Kuvailkaa elämäänne 3000 e/kk palkalla?
Saatteko siitä jonkin verran säästöön? Pystytte joskus matkustelemaan? Miten asumiskulut?
Terveisin opiskelija, joka miettii, millaista elämä on sitten ku valmistuu
Kommentit (47)
Vuokra- asunto suomessa, velaton talo italiassa, auto on, matkustan noin neljä kertaa vuodessa. Tilillä on tarpeeksi rahaa.
Sillä pärjäilee ihan mukavasti normaalielämässä kun ei asu kalliisti kaupungissa. Mutta jos kaikesta työstä saisi tuon kolme tonnia, niin heti vaihtaisin johonkin vähemmän stressaavaan ja vastuulliseen työhön, vaikka marketin kassalle, siivoamaan tai lehtiä jakamaan. Kaksi viimeistä erityisesti olisivat kivoja, kun saisi liikkuakin samalla.
Sen verran jää säästöön, että talikolla täytyy käännellä homehtumisen estämiseksi.
Kun tienasin tuon verran, ajoin vain parhailla autoilla, söin vain parhaissa ravintoloissa, kävin mitä hienoimmissa kohteissa matkoilla, asuin hyvällä asuinalueella.
Lopulta heräsin :)
Säästöön jää tonni. Nettona saan palkkaa 2400 euroa. Vuokra 510 euroa Muut laskut 150 euroa, ruoka 350 euroa. Bensaan ja harrastuksiin menee jonkin verran. Säästöjä minulla on 95000 euroa. Kyllä minä voin matkustaa ihan minne vaan. Ainakin kalastusreissulle aion lähtee 2 viikoksi ruotsiin ja suomeen. Hawajille meen sitten lomalle.
Minun palkasta jää käteen noin 2500€ euroa kuussa. Tästä summasta meidän perheessä maksetaan heti asuntolainan lyhennys, 1900€. 150€ rahastoon, 400€ lyhennyksenä luottokortteihin. Lapsille viikkorahat. Ei riitä muuhun.
Miehen palkasta menee sitten muut menot.
Meillä yhteiset tilit ja rahat, ollut jo sen 25 vuotta kun yhdessä oltu.
Siitä jää verojen jälkeen käteen tasan saman verran kuin 2100€ bruttopalkasta. Eli elintaso säilyy samana vaikka vastuuta ja stressiä on puolet vähemmän. Lisäksi päiväkotimajsuissa pääsee nolla-maksuluokkaan.
10000 bruttoa ja 5000 käteen jää enempi käteen.
Saan palkkaa 3000e /kk + lounasedut. Elän ihan tavallista elämää, ehkä sillä poikkeuksella että opintojen aikana olen voinut olla töissä ja saanut elää halvassa opiskelijakämpässä, joten rahaa olen pystynyt säästämään.
Tällä hetkellä palkasta jää käteen päälle 2000e. Asun uudessa (opiskelija)vuokrakaksiossa ja maksan siitä vuokraa jonkun 650e. Ajan pienellä bensa autolla, jonka olen itse maksanut kokonaan. Bensaa menee ehkä 100e/kk eli jonkun verran tulee ajoja ihan huvin vuoksi.
Syön tavallista kotiruokaa, aika pitkälti pastaa ja riisiä. Lihat ostan alennuksesta ja pakkasessa on yleensä -60% tarjoustuotteita. Marjat, yrtit ja sienet olen kerännyt kesällä. En ostele herkkuja, joskus jotain erikoislimsoja, koska en juo alkoholia enää. Ruokaan menee alle 200e kuussa. Saan palkan päälle lounasedut, joten töihin ei tarvitse erikseen ruokaa ostaa.
Töistä olen saanut virike-etua, joten sen piikkiin käytän salikorttia ja nyt museokorttiakin. Muuten harrastan "ilmaiseksi" eli lenkkeilyä ja hiihtoa, toki niihin on pitänyt tarvikkeet investoida joskus aikoinaan. Hyvät sukset toimii useamman vuoden, kun niitä oppii itse huoltamaan eli voitelemaan.
En törsää rahoja vaatteisiin tai mihinkään mitä ei elämiseen tarvitse. En käy parturissa, vaan ylläpidän hiusmallia jota voin itse siistiä.
En ehdi matkustelemaan, koska olen edelleen opiskelija ja vaikea suunnitella elämää pitkälle. Vuoden sisään olen käynyt 2 kertaa viikonloppureissulla ulkomailla, kun on halvat lennot sattuneet kohdille vähemmän kiireisinä aikoina.
Saan isältä 3000 egee kuukaudessa koska se hylkäsi minut lapsena.
Työtön mies 47 kirjoitti:
Saan isältä 3000 egee kuukaudessa koska se hylkäsi minut lapsena.
En ole 10 vuoteen käynyt edes missään lomalla vaikka on varaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää käteen vähän päälle 2100 euroa. Maksan siitä vuokran (700 e), ruuan (n. 350 e), laskut (n. 100 e) ja loppu menee vaatteisiin (ei joka kuukausi), huvituksiin (leffat, suoratoistot, ravintolat, silloin tällöin joku pieni reissu) ja säästötilille.
Vakuutuksiin, sähköön, veteen, nettiin, puhelimiin, matkustamiseen (bussit, taksit, polkupyörät, autot), lääkkeisiin, terveydenhuoltoon, ymsyms riittää satanen? Vau
Eihän matkustelua, lääkkeitä tai muita terveydenhuollon menoja makseta laskulla. Minä ainakin luen laskuihin vain varsinaiset _säännölliset_ laskut, kuten just sähkö, vesi, vakuutukset, netti... Tällaisia ei edes voisi maksaa muuten kuin laskulla. Mutta en tietenkään bussilippuja, lentomatkoja, särkylääkettä tai antibioottikuurin hintaa. Toki joku voi maksaa kaiken luottokortilla ja sit sanoa että kaikki rahat menee laskuihin..
-sivusta
Juuri tämä on aina hämmentänyt minua, kun sanotaan että joku summa menee laskuihin, ikään kuin ne eivät olisi yksityäisiä menoja. Toinen on, kun sanotaan että luottokorttilasku, se vasta veikeä on. Halutessani minulla ei olisi muuta kuin laskut ja luottokorttimaksut, yhtään en käytä rahaakuukaudessa mihinkään.
Saan nettona 3000/kk.
Tavallinen päivätyö ma-pe. Menen töihin ratikalla tai pyörällä. Asun vuokrayksiössä Helsingin keskustassa. Asp-tilillä olisi rahaa, mutta en saa ostettua yksin mitään sellaista, mikä ei laskisi elämänlaatuani huomattavasti. Poikaystävän (2,5 v yhdessä) kanssa pohditaan tilannetta, minne asetutaan ja mitä ostetaan, mutta juuri nyt ei ole sen aika.
Minulla on koira.
Harrastan salilla käyntiä, joogaa ja tanssia.
Matkustan 4-6 kertaa vuodessa ulkomaille, näistä 2-3 kaukomatkoja.
En juurikaan syö/juo ulkona, ja jos syön, poikaystävä maksaa. En tupakoi, käy baareissa tai keikoilla. Ostan vaatteet 2nd handina omasta halusta. Säästöön jää 1000e/kk.
Minulla ei ole euroakaan velkaa millekään eikä kellekään.
Palkka hivenen alle 3000e/kk. Töitä olen tehnyt yli 20v ja aina elänyt säästeliäästi. Olen saanut kerrytettyä puskuria ja nyt olen päässyt tilanteeseen, että palkka riittää elämiseen eikä tarvitse jännittää yllättäviä menoja. Silti kaikki lomamatkat kerta vuodessa pitää suunnitella ja hankkia harkiten. Saan säästöön joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Siitä jää verojen jälkeen käteen tasan saman verran kuin 2100€ bruttopalkasta. Eli elintaso säilyy samana vaikka vastuuta ja stressiä on puolet vähemmän. Lisäksi päiväkotimajsuissa pääsee nolla-maksuluokkaan.
Jaa, mulle jäi 2100 euron brutosta käteen n. 1800 euroa ja nyt 3000 euron brutosta melkein 2200.
Hauskaa kun jotkut selittää 3000 euron nettotuloista samalla kun muut puhuu 3000 euron brutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää käteen vähän päälle 2100 euroa. Maksan siitä vuokran (700 e), ruuan (n. 350 e), laskut (n. 100 e) ja loppu menee vaatteisiin (ei joka kuukausi), huvituksiin (leffat, suoratoistot, ravintolat, silloin tällöin joku pieni reissu) ja säästötilille.
Vakuutuksiin, sähköön, veteen, nettiin, puhelimiin, matkustamiseen (bussit, taksit, polkupyörät, autot), lääkkeisiin, terveydenhuoltoon, ymsyms riittää satanen? Vau
Eihän matkustelua, lääkkeitä tai muita terveydenhuollon menoja makseta laskulla. Minä ainakin luen laskuihin vain varsinaiset _säännölliset_ laskut, kuten just sähkö, vesi, vakuutukset, netti... Tällaisia ei edes voisi maksaa muuten kuin laskulla. Mutta en tietenkään bussilippuja, lentomatkoja, särkylääkettä tai antibioottikuurin hintaa. Toki joku voi maksaa kaiken luottokortilla ja sit sanoa että kaikki rahat menee laskuihin..
-sivusta
Juuri tämä on aina hämmentänyt minua, kun sanotaan että joku summa menee laskuihin, ikään kuin ne eivät olisi yksityäisiä menoja. Toinen on, kun sanotaan että luottokorttilasku, se vasta veikeä on. Halutessani minulla ei olisi muuta kuin laskut ja luottokorttimaksut, yhtään en käytä rahaakuukaudessa mihinkään.
Autistista semantiikan vääntöä. Jokainen normaali ihminen ymmärtää mihin luottokorttilaskulla viitataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-sivusta
Kyllähän lääkärin käyntimaksut maksetaan laskulla.
Käteen jää 3000e/kk.
Puoliso, hänellä käteen jäävä osuus 2000e/kk.
Asumme omistamassani kaksiossa pääkaupunkiseudulla. Ei lapsia. Ei lemmikkejä.
Harrastellaan erinäköisiä asioita, syödään kasvisruokaa ja kokkaillaan kotona.
Uusi auto työn puolesta. Säästöön jää yhteensä vähintään 1000e/kk, puolisolla varmaan noin puolet tästä. Loput laitetaan menemään. Ei tarvitse miettiä isoja tai pienempiä hankintoja sen kummemmin kun säästetään kuukausittainen niin rahat on jo tilillä.
Eletään mielellään simppelisti ja matkustellaan yhdessä ja molemmat tahoillaan.
Ei riittäisi tällä hetkellä