäköitä ja pitkiä ja puuskuttelin niiden tahtiin. Mies siinä kysyikin et nytkö lähetään synnyttämään. Onneks tilanne rauhoittu.
Äitylille onnea tyttöuutisista ja hyvä et istukka siirtynyt!
Jotain muutakin piti vielä kommentoida mutta pää lyö taas tyhjää...
t. Valtava, Vanha ja Vaivainen ja Iines 31+5
Tuosta kaksikielisyydestä: Se on niin mahtava etu lapsille, joilla se perheessä mahdollista!!!!
Meidän ystävä on kasvanut Ruotsissa ja muuttanut vasta aikuisiällä Suomeen. Hän aloitti puhumaan lapsellensa ruotsia mutta nyt se on jäänyt ja puhuvat vain suomea, koska lapsen isä ja ystävät täällä suomenkielisiä. Sääli. Kuinka helpolla tuosta pienestä pojasta olisi tullut kaksikielinen. Sukulaiset ja etenkin samanikäiset serkut ovat Ruotsissa, joten kielitaito olisi tarpeen...
Me ajateltiin aikanaan et esikoinen olisi mennyt ruotsinkielikylpy -päiväkotiin mutta ne haaveet kariutu hänen kuulon takia. Toisaalta kun saatais hänelle viittomakielenopetusta niin siitä vois tulla hänelle se vahva kakkoskieli suht luonnostaan.
Kaarituellisten liivien käyttö muakin ahistaa tällä hetkellä ja tuntuu välillä myös etten saa happea kunnolla. Kai se kohtu painaa niin jo palleaa. Kaarituellisia liivejä on mun pakko kyllä käyttää, kun rintavarustus on ilman raskauttakin runsas ja raskas ja tuntuu roikkuvan muutenkin ihan polvissa.. :(
Lähden köpöttelemään kiskalle postimerkin ostoon ja hakemaan H&M pakettia, jossa tulossa mm imetyspaita mulle. Jospa siinä olis päivän ulkoilu. Saa nähdä istunko kengät jalassa vielä iltapäivällä odottelemassa että mies tulis ne poistamaan.. :)
t. H alias " VVV"
Aamupäivää taas töistä. Aamukammassa on enää kaksi piikkiä, ensi viikon ma ja ti! Ihanaa päästä jo ensi viikolla lepäämään. Viime raskaudessa olin tässä vaiheessa sairaalassa tarkkailussa hepatoosin takia, nyt ei onneksi ole vielä niin kovin pahaksi äitynyt. Ensi viikolla pitää taas mennä verikokeisiin, tarkistetaan alat ja sappi. Oli tulokset mitä vaan, niin joka tapauksessa th laittaa lähetteen polille, kun nuo alatit varsinkin on ollut koko ajan noususuunnassa. Että katellaan sit jatkoa niien perusteella.
Aamusella oli neuvola ja siellä kaikki hyvin. Painoa lisää 200g/vko (tasan 8 kg ekasta punnituksesta), rr 112/80, sf 30 eli sama kuin kaksi viikkoa sitten, että kyllä se vauva on jo vähän laskeutunut, mutta pää liikkui vielä, rt:ssa siis pötköttelee edelleen. Syke siinä 136 -140, liikkeet +, turvotus +, pissi puhdas. Normaalin kokoinen vauva oli kun tunnusteli, että ei nuo sokerit ainakaan ole kasvattanut vauvaa. Toisaalta sokerit ei oo kertaakaan ollut koholla, jotta silleensä... *marmattaa vähän*
Beijaflor, toivottavasti proteiinit ja verenpaine pysyvät hallinnassa. Oliko siulla kutinaa kans, kun hepatoosia epäilivät? Pietään peukkuja, ettei se tule lisäksi! bd bd
Äitylille onnittelut tytöstä! :) Miulla alkaa olla aika kova tyttötunne ja eilen puhuin tyttöjen huoneesta, kun oli lastenhuoneesta puhe. Meillä ei siis ole tietoa, kumpi on tulossa.
Jouluvaloista: tekis mieli jo laittaa autotallin lippaan valot, mutta varmaan ootellaan tuonne 1. adventin tienoille. Silloin mie oon perinteisesti laittanut sisällekin kyntteliköt ja tähdet ikkunaan.
Meidän napero nukkui taas viime yön heräämättä. Nukahti joskus kahdeksan jälkeen ja heräteltiin varttia yli seitsemän. Itekin nukuin suht hyvin, kerran piti käyvä pissillä. Mie vaan kovasti oottelen jo ens viikkoa ja seuraaviakin tieten, kun saa jäähä kotiin nukkumaan kun lapsi ja mies lähtee päiväkotiin ja töihin. Jos sais tätä univajetta vähän korjattua ja pinnaa pidemmäksi.
Eilen ostin kaupasta valmista piparkakkutaikinaa. Ajattelin, jos huomenna leipois tytön kans pipareita. Yleensä oon tehnyt ite taikinan, mutta nyt ostin valmista. Saa nähä jääkö siitä yhtään paistettavaksi, kun se taikina on niin hyvää. :P
Tuota ris á la Maltaa meillä on kans jouluna. Lounaalta jää aina riisipuuroa yli niin siitä olen tehnyt jälkkäriä. Tuohon saa ihan kivan tujauksen, jos tarjoaa lisukkeeksi rommissa marinoituja rusinoita elikkäs rommirusinoita. Ihan älyttömän hyvää, mutta taitaa tänä jouluna jäähä tekemättä. :)
Kuvioharsoja mie oon ostanut Anttilasta. Siellä on myös flanellisia versiota, aivan ihanan pehmoisia.
Voikaa hyvin!
T: Monttu 32+6
Zatu jo kyselikin perääni ;) On ollut niin kiirusta koko viikon, että en millään ole ehtinyt kirjoittamaan mitään, vaikka olen kyllä yrittänyt pinot lukea. Sekin on joinakin iltoina tehnyt tiukkaa ;)
Jouluvaloista oli puhetta, meillä ei vielä oo, mutta ajattelin tuota ensimmäistä adventtia, että jos silloin aloittelis niiden laittelun, niin ehtis niistä vähän nauttimaankin ennen joulua. Mutta katellaan nyt, että mikä oma kunto on.
Jouluruokia meillä on perinteiset, kinkku, laatikot (lanttu,porkkana ja maksalaatikko) ja sit lisänä joulusta riippuen jotain muuta. Tänä jouluna voi olla, että en jaksa kovin hirmuisesti kokkailla, joten mennään mahdollisimman helpon kautta, mutta katsotaan nyt. Kaikki, mikä sisältää punajuurta, on mieheni inhokkiruokia, joten niitä meiltä ei joulunakaan kovin paljoa löydy, kun en minä yksin niitä pysty kovin paljon syömään (kun sitä ruokaa on niin montaa sorttia).
Meillä on taas tiedossa niin ratkiriemukas viikonloppu, appivanhemmat on TAAS tulossa meille. Sanoinkin eilen miehelle, että kertaakaan ei ole kysytty multa, että käykö heidän saapumisensa mulle..?? He vain ilmoittavat ja kysyvät (jos muistavat) mieheltä, että käykö hänelle, mutta ei musta niin väliä. Lähinnä tämä harmittaa siksi, että olin sopinut lauantai-illaksi menon syömään naisporukalla ja nyt joudun tämän perumaan, koska eihän se ole mitenkään mahdollista, että raskaana oleva perheenäiti lähtee yhtään mihinkään silloin, kun hänen niin armaat appivanhempansa saapuvat kyläilemään.. Joten joudun perumaan tämän heidän takiaan ja kyllä harmittaa.. Mutta en jaksa koko viikonloppua katsella heidän happamia naamojaan, jos lähtisin tuonne omalle reissulleni. He eivät ymmärrä mitään elämää, mikä tapahtuu kodin ja työn ulkopuolella, outoja kun ovat.
Eilen kävin neuvolassa ja lähes kaikki ok. Painoa oli tullut nyt 1400 g/vko eli aivan älyttömästi.. Kokonaisnousua alusta nyt 11 kg, mutta kaikki liikaa, koska ennestäänkin oli jo ylipainoa ;) Mä olen varmaan porukan lihavin ja mun punnitsemiseen tarvitaan PekkaNiskaa, kuten joku aiemmin kirjoitteli (eli paino on jo 3-numeroinen, just ylittyi) ;) Onhan mulla pituuttakin 180, mutta silti painoa on aivan liikaa. Pakko ottaa itteensä niskasta kiinni sit vauvan syntymän jälkeen, mutta kyllähän se paino toisaalta nousee nyt, kun ei voi liikkua ollenkaan, kun heti iskee supistelut ja kauheet liitoskivut. Niin, pissa oli puhdas, verenpaine ok, syke 140. Mutta vauva on perätilassa, ja tämän itse arvasin, kun se viime viikolla yhtenä iltana liikkui niin, että minä itkua väänsin, kun se vääntelehti niin paljon ja se tosiaan sattui. Ja silloin arvasin, että se vaihtoi asentoa oikein radikaalisti ja oikeassa siis olin. On nyt perätilassa ja jos ei vaihda enää raivotarjontaan, niin perätilavauvaa en aio synnyttää alateitse, koska kaksi aiempaa on olleet niin isoja, että huh, jos sellainen 5-kiloinen vielä pitäisi perätilassa saada syntymään. Kiitos ei, en aio sitä riskiä ottaa, että kaikki ei menisikään hyvin.
Mutta onneksi mulla on 7.päivä joulukuuta aika äitipolille, niin siellä sit ultraavat vauvan kokoa ja samalla näkevät sen tarjonnan.. Sitten olen taas viisaampi asian suhteen, että mitä seuraavaksi on edessä.
Eilen käytiin kattomassa makuuhuoneisiin uusia komeroita, kun nekin pitäisi uusia tuon remontoinnin yhteydessä. Tosin meillä remontti edistyy tosi hitaasti, johtuen ihan siitä, että mies ei ole juuri koskaan kotona. Tekee tosi pitkiä työpäiviä ja nyt noi appivanhemmatkin tulevat taas sotkemaan yhden remonttiviikonlopun, voi että mua taas ottaa aivoon... Mä en jaksais millään niiitä taas katella täällä..
Mutta nyt taidan jatkaa siivousta, kun se on minun tämän päivän urakkani. Imuroitua sain jo muut paitsi keittiön, mutta jos siirtyisin sinne nyt, kun lapset saivat just syötyä.
-äitiliini ja masukki 33+2
täällä taas. ai kuinka niin kirjoittelu vähentynyt näillä viikoilla? on sen verran kiirus tai sit vastaavasti väsy ettei tuu kirjoiteltua ihan niin paljon. vielä kaksi päivää saikkua jäljellä, sitten tiistaina alkaa äippäloma:)
äitin kaa tein treffit että huomenna mennään jouluostoksille kun sokoksella on noi asiakas-päivät. tänään jo kävin pyörähtämässä, mut ei riittänyt virta ostosten suunnitteluun.
jouluruuista: meillä joulupöytään kuuluu: kinkku, kalkkuna (mulle:)), graavilohi ja -siika, perunat, peruna-, lanttu-, maksa- ja porkkanalaatikko, joululimppu (namskis!) sienisalaatti, rosolli+se kermavaahtokastike, silli. oiskohan siinä jo kaikki? mä syön noista perunoita, kalkkunaa, kaloja, perunalaatikkoa, salaatteja ja tietty limppua. ai niin, äitin sinappi unohtu listalta! riisipuuroo syödään aamupalalla rusinakiisselin kanssa. (kun teen riisipuuroo kotona ite niin oon alkanut tekeen sen uunipuurona, ei tartte murehtii että maito palais pohjaan VINK VINK:)) lipeäkalaa syö mun porukat ja mies, sitä ollut yleensä tarjolla jo vähän ennen joulua, tai sit viimestään aatonaattona. kinkun äiti paistaa yleensä jo edellisenä päivänä, eli kinkkuvoileipiä on tarjolla jo aatonaattona. mitkään lihakastikkeet ei oo meidän suunnalla koskaan kuuluneet tarjontaan.
painogallup: voi teidän kanssa. mulla lähtöpaino jo aikas paljon korkeempi kuin teillä nyt, eli älkää huoliko:) aika tarkka kymmenen kiloo oli viime neuvolaan mennessä tullut.
ei tosiaan kuulostanut herkulliselta tuo elinan yö. täällä sen sijaan kolme vessareissua, mutta nukuttiin silti yhdeksän tuntii. ja oisin nukkunut pitempään ellei ois kello soittanut ja ollut aika lähtee salille häriin.
jouluvaloista. pitäs lauantaina miehen kaa siivoilla tuo simppiksen huone aikas valmiiks, siellä kun on vielä kaikkee roinaa. jos sitä sitten samalla intoutuis laittaan jouluvaloja ja muita koristeita.
sairaalakassiakaan en oo vielä pakannut, vaikka mies sitä kovasti odottaa. mutta taidan kyllä ensi viikolla jo tuonkin ottaa työn alle.
juu, mutta siinä kaikki tältä erää. huomenna taas viikot vaihtuu, tosin ei sentään kymmenluvut niin kuin monilla:)
tigru ja simppis 33+6
Eli läpi meni että poksahti. Arvot olivat tälläkin kertaa hyvät: 4.2-4.7- ja 5.5. Eli ei ne sokerit kyllä vauvaa kasvata. Huomenna on sitten se ultra taas. Toivottavasti kaikki on edelleen kunnossa. Täytyy kai pyytää että ne katsoisivat kohdunsuun tilanteen kun noita supisteluita on ollut ihan hirveesti viimeisen parin viikon aikana. Se vaan on inhottavaa hommaa aina.
Kiitoksia Ardisia ohjeesta, täytyypä kokeilla sitä jo vaikka viikonloppuna.
Ja Zatulle kiitokset unitulkinnasta, viime yönä olin sentäs selvinpäin...jotain sekavaa taas näin mutta yö meni kokonaisuudessaan paremmin vaihteeksi.
Ariellalle kans sanoisin, että kyllä kannattais oikeesti pysähtyä ja kuunnella itseään ja jaksamistaan. Toi univaje kostautuu jossain vaiheessa, eihän kukaan jaksa noin vähillä unilla. Saatikka raskaanaollessa. Nyt täytyy ajatella ensisijaisesti omaa ja vauvan vointia. Ei muuta kuin sairaslomaa vaan, ihan on hyvä syy sellaiseen.
Eikä sitä näin loppuajasta voi ollakaan niin tehokas kuin aiemmin.
Itse yritän ainakin huilata niin paljon kuin mahdollista. Senpä takia oon noita jouluvalmisteluitakin saanut melkein laitettua, enkä ala ottaa stressiä mistään joulusiivouksista ja syömisistä. Sitten kun vauva syntyy ja siinä on vielä toi esikoinen niin kyllä silloin taas riittää menoa ja meininkiä ja lyhyitä unia. Harmi vaan kun ei voi nukkua varastoon. Toisinpäin se kyllä näyttää toimivan, että univelka se vaan varastoituu yö yöltä.
Nyt tarvii mennä kokkaileen loppuun. Hellalla porisee soijakeitto illaksi ja aattelin tehdä vielä mansikkamannapuuroa. On muuten tosi hyvää.
[color=maroon]Nyt kuules piät uhallaki kii omasta menosta. Mua alko kiukuttaan sun puolesta niin yllytän nyt sua kapinaan :)
Mua eilen jotenki lievästi sattu masun yhteen kohtaan peipin venytellessä. Siinä muistu mieleen, ett sehän kasvaa vielä ehkä 10 viikkoa ja tuntemukset voi muuttua viel sen myötä :O no kaiken se kestää ;)
[color=blue]Mirabella [color=violet]eläs nyt ittees liikaa rasita siellä rempatessa. Elppaat nyt päivällä kintut kattoa kohti.
[color=blue]Misty [color=maroon]no on sulla tosiaan kohunkorkeus tipahtanu. Toivottavasti asukas pysyy vielä yksiössään bd bd.
[color=blue]Elin@ [color=violet]sä oot sit heränny munki eestä :/ mut jos nuo heräilyt oli muhinoinnin " ansiota" niin olihan siinä hyvä syy ;)
[color=blue]Sulina [color=maroon]mulla on värinvaihto eessä kuun alusta. Muuttuu punasesta violetiksi :)
[color=blue]Mieletön ja Hermione [color=violet]tallettakaa seuraavalla kerralla varulta viesti niin ei tuu harmaita hiuksia. (muutat tekstin siniseksi, ctrl+c ja liität ctrl+v)
[color=blue]Lasten suusta :) [color=maroon]tuli mieleen, ku [b]Pupina [/b] kertoi siskon tytöstään. Mun systerin 3 vee poitsu oli kysynyt äitiltään osaako hänkin tehä masuunsa vauvan vierailuni jälkeen :) eskari ikänen poitsu samassa perheessä kysy viimeks mun lähtiessä äitiltään, että millon sen (systerin) masuun tulee vauva. Systeri toimitti kysymään isiltä. .
[color=blue]Ardisia [color=violet]olipa hyvä kuulla [b]Lydi@n [/b] kuulumisia :) Juu oli mulla eilen ukko ja akka köpöttelyllä mukana. Tosin, että luovutin matkalla kauppaan ja palasin takas kotio. Aattelin, ett jos lasahan tienvarteen niin tullessa ottavat pulkan kyytiin ;D
Eli en mä mielellään yksin lähe liikenteeseen enkä varmasti ilman puhelinta.
[color=darkviolet]Josta tuli mieleen [b]GALLUPPIA [/b]: joko teillä on aina mukana ä-kortti käsilaukussa tms??
Mulla on jo hyvän aikaa kulkenu mukana, koska aattelen etteihän sitä ikinä voi tietää mitä sattuu ja tapahtuu. .
[color=blue]RintsikkaG: [color=maroon]kaarituellisia piän ilman ongelmia. Imetysliivikaupassa pitäs munki käyä ;) niinku sellasia ois erikseen.
[color=blue]Hermione [color=violet]jännää ku ei tunne itteensä höyhensarjalaiseksi :O Toivottavasti arvot kohillaan bd bd.
Kerro sitten oliko hyvä imetyspaita, ku mäkin oon kyseisestä kuvastosta sellasta paitaa katellu. En tosin jaksa muistaa oliko siinä useempia vaihtoehtoja, mut kummiski. :)
[color=blue]Monttu [color=maroon]*kippis* hienoista mittauksista :) Mä aattelin ostaa valmista piparkakkutaikinaa taloa varten. Pitää rakentaa se joulukuun puolella.
[color=darkviolet]Miks musta tuntuu, ett oon aamusta noussu väärällä jalalla. Alko vaan jotenki tökkimään. Akka on ollu kiltisti, mut silti jo viisastelin sille. Täytin sen tekemän linnunpöntön (maitopurkista askarrelleet hoijossa) pähkinöillä ja ku akka kysy onko ne linnuille, tuumasin ettei ku hevosille. Olipa fiksua :/ Kuka pesis mun suun saippualla?
Sit alko sapettaan, ku taas tuli yheltä meikkiklubilta kuukauenpaketti ja oon kyllä aika satavarma sen peruuttamisesta. Soitin sitten ja erosin mokomasta puljusta. Harvon on kieltämättä tullu sieltä enää tilattuakaan, joten samapa tuo.
No oon mä muovaillu ja lukenu akalle plus tehty palapeliä, joten kai oon ollu jo " hyvä" äitikin tälle päivää. Tuntuu vaan etten kovin loistava ois ollu.
Pitää alkaa kuoriin potut ja silppuaan kinkkulaatikkoa varten. Jospa se sais ajatukset tuultumaan. .
tässä on ollut kaikenlaista homma ja olen sit ollut tosi laiska kirjoittelemaan.
Omassa mahassa ei mitään mullistavaa. Tiuhti on tosi ylhäällä ja potkii kun mikäkin futari. jotain pitää syödä rouskuttaa koko ajan, kun mahaan ei mahdu kerralla kuin pari leipää...jos syö liikaa tulee äklöolo ja liian vähän niin hirveä heikotus.
Painog: mulla viimeksi neuvolassa oli tullut n5kg onneksi, kun tuota lähtöpainoakin oli enemmän kuin esikkoa odottaessa. nyt en tiedä miten paljon lisää on tullut kun on tullut herkkuja syötyä enemmän kuin laki sallii :)
Joulujuttuja en ole vielä edes ajatellut. Kortteja täytyis kohtapuolin ruveta tekemään etteivät jää viime tinkaan...
mukavaa loppuviikkoa kaikille ! Nyt tuli omanapainen viesti, kun pää lyö tyhjää ja väsyttää tämä etelän harmaus ja synkkyys...
t: vupii ja tiuhti rv32+5
[color=#483D8B]Täällä kans takana semmonenki yö että oksat pois..
Menin maate siinä puolen yön mais,pyörin ,kävin pissillä kolmesti ja odotin että himpula lopettais jumppansa ..mutta ei..niin kovaa hytkintää ja potkimista,etten voinut nukkua ja juniorikin oli jotenki levoton,sai tuttia nostaa moneen kertaan ja kerran kaivaa topsilla toisesta sieraimesta kuiva räkä klöntti pois..
Että nyt sitten ollaan niin v**un pirteetä että! :(
Joten taidan mennä hetkeksi maate soffalle ,kun oon eka laittanu sika vahvat kaffit tippumaan...
[color=#556B2F][b]Maria ja himpula ikiliikkuja 31+4[/b][/color]
[color=CD6600]Kiitos zatulle hauskasta aloituksesta :DD
napa..heh heh..
Tässä aloin miettimään joulukorttein kirjoittelua.. Onpahan sit valmiina ;)
Mutta meinaatteko te kirjoittaa niihin masuvauvankin Joulun toivotukset, siis tyylin ****,****,**** + , masuvauva/työnimi?
On mullakin ongelmat ;)
Äitiliini: Sinähän et peru sitä syömään menoa. Älä anna niitten vanhuksien pompottaa teidän perhettä ihan mielin määrin! Aattele, saa miehes viettää laatuaikaa vanhempiensa kanssa ;)
Mulla ainakin ois tosi vaikea nauttia kuivien appivanhempien seurasta lauantai-iltana, jos tietäisin että kutsu on käynyt myös muualle hauskanpitoon.. Ja sitten kun vauva tulee, niin et varmaan vähään aikaan raaski tyttöjen matkaan lähteä. Veikkaan että appivanhemmat teillä kuitenkin kylästelee, entistä ahkerammin ehkäpä :)
[color:blue]Eilen olin menossa koko päivän, ensin lasten kanssa seurakunnan kerhossa ja sen jälkeen anopin luona tekemässä vauvankoria, eilen illalla istuin puoli yhteen ja ompelin korin reunaosaan " palmiikoa" ymmärrätte kun näette kuvan =) Paljon on vielä jäljellä esim. peiton tekeminen ja tämä käsityotekniikka mitä käytämme on todella aikaavievää, mutta lopputulos on aivan upea, vaikka itse sanonkin. Laitan kuvan blogiin kun valmistuu, mutta siihen menee vielä varmaan viikko. Yleensä en ole ottanut kuvaa korista etukäteen, mutta tällä kertaa taidan tehdä poikkeuksen.
Valvomisen jälkeen väsyttää tietysti ihan kamalasti, tytöllä tulee taas hampaita, just on itketty neljä poskihammasta ja nyt tulee taas 2 samaan aikaan... Tuttia pitää antaa koko ajan. Nukkua saan kuitenkin kahdeksaan kun herätän vanhemmat lapset kouluun, eli yleensä nukun 24-08 eli n. 8 tuntia ja se riittää, päivisin en nuku.
SairaalakassiG: ei ole pakattuna, viimeeksi pakkasin sen supistusten välissä, samalla kun pakkasin 3 lapsen kamppeet yökyläilyä varten. Eli kyllä sen kerkiää. Kolmena edellisellä kerralla on kassi ollut pakattuna n. 4 viikkoa etukäteen, mutta ei mitään paniikkia tullut vaikka se ei ollut valmiina. Katsotaan nyt tällä kertaa miten se menee.
Vauvalle en ole mitään laittanut vielä, vähitellen ajattelin kyllä aloittaa, vaatteet pitää käydä läpi jne. Kunhan korin saan valmiiksi niin kaikki muut kerkiää vaikka synnytyksen jälkeenkin, vaikka tietysti on mukavampaa jos asiat ovat valmiina, ja siihen kyllä pyrinkin. Ilman kiirettä. En missään tapauksessa haluaisi että vauva syntyy 2006, eli pidän peukkuja että menee yli lasketun ajan (1.1.2007).
[color:purple]Zatulle repäisyistä: niitä on täälläkin tuntunut, vaikka enemmän viime raskaudessa. enempi mua vaivaa suonenveto alavatsassa, se on aivan yhtä kamala kuin jalssa, ja voi tulla parikin kertaa päivässä, myös istuessani..AUTS, sanon minä!
Äitylille onnea istukan siirtymisestä ja tyttöuutisista =)
PainoG: painoa on tullut 14 kiloa, tasaiseen tahtiin, ja painan nyt 84 kg. Painoa jokaisessa raskaudessa on tullut n. 19.26 eli ihan normaaliin tapaan. Paino on aina lähtölukemissa n. 3-4 kk päästä synnytyksestä, yleensä synnärille jo on jäänyt 10-12 kg. , tällä viimeisellä kerralla paino tippui 3 kiloa alle lähtöpainon imetyksen ansiosta. No siinäkin on 5 kg liikaa, mutta mitään stressiä en koskaan ole ottanut painostani, laiha kun viulu oli nuorena (16 v=45 kg) ja naishormoonien myötä on tullut painoa, mutta myös muotoja. Itse en ajattele omaa enkä muitten painoa, en koskaan kehu niitä jotka laihtuvat enkä salaa arvostele niitä jotka pyöristyvät. Jokainen tyyliullään, pääasia että on terveellinen asenne painoonsa. Koskaan en ole laihduttanut, enkä aio laihduttaa. En usko sellaiseen vaan pelkkään painonhallintaan ja terveellisiin elämäntapoihin. Inhoan kuulla kommentteja " suuruudestani" raskauden aikana ja en voi sietää ihalevia kommentteja kun laihdun nopeasti, se kertoo yleensä sanojasta enemmän kuin minusta. Enkä siis siedä sitä että laihuutta kehdataan arvostella ja lihavuus on tabu... Jokaiselle se oma paino on varmasti henkilökohtaisin asia mitä voi olla enkä itse koskaan kommentoi muitten painoa koska se ei ole millään lailla oleellinen asia ihmisestä. Sori paasaus, mutta välillä pistää vihaksi ihmisen punnitseminen kiloissa, jos ymmärrätte sarkasmin =)
Beijaflorille pidän peukkuja ettei sulle kehittyisi raskaushepatoosi!
Se esikoisen vatsasairus on Dyspepsia, onko kellään siitä mitään kokemuksia??
Nyt pitää taas olla hyödyllinen, vaikka tässä vierähtäis helposti vielä tunti =)
Voikahan
nenn 33+3
[color=blue]Eilen olin menossa koko päivän, ensin lasten kanssa seurakunnan kerhossa ja sen jälkeen anopin luona tekemässä vauvankoria, eilen illalla istuin puoli yhteen ja ompelin korin reunaosaan " palmiikoa" ymmärrätte kun näette kuvan =) Paljon on vielä jäljellä esim. peiton tekeminen ja tämä käsityotekniikka mitä käytämme on todella aikaavievää, mutta lopputulos on aivan upea, vaikka itse sanonkin. Laitan kuvan blogiin kun valmistuu, mutta siihen menee vielä varmaan viikko. Yleensä en ole ottanut kuvaa korista etukäteen, mutta tällä kertaa taidan tehdä poikkeuksen.
Valvomisen jälkeen väsyttää tietysti ihan kamalasti, tytöllä tulee taas hampaita, just on itketty neljä poskihammasta ja nyt tulee taas 2 samaan aikaan... Tuttia pitää antaa koko ajan. Nukkua saan kuitenkin kahdeksaan kun herätän vanhemmat lapset kouluun, eli yleensä nukun 24-08 eli n. 8 tuntia ja se riittää, päivisin en nuku.
SairaalakassiG: ei ole pakattuna, viimeeksi pakkasin sen supistusten välissä, samalla kun pakkasin 3 lapsen kamppeet yökyläilyä varten. Eli kyllä sen kerkiää. Kolmena edellisellä kerralla on kassi ollut pakattuna n. 4 viikkoa etukäteen, mutta ei mitään paniikkia tullut vaikka se ei ollut valmiina. Katsotaan nyt tällä kertaa miten se menee.
Vauvalle en ole mitään laittanut vielä, vähitellen ajattelin kyllä aloittaa, vaatteet pitää käydä läpi jne. Kunhan korin saan valmiiksi niin kaikki muut kerkiää vaikka synnytyksen jälkeenkin, vaikka tietysti on mukavampaa jos asiat ovat valmiina, ja siihen kyllä pyrinkin. Ilman kiirettä. En missään tapauksessa haluaisi että vauva syntyy 2006, eli pidän peukkuja että menee yli lasketun ajan (1.1.2007).
[color=purple]Zatulle repäisyistä: niitä on täälläkin tuntunut, vaikka enemmän viime raskaudessa. enempi mua vaivaa suonenveto alavatsassa, se on aivan yhtä kamala kuin jalssa, ja voi tulla parikin kertaa päivässä, myös istuessani..AUTS, sanon minä!
Äitylille onnea istukan siirtymisestä ja tyttöuutisista =)
PainoG: painoa on tullut 14 kiloa, tasaiseen tahtiin, ja painan nyt 84 kg. Painoa jokaisessa raskaudessa on tullut n. 19.26 eli ihan normaaliin tapaan. Paino on aina lähtölukemissa n. 3-4 kk päästä synnytyksestä, yleensä synnärille jo on jäänyt 10-12 kg. , tällä viimeisellä kerralla paino tippui 3 kiloa alle lähtöpainon imetyksen ansiosta. No siinäkin on 5 kg liikaa, mutta mitään stressiä en koskaan ole ottanut painostani, laiha kun viulu oli nuorena (16 v=45 kg) ja naishormoonien myötä on tullut painoa, mutta myös muotoja. Itse en ajattele omaa enkä muitten painoa, en koskaan kehu niitä jotka laihtuvat enkä salaa arvostele niitä jotka pyöristyvät. Jokainen tyyliullään, pääasia että on terveellinen asenne painoonsa. Koskaan en ole laihduttanut, enkä aio laihduttaa. En usko sellaiseen vaan pelkkään painonhallintaan ja terveellisiin elämäntapoihin. Inhoan kuulla kommentteja " suuruudestani" raskauden aikana ja en voi sietää ihalevia kommentteja kun laihdun nopeasti, se kertoo yleensä sanojasta enemmän kuin minusta. Enkä siis siedä sitä että laihuutta kehdataan arvostella ja lihavuus on tabu... Jokaiselle se oma paino on varmasti henkilökohtaisin asia mitä voi olla enkä itse koskaan kommentoi muitten painoa koska se ei ole millään lailla oleellinen asia ihmisestä. Sori paasaus, mutta välillä pistää vihaksi ihmisen punnitseminen kiloissa, jos ymmärrätte sarkasmin =)
Beijaflorille pidän peukkuja ettei sulle kehittyisi raskaushepatoosi!
Se esikoisen vatsasairus on Dyspepsia, onko kellään siitä mitään kokemuksia??
Nyt pitää taas olla hyödyllinen, vaikka tässä vierähtäis helposti vielä tunti =)
Voikahan
nenn 33+3
[color=darkviolet]Tässä tulee nyt vaan ihan omaa ( . )
En tainnu yöllä herätä kertaakaan :O kai olin niin nuutunu köpöttelyreissusta, vaikka ei kai se ollu ku parin kilsan mittanen tai kolmen.
Aamupalana joululimppua, karjalanpiirakkaa ja pipareita sumpin kera :) jos niillä alkas pikku hilijaa heräileen, ku olo on tosi kankee.
[b]Kuinka moni[/b] terho on vielä töissä?? Nostan kyllä hattua teille kaikille.
Mutta ihan oikeesti [b]missä on[/b] Lydi@ ja Sindaki tuntuu kadonneen + Äitiliini, Chicca, Tau, Vupii, Wei ja Emmakin on jo jonkin aikaa viettäneet hiljaiseloa. .kiireitä??
Z ja peipi 29+6 (se ois niinku kriisin aattopäivä)