Suostuisitteko tällaisiin asumisjärjestelyihin? Neljä eri sukupuolta olevaa lasta nukkuu samassa makkarissa neljässä kerroksessa jne...
Googlasin jotain ihan muuta, kun törmäsin tuolle meilläkotona-sivustolle. Näköjään sielläkin on meneillään tämä trendikäs "et omista mitään" -kampanja. Kaikille perheenjäsenille on "oma soppi" -joo-o, saman verran toki on taistelulaivojen miehistöilläkin, mutta ne sentään saa siitä palkkaa.
https://www.meillakotona.fi/videot/kuuden-hengen-perhe-asuu-63-nelion-k…
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/4-lasta-yksi-huone-anna-ja-arto-…
Sokerina pohjalla mamma, joka nukkuu moskiittoverkon alla ruokailutilassa, koska kyllähän olkkariin on sohva saatava:
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/ruokailutilasta-makuuhuoneeksi
Eikö kukaan näistä ole kuullut futonista? Ei sängyn ole mikään pakko olla kiinteä huonekalu, joka on niillä sijoillaan ajasta ikuisuuteen. Ai niin, mutta sehän oli se ihana oma soppi. My ass.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin nää tunkee kaikki harrastusvälineet näissä minikämpissä missä asuu monta ihmistä?
Tää oli hauska :D Harrastukseksi lasket vissiin vaan aktiviteetit, jotka vaatii peräkärryllisen välineitä?
Entäs seuraavat ajanviettotavat?
Lukeminen: Kirjastosta voi hakea vaikka yhden kirjan kerrallaan.
Musiikin kuuntelu: Spotify ja nappikuulokkeet ei paljon tilaa vie.
Soitto: Ison tilan tarvitsee lähinnä piano/flyygeli tai rumpusetti.
Liikunta: Uintiin tarvii uikkarit, pyyhkeen sekä uimalasit ja -lakin, lenkkeilyyn sopivat vaatteet ja kengät.
Kokkaaminen: Keittiössä lienee joka tapauksessa ruoanlaittovälineet.
Kyllä nääkin mun tietääkseni on harrastuksia siinä missä lätkä tai laskettelu.
Ihan jo ne lenkkeilyyn tarvittavat kengät vie tilaa, varsunkin jos kaikki 6 henkeä sirä harrastaa. Lapset nyt tykkää luistella ja hiihtää talvella, rullalaudat, scootit ym. Mihin nää mahtuu kun noissa ole tilaa kunnolla edes kaikkien perusvaatteillekaan jos on 6 henkeä minikämpässä. Hyvä se on jotain liikuntaakin harrastaa kuin pelkästään lukemista tai tv:n katselua. Käsityöt ja taideharrastuksetkin tarvivat oman tilansa.
Veljeni perhe asui kolmiossa ihan viime vuosiin, heillä on neljä lasta, nuorin on nyt 12 v. Lapset nukkuivat kaikki samassa huoneessa, paitsi vauva nukkui aina ensin vanhempien kanssa. Perheen lapsen tulevat hirmun hyvin toimeen keskenään ja ovat erittäin läheisiä. Kyllä heillä homma toimi hyvin.
Perheellä on nyt muutaman vuoden ollut omakotitalo, esikoinen on jo muuttanut omilleen.
Minä perheineni olen asunut tilavasti omakotitaloissa, molemmilla lapsilla on ollut aina ovat huoneet, läheisiä ovat kyllä minunkin lapseni keskenään.
Koulumenestys on minun lapsillani huomattavasti parempi kuin veljeni lapsilla, johtuneeko omasta huoneesta, en tiedä.
Tykkään itse pienemmistäkin tiloista, olen mm asunut kesiä asuntovaunussa ja tuo keittiön sänkyratkaisu olisi itselleni ihan ok. Mutta nuo kolmen kerroksen kerrossängyt pistävät kyllä ahdistamaan! Jos vaihtoehto olisi muuttaa tutulta asuinalueelta niin kaksi lasta vielä kerrossängyllä ja tilanjakosysteemeillä saa samaan isoon huoneeseen, mutta neljä.... Pitkälle pakotetaan aikuisten ideologiaa.
Heille tuo sopii, mikäpä tarve minulla olisi järjestelyä suu ammollaan ihmetellä?
En ole moukka, kuten ap on.
Ylipäätään ihmetyttää teidän tarve ruotia ihmisten elämää, hyväksytekö, että muut ruotivat teidän ratkaisujanne?
Vierailija kirjoitti:
Heille tuo sopii, mikäpä tarve minulla olisi järjestelyä suu ammollaan ihmetellä?
Ylipäätään ihmetyttää teidän tarve ruotia ihmisten elämää, hyväksytekö, että muut ruotivat teidän ratkaisujanne?
Sitten ei kannata tulla julkisuuteen kertomaan näistä poikkeavista asumisratkaisuista jos ei kestä erilaisia mielipiteitä. Elää rauhassa sitä omaa elämää eikä havittele julkisuutta. Silloin ei kukaan arvostele.
Itseäni ahdistaisi noin pienet tilat, mutta kukin tyylillään. Varsinkin tuo keittotilan yllä oleva nukkumaparvi aiheuttaa ahtaan paikan kammon. Muuten kyllä ihan kivoja ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
No iiks, kun kaikilla ei ole jokaiselle lapselle ikiomaa huonetta ja kodinhoitohuonetta asunnossaan.
Olen itsekin asunut osan aikaa huoneessa, jonka jaoin kolmen siskon kanssa. Kun nuorin sisko saapui, vanhemmat osti alakerran asunnon, laittoi portaat ja näin saatiin pari huonetta lisää. Siltikään jokaisella meistä ei ollut ikiomaa huonetta.
Ihanaahan se olisi ollut kun teininä olisi ollut oma huone, hirveää oli asua siskon kanssa samassa, kiva herätä aamulla kun se laittaa radion päälle ja itse vihasin radiota. Onneksi se alkoi olla paljon poissa kotoa, sain jopa viikon putkeen olla aina yksin ja rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään ihmetyttää teidän tarve ruotia ihmisten elämää, hyväksytekö, että muut ruotivat teidän ratkaisujanne?Sitten ei kannata tulla julkisuuteen kertomaan näistä poikkeavista asumisratkaisuista jos ei kestä erilaisia mielipiteitä. Elää rauhassa sitä omaa elämää eikä havittele julkisuutta. Silloin ei kukaan arvostele.
Ei, vaan jos ei ole hyvää sanottavaa kannattaa pitää suunsa kiinni. Ei jokaista ihmiskohtaloa tarvitse haukkua ja arvostella vaikka siitä lukeekin jostakin tai muutoin kuulee, katse peiliin, käsi sydämelle ja mieti, oletko niin hyvä, että voit toista arvostella.
-Sivusta-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään ihmetyttää teidän tarve ruotia ihmisten elämää, hyväksytekö, että muut ruotivat teidän ratkaisujanne?Sitten ei kannata tulla julkisuuteen kertomaan näistä poikkeavista asumisratkaisuista jos ei kestä erilaisia mielipiteitä. Elää rauhassa sitä omaa elämää eikä havittele julkisuutta. Silloin ei kukaan arvostele.
Ei, vaan jos ei ole hyvää sanottavaa kannattaa pitää suunsa kiinni. Ei jokaista ihmiskohtaloa tarvitse haukkua ja arvostella vaikka siitä lukeekin jostakin tai muutoin kuulee, katse peiliin, käsi sydämelle ja mieti, oletko niin hyvä, että voit toista arvostella.
-Sivusta-
Kiinnostavaa minusta on näitä lukea. Asumme myös pienessä asunnossa, uusperhekuvio, lapsia enemmän kuin lapsille huoneita. Me ihmiset mahdumme hyvin mutta tavaroille saisi olla enemmän tilaa. Olemme vuokranneet naapureilta kaksi häkkivarastoa missä säilytämme urheiluvälineitä. Seisomme ratkaisujemme takana, ei minua haittaa vaikka välillä ihmiset ihmetteleekin miten mahdumme.
En todellakaan.
Ja vielä uusperheet sitten sulloutuu näihin pikkuasuntoihin. Kiva sinne kämpän ainoaan makuuhuoneeseen keksiä niitä oivaltavia ratkaisuja sitten teineille ja päiväkoti-ikäisille.
Vuokrat on kalliita. Ei meilläkään ole teineillä omia huoneita ja 2 lasta on. Suomi on köyhä maa.
Itse totuin viiden lapsen perheessä jakamaan huoneen aina jonkun kanssa. Asuttiin kuitenkin kerrostalossa kaupungissa ihan lähellä keskustaa. Jotain kuuden makuuhuoneen asuntoja samalla sijainnilla tai edes kaupungissa on harvemmin saatavillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ahdistaisi noin pienet tilat, mutta kukin tyylillään. Varsinkin tuo keittotilan yllä oleva nukkumaparvi aiheuttaa ahtaan paikan kammon. Muuten kyllä ihan kivoja ratkaisuja.
Karsea ajatus, että ruuan käry nousee yläpuolella olevalle makuuparvelle.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrat on kalliita. Ei meilläkään ole teineillä omia huoneita ja 2 lasta on. Suomi on köyhä maa.
Onko pakko asua Töölössä tai Kalliossa?
Vierailija kirjoitti:
Sänky keittiössä... tosi kiva. Ei.
Mihin nää tunkee kaikki harrastusvälineet näissä minikämpissä missä asuu monta ihmistä?
Mitkä harrastusvälineet?
Miten paljon te oikein tarvitsette tilaa niille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Sivusta-
En todellakaan tajua tuota vaatimusta/periaatetta, että asioista saisi sanoa vain hyvää. Sensuuria pahimmillaan.
Eri
Mielestäni isommilla koululaisilla pitäisi olla jo jotain omaa rauhaa tai ei ainakaan sama huone 3v n kanssa. Ei ole kiva herätä joka aamu yhtä aikaisin. Teinien pitää saada nukkua tarpeeksi, omaa aikaa ja rauhaa panostaa opiskeluun. Muuten ihan kiva kämppä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin nää tunkee kaikki harrastusvälineet näissä minikämpissä missä asuu monta ihmistä?Mitkä harrastusvälineet?
Miten paljon te oikein tarvitsette tilaa niille?
En tiedä mitä te harrastatte mutta meidän nelilapsisessa perheessä on kaikilla sukset, monot, luistimet, kypärät, jääkiekkomailat, rullaluistimet, pyöräilykypärät. Yksi lapsista soittaa kitaraa, yksi harrastaa ompelua ja kaikki kankaat ym. Vie tilaa. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin nää tunkee kaikki harrastusvälineet näissä minikämpissä missä asuu monta ihmistä?Mitkä harrastusvälineet?
Miten paljon te oikein tarvitsette tilaa niille?En tiedä mitä te harrastatte mutta meidän nelilapsisessa perheessä on kaikilla sukset, monot, luistimet, kypärät, jääkiekkomailat, rullaluistimet, pyöräilykypärät. Yksi lapsista soittaa kitaraa, yksi harrastaa ompelua ja kaikki kankaat ym. Vie tilaa. Ohis.
Minulle ei tulisi mieleenkään säilytellä suksia ym ulkoliikuntavälineitä sisällä asunnossa. Kyllä ne varastossa tms ovat. Ja esim kitara on hyvin helppo säilyttää seinällä telineessä, ei vaadi juurikaan tilaa. Kankaat vaikka sängyn alla vetolaatikoisa jne.
Niin, neljä kappaletta lapsia, useampaa kuin yhtä sukupuolta. Otsikon lause ei millään tavalla anna ymmärtää, että sukupuolia olisi neljä, vain että niitä on enemmän kuin yksi.
En kirjoittanut neljÄÄ, mikä olisi tarkoittanut, että sukupuolia on neljä.
Kanattaa opetella äidinkielensä ennen kuin yrittää leikkiä nokkelaa.