Sinä nainen, joka tienaat yli 4000 €/kk
Kerro itsestäsi.
Minkä ikäinen olet? Mitä teet työksesi? Mikä koulutus? Oletko tyytyväinen työhösi ja palkkaukseesi? Onko perhettä? Minkälainen omaisuus (oma omaisuus, ei puolisosi) sinulla on?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuntuu olevan äreitä palkkoja välillä 5-10k€/kk lähes olemattomalla koulutuksella AV mammoilla. Uskokoon ken tahtoo :D tai mitä ihmettä kitistään naisten matalapalkkaisuudesta.
Nuorilla peffanmyyjillä / OF horoilla tuo pitänee kutinsa.
M55, sähkömies duunari.
Absurdi ja vähän surullinen kommentti. Mikä vetää tällaisen M55 sähkömiehen aivot lukkoon kun pitäisi osata lukea ja ymmärtää, että korkeasti koulutettu nainen voi tehdä vaativaa työtä josta saa tehtävän mukaista palkkaa. Joku psyykkinen suojamekanismi varmaan.
Täytyy tosin myöntää että itse teen 55-v naisena IT-alalla hommia ja tienaan ylimmän desiilin mediaanin yläpuolella ilman juuri mitään koulutusta. Tai tutkinto on, mutta se on hankittu vähän harrastemielessä sen jälkeen kun olin jo näissä hommissa eikä se ole mitään mainittavaa lisäsubstanssia tekemiseeni tuonut. Kukaan ei ole ollut koulutuksestani ja tutkinnostani kiinnostunut. Tällä alalla voi yksityisellä puolella päästä eteenpäin ihan osaamisen, näyttöjen ja tuottavuuden avulla jos saa ensin jalan oven väliin eikä pelkää vastuurooleja.
34v KTM. Kiinteistöalalla. Pidän paljon työstäni, mutta en ole täysin tyytyväinen palkkaani (lähempänä neljää kuin viittä tonnia/kk). Teen lisäksi pienimuotoista sivutyötä mieheni yrityksessä, jolla saan tulotason itseäni tyydyttävään luokkaan. Kaksi lasta. Talosta velatonta osuutta itselläni ehkä sellaiset 50k€. Tämän lisäksi osake/rahastosalkku mutta vielä vaatimaton.
Vähän alle viisikymppinen asianajaja. Mies ja kaksi lasta. Vuositulot n. 130-210 KEUR, vuodesta riippuen. Velaton sadan neliön kerrostaloasunto Helsingin kantakaupungissa miehen kanssa puoliksi (ostettu kauan sitten jolloin hinnat ei olleet ihan tällä tasolla), lisäksi aika uusi talviasuttava iso loma-asunto, josta vielä rutkasti velkaa, korkojen noustessa pakko kai alkaa makselemaan. Sijoitussalkussa noin sata tuhatta. Muuten rahat ovat menneet perheen kanssa matkusteluun ja muihin elämyksiin - käärinliinoissa kun ei käsittääkseni ole taskuja.
Olen onnekas, mutta teen myös aivan saatanasti töitä. Arkisin en käytännössä töiden lisäksi ehdi mitään muuta, ja usein viikonlopustakin menee osa niihin. Lapset ovat onneksi jo isoja, niin enää ei tarvitse jatkaa työpäivää yön puolelle niin että ehtii lasten kanssa viettää aikaa iltaisin.
Lähihoitaja. 45v. Oma yritys. Yrittäjänä 10vuotta. Puolet okt:sta. Tilillä 120000€, loput firman.
Vierailija kirjoitti:
23v, huoraan ja OF tienestit vaihtelee 4000-8000€/kk käteen riippuen jaksamisesta. Ei lukiota kummempaa koulutusta. Tyytyväinen, ei perhettä/lapsia/ukkoa. Omaisuutta on 3 maksettua kerrostalo-osaketta eri kaupungeissa joissa harjoitan ammattiani. Olen hoikka, kauniskasvoinen pitkillä blondihiuksilla sekä isorintainen (silarit) eli kysyntää on enemmän kuin pystyn turskille tarjoamaan.
Ihan en jaksa uskoa, että 23-V iässä olisi ehtinyt 3 kerrostalon osaketta maksamaan, ellei ne ole tyyliin Savonlinna -Imatra-Lappeenranta akselilla, joista saattaa parillakymmenellä tuhannella saada pienen asunnon.
Ja käteisellä ilman virallista verotettavaa tuloa asunnon osto on hankalaa, koska joutuvat kysymään pankissa, mistä rahat on tulleet.
Muuten kyllä uskon tuon, siis että tuollainen yhdistelmä 23-V, hoikka blondi ja silarit, pystyy helposti tuon 4000-8000 e / kk hommaamaan.
Sairaanhoitaja, 6 vuotta alalla. Mies ja kolme kissaa löytyy. Ja en siis todellakaan ole töissä Suomessa.
-Nainen 30
52 v DI, esimies/yksikönvetäjä hommissa kv-kaupassa. Vuositulot on olleet yli 100 k€ jo vuosikausia mutta kehitys on jumiutunut 150k€ vuositasolle. Omaisuutta on puolikas talo, puolikas vapaa-ajanasunto joiden yhteisarvo jos menisivät kaupaksi noin 400 000€ (ja siitä siis puolet mun nimissä) Säästöjä ja sijoituksia itselläni ehkä 200k€ tämänpäivän arvolla (-verot) ja yksi perintönä saatu sijoitusasunto; arvo vajaa 100k€.
Suurin osa omaisuudesta on saatu perintönä (n. 200 k€) eikä ole säästetty palkkatulosta. Joten se on vain varallisuutta, josta pitää pitää huolta ja arvoa nostaa omille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
23v, huoraan ja OF tienestit vaihtelee 4000-8000€/kk käteen riippuen jaksamisesta. Ei lukiota kummempaa koulutusta. Tyytyväinen, ei perhettä/lapsia/ukkoa. Omaisuutta on 3 maksettua kerrostalo-osaketta eri kaupungeissa joissa harjoitan ammattiani. Olen hoikka, kauniskasvoinen pitkillä blondihiuksilla sekä isorintainen (silarit) eli kysyntää on enemmän kuin pystyn turskille tarjoamaan.
Ihan en jaksa uskoa, että 23-V iässä olisi ehtinyt 3 kerrostalon osaketta maksamaan, ellei ne ole tyyliin Savonlinna -Imatra-Lappeenranta akselilla, joista saattaa parillakymmenellä tuhannella saada pienen asunnon.
Ja käteisellä ilman virallista verotettavaa tuloa asunnon osto on hankalaa, koska joutuvat kysymään pankissa, mistä rahat on tulleet.
Muuten kyllä uskon tuon, siis että tuollainen yhdistelmä 23-V, hoikka blondi ja silarit, pystyy helposti tuon 4000-8000 e / kk hommaamaan.
Nämä OF-postaukset ovat jonkun miestrollin tekosia, joten lepo. Ei ne tyttöraasut kymmeniätuhansia tienaa, vaikka jokin roskalehti niin haluaisikin väittää.
45-v KTM. Asiantuntija it-alalla, julkisella, 100 % itsenäinen etätyö. Tulot n. 4300 eur/kk. Yli kymmenen vuotta sitten palkka jotain + 4500 eir mutta masennuskauden /pitkän sairasloman jälkeen olen tyytyväinen että paluu työelämään onnistui. Tänä vuonna saan palkan ehkä nostettua lähemmäs 5000 eur/kk. Omaisuutta n. 150 000 EUR ja tällä hetkellä ei jää yhtään säästöön (jos nyt ei asuntolainan lyhennystä lasketa). Jos vaihtaisi asunnon pienempään voisi elää velattomana ja säästää.
Vierailija kirjoitti:
45-v KTM. Asiantuntija it-alalla, julkisella, 100 % itsenäinen etätyö. Tulot n. 4300 eur/kk. Yli kymmenen vuotta sitten palkka jotain + 4500 eir mutta masennuskauden /pitkän sairasloman jälkeen olen tyytyväinen että paluu työelämään onnistui. Tänä vuonna saan palkan ehkä nostettua lähemmäs 5000 eur/kk. Omaisuutta n. 150 000 EUR ja tällä hetkellä ei jää yhtään säästöön (jos nyt ei asuntolainan lyhennystä lasketa). Jos vaihtaisi asunnon pienempään voisi elää velattomana ja säästää.
Kiva kuulla, että olet päässyt takaisin työelämään. Itse olen aika kovilla välillä, ja miettinyt, että mitä tapahtuisi, jos ei jaksaisikaan. Ei se varmaan maailmanloppu olisi ja tosiaan säästöjäkin on. Toki palkkatasoa sitten pitäisi laskea, mutta se kai se olisi tarkoituskin. Siis ottaa vähemmän vastuullinen työ.
Lukion lehtori, 46v. Perheetön. Ei velkaa. Omaisuutta on n. 300 000€.
Pidän työstäni. Täysien ikälisien myötä yli 60 000€ vuositulot saa kasaan pienemmällä opetusmäärällä, mutta muuta työtä kommentoin suunnilleen samalla tavalla kuin tuo aiemmin kirjoittanut viisikymppinen lukion lehtori.
Vierailija kirjoitti:
Reilu 40, ollut töissä vasta muutamia vuosia sitä ennen kotiäiti. Omaisuutta ei ole, lähinnä lainaa. Olen lähihoitaja, eräällä pienellä erityisalalla. Pidän paljon työstäni, palkka vaihtelee, viime vuonna keskimääräinen kk palkka oli n. 6000e
Ohoh.
Nyt on kova kk-liksa koulutukseen nähden
Aika harvoilla muita sijoituksia kuin asunto ja auto.
54 v, amk-opettaja. KM. Palkka ihan hyvä suhteessa vastuuseen. Aikuiset lapset. Omaisuutta pari asuntoa Hgissä.
31v, gastrokirurgian erikoislääkäri. Omaisuutta 2 sijoitusasunnon ja oman talon verran. Avioliitossa, miehellä ei autonsa lisäksi mainittavaa omaisuutta. 2 lasta joita mies hoitaa kotona.
Luin tätä ketjua eilen ja piti etsiä tämä uudestaan ja tulla kehumaan! Muutamia pelleilyviestejä lukuunottamatta asiallisia ja erittäin realistisia kommentteja. Koulutus ja vastuu näkyy palkassa. Toki aina on poikkeuksia (joita varmasti aletaan tähän luettelemaan), mutta keskimääräisesti se pitää paikkansa.
45v. On perhettä. Varallisuutta on sopivasti, ei velkaa. Tienaan 6000€/kk. Työtehtäviin nähden en tienaa tarpeeksi. Tehtävää en kerro koska haluan pysyä tuntemattomana. Yliopistokoulutus taustalla, mutta ei liity mitenkään nykyiseen työtehtävääni. Tähän olen päässyt osaamistani kasvattamalla.
Vierailija kirjoitti:
45v. On perhettä. Varallisuutta on sopivasti, ei velkaa. Tienaan 6000€/kk. Työtehtäviin nähden en tienaa tarpeeksi. Tehtävää en kerro koska haluan pysyä tuntemattomana. Yliopistokoulutus taustalla, mutta ei liity mitenkään nykyiseen työtehtävääni. Tähän olen päässyt osaamistani kasvattamalla.
Aika salaperäinen olet!
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän suurin osa työelämään panostava ole päässyt sen hetkiseen asemaansa osaamista kasvattamalla. Mikä on siis erityisosaamisesi ja panostuksesi, että 6000 ei ole riittävästi?
Itse olen huomannut, että työelämässä on kaksi hyvää vaihtoehtoa nostaa palkkaansa. Yksityisyrittäjyys on sitten erikseen vielä.
1. Osaaminen on niin haluttua ja niin kovalla tasolla, että vaihtaa vain työpaikkaa niin kauan, että palkka on halutulla tasolla.
2. On hyvä ja vakuuttava puhumaan, jolloin vakuuttavana ja hyvänä tyyppinä pääsee etenemään firman sisällä tai vaihtamalla työpaikkaa.
Paras tietysti, jos on noiden molempien yhdistelmä, niin sitten on vain taivas rajana.
Opetustunteja ei ole kohtuuttomasti joka jaksossa, mutta esseitä ja muuta arvioitavaa riittää useammaksi tunniksi päivässä sekä viikonlopuiksikin, eli kahta vuoroa tässä tehdään, kiitos kysymästä. Tänäänkin arvioin tuotoksia kolme tuntia. Lisäksi kaikki opetustyön ulkopuolinen sälä tuntuu paisuvan vuosi vuodelta, vaikka mitään ei niistä hommista makseta. Mutta kuka näistä mitään tietää ellei itse tee k.o. työtä.