ENSIKOT VKO 35
edellinen pino täällä: [http://www.vauva.fi/web/vauva/keskustelut?_foru...|http://www.vauva.fi/…]
tervetuloa lorelai! mukava saada tänne tosiaan useampikin keskustelija. onko kaikki mennyt hyvin? ja kerro tosiaan sitten ultrakuulumisia :) minuakin kiinnostaa tuo synnäriasia, kuten pariisitarta, kun itsekin pk-seudulla pitäis synnyttää (naistenklinikalla).
miiru on suuntaamassa rakenneultraan samoin. kivaa :) meillä on viikon päästä neuvolalääkäri, saa nähdä ultraako se sitten... että päästäänkö enää pikkuista näkemään ennen kuin sitten ihan livenä. mulla kävi hb kans aika alhaalla (108) ja obsidania oon syönyt jo varmaan 20 viikkoa. vihdoin se sitten alkoi noustakin! ensinnä se ei siis noussut, mutta osasyynä oli varmaan se, että otin sen yhtä aikaa kalsiumin kans, mikä estää raudan imeytymistä... mutta viimeksi oli siis jo 122 eli tehonnut on! ilmeisesti myös raskausviikot vaikuttaa asiaan, silloin kun pieni vielä kovasti kehittyy ja kasvaa, hb on alhaisempi.
marjapensaan risteily kuulosti kivalta! kävittekö ihan maissa asti? tukholmassa vai tallinnassa? toivottavasti vatsapöpö on jo hellittänyt ja oot saanut levätä! mulla ei ollut myöskään kummoisempia oireita kuin väsymistä ja mielialavaihteluja ja tuntui ihan epätodelliselta ajatella, että oisin raskaana... ekat sydänäänet rv 10 sitten teki asiasta konkreettisemman :) mutta kiva, että pääsette ultraan myös!
ja vilkutuksia takaisin pariisittarelle :) treffit on toki voimassa ja minusta myös on kiva nähdä ihan oikeasti! kuinkas moni meistä asuukaan pk-seudulla? voitais järjestää tapaaminen kaikillekin :)
omaan napaan kuuluu hyvää. vauveli möyryää välillä kovasti ja välillä taas viettää hiljaisempia päiviä. huomenna olisi neuvola (ja oma terkka on lomalla eli saadaan sitten kokeilla sijaistätiä mekin) ja tutustuminen nkl:n perheosastolle. paino ei näyttänyt tän aamun perusteella nousseen yhtään kahden viikon aikana... kysyin just mieheltä, että saako laittaa enemmän vaatetta ja vähän juksata... ;) pitää syödä tänään reippaasti ja ilmeisesti alkaa syödä vielä useammin (nyt syön n. 2h välein). tai sitten syödä epäterveellisemmin ja kerätä kaloreita. mulla ei vaan oo tullut mitään hillittömiä mielitekoja raskauden aikana! toki välillä on herkkupäiviä, mutta nekin sitten ovat tasaantuneet ja varsinkin viime aikoina on tehnyt mieli lähinnä hedelmiä, jogurttia ym. raikasta. aloitin nyt sitten ihan kaloreiden laskemisen, jotta tulee syötyä tarpeeksi.
mutta hyvää uutta viikkoa kaikille ja kerronpa lisää kuulumisia huomenna!
korka 35+2
Kommentit (23)
nyt täytyy kertoa että olen ihan onnesta soikeana!
tänään olin nt-ultrassa ja kaikki oli kunnossa. turvotus ei ollut kun 0,6mm. ja oli se mahtava tunne kun näki kun sydän löi! isäntä oli mukana ja kyllä se sillekin oli huikea hetki vaikka yrittikin muuta väittää! =) mä olin ihan varma ettei kaikki ole kunnossa tai että tulee kaksi mut helpotus oli kova ja tippa tuli silmään!
tänään oltiin kattomassa vielä yhtä omakotitaloa kun tää meidän vuokra kaksio on liian pieni kun vauva syntyy. joten paljon on tapahtunut yhdelle päivälle!
on se hyvä että joku saa syödä mitä tahtoo kun mun on pakko kattoa tarkkaan mitä suuhunsa laittaa kun painoa on muutenkin liikaa. mut toimeen tullaan sanoo lääkärit mitä hyvänsä.
hauskaa viikkoa kaikille
T:santtu rv.11+5
Onnea *Santulle* hyvistä ultratuloksista, ja noi kämppäprojektit on aina yhtä mielenkiintoisia. Onneksi - tai sääli, miten sen nyt ottaa - meillä ei ole tarvetta vaihtaa vaikka meitä toivottavasti on kolme ei niin pitkän ajan kuluttua.
*Korka*, me oltiin ihan tukholmassa asti, ja käytiin maissa ja siellä oli kyllä kivaa, vaikka sunnuntai olikin. Itse risteily olikin sitten, no, risteily, mutta tärkeintä oli että oli hyvää seuraa joten eipä siitä muusta sitten tarvinnutkaan välittää :)
Asutaan miehen kanssa täällä pk-seudulla, joten noista synnäreistä kuulee mielellään.. Ja ei ne tapaamisetkaan pois luettuja ole ;) Olen aina kuvitellut, että menisin naistenklinikalle (ehkä kun itse on syntynyt siellä), mutta nyt en enää olekaan niin varma. kaikista kyllä pelkästään positiivista kuullut, mutta ehkä pitää ihan logistiikkaakin miettiä... matkaa ei kilsoissa tule paljon, mutta mitäs jos vauva päättääkin syntyä ruuhka-aikaan, niin silloin voi jo olla matkalla väliä :D
Kiitos *Lorelai* lohdutteluista, olin taas aamulla ihan varma, että näinköhän siellä massussa mitään elävää on kun ei ollut mitään oireita, ja olin jo soittamassa uutta ultra-aikaa, mutta sitten myöhemmin päivällä tuli kuvotusta ja taas vihlaisujakin, joten on taas vähän rauhallisempi fiilis. Mulla on ehkä taipumusta hmm... lievään "ylireagointiin" aina välillä... ;)
marjapensas, tv:n orja
Käyn nyt tekemässä aivan hävyttömän tempun ja kiireissäni kirjoitan omanapaisen jutun tänne :D
Kävin eilen neuvolalääkärillä ja sisätutkimuksen jälkeen tosiaan totesi että kohdunsuu on pehmeä ja "kaulaa" ( ? ) jäljellä 1cm. Ei sitten senkummemmin siitä puhunut muuta kun pisti saikulle 8.9 asti ( millon virallinen äippäloma alkaiskin) Joku sanoi toisella nettipalstalla että joo kyllä se on nyt niin että synnytys lähestyy ( HUI :D ) mutta oma tätini joka on neuvolatäti myöskin , sanoi että aika normaalia se on loppuraskaudessa,että ei syytä huoleen , voi siltikin mennä vaikka yliaikaiseksi.
Kyllä mä eilen jo hätäpäissäni mietin mitä pakkaisin sairaalaakassiin...
Olen kyllä kaikkien teidän jutut lukenut,mutta nyt en vaan kerkeä kommentoimaan, rutistuksia kaikille :)
S+ napsutin
rv 33 + 1
olipas kiva lukea, että santulla on oli ollut hieno ultrakokemus! ja nyt se varmuus siitä, että tosiaan on raskaana ja että kaikki on hyvin... joko teitte talokaupat? oma koti on kyllä ihana asia!
lorelai, ei huolta vielä liikkeistä :) niitä ei välttämättä tunnista noilla viikoilla ja jos sulla on vielä istukkakin etuseinässä! mutta tuo on kyllä niin tuttua, että kaikki huolettaa... kai se kuuluu asiaan :)
sadeorkidea, toivotaan että vaavi pysyy vatsassa vielä jonkin aikaa! vaikka eihän sillä mitään hätää olisi, vaikka nyt jo kuoriutuisi. nyt sitten vain lepäilet ja teet kaikkea kivaa. itse oon lukenut aika paljon kaikkea hömppää nyt... aivot narikkaan vaan, se rentouttaa! :) mutta tosiaan, eihän sitä silti tiedä, vaikka menisi yliaikaiseksikin... milloin onkaan valmis tulemaan ulos. hyvä tietysti, että olet saikulla.
pariisittarella taisi tänään olla 4d-ultra, miten meni ja mitä näkyi??
stiina taitaa paimentaa luokkaansa kiireen kanssa :) entäs mitä ruskanodotus ja miiru hommailevat?
meillä oli eilen neuvola ja sijaisterkka oli hyvin tomera täti, hoiti homman 10 minuutissa :) verenpaine edelleen hyvä, painoa olin saanut nostettua 400g eli 200g/ viikko ja sf-mittakin nousi 3 cm:n kasvulla keskikäyrälle (tosin eri mittaaja vaikuttaa asiaan ja varmasti myös se, että nyt olin puoli-istuvassa asennossa kun taas oma terkka mittaa aina selällään). hb:tä ei nyt otettu, koska ensi viikolla on se kolmas veriryhmänmääritys ja samalla ottavat pienen verenkuvan. niin ja vauveli sydän löi 155!! yleensä ollut 130-140... mutta nyt se ärsyyntyi, kun terkka kokeili onko kiinnittynyt ja heilutteli päätä - heilui vielä - ja vauva alkoi liikkua toden teolla.
oltiin myös nkl:n perheosastolle tutustumassa. äidin ja vauvan kunnosta siellä puhuttiin etupäässä, imetyksen tärkeydestä ja siitä, että tutustutaan vauvaan ja opitaan elämään vauvan ehtojen mukaan. katsottiin myös, että millaisia perhehuoneet ovat ja oispa kyllä ihana päästä sinne! eli jos synnytyksessä kaikki menee hyvin ja tilaa on... ne muuten lopettavat nämä tutustumiskäynnit syyskuun alusta 3 kuukaudeksi ja katsovat sitten tarpeen uudestaan. vievät kuulema niin paljon resursseja, että haluavat harkita kannattavatko käynnit. mutta meillä on nyt vielä valmennettuina etulyöntiasema, jos huoneisiin on liikaa tulijoita ja kaikki eivät ole käyneet tutustumassa.
ehkäpä nämä kuulumiset olivat tällä kertaa taas tässä :)
korka 35+4 (ja tänään tasan kuukausi LA:aan!)
Lorelaille rauhoitteluja; me ollaan jo kuukausi edellä, mutta siltikään liikkeitä ei tunnu päivittäin. Joskus noilla viikoilla kuin Sie nyt aloin epäillä, että tietynlainen kuplinta saattoi olla liikkeitä, mutta ihan satunnaisesti niitä tuli. Joten odottele rauhassa:)
Marjapensaalle jaksuja ihanan kamalaan alkuraskauteen, kyllä tuo huolehtiminen kuulostaa sekin vaan niin tutulta. Kiva tosiaan, jos voitais joskus nähdä porukalla me pk-seutulaiset:) Ja kaikki muutkin, jos vaikka joskus täällä päin liikutte:)
Korkalla neukkulassa kaikki hyvin- ja onnea yhden etapin saavuttamisesta. Miten tää aika menee, Siulla enää kuukausi laskettuun aikaan, hurjaa:) Jokos alkaa jännittää?:) Kiva, että perheosastoon tutustuminen sujui mukavasti ja jäi hyvä mieli! Niisk täytyy todeta sille puolestaan, ettei tutustumisia enää järjestetä:( Luulisi sillä olevan iso merkitys synnyttäjälle, että tietää, mihin on menossa osastonkin osalta.
Sadeorkidea on sairauslomalla. Nyt vain oman voinnin mukaan puuhastelet ja muuten relailet hyvällä omallatunnolla! Lähetät vaikka miehuksen ostamaan Siulle nipun lehtiä ja kivaa luettavaa:) Hyviä vointeja sinne!
Omassa navassa takana ihanan jännittävä 4d-ultra: Tonttusella kaikki hyvin ja 100% varmuudella tylleröä meille odotellaan. Painoa 524g, eli aikas siro neitokainen. Ja vilkas:) Sekä niin suloinen, että kyllä me oltiin kummatkin miehen kanssa ihan onnesta soikeena. Kohta ruvetaan katsomaan dvd:tä ultrasta, joka saatiin siis mukaan. Ilmaistahan tämä ihanuus ei tietty ollut, kelakorvausten jälkeen 165e jäi maksettavaa. Mutta toisaalta tieto siitä, että kaikki on hyvin ja se, että olisimme voineet mahdollisesti hoitaa jo kohdussa joitakin sairauksia 4D:n tuoman tiedon avulla, oli meille arvokas. Muille pääkaupunkiseutulaisille siis tiedoksi, että meistä oli hyvä kokemus, jos joku haluaa harkita menoa. Mutta Nyt vaahtokylpyyn ja odottamaan miestä kotiin...kauhia kiirus koko ajan...töistä ihmisiä poissa ja hommaa riittää jokapaikassa...
Voikaapas hyvin ja kaunista iltaa kaikille rakkaille Enskoille:)
pariisitar&tonttunen
rv 23+0
Voih, ihania uutisia ultrista Santulla ja Pariisittarella! Oon itekin miettinyt tuota 4d -ultraa, mutta oon vähän epätietoinen siitä, saako kelakorvauksen siitä automaattisesti vai tarviiko lähetteen, tietääkö joku (taitaa olla hurjan kallis ilman korvausta)? No, täytyy katella pikkuista ensin nyt ainakin rakenneultrasta :)
Kiitos lohdutteluista Korka ja Pariisitar, rauhoittaa kummasti mieltä kun kuulee muiden kokemuksia. Mulla on kaveripiirissä tosi vähän vielä lapsia, eikä nytkään kukaan muu odottele vaavia, joten tukea onkin kaivattu. Ihanaa että sitä saa täältä :) Sulla on muuten Korka jo hienot viikot, ja hurjan lyhyt aika (ainakin tästä minun näkökulmastani) että saat pikkuisen jo syliin!
Sadeorkidealla onkin jännät paikat, ja myöskin hienot viikot jo kasassa! Ihanan rentouttavaa äitiyslomaa sinulle :)
Minä muuten myös osallistun tosi mielelläni tapaamiseen täällä pk-seudulla jos sellaista jossain vaiheessa järkätään :)
Kivaa päivän jatkoa kaikille!
Lorelai 19+2
Nyt kerkeän tässä tovin istuakin :)
Korka, kiva että oot "saanut" painoa lisää :) Hui sulla on kuukausi enää, ompa älyttömän jännää ! Joo ei tässä muu auta kuin lukea kirjoja ja lehtiä ja puuhailla kaikkea pientä kotona ...Ja kiva että teillä on mahdollisuus päästä ehkä perhehuoneeseen. Itse synnytän niin pienellä paikkakunnalla että täällä ei sitä mahdollisuutta ole :(
Pariisitar, ihanaa että kaikki oli 4D:ssä hyvin, se on aika ihana kokemus kyllä !
Esittelikö pieni teille itseään ? Meille varoiteltiin että voipi vaikka nukkua koko ajan, mutta onneksi autuaasti esitteli jalkoväliään ja jopa hymyili :)
Lorelai_79, kiitos äp-loma toivotuksista , katsoppa vaan niin olet kohta samassa "tilassa", aika menee niin äkkiä :) Me käytiin Lahdessa 4D - ultrassa ja siellä kelakorvauksen sai paikan päällä kelakorttia näyttämällä. Meidän paikkakunnan kela ei olisi korvannut sitä ultraa jos olisi joutunut lähettämään kelaan korvaushakemuksen ! Neuvolatätikin ihmetteli että nykyään joitain lääkkeitäkin korvataan eri paikkakunnalla eri tavalla, samoin tuon ultran kanssa. Mut luulisin että Helsingissäkin korvauksen saa paikan päällä ? Suosittelen,aika ihana kokemus :)
Omaan masuun ei kummempaa, hirveä herkku ja ruokahimo vaan vaivaa. Nyt pitäs tosissaan tsempata ton syömisen kanssa, varsinkin kun ei pääse liikkumaan nyt kunnolla ! Ettei oo ihan hirmuinen mursu loppuajasta.
Onneksi närästää niin hirveästi että pitää miettiä mitä syö, monelta ja kuinka paljon :D
Ensviikolla lähdetään tulevan mummin kanssa ikeaan ostamaan viimeisiä tarvikkeita, saa nähdä miten siellä jaksaa, vaikka olisi nopeakin niin aikaa menee ainakin se 2 tuntia !
Ihanan raikasta sadepäivää enskoille :)
rv 33+ 2
lorelai, meillä on tosiaan jo viikkoja reilusti kasassa... mihin tämä aika onkaan mennyt!? vastahan tässä aloiteltiin... ja nyt taidan olla pisimmällä enskoista. tosin sadeorkidea varmaan synnyttää aiemmin, mulla kun ei mitään merkkejä ole ollut, että varmaan vielä lokakuun puoleen väliin täällä odottelen tuskaillen :)
pariisittarella oli ollut kiva kokemus tuo 4d-ultra. melkeen alkaa harmittaan, ettei ite käyty! meillekin muuten antoi terkkari viimeksi arviota painosta (ihan käsin vatsan päältä kokeilemalla), arvioi vauvan olevan 2500g ja syntymäpainon siinä 3kg (riippuu tietysti kuin yliaikaseksi menee). ja kyllähän se synnytys jo pikkuisen alkaa jännittää... lähinnä kuitenkin vain sitä ajatellessa, ei mitään 24/7-jännitystä ole päällä vielä onneksi! ja eihän sitä tiedä, jos ne jatkavat tutustumisia nkl:n perheosastolla taas joulukuussa ja pääsette silloin osallistumaan.
mitä sadeorkidea olet hommannut jo ja mitä olis ikean reissulta tarkoitus hankkia?
missäs muuten miiru on?
jos täällä on innokkaita pk-seudulla treffailijoita (nyt meitä olisi kai minä, pariisitar, lorelai ja marjapensas), niin laittakaas mulle sähköpostia dupplis@gmail.com aikatauluista yms. niin sovitaan jotain sähköpostin kautta :) ja jos joku siis on tulossa kauempaa käymään täällä, niin ehdottomasti yritettäis tietenkin järkätä treffit silloin. mitä useampi pääsee, sen mukavampi!
hyvät viikonloput kaikille!
korka 35+6
Sadeorkidea: Juu, kyllä pienoinen 4D:ssä meille vilkkaasti itseään esitteli:) Mikä oli onni, kun rakenneultrassa massussa vaan nukuttiin ja oltiin perin loukkaantuneita, kun yritettiin herätellä, lopulta sitten piti hakea se toinenkin kätilö varmistamaan, että kaikki on hyvin. Siis huojenti nyt nähdä Tonttu liikkeessä ja saada varmistus sille, että hyvin voidaan:) Niin, vaikka onhan se toki normaalia, että suurin osa ajasta massussa nukutaankin:) Mitäpä muuta ne vastasyntyneetkään tekee, hih:) Miten Sie olet nyt jaksellut? Tuo närästys on kyllä vihoviimeinen vaiva:( Onko Siulla pahentunut se loppua kohden? Rennie, maito, korotettu niska-päänalue makuulla, onko muita hyviä vinkkejä, nämä nyt tuli ekana mieleen.. Jaksuja sinne!
Korkalle vilkutuksia! Mie tulen mieluusti rehvailemaan, mutta sen varmaan jo tiedätkin ja yht.tiedotkin löytynee jo. Mutta olisi kiva nähdä isommallakin poppoolla teitä kaikkia:)
Lorelaille vielä kommenttia, ainakin Femedassa on kelan suorakorvaus-järjestelmä, siis dvd:n kera kelakorvauksen jälkeen 4D maksoi sen 165e. Hesassa ainakin Tapio Kurki tekee 4d:tä myös, mutten tiedä lekuriasemaa. Femedaan ollaan oltu me ainakin ihan tyytyväisiä (kävin siellä alkuraskaudessakin ultrassa). Bruno on ammattitaitoinen, ei nyt ehkä super lämminhenkinen, mutta se ammattitaito oli meille tärkeintä. Asiallista kohtelua ollaan siis saatu.
Omassa navassa ihana arkivapaapäivä. Tonttu muistuttelee välillä itsestään:) ja Miehus on työmatkalla, palaa onneksi jo huomenna...kuin itse pitäisi raahautua töihin... Onneksi sain jo äippälomapäivät, se lohduttaa ja auttaa jaksamaan (täytin kelan paperit, voi jesta sitä soittelua palkkoihin ja kelaan...), siis 18.11 olen jo äippälomalla:):):) Ja yllätyksekseni työnantajani maksaa vielä 3kk täyttä palkkaa äippälomalta. Sekin oli kiva ylläri. Mutta nyt lenkille koiruuden kanssa, aurinkokin paistaa. Ja mieltä piristi myös uusi tukka, jonka vakikampaajani loihti:) Oletteko te muuten uskaltaneet värjätä hiuksia raskausaikana? Tämä on tietynlainen ikipohdiskelun aihe...Hussin suosituksethan sanoo, että voi värjätä, jos ei viikoittain sentään värjää...näin ollen olen maalaisjärjellä värjännyt, tähän mennessä parin-kolmen kk:n välein. En kuitenkaan rv12 asti, jolloin kehitys herkimmillään.
Mutta kaunista viikonloppua kaikille Enskattarille:)
pariisitar&tonttu
rv 23+2
Jäi kommentoimatta, että hyvänkokoinen vauveli teille on tulossa neuvolan arvion mukaan, vaikkei painosi ole noussut paljoa. Siis älä huoli vain nautiskele äippälomasta ja masuasukistasi! :)
Hei kaikki enskat!
Enpäs ole taaskaan ehtinyt tänne kirjoittelemaan. Maanantaista keskiviikkoon olin sairaslomalla kovan pääkivun vuoksi. Varsinaista syytä tähän ei kyllä ole vieläkään löydetty. Edelleen on jomotusta päässä, tosin ei enää niin pahaa kuin alkuviikosta.
Torstaina palasin sitten takaisin töihin ja tekemistähän taas riitti =(. Hemoglobiinikin oli noussut siittä kaksi viikkoa sitten mitatusta 95:stä jo 125:een. Nopeaa nuo rautatabletit näyttävästi vaikuttavat. Neuvolassa on siis viime aikoina tullut hypättyä aika tiuhaan tahtiin. Epäilivät tiesti raskausmyrkytystä vaikka eihän sen pitäisi näillä viikoilla vielä olla kovinkaan mahdollista, vai onko muilla tietoa? Pissa oli kuitenkin puhdas ja verenpaineet ovat vähän liiankin matalalla, joten sulkivat sen vaihtoehdon sitten pois. Panadolia onkin sitten viime aikoina nautittu oikein urakalla.
Nyt kyllä rupeaa tuntumaan, että elämä taas voittaa =) Asiasta varmaan ennenkin keskusteltu viime aikoina, mutta milloinkas muut ovat tunteneet ensimmäiset liikkeet. Itselläni ei kyllä vielä ole havaintoa, pitäisikö jo huolestua?
Maha senkun kasvaa, nyt sen voi jo kyllä selväti huomata. ihanaa =)
Anteeksi että tuli taas näin omanapaista juttua...
Oikein hyvää viikonloppua kaikille.
Tässä ketjussa on kyllä mielestäni kiva kirjoitella kun on niin ihanania ihmisiä lukemessa ja kirjoittamassa.
Miiru rv 17+3
musta tuntuu että mä kyselen ihan tyhmiä aina mutta kysyn silti.
milloin aloititte/aloitatte äitiyloman? millä sen voi etukäteen päättää alkaako 50 vai 30 päivää ennen? mulla on hiukan "huono" ajoitus tän asian suhteen kun kuntaliitos tulee voimaan juuri vuoden vaihteessa ja lähin esimieskin vaihtuu siinä rytäkässä eikä vielä ainakaan ole mitään tietoa kuka tulee tilalle!
mulla on huono muisti mut joku kyseli meidän talokaupoista niin voin kertoa että tarjous on tehty mutta vastausta ei ole vielä kuulunut! toivottavasti tulisi mahdollisimman pian kun mä tahtoisin jo jouluksi uuteen kotiin!
T:Santtu rv 12+3
Ihana lauantai, vapaapäivä, saa huilata ja tehdä vaan kaikkea mukavaa :D
Miiru, toivottavasti päänsärky helpottaa pian kokonaan! Se on kyllä inhottavaa, ja kun ei mitään kovin kummoisia lääkkeitäkään voi käyttää, joutuu vaan kärvistelemään. Hyvä että raskausmyrkytyksen pystyivät kuiteskin heti poissulkemaan! Noista liikkeistä muuten minäkin tässä kyselin, ja rauhoittavia vastauksia sain. Mutta siis minäkään en vielä tunne liikkeitä ainakaan täysin tunnistettavasti, ja olen sinua pari viikkoa pidemmällä. Ehkä muutamana iltana tällä viikolla on tuntunu jotain epämääräistä, mutta voi olla oikeestaan ihan mitä tahansa, en osaa liikkeiksikään vahvistaa. Onneksi meillä on rakenneultra ens viikolla, niin pääsee kurkkaamaan mitä vauvelille kuuluu :)
Santtu, mä en ihan tarkkaan tiedä miten tuo äitiysloman alku määräytyy, saakohan sen vaan ihan äiti päättää sitä hakiessaan? Mä aloitan 30 pv ennen, mutta pidän kaikki lomat + muut kertyneet vapaat pois jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, ja saan aloitettua loman ruhtinaallisesti 1,5 kk virallista päivää aikaisemmin :) Toivottavasti muuten teidän tarjous talosta hyväksytään!
Korka, minäpä laitan sulle jossain vaiheessa sähköpostia, olis tosi mukava jos saataisiin aikatauluja sopimaan ja voitais nähdä porukalla! Kaikki mukaan jotka vaan pääsee paikalle!
Pariisitar, minä en ole ainakaan vielä värjännyt hiuksiani (syytä kyllä olisi...), mutta tiedän kyllä paljon tuttuja jotka on värjänneet raskausaikana ihan ilman ongelmia!
Omasta navasta sen verran, että vatsa tuntuu kasvaneen nyt muutaman päivän aikana ihan hurjasti...samalla oon huomannu kävellessä myös jonkinlaista polttelua ja kiristystä vatsan sivuilla (vähän huolestunutkin siitä, eihän vaan ole supistuksia?). Töissä ei silti kukaan ole vieläkään huomannut, tai ainakaan uskaltanut kysyä :) Tosin ainakin yks työkaveri kyllä katsoo mun vatsaa koko ajan kun puhuu mulle, joten ehkä siellä nekin aavistelee joille en oo kertonut (esimiehet ja pari lähintä työkaveria tietää)...
Mutta voi että sitä odottaa että viikot kuluisi, ja pieni kasvaisi!
Mukavaa viikonloppua enskoille, taidan lähteä pienelle kävelylle kun on noin ihanan kuulas ja raikas ilma!
Lorelai 19+4
Hejj, löysin vasta nyt teidät enskat! Vieläkö pääsee mukaan?:)
Täällä kirjottelee Liippa Helsingistä, viikkoja tässä vaiheessa 15+6, ja pömppöä alkaa olla jo sen verran, että ulkopuolisetkin saattavat huomata. Tai sitten kuvittelevat, että tämä on vaan viettänyt kesällä melko paljon aikaa terassilla...;)
Teillä monilla onkin jo pitkällä tämä odotustouhu! Tosi jännää seurata ja kuulla, mitä kaikkea siellä (tästä näkökulmasta) pitkällä edessäpäin tapahtuu! Kiva olis nähdäkin, joten olen kyllä messissä, jos pk-seudulla treffataan!
Sellaista kyselisin teiltä tietävämmiltä, että muistatteko, missä vaiheessa teillä on lähtenyt paino nousemaan? Jostain raskauskiekosta katsoin, että nyt näillä viikoilla voisi olla tullut jo pari-kolme kiloa lisää massaa, mutta ei ole kyllä mulla vielä sellasta näkynyt.
Mukavaa viikonloppua kaikille,
Liippa & pyllerö
Eipä tullut mieleenkään koko hiustenvärjäys raskaana -asia, ennen kuin *pariisitar* tuosta mainitsi... olen menossa tiistaina kampaajalle, ja tarkoitus oli pistää väriä päähän, mutta näinköhän sitä pitäisi sitten vielä yrittää kestää muutama viikko, ja katsoa sitten 12 viikon jälkeen. eli se olisi sitten -apua- vasta 6 viikon päästä! onneksi sentään on maantienruskea tukka ja ruskea väri, ettei ihan mistään todella rajusta juurikasvusta ole kysymys... ;)
Voi sentään, mitä kaikkea sitä joutuu miettimään. Miten olette tosiaan muut toimineet?
t. marjapensas
Äsh, olen iltavuorossa, mutta josko muutaman sanan ehtisi...
Marjapensas; kuten todettu, hussin viralliset ohjeet toteaa hiustenvärjäyksestä, että se on ok, kunhan ei viikoittain värjää. Itse vain halusin olla värjäämättä ekan kolmen kuukauden aikana. Nt olen sitten värjännyt pari kertaa. Siis en usko, että värjäyksestä on haittaa, ovathan kampaajatkin raskaana ja käsittelevät aineita päivittäin (hengittelevät väriaineita yms). Joten uskoisin, että voit mennä ihan hyvillä mielin nautiskelemaan kampaajasi tuoliin:) Ja voithan tietty laittaa vaikka raitoja, niin ei osu väriaine edes päänahkaan:)
Tervetuloa Liippa joukkoomme:) Kivaa saada uusia Ensikkoja:) Painonnoususta kyselit: oman neuvolatätini mukaan minulla oli ideaalitilanne, kun paino ei noussut kuin kilon rv 18 mennessä. Nyt onkin sitten noususuhdannetta:)Mutta joka tapauksessa ei tartte vielä huolehtia, jos ei paino nouse: kirjan mukaan rv 17-24 paino ottaa noususpurtin (ainakin joillakin!).
Santtu kyseli äippälomasta; siis itse saa päättää jääkö 30 vai 50päivää ennen la:ta kotia. Neuvolasta saat rv22 täyttyessä todistuksen raskaudestasi ja sitten voit ruveta täyttelemään kelan papruja.
Miirulle jaksuja päänsäryn kanssa, onneksi on jo helpottamaan päin.
arggghhh, nyt on pakko mennä takaisin hommiin...Tonttu potkii ihanasti massussa, auttaa äitiäkin jaksamaan tällä työmaalla viikonloppuna:)
pariisitar&tonttu
rv23+3
Niin, ja Santulle vielä: Me mietittiin äippäloman aloitus 30päivää ennen la:ta, ihan sen takia, koska sitten jää aikaa enemmän olla kotona lapsen kanssa. Teen vielä sellaista työtä, että jos vointi on väsynyt/huono loppuraskaudesta, niin pääsen helposti sairauslomalle. Näin me asiaa mietittiin, mutta tuo Lorelainkin idea kuulostaa hyvältä, että pitää lomia ennen äippäloman alkua. me taas siirrettiin mun lomat äippäloman jälkeen pidettäviksi just samasta syystä, että saa olla kotona pidempään lapsen kanssa. Asuntovelallisina kuin yhden tuloilla ei kuitenkaan kauaa voi kotona ylipään olla.
Nyt tää palstaterroristi poistuu paikalta:)
Lyhyesti : Liippa tervetuloa porukkaan :))
Marjapensas, mä oon värjänny 2 kertaa raskauden aikana tukkaa, itseasiassa just sillon viikolla 12 !! Ja nyt vähän myöhemmin... Se on vähän jokaisen oma asia, eihän sitä vissiin missään ole ehdottomasti kielletty ! Mutta mun kampaajat olivat ainakin sitä mieltä et ei sitä väriä kyllä sieltä päänahasta hirveesti kehoon "imeydy" . Oon ottanu vähän kaiken maalaisjärjellä...sama juttu syömisen kanssa, en ole ihan tarkkaan noudattanut kaikkia kieltoja. Jokainen tyylillään :))
liippa, tervetuloa!! ja älä huoli painonnoususta. mä kysyin joskus rv 10 lääkäriltä, että missä vaiheessa pitäis huolestua, jos paino ei nouse, ja se sanoi, että hoikilla ihmisillä ei välttämättä nouse edes kuin 5-10kg. ja toisaalta taas jos painoa on ennestään, niin silloinkaan ei haittaa, jos paino ei kovin nouse. itse olin jossain vaiheessa huolissani, kun mulla on nyt 36 viikossa noussut 5kg (raskauskiekon keskimääräinen painonnousu tähän aikaan ois kai jotain 11kg), mutta vauva on kasvanut mainiosti! :) ne laittavat sitten neuvolasta kyllä äitipolille, jos haluavat tarkitstuttaa vauvan koon. ja laitahan sinäkin sähköpostia tonne aiemmin laittamaani osoitteeseen, niin treffataan porukalla.
santulle taisikin jo pariisitar vastata, että itse saa päättää, milloin loman aloittaa. meille antoi terkkaharjoittelija, joka yhdellä käynnillä oli mukana, vinkin, että jos opiskelee, niin kannattaa aloittaa aiemmin, sillä äitiyspäivärahan/ vanhempainrahan jälkeen voi alkaa nostaa kotihoidon tukea ja sitä saa nostaa opintotuen kanssa yhtä aikaa (toisin kuin vanhempainrahakauden aikana). me kuitenkin päädyttiin aloittamaan 30 päivää ennen, sillä sain kesällä olla ihan aiempaa koulutusta vastaavassa työpaikassa kunnollisella palkalla ja vanhempainrahakausi loppuu joka tapauksessa kesällä, jollon sitä opintotukea ei saa. ja pidän santtu peukkuja pystyssä teidän talokaupoille! missäpäin suomenmaata asustatkaan?
miiru, kiva että päänsärky hellittää! ja kiva kun maha alkaa näkyä... joko sinulle kommentoidaan asiaa? musta tuntu jotenkin superihanalta, kun ensimmäisen kerran joku kommentoi, että kuinkas pitkällä sun raskaus on.
lorelai, jos vatsa kovettuu n. 30 sekunnin ajan, mutta siihen ei liity kipua, niin kyseessä on harjoitussupistus. eli niistä ei oo haittaa, kohtu harjoittelee. mulle tulee sellasia just jos kävelee nopeesti tai muuten käyttää voimiaan ns. liikaa. muutenpa ei oo supistellut. sadeorkidealla niitä supistuksia on tainnut olla enemmänkin... ehkä se osais kertoa, miltä oikeat supparit tuntuu?
mä olen muuten ollut sadeorkidean kanssa samoilla linjoilla, että en oo mitenkään hullun tarkasti vetänyt rajoja. mm. graavilohta oon syönyt jonkin verran. katsonut vain, etten syö usein enkä paljoa näitä ns. ei-suositeltuja ruokia. hiusten kanssa ei ole ollut ongelmia, kun en oo muutenkaan niitä värjäillyt (viime kesänä värjäsin viimeksi, mutta sitä ennen taisi olla pari vuotta väliä), mutta eiköhän niitä uskalla tosiaan sillon tällön käsitellä.
ja omaan napaan kuuluu tällä hetkellä väsymystä. kierreltiin miehen kanssa kaupoissa ympäri helsinkiä jotain 5h, ostettiin sille pyöräilyvarusteita. se osti kesällä uuden pyörän ja innostui siitä valtavasti ja nyt kun kelit huononee, pitää saada paremmat kamat. mukavaa siis oli, mutta oli ihana päästä kotiin nostamaan jalat ylös! ja kohta suuntaamme saunaan, rentouttavaa iltaa kaikille!
korka 36+0
ja kiitos tervetulotoivotuksista :) Vaikutatte ihan hirmuisen mukavalta porukalta!
Korka ja Pariisitar, meillä on rakenneultra ens viikon puolella. Jännittää ihan hirveästi, ja näköjään sitä enemmän mitä lähemmäksi se tulee... Synnäriksi mulla taitaa valikoitua Jorvi, ainakin näillä näkymin olen suuntaamassa sinne (ja kaipa se pian pitäisikin jo tietää, tuntuu vaan niin kaukaiselta vielä...).
Marjapensas, mullakaan ei ollut alkuun oikeestaan mitään oireita, vasta joskus 8.-9. -viikolla muistaakseni alkoi sitten etova olo ja oksentelu. Ja tuo olotila helpotti oikeestaan vasta ihan pari viikkoa sitten, joten ehti kyllä kestääkin tuo huono olo vaikkei heti alkanutkaan ;)
Santtu kyseli onko miehet olleet np-ultrassa: meillä oli mukana ja tykkäsi kovasti! Kannattaa mun mielestä ilman muuta ottaaa mukaan jos vaan haluaa tulla, on vähän konkreettisempaa sitten miehellekin raskaus.
Miten teillä pidemmälle ehtineillä enskoilla on alkanut tuntua liikkeet? Minä en tunne vielä mitään, mitä nyt ehkä pari kuviteltua outoa liikettä ollut, jotka kyllä tulkitsisin joksikin ihan muuksi... Mulla on kyllä istukkakin kuulemma edessä, joten ennustivat neuvolassa liikkeidenkin tuntuvan aika myöhään. Haluis tietysti silti että tuntuis jo, ja vähän huolestuttaakin kun ei tunnu (mikäpä tässä ei huolestuttaisi, vaihtuu vaan päivittäin se mikä eniten huolestuttaa). Lienee normaalia tuo huolestuminenkin :)
Lorelai 18+6