Juristeja paikalla? Missä vaiheessa kerrostalonaapurin kyttäämisestä voi tehdä rikosilmoituksen?
Onko jotain esimerkkejä, milloin rikoksen tunnusmerkistö täyttyy?
Olen äärimmäisen kyllästynyt naapurin vuosia jatkuneeseen kyttäämiseen, sekä osittain vainoamiseen aiheetta.
Naapuri on eläkkeellä ja esim. minun etätyöskentely on tosi vaikeaa melun takia. Hän ravaa äänekkäästi työpäiväni aikana rappukäytävässä valehtelematta 10 kertaa. Minulla on vaativa asiantuntijatyö mitä olen varsinkin korona-aikana tehnyt kotoa käsin.
Kuulin taloyhtiön toiselta asukkaalta, että naapuri mm kertoo minusta, kuinka olen masentunut yms. Mitkään näistä väitteistä terveydestäni ei pidä paikkaansa. Lisäksi tämä naapuri on käytännössä minulle vieras ihminen.
Mitä asialle voi tehdä?
Kommentit (46)
Rapussa ravaaminen ei ole rikos. Ei naapurien pidä elää kuin virtsa sukassa sinun etätöidesi takia.
Lisään vielä aloitukseen, että tästä henkilöstä on valitettu muiden asioiden osalta isännöitsijälle jo vuosia sitten.
Ap
Jos tekee selkeää kiusaa sinua kohtaan niin kyl mä tekisin rikosilmoituksen. Jos sillä pelokkeella sais kyylän kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä aloitukseen, että tästä henkilöstä on valitettu muiden asioiden osalta isännöitsijälle jo vuosia sitten.
Ap
Taloyhtiön ongelma, ei poliisin.
Ei luulisi häiritsevän kun ei ole erittäinvaativaa se työsi.
Jos henkilö levittää vieraasta ihmisestä perättömiä valheita koko taloyhtiölle niin se voi olla rikoksen täyttävä asia.
Kertoisitko tarkemmin, mitä tarkoitat osittaisella vainoamisella aiheetta.
Mä varmaan ottaisin naapuriin yhteyttä ja kysyisin miksi hän puhuu perättömiä minusta. Muistuttaisin myös, että perättömien puhuminen, siitä voi tulla seuraamuksia..lopuksi toivottaisin hyvää päivänjatkoa.
Sitten kun naapurin ovisilmässä on niin paljon silmäripsiä ettei hän näe enää sitä lävitse niin sitten varmaan on valituksen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko tarkemmin, mitä tarkoitat osittaisella vainoamisella aiheetta.
Välillä vainoaa vähän enemmän ja välillä vähemmän.
Jos joku levittäisi minusta perättömiä terveystietoja ympäri taloyhtiötä niin varmasti tekisin rikosilmoituksen. Ap kertoi, ettei edes tunne naapuriaan sen kummemmin.
Poliisi valvoo rikoslain toteutumista ja tekee esitutkintaa. Jursitit ovat oikeudessa, johon syyttäjä poliisin esitutkinnan jälkeen voi vastaajan haastaa.
Kertomasi ei täytä rikoksen tunnusmerkistöjä. Ei syytettä.
Mikäli tilanne olisi vakavampi, syyttäjä ei syyttäisi vähäisen merkityksen vuoksi.
Älkää rasittako oikeuslaitosta asioilla, jotka voitte itse selvittää kohtaamalla ihmisen ja kysyä asiasta.
Onkos tämä eläkeläinen samaa sukupuolta kuin ap, kun kerta vahinko on ehtinyt tapahtua ja tuttavuus päässyt syntymään, harvemmin viitsitään täysin vierasta kytätä pitempään, mutta jos on chaansseja voisi koettaa seksuaalista häirintää syyksi vaikka tietty siihen pitää ensin saada jotain oljenkortta tueksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä varmaan ottaisin naapuriin yhteyttä ja kysyisin miksi hän puhuu perättömiä minusta. Muistuttaisin myös, että perättömien puhuminen, siitä voi tulla seuraamuksia..lopuksi toivottaisin hyvää päivänjatkoa.
10p+ ppm
Vierailija kirjoitti:
Poliisi valvoo rikoslain toteutumista ja tekee esitutkintaa. Jursitit ovat oikeudessa, johon syyttäjä poliisin esitutkinnan jälkeen voi vastaajan haastaa.
Kertomasi ei täytä rikoksen tunnusmerkistöjä. Ei syytettä.
Mikäli tilanne olisi vakavampi, syyttäjä ei syyttäisi vähäisen merkityksen vuoksi.
Älkää rasittako oikeuslaitosta asioilla, jotka voitte itse selvittää kohtaamalla ihmisen ja kysyä asiasta.
Itseasiassa tämä ei pidä täysin paikkaansa.
Esimerkiksi kunnianloukkauksesta voi saada syytteen.
Ap ei varmaan ole kertonut kaikkea tässä avauksessaan niin vaikea arvioida.
Käytä korvatulppia kun teet töitä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Onkos tämä eläkeläinen samaa sukupuolta kuin ap, kun kerta vahinko on ehtinyt tapahtua ja tuttavuus päässyt syntymään, harvemmin viitsitään täysin vierasta kytätä pitempään, mutta jos on chaansseja voisi koettaa seksuaalista häirintää syyksi vaikka tietty siihen pitää ensin saada jotain oljenkortta tueksi.
Ehkä se lakimuutos oli ajateltu vähän muuta varten, mutta wokemielisairaille tarjoaa upean tavan tuhlata yhteiskunnan resursseja turhilla asioilla.
Jos hän kirjaa havaintojaan naapureista, voit tehdä ilmoituksen laittomasta henkilörekisteristä.
Ei rapussa kävely ole mitään vainoamista. Oletko itse vainoharhainen?
Sinun on parempi nyt vain lopettaa se kyttääminen ja vainoaminen, älä ravaa siellä rappukäytävässä tai juorua perättömiä. Anna ihmisten elää se lyhyt aika mitä täällä planeetalla, ja ollaan ihmisiksi vieraita kunnioittaen.