Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen päätös teillä oli kasvissyöjäksi ryhtyminen?

Vierailija
12.01.2023 |

Olisin kiinnostunut kuulemaan.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vaan rupesi lihan syönti ällöttämään, niin lopetin. Olin 19 v ja kasvissyöjänä meni reilu 20 vuotta. Nykyisin syön taas lihaa.

Vierailija
2/51 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei minkäänlainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut ryhtyä kasvissyöjäksi, mutta sitten käymääni kouluun tuli kasvisruokapäivä. Vastustin sitä, mutta ei auttanut.

No, erehdyin sitten kerran nälissäni syömään siellä kasvisruokaa. Jäin kerrasta koukkuun. Nyt en pääse siitä irti, ja syön joka päivä.

Vierailija
4/51 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri oli vegaani ja olin kiinnostunut ruokavaliosta. Kaveri oli myös aika hoikka, lahtuminen kiinnosti. Aloin vegaaniksi. Sitten muutin ulkomaille ja oli hankalaa olla enää vegaani, minusta tuli lakto-ovo kasvis. Mukavuudenhaluisena pysyin lakto-ovona vuosia. Nyt olen osallistunut vegaanihaaste 2023 kuukauteen ja lisännyt taas vegaanista ruokaa, mutta vastaavasti syön joskus kalaa nykyään, eli en ole enää vege (kala on lihaa).

Veriarvot loistavat, tää ruokavalio sopii mulle. Tärkeintä on että jaksaa itse tehdä ruokaa eikä syö eineksiä vain.

Vierailija
5/51 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten muutin ulkomaille ja minusta tuli lakto-ovo kasvis.

Oletko kertonut tästä kotona, vai pidätkö identiteettisi salaisuutena?

Vierailija
6/51 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus yläasteikäisenä aloin oppia eläinten oikeuksista ja kohtelusta tehotuotannossa, ja aika pian siitä aloin kasvissyöjäksi. Siitä tuleekin kohta jo 30 vuotta täyteen ja edelleen vege.

Vierailija
7/51 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama varmaan kuin kaikilla muillakin, halusin tuntea itseni paremmaksi ihmiseksi kuin muut, kuulua joukkoon ja saarnata muille.

Vierailija
8/51 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä jo halusin alkaa kasvissyöjäksi, mutta kotona ei annettu eikä omia ruokia saanut tehdä (tarjouduin kyllä ja olisin antanut muidenkin syödä). Kotoa muutettuani lopetin ensin punaisen lihan, sen jälkeen pikkuhiljaa muut. Olin muutaman vuoden vegaani, mutta lääkärin suosituksesta käytän taas maitotuotteita. Ennen kasvissyöjäksi alkamista otin selvää tasapainoisen ruokavalion muodostamisesta.

Vierailija
9/51 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi päivä vaan päätin että nyt alan kasvissyöjäksi, ei se tosin suoraan heti alkanut, söin kyllä pakastimesta lihat pois ja ehkä puolisen vuotta söin vielä mummolla käydessä lihaa. Nyt olen ollut kasvissyöjä yli kymmenen vuotta, ei ole mitään suuria aatteita taustalla, tykkään vaan syödä kasvisruokaa. Tosin olen tullut lepsummaksi sen suhteen, voin esim. syödä ruokaa jossa on käytetty lihaliemikuutiota tai kalakastiketta, mutta en halua syödä "varsinaista" lihaa.

Vierailija
10/51 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama varmaan kuin kaikilla muillakin, halusin tuntea itseni paremmaksi ihmiseksi kuin muut, kuulua joukkoon ja saarnata muille.

Kuulua kasvissyöjänä sekasyöjien joukkoon? Ei mulla ainakaan ole koskaan ollut mitään kasvissyöjä-porukkaa. En itse asiassa tunne ketään muuta kasvissyöjää. En myöskään saarnaa eikä vähääkään kiinnosta mitä muut syö.

Vierailija
11/51 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tapasin nykyisen mieheni. Ensimmäisenä iltana oli sänkypuuhia. Hän olisi halunnut suuseksiä, mutta hänen peniksensä haisi todella pahalta. Sanoin kohteliaisuudesta, etten ota suuhun, koska olen kasvissyöjä.

Siitä on nyt 17 vuotta. Vähän harmittaa, mutta en henno paljastaa totuutta.

Vierailija
12/51 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten muutin ulkomaille ja minusta tuli lakto-ovo kasvis.

Oletko kertonut tästä kotona, vai pidätkö identiteettisi salaisuutena?

Olen kertonut kotona. Heille se oli helpotus, koska lakto-ovolle helpompi tehdä ruokia

Vierailija
13/51 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjänä kyllä harvemmin "kuulut joukkoon", esimerkiksi omassa suvussa ei ollut muita kasvissyöjiä ja harva kavereistakin oli täysin kasvissyöjä. Saarnaaminen kuului nuoruusvuosiin, nykyään en tee omasta tai muidenkaan ruokavaliosta niin mitään numeroa.

Vierailija
14/51 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoinen aika epämääräinen, ei mitenkään täsmä-ajateltu vaan enemmänkin ajan myötä kasautunut tunnepuolen juttu. (Joka kyllä sitten sisältää sen ajatuksenkin) ja osittain myös pinnallinen muutenvaan- juttu joka jäi päälle. Että kokeilenpa tälleen- ja sitten huomasin itselleni toimivaksi. Ja väärä vastaajakin oon, en kasvissyöjä vaan vegaani. M56 

Vierailija
15/51 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa lihasta jäi pois pikkuhiljaa. Ensimmäisenä jäi pois makkarat, nakit ja leikkeleet yms. Sikaa en sen koomin syönyt. Sen jälkeen alkoi tökkiä broileri. Ensimmäisenä alkoi tökkiä lämmitetyssä ruuassa ja sitten myös tuoreeltaan tehdyssä ruuassakin. Nautaa söin vielä kaiken muun lopettamisen jälkeen, mutta lopulta sekin alkoi tökkiä lämmitetyssä ruuassa, joten lopetin senkin, koska en halua tehdä vain yhtä annosta kerralla. Kalaa ei tarvinnut lopettaa, kun en syö allergian takia muutenkaan.

En oikein osaa selittää miten näin kävi. Lihan koostumuksesta, mausta, kaikesta tuli vain lopulta niin vastenmielistä, että oli lopetettava. Yritin kyllä pitkään enkä ole nirso ja syön pahojakin asioita mutta lopulta alkoi käydä fyysisesti mahdottomaksi syödä lihaa.

Vierailija
16/51 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron heti kun alan kasvamaan horsmaa.

Vierailija
17/51 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotiaana heräsin siihen ettei omat arvot ja toiminta sovi yhteen, sillä eläintenystävä oli tärkeä osa identiteettiäni, mutta eihän hyvä ystävä syö kavereitaan päivälliseksi. Aloin tiedostamaan mikä oli vialla ja pääsin tiedon äärelle, opin ettei eläimiä ole pakko syödä. Se oli semmoinen kerrasta poikki juttu, vaikka siihen aikaan sai vääntää kotona ja koulussa ja näiden ulkopuolellakin. Eikä tosiaan ollut cool, vaan ylivoimaisesti pelkkä kiusaamisen aihe. Pidin pääni ja olen siihen edelleen tyytyväinen. Nykyään vegaani.

Nykyäänhän tällainen muutos on helpompi kuin koskaan. Niin toteutukseltaan kuin ympäristön asenteista.

Vierailija
18/51 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri vetäisin kunnon pihvin, tuli kylläinen olo.

Lisukkeena oli ruusukaalia ja perunaa, eli kasvisvoittoinen annos!

Vierailija
19/51 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri vetäisin kunnon pihvin, tuli kylläinen olo.

Lisukkeena oli ruusukaalia ja perunaa, eli kasvisvoittoinen annos!

Somaa että vielä vuonna 2023 aika moni luulee olevansa hauska ja suututtavansa jonkun tällä pascalla. Just saying. 🤷

Vierailija
20/51 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään hirveän tietoinen ja dramaattinen päätös. Jossakin vaiheessa vain huomasin syöväni lihaa todella harvoin ja lähinnä tavan vuoksi, ja se ajatus kuolleesta eläimestä rupesi tuntumaan tosi vastenmieliseltä. Vaihdoin sitten kasviksiin kokonaan. Syön kyllä maitotuotteita ja munia sekä kalaakin silloin tällöin.