Parveketupakoinnin kieltäminen on johtanut uusiin ongelmiin. Tupakoijat polttavat liesituulettimen alla ja pyörävarastossa, ne jotka menevät ulos herättävän koko rapun
Kolistellessaan puolen tunnin välein hissille. Klo 3, klo 3.30, klo 4 (en nyt katso kelloa mutta suunilleen noin) PAM sanoo kotiovi, klonk klonk hissi kulkee, PAM sanoo alaovi ja sitten toisinpäin kun palataan kotiin. Liesituuletin- tupakoijat taas eivät jää kiinni kun on vaikea varmasti sanoa, mistä savu tulee.
Jotenkin aavistin että näin tässä kävisi, itse en polta mutta ei minua haitannut että ihmiset polttivat parvekkeillaan.
Kommentit (803)
Vierailija kirjoitti:
Tupakkateollisuus on erittäin epäeettinen ala. Valtavasti lapsi- ja halpatyövoimaa. Työntekijöiden oikeuksista ei tietoakaan.
Sama koskee vaateteollisuutta mutta kukaan ei ole vaatimassa nudismia kaikille
Tämä on kyllä käsittämätöntä. Kun tupakointi on Suomessa laillista niin kyllä sitä pitäisi voida tehdä oman kodin parvekkeella. (En tupakoi itse.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei tupakoitsijat kerrostalon parvekkeillanne: Kysyn teiltä arvon savustelijat, että miksi te mennessänne omalle parvekkeellenne polttelemaan sen keuhkosairauksia yms. aiheuttavan myrkyllisen kääryleenne laitatte oman parvekkeen oven kiinni siksi aikaa, kun olette parvellanne polttelemassa savukettanne????
Ja tehän tiedätte, että savukkeenne savu nousee yläpuolellanne asuvien naapureiden parvekkeelle ja ikkunoiden venttiilien kautta huoneistoihin saakka; niin miksi te sitten suljette sen oman parvekkeen ovenne kiinni tupakointinne ajaksi kesäaikanakin; niin?
Minä laitan partsinoven kiinni siellä tupakoidessani, koska sisällä on tupakoimattomia asukkaita ja lemmikkejä. Laita sinäkin partsinovi kiinni, jos naapuriparvekkeen röökinkäry häiritsee.
Tajuatk että tupakansavu tulee kuitenkin sisälle tuuletusaukoista? Tupakansavu myös menee rakenteisiin.
Jokainen tupakoimaton tietää miltä haisee rakennus jossa on tupakoitu
Silloin kyseessä on rakenteellinen ongelma. https://www.kak-laki.fi/tupakansavu-leijaili-rivitaloasuntoon/
Taloyhtiö vastuussa, ei tupakoitsija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos naapureiden liike rappu käytävässä häiritsee niin silloin vika on äänieristyksessä. Olen tästä puhunut kymmeniä vuosia mutta asia ei ole ketään kiinnostanut vaan on todettu että se on normaalia asumisen ääntä. Joten pakko nyt vaan hyväksyä että röökin imuttelijat juoksee ulkona 10 minuutin välein.
Ei meillä ainkaan sinänsä ole äänieristyksessä vikaa, mutta ovet päästävät äänet läpi. Nykyisten palo-ovien kanssa ei käytetä erillisiä väliovia ja viereisten ovien pamahdus kuuluu tosi hyvin.
Eli äänieristys ei ole kunnossa.
No kerro sinä fiksu, millainen se äänieristetty ovi on? Muutama linkki vaikka olisi kiva.
Olen ajatellu pistää liuku-oven eteiseen, tai minulla on tuollainen nurkkaus, mutta silei ehkä mahdollinen.
Niillä saa ainakin extra äänisuojaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä varmaan lompsisin täältä ylimmästä kerroksesta ääneekkäästi portaita pitkin alas joissain kolikoli-kengissä, jos parveketupakointi kiellettäisiin.
Mä en itse polta mutten ymmärrä miksi pitää olla jotenkin inhottava. Miksi ei voi olla kiva ja reilu naapuri? Mulle jos naapurit kertovat jostain asiasta jonka teen väärin niin muutan sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahahaha sitten kun meille tulee tupakointi kielto eli pian niin minäpä juoksen täysillä ylimmästä kerroksesta rööki palavana jo ulkorappuset alas jokaisen kerroksen kautta ja en tiedä mihin tumpit heitän koska vielä ainakaan ei ole tullut tuhkiksia mihinkään :)
Mikäli sitä tuhkista ja röökipaikkaa ei ilmesty, savuttomuusvaade on laiton.
Kyllä, juuri näin.
Ei muuten ole
Kyllä muuten on. Tupakkapaikka pitää osoittaa jos osakkeenomistajan oikeutta omalla parvekkeella rajoitetaan.
Vain vähän hei hei -tyypit polttavat vielä vuonna 2023. Jokainen, siis aivan jokainen, tietää että tupakointi on tärkeimpiä ellei tärkein syy erilaisiin syöpiin.
Itse hain meidän taloyhtiöön tupakointikiellon myös pihaan ja lasten leikkialueelle ja sain sen. Tupakoitsijat muuuttivat lopulta muualle kun eivät jaksaneet kävellä kauemmas.
Tutin voisivat laittaa suuhun tupakan tilalle. Maiskismaiskis.
Itse tykkään enemmän siitä että kolistelevat rapussa. Se on aivan hirveää asua astmaatikkona asunnossa, jonka alapuolella asuu tupakoitsija ja sitten ilmanvaihdon kautta se tupakansavu tulee omaan asuntoon ja sitä on koko asunto täynnä. Siinä ei nuku ollenkaan, kun henkeä ahdistaa. Kolina rapussa ei haittaa mun unta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7. Kerroksessa asuu viinaan menevä äijäporukka, ulkomaalaisia. Kova melu, kun kännissä huutavat ja ravaavat rapussa ja pihalla. Toissa yönä lopettivat noin klo 4.
Noh, pääasia että sääntöjä noudatettiin.
Tuossahan rikottiin ainakin 2 sääntöä.
Tuossa on tasan yksi lainmukainen sääntö, jota on voitu rikkoa, eli kännissä huutaminen. Jos jossain on sääntö asunnosta pihalle kulkemisen ja takaisin tulemisen estämiseksi, se on yksiselitteisesti lainvastainen eikä päde.
Kotirauhan rikkominen ja taloyhtiön sääntö; hiljaisuus klo 22-7. Se että rikotaanko hiljaisuutta rappukäytävässä vai omassa asunnossa ei ole merkityksellinen.
Ei ole kotirauhan rikkomista kulkea rapussa, ihan sama mihin kellonaikaan tahansa. Ihmisen pitää saada tulla töistä tai baarista kotiin, lähteä töihin tai vaikka ihan vaan huvikseen ulos. Siellä juoksee keskellä yötä postinjakaja ja rappuset kolisee. Ei voi kieltää. Jos parveketupakointi kielletään, ihmisellä on oikeus poistua asunnosta pihalle tupakoimaan. Vaikka sitten neljältä aamuyöllä.
Ei voi kieltää, kun naapurin hoitaja tulee yövuorosta kotiin niin minulla on vasarointi siivouspäivä, joka alkaa aamulla klo 7.00.
Ei voi kieltää, mutta mikäli sulla on vasarointipäiviä esim. kolme tai neljä peräkkäin niin toivottavasti ilmoitat remonttisi kestosta vaikkapa lapulla ilmoitustauluun. Kerrostalossa kun asuu yleensä muitakin kuin yövuoroa tekeviä.
Tavallaan pitää nostaa hattua, jos pikkumaisuuttasi jaksat viikosta toiseen siivota, kolistella ja vasaroida heti aamusta vain, jotta yövuorolaiset eivät saa nukkua.
- yövuorolainenEi tarvitse ilmoittaa jos yhtä taulua seinälle laittaa.
Kuinka huono naulaaja olet, jos koko aamu menee yhden taulun kiinnittämisessä? Ja jos tämä tapahtuu viikosta toiseen?
Laki ei kiellä olemasta huono naulaaja (tai poraaja).
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä käsittämätöntä. Kun tupakointi on Suomessa laillista niin kyllä sitä pitäisi voida tehdä oman kodin parvekkeella. (En tupakoi itse.)
Ja sitä voikin tehdä. Siihen pisteeseen asti, kun kykenee huolehtimaan siitä ettei savut kulkeudu muille parvekkeille tai toisten ihmisten koteihin. Jos sitä ei kykene tekemään, niin ei voi polttaa parvekkeella. On etsittävä itselleen parempi parveke tai mentävä ulos tupakoimaan
Eipä se parvekkeen tupakointikielto mihinkään vaikuta. Mutta kokemusta on että kun taloyhtiössä raitisilmaventtiilit makkariin parvekkeen puolella, niin kesät ja talvet tuli tupakanhajut sisälle, myös pienten lasten makuuhuoneeseen.
Meillä haisi sisällä tupakka silloin kun naapuri poltti parvekkeella. Ei tarvinnu kytätä asiaa yhtään.
Muutimme pois. Valitsisin ennemmin rappukäytävämelun. Se on terveellisempää ja siihen tottuu. Voi käyttää korvatulppia.
Maz kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos naapureiden liike rappu käytävässä häiritsee niin silloin vika on äänieristyksessä. Olen tästä puhunut kymmeniä vuosia mutta asia ei ole ketään kiinnostanut vaan on todettu että se on normaalia asumisen ääntä. Joten pakko nyt vaan hyväksyä että röökin imuttelijat juoksee ulkona 10 minuutin välein.
Ei meillä ainkaan sinänsä ole äänieristyksessä vikaa, mutta ovet päästävät äänet läpi. Nykyisten palo-ovien kanssa ei käytetä erillisiä väliovia ja viereisten ovien pamahdus kuuluu tosi hyvin.
Eli äänieristys ei ole kunnossa.
No kerro sinä fiksu, millainen se äänieristetty ovi on? Muutama linkki vaikka olisi kiva.
Olen ajatellu pistää liuku-oven eteiseen, tai minulla on tuollainen nurkkaus, mutta silei ehkä mahdollinen.
Niillä saa ainakin extra äänisuojaa.
äänieristettyjä ovia löytää googlaamalla
Vierailija kirjoitti:
Tutin voisivat laittaa suuhun tupakan tilalle. Maiskismaiskis.
Tai voisivat imeä peukaloa. Se on aina mukana, jollei ole paljoa sirkkeliä käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7. Kerroksessa asuu viinaan menevä äijäporukka, ulkomaalaisia. Kova melu, kun kännissä huutavat ja ravaavat rapussa ja pihalla. Toissa yönä lopettivat noin klo 4.
Tuossa on tasan yksi lainmukainen sääntö, jota on voitu rikkoa, eli kännissä huutaminen. Jos jossain on sääntö asunnosta pihalle kulkemisen ja takaisin tulemisen estämiseksi, se on yksiselitteisesti lainvastainen eikä päde.
Kotirauhan rikkominen ja taloyhtiön sääntö; hiljaisuus klo 22-7. Se että rikotaanko hiljaisuutta rappukäytävässä vai omassa asunnossa ei ole merkityksellinen.
Ei ole kotirauhan rikkomista kulkea rapussa, ihan sama mihin kellonaikaan tahansa. Ihmisen pitää saada tulla töistä tai baarista kotiin, lähteä töihin tai vaikka ihan vaan huvikseen ulos. Siellä juoksee keskellä yötä postinjakaja ja rappuset kolisee. Ei voi kieltää. Jos parveketupakointi kielletään, ihmisellä on oikeus poistua asunnosta pihalle tupakoimaan. Vaikka sitten neljältä aamuyöllä.
Ei voi kieltää, kun naapurin hoitaja tulee yövuorosta kotiin niin minulla on vasarointi siivouspäivä, joka alkaa aamulla klo 7.00.
Ei voi kieltää, mutta mikäli sulla on vasarointipäiviä esim. kolme tai neljä peräkkäin niin toivottavasti ilmoitat remonttisi kestosta vaikkapa lapulla ilmoitustauluun. Kerrostalossa kun asuu yleensä muitakin kuin yövuoroa tekeviä.
Tavallaan pitää nostaa hattua, jos pikkumaisuuttasi jaksat viikosta toiseen siivota, kolistella ja vasaroida heti aamusta vain, jotta yövuorolaiset eivät saa nukkua.
Kuinka huono naulaaja olet, jos koko aamu menee yhden taulun kiinnittämisessä? Ja jos tämä tapahtuu viikosta toiseen?
Laki kieltää olemasta idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki kieltää olemasta idiootti.
suomessa ei kiellä. Mutta usa:ssa on osavaltio, jossa idiootit eivät saa äänestää.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoitsijat voisi viedä kaikki leirille raitistumaan puoleksi vuodeksi jonnekin suljettuun saareen. Sitten taas palautus takaisin jos yllätetään vielä käryttelemästä. Olisi mahtava terveysteko yhteiskunnalle.
Mielellään lokakuussa, ettei lintujen pesintä häiriinny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä varmaan lompsisin täältä ylimmästä kerroksesta ääneekkäästi portaita pitkin alas joissain kolikoli-kengissä, jos parveketupakointi kiellettäisiin.
Minä itseasiassa teen tuota, omistan puukengät eikä talossa ole hissiä :D
Kertoo kaiken minkälaisia ter roristeja tupakoitsijat ovat.
Meidän taloon tuskin tulee ihan äkkiä mitään parveketupakointikieltoja, mutta jos tulee, niin alan itsekin polttamaan liesituulettimen alla tai saunassa. Asun tosin ylimmässä kerroksessa ja lähin sivuparveke on ainakin kymmenen metrin päässä, joten ei parveketupakointini ole haitaksi kenellekään.