Työttömien työnhakuvelvoite
Työttömyys alkaa helmikuun alussa ja tänään sovittiin kunta kk virkailijan kanssa, että saan vain 2 velvoitetyönhakua/kk kohden! Ensin sanoi napakasti, että 4 paikkaa, mutta sitten heltyi ja pudotti kahteen.
Mikä helpotus, koska 4 paikkaa ei olisi joka kk löytynyt.
Miten muilla? Paljonko tuli velvoitetyönhakua?
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oliki helppoo olla työtön, kirjottaa paperille vaan työtön, ja lähettää,, joka toinen kuukausi käydä työkkärissä, kattomas tietokoneelta ja todeta ei oo vapaita työpaikkoja, uus aika kahden kuukauden päästä
Voit olla myös itse oma-aloitteinen. Ei tarvitse odottaa että sut tullaan hakemaan kotoa.
Olen hakenut jo ennen aktiivimallia ihan omatoimisesti kymmeniä työpaikkoja joka vuosi. Työhaastatteluja on ollut viimeisten parin vuoden aikana peräti seitsemän, ja yhteenkään en tullut valituksi, vaikka koulutus on. Olen kylläkin kuusikymppinen ja pitkäaikaissairas.
voi myös googlata kaiken maailman rekrytointifirmoja ja pistää niihin avoimia hakemuksia, ei tarvitse vääntää hakukirjeitä jos ei halua, kelpaa työkkäriin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko ja velvoite ovat punaisia vaatteita minulle. Niinpä tämmöiset velvoittavat työnhaut ovat mielestäni vähän kaksipiippuinen juttu. Olen sitä mieltä että on hyvä aktivoida työttömiä hakemaan töitä, ei sieltä kotoa useinkaan tulla suoraan ketään hakemaan töihin. Toisaalta tämä systeemi on työnantajan kannalta täysin järjetön. Itse etsin tarkoilla kriteereillä työntekijää myynnin johtotehtäviin ja sain liki viisikymmentä hakemusta, jotka eivät millään tasolla vastanneet työpaikkailmoituksessa esitettyjä vaateita. Useampi hakija kirjoitti hakemukseensa ' olen työhakuvelvoitettu ja haen tätä paikkaa'. Tämä on työnantajalle suora viesti, että haen koska on pakko, eikä minua kiinnosta tämä teidän työ pätkääkään. Haetaan kun on pakko ja velvoite ja tämä näin syntynyt hakemusten vyöry on aivan järjetön.
Ymmärrän täysin, että työnantajaa potuttaa joutua lukemaan noita nollakontentin hakemuksia. Syytä silloin kuitenkin työnhakijaa, älä systeemiä. ----
pistäppä huviksesi paikalliselle TE-toimistollesi tiedoksi muutama tällainen "hain koska työkkäri käski" -hakemus. Hyvällä säkällä TE-virkailija laittaa hakijalle selvityspyynnön, ja jos näin käy, niin aivan vähintäänkin tuo kyseinen velttoilija ei tule enää ikinä laittamaan yritykseesi vastaavankaltaista hakemusta.
Aika oudossa valossa näyttäytyy kommenttisi "älä syytä työnhakijaa", kun sen jälkeen neuvot työnantajaa ilmiantamaan kyseisen työnhakijan.
Olet sairas ihminen. Hakeudu hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
O paikkaa. Olen onnellinen.
Meneekö homma siis sulla niin, että et ole mihinkään velvoitettu työnhaun suhteen, ja rahat tulee tilille tuosta noin vain? Vai haetko oikeasti töitä työmarkkinatukea saaden? Sairaus? Miten tuo on mahdollista?
Varmaan 0 paikkaa jos mt-ongelmia, jokin sairaus tms.
t. Eri
Ei tarvitse olla mitään sairauksia, ei edes mt-ongelmia. Itse olen alle 40v, terve ja reipas ja oli koko työttömyyden ajan 0/kk.
Mikä oli syynä ettei sun tarvinnut hakea töitä?
Tietenkin piti töitä hakea ja hainkin, mutta merkattiin 0, koska työnhakualueella ei ollut lainkaan koulutustani vastaavaa työtä tarjolla. Hain isommalta alueelta, mutta tätähän ei voinut papereihin merkata.
Ei minunkaan työnhakualueella ole koulutustani vastaavia paikkoja ja silti on 4 hakua.
En tiedä miksi sitten minulla oli noin, mutta niin sanottiin, ettei voisi merkata enempää kuin 0, jos ei oman alan töitä ole.
Tuo on ihan kukkua. Ammattisuoja on 3 kk ja sen jälkeen pitää hakea mitä tahansa paikkaa (johon voisi tulla valituksi).
Päteekö tuo 3 kk:n ammattisuoja myös tässä toukokuussa 2022 voimaan tulleessa Aktiivimalli Kakkosessa? Kiinnostaisi kovasti tietää.
Mulle virkailija sanoi, että ammattisuojaa ei enää ole/ tarvitse olla, koska työnhakija voi itse päättää mitä hakee, kunhan se määrä/ kk tulee täyteen. Mut käytännössähän jos sun oman alan paikkoja ei ole tarpeeksi, joudut silti hakemaan muutakin. Joku muukin tuolla vinkkasi, että pelkkä työnhakuprofiilin teko eri rekryfirmoihin on työnhaku. Sekin on työnhaku, että kysyt suullisesti joltakin/ jostakin oisko töitä. Tästä ei tarvitse olla mitään kirjallista todistetta.
Mulla oli ammattisuojaan vedoten 2 hakupaikkaa/kk ekat 3kk. Kyseisessä alalla ei keskellä talvea ole töitä pahemmin tarjolla.
Taidan arvata millä alalla olet, olen itse myös, ja tällä perusteella multa pystyttiin pudottamaan vain yksi haku pois! Onpa hölmöä, että virkailijat voivat tulkita noin eriarvoisesti ohjeistusta. 😕 Mulle kun vielä sanoi, että tämän yhden haun vähentämisen hän voi vielä perustella, jos tarkastus tulee, mutta ei useampaa. Ja vaikka mulla on jo työsopimus ensi kuusta alkaen tehtynä, joudun vielä tässäkin kuussa hakemaan kolmea paikkaa!
Tarkastaako työkkäri ne työpaikat jotka olet ilmoittanut mistä oot kysyny töitä? Eli soittaaksne niille ja kysyy et soittiks se ja se teille?
Ei yhtään. Mulla on krooninen sairaus ja siitä lääkärintodistus. Työkkärin täti soittelee silloin tällöin ja lupaan hakea jotain. En tarkemmin edes sano mistä. Yks hailee.
Riippuu virkailijasta kuka soittelee perään. Yks tantta oli tosi ärsyttävä, soitteli joka välissä joko hait. Onneksi se vaihtui ja nyt on asiallisempi virkailija, joka ymmärtää ettei aikuista ihmistä voi paapoa kuin pikkulasta. Pysyis tää virkailija. Miksi ne ylipäätään soittelee kun on keksitty netti.
Virkailijoilla on kyllä paljon valtaa näissä asioissa... aloitukseen viittaan.
Vierailija kirjoitti:
voi myös googlata kaiken maailman rekrytointifirmoja ja pistää niihin avoimia hakemuksia, ei tarvitse vääntää hakukirjeitä jos ei halua, kelpaa työkkäriin
"kaiken maailman"? No eipä niitä loputtomasti ole pikku kaupungeissa. Niillä täytät kerran sen 4 hakemusta. Mitäs teet loppuvuoden? 52 hakemusta/vuosi. Mistä otat 52 rekryfirmaa? Et mistään.
Kuinka laajalta alueelta nykyään pitää hakea töitä? Viimeksi kun oli työttömänä niin pokkana kerrottiin että n .100 kilometrin(?) säteeltä on pakko etsiä, oli keinoa liikkua työmaalle tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä osa-aikatyössä ( 26 tuntia viikko) ja yksi paikka kolmen kuukauden aikana ( ja siihen riittää, että pyydän lisätunteja työnantajaltani)
Mitenkä ne lisätunnit sitten kirjataan? Onko vaatimus että pitää olla joku tietty määrä? Pitääkö tehdä uusi työsoppari?
T. Osa-aikainen (30h/vk)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: Velvoitteen voi täyttää vaikka julkaisemalla työnhakuprofiili vuokratyöpaikoissa, kaikki eri paikat lasketaan erikseen, niillä saa jo monta kk parhaassa tapauksessa, että ei tarvitse laittaa oikeaa työhakemusta suoraan työnantajalle. Jos ei siis halua.
AP
Eikö siellä ollut myös sekin vaihtoehto että on työnantajaan yhteydessä ja se katsotaan työnhauksi?
On. Kysyinkin tästä ja kaikki yhteydenotto tapahtui se sitten puhelimitse, kasvotusten, s-postilla tms luetaan työnhauksi.
AP
Mutta noihin rekryfirmoihin ei varmaankaan voi tehdä profiilia joka kk?
Mulla ens viikolla työkkäri tädin kanssa tapaaminen, meen luultavasti työkokeiluun, ettei tarvi hakee niitä neljää työpaikkaa
Mulla 1 haku per 3 kk. Olen osa-aikatyössä. Ehdotti kysymään lisätunteja, se ei ole työssäni mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oliki helppoo olla työtön, kirjottaa paperille vaan työtön, ja lähettää,, joka toinen kuukausi käydä työkkärissä, kattomas tietokoneelta ja todeta ei oo vapaita työpaikkoja, uus aika kahden kuukauden päästä
Voit olla myös itse oma-aloitteinen. Ei tarvitse odottaa että sut tullaan hakemaan kotoa.
Olen hakenut jo ennen aktiivimallia ihan omatoimisesti kymmeniä työpaikkoja joka vuosi. Työhaastatteluja on ollut viimeisten parin vuoden aikana peräti seitsemän, ja yhteenkään en tullut valituksi, vaikka koulutus on. Olen kylläkin kuusikymppinen ja pitkäaikaissairas.
Te-toimiston mielestä olet sitä kuuminta hottia työmarkkinoilla.
Kyllä se aika joustamattomasti on neljä paikkaa per kk.
Tämä systeemi on demareiden hallintohimmeli.
Jos haluatte tätä lisää niin äänestäkää demareita.
Tosin kyllähän tämä työllistää kelaa ja te-toimistoa. Tosin veroilla noiden palkat maksetaan
Vierailija kirjoitti:
Tarkastaako työkkäri ne työpaikat jotka olet ilmoittanut mistä oot kysyny töitä? Eli soittaaksne niille ja kysyy et soittiks se ja se teille?
Minulla puolen vuoden kokemus työttömyydestä. En hakenut yhtään paikkaa eikä kukaan perästä huudellut. Ei työpaikat saa kertoa puhelimessa jonkun random ihmisen tietoja. Eikä työkkärillä ole aikaakaan tuollaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa olisi mitään järkeä. Sen sijaan työkkäri edellyttää, että sinä säästät ne työnhakuasiakirjat joita olet velvoitteen täyttämiseksi tehnyt... ja työkkärin pyytäessä sun on ne esitettävä.
Juu, voi toki soittaa työnantajalle, joten mitenkäs siitä mitään todistetta jää, paitsi tietenkin puhelimeen numerojälki muistoksi...
Tai käydä paikan päällä kysymässä, eikä siitäkään tarvitse pyytää työnantajaa kirjoittamaan todistavaa lappua muistoksi käynnistä.
Ja myös osa työttömistä laitettiin kovaan työhön, palkkaa ei ollut, päivät pitkiä, 7 pvä viikossa ja ruokaa todella vähän ja sekin huonoa mutta kuri, se oli kova.