Mitä teen väärin, kun lapsi purkaa kaiken harminsa minuun?
Jos lastani (5-v) harmittaa jokin asia, melkein mikä vain, hän purkaa sen kiukuttelemalla minulle. Huutaa, kiukkuaa ja joskus lyökin. Mitä teen väärin kun tämä on tällaista?
Kommentit (27)
Olet turvallinen ja luotettava vanhempi. Eli olet tehnyt monta asiaa oikein.
Tuota lyömistä sinun tulee estää ja puhua silloin kun lapsi ei ole harmituksen vallassa.
Hän purkaa sinuun, koska olet hänelle turvallinen aikuinen. Hänellä ei ole vielä keinoja hillitä tunteitaan, se on opeteltava ja siinä tuettava.
Minkälaisia harmeja lapsella on? Koittakaa yhdessä lapsen kanssa keksiä ratkaisuja noihin asioihin mikä lasta harmittaa.
Koettakaa yhdessä etsiä auktoriteetti perheeseen, vaikka koira.
Sinä olet tehnyt oikein! Yhdessä opettelette vähän kerrallaan miten käsitellä kiukkua.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin - hän uskaltaa sinulle purkaa kiukkuaan koska tietää, että rakastat silti. Nyt sinun/teidän täytyy opetella erilaisia kiukunpurkamiskeinoja, naulaa vaikka tyyny seinään, jota saa mätkiä kun harmittaa.
Voi v***u jos mun asuntoon naulattais tyyny seinään. Haloo! Kuuleeko terve järki? Mikä tätä maailmaa vaivaa kun naulataan ennemmin tyyny seinään kuin kielletään kakaraa lyömästä??
Ja ap, kiellä sitä kakaraas mätkimästä sua kun sillä v*****a. Ethän säkään käy toisten ihmisten päälle kuin eläin kun sulla harmittaa. Mä olisin jo lämäyttänyt samalla mitalla pikku hirviötä.
Sillä ei ole kivaa tekemistä. Mitä lapsi leikkii?
No kenelle sitten jos ei sinulle?!??
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin - hän uskaltaa sinulle purkaa kiukkuaan koska tietää, että rakastat silti. Nyt sinun/teidän täytyy opetella erilaisia kiukunpurkamiskeinoja, naulaa vaikka tyyny seinään, jota saa mätkiä kun harmittaa.
Mutta miten? Olen hänelle yrittänyt neuvoa ja käskeä näitä tyyny seinään tai lyö tyynyä tms., mutta hän kieltäytyy ehdottomasta kaikista niistä, ei suostu edes kokeilemaan vaan raivostuu niistä vain lisää. Sanoo itse, että on sellainen oli, että haluaa vain huutaa äidille ja lyödä äitiä kun kiukuttaa niin paljon. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi v***u jos mun asuntoon naulattais tyyny seinään. Haloo! Kuuleeko terve järki? Mikä tätä maailmaa vaivaa kun naulataan ennemmin tyyny seinään kuin kielletään kakaraa lyömästä??
Ja ap, kiellä sitä kakaraas mätkimästä sua kun sillä v*****a. Ethän säkään käy toisten ihmisten päälle kuin eläin kun sulla harmittaa. Mä olisin jo lämäyttänyt samalla mitalla pikku hirviötä.
Tätä ressukkaa on ilmeisesti lämäytelty enemmänkin💔
Koivuniemen herra on oikea ratkaisu!
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia harmeja lapsella on? Koittakaa yhdessä lapsen kanssa keksiä ratkaisuja noihin asioihin mikä lasta harmittaa.
Tavallisia lasten harmeja, kuten että tärkeä lelu vahingossa tippui ja meni rikki, joku toinen lapsi voitti pelissä, jossa itse oli juuri voittamassa, toinen lapsi sanoi pahasti tms. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ressukkaa on ilmeisesti lämäytelty enemmänkin💔
Pidä näppärät kyökkiolettamuksesi omanasi. Jos sä haluat naulailla tyynyjä seinään niin kaikin mokomin. Vaan kaikki ei halua.
Ehkä nyt on vaan sellainen vaihe. Kyllä hän siitä kasvaa. Sanoita tunteita: tiedän, että sinua harmittaa, mutta tiedätkö, että äidistäkin tuntuu pahalta kun lyöt.
Jos opettelee tunteiden käsittelyä vähän. Lyödä ei saa. Kysy mikä harmittaa, kuuntele, ymmärrä, katso miten voi helpottaa olotilaa onko esim. jano, nälkä, haluaako ulos. Onko lapsi turhautunut tai haluaisiko liikkua, leikkiä, lukea, pelata. Minkälaisen esimerkin aikuiset ovat antaneet, jos suututtaa, toimintamalli.
Miksi tehdä lapsia jos elämä on noin vaikeaa. Toisaalta tekemätöntä ei saa tekemättömäksi joten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten? Olen hänelle yrittänyt neuvoa ja käskeä näitä tyyny seinään tai lyö tyynyä tms., mutta hän kieltäytyy ehdottomasta kaikista niistä, ei suostu edes kokeilemaan vaan raivostuu niistä vain lisää. Sanoo itse, että on sellainen oli, että haluaa vain huutaa äidille ja lyödä äitiä kun kiukuttaa niin paljon. Ap
ota yhteys perheneuvontaan,ei lyöminenole se purkautumiskeino. Jos 5v oppii vain lyömisen helpottavan,miten luulet myöhemmällä iällä toimivan? niinpä.
No sinähän teet jotakin oikein, kun lapsesi luottaa rakkauteesi ja uskaltaa purkaa sinulle kiukkunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ota yhteys perheneuvontaan,ei lyöminenole se purkautumiskeino. Jos 5v oppii vain lyömisen helpottavan,miten luulet myöhemmällä iällä toimivan? niinpä.
Ei hän aina lyö, useimmiten vain huutaa. Mutta joo, täällä päin perheneuvola on niin ruuhkautunut, että ei sinne pääse. Pitää olla isompia ongelmia, jotta ottavat asiakkaaksi. Ap
Ap