Työttömien työnhakuvelvoite
Työttömyys alkaa helmikuun alussa ja tänään sovittiin kunta kk virkailijan kanssa, että saan vain 2 velvoitetyönhakua/kk kohden! Ensin sanoi napakasti, että 4 paikkaa, mutta sitten heltyi ja pudotti kahteen.
Mikä helpotus, koska 4 paikkaa ei olisi joka kk löytynyt.
Miten muilla? Paljonko tuli velvoitetyönhakua?
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
O paikkaa. Olen onnellinen.
Meneekö homma siis sulla niin, että et ole mihinkään velvoitettu työnhaun suhteen, ja rahat tulee tilille tuosta noin vain? Vai haetko oikeasti töitä työmarkkinatukea saaden? Sairaus? Miten tuo on mahdollista?
Varmaan 0 paikkaa jos mt-ongelmia, jokin sairaus tms.
t. Eri
Ei tarvitse olla mitään sairauksia, ei edes mt-ongelmia. Itse olen alle 40v, terve ja reipas ja oli koko työttömyyden ajan 0/kk.
Mikä oli syynä ettei sun tarvinnut hakea töitä?
Tietenkin piti töitä hakea ja hainkin, mutta merkattiin 0, koska työnhakualueella ei ollut lainkaan koulutustani vastaavaa työtä tarjolla. Hain isommalta alueelta, mutta tätähän ei voinut papereihin merkata.
Ei minunkaan työnhakualueella ole koulutustani vastaavia paikkoja ja silti on 4 hakua.
En tiedä miksi sitten minulla oli noin, mutta niin sanottiin, ettei voisi merkata enempää kuin 0, jos ei oman alan töitä ole.
Tuo on ihan kukkua. Ammattisuoja on 3 kk ja sen jälkeen pitää hakea mitä tahansa paikkaa (johon voisi tulla valituksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö homma siis sulla niin, että et ole mihinkään velvoitettu työnhaun suhteen, ja rahat tulee tilille tuosta noin vain? Vai haetko oikeasti töitä työmarkkinatukea saaden? Sairaus? Miten tuo on mahdollista?
t. Eri
Ei tarvitse olla mitään sairauksia, ei edes mt-ongelmia. Itse olen alle 40v, terve ja reipas ja oli koko työttömyyden ajan 0/kk.
Tietenkin piti töitä hakea ja hainkin, mutta merkattiin 0, koska työnhakualueella ei ollut lainkaan koulutustani vastaavaa työtä tarjolla. Hain isommalta alueelta, mutta tätähän ei voinut papereihin merkata.
Miksi ei? Olisit saanut tukea työhaastattelumatkoihin.
Koska eivät olleet omalla työnhakualueella, niin ei voitu velvoittaa hakemaan isommalta alueelta.
Aika mielenkiintoista, koska sinulla on sitten joku ihan outo ammatti, jos töitä ei 1.5 h matkan säteellä kodista löydy. Toisaalta noin on vain ekat 3 kk, sen jälkeen pitää työn kuin työn kelvata.
Niin onkin. Ei löytynyt ainuttakaan työtä kahden vuoden aikana tuolla säteellä. Hain isommalta alueelta, mutta eipä natsannut. Koko ajan oli 0/kk, ei vain ensimmäisinä kuukausina.
Vain täysin työkyvyttömillä on 0 hakua.
Minullakin sairaalla on 1 haku, alentaa ei voi koska en ole täysin työkyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Eri
Ei minunkaan työnhakualueella ole koulutustani vastaavia paikkoja ja silti on 4 hakua.
En tiedä miksi sitten minulla oli noin, mutta niin sanottiin, ettei voisi merkata enempää kuin 0, jos ei oman alan töitä ole.
Tuo on ihan kukkua. Ammattisuoja on 3 kk ja sen jälkeen pitää hakea mitä tahansa paikkaa (johon voisi tulla valituksi).
Jos piti, niin ei niitä ainakaan mihinkään tarvinnut ilmoittaa. Tiedoissa luki, että hakee paikkoja, joihin katsoo olevan mahdollista päästä/oman harkinnan mukaan hakualueen ulkopuolelta. Mitään en koskaan heille työnhauista ilmoitellut, enkä lähettänyt mitään tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Eri
Jos piti, niin ei niitä ainakaan mihinkään tarvinnut ilmoittaa. Tiedoissa luki, että hakee paikkoja, joihin katsoo olevan mahdollista päästä/oman harkinnan mukaan hakualueen ulkopuolelta. Mitään en koskaan heille työnhauista ilmoitellut, enkä lähettänyt mitään tietoja.
Ja sulla oli kokoajan sama virkailija?
Olisi kylä nykysin palkan laskejille töitä.
olin jo tyätön vuodesta 2003 ja siten pääsinkin jo nyt eläkeele.
Vierailija kirjoitti:
Ekat 3kk oli 2 paikkaa kuussa (asun syrjässä), mutta ensi viikolla kun alkaa uusi "kausi" määrä nousee 4 paikkaan/kuukausi. Mulla on vakitöitä tiedossa 3kk:n päästä, että typerää tässä lähetellä hakemuksia kokoaikatyöpaikkoihin, joita ei edes ole. Joten oon vaan hakenut about kaikkeen (niihin 15 samaan mitä pyörii koko ajan tässä 100km säteellä) niillä saatesanoilla, että olen päivämäärään x asti käytettävissä. Ei oo kutsua tullut edes haastatteluun. Kai aloitan hakemaan uudestaan sit samat paikat alusta, kun kaikki käyty läpi.
Just tästä syystä työttömyysetuus pitäisi lakkauttaa heti, kun paikka on tiedossa. Silloin voisi lomailla työn alkua odotellessa eikä olisi pakkohakuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Eri
Kyllä. Laitoin välillä hänelle sähköpostia ja aina oli sama henk koht säpo.
Ai oikein heltyi? Mulla se on 2/kk sairauksien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Eri
Kyllä. Laitoin välillä hänelle sähköpostia ja aina oli sama henk koht säpo.
Kuulostaa kyllä todella oudolta miksi virkailija ei noudattanut lakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekat 3kk oli 2 paikkaa kuussa (asun syrjässä), mutta ensi viikolla kun alkaa uusi "kausi" määrä nousee 4 paikkaan/kuukausi. Mulla on vakitöitä tiedossa 3kk:n päästä, että typerää tässä lähetellä hakemuksia kokoaikatyöpaikkoihin, joita ei edes ole. Joten oon vaan hakenut about kaikkeen (niihin 15 samaan mitä pyörii koko ajan tässä 100km säteellä) niillä saatesanoilla, että olen päivämäärään x asti käytettävissä. Ei oo kutsua tullut edes haastatteluun. Kai aloitan hakemaan uudestaan sit samat paikat alusta, kun kaikki käyty läpi.
Just tästä syystä työttömyysetuus pitäisi lakkauttaa heti, kun paikka on tiedossa. Silloin voisi lomailla työn alkua odotellessa eikä olisi pakkohakuja.
Millä rahalla tämän loman eläisi?
1 paikka/3kk. Ikää jo sen verran että virkailijakin ymmärsi, ettei minua kuitenkaan kukaan ota, joten turha kiusata työnantajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä puoli työkokeilussa on se ettei siellä tarvitse tehdä mitään, tosin aika käy pitkäksi. Toinen hyvä puoli on ehkä jos yritys tarjoaa kahvitunnilla kahvin. Se plussana. Se yhdeksän euroa on tarkoitettu matkakuluihin. Työstä jota teet työkokeilussa ei makseta mitään joten sen työpuolen voit jättää tekemättä mutta kannattaa seurata mitä ne tekevät joille maksetaan. Jos olet kärsinyt mielenterveysongelmista ja "pääset" työkokeiluun niin kannattaa olla varovainen koska sen seurauksena kyseiset ongelmat saattavat palata huomattuasi että sinua yritetään käyttää hyväksi. Työkokeilu on suomeksi muuten orjatyö joka on kansainvälisillä sopimuksilla kielletty muualla maailmassa mutta sitä toteutetaan oikeusvaltio Suomessa.
Jos asenteesi työkokeiluun on tuo, niin
-miksi suostuit työllistymissuunnitelmassa työkokeilupaikkojen etsintään, ja
-kun työkokeilupaikka löytyi, miksi otit paikan vastaan?Lisäksi, jos et tehnyt työkokeilussa ollessasi töitä, ei liene ihme jos siitä ei seurannutkaan mitään, kuten työsopimusta. Työnantajahan näki itse, ettei tuo tee töitä eikä sitä siksi kannata myöskään palkata.
Kuka sanoi että olen työtön? Yksikään työnantaja ei etsi vakituista työntekijää työkokeilussa olevasta henkilöstä. En kunnioita työnantajaa sellaisena auktoriteettina jota minun pitäisi kumartaa silloin kun hän käyttää ihmistä hyväksi työssä josta hänen pitäisi maksaa korvausta saamastaan työpanoksesta. Meniköhän tämä perille? En muutenkaan kunnioita työnantajaa mutta varsinkaan orjatyötä teettäviä halveksun.
Ahaa, eli siis esität asiantuntijalausuntoja faktoina asiasta, josta et todellisuudessa tiedä hölkäsen pöläystä. No, minäpä kuules tiedän. Olen ohjannut aiemmin työkseni työhönvalmennettavia työkokeiluun, ja useampi kuin 50% sai työkokeilunsa jatkoksi työsopparin, kun olivat esittäneet arvonsa työnantajalle vaikka olivat sitä ennen olleet vuosia työttömänä, eivätkä siksi olisi koskaan edes työhaastatteluun asti päässeet, jos olisivat hakeneet suoraan paikkaa.
En tiedä mihin pyrit tuolla työllistämisen vastaisella ehdottomuudellasi, mutta ole ainakin jatkossa esittämättä jotain sellaista faktana, joka ei voisi kauempana olla todesta. Työkokeilu on monelle (pitkäaikais)työttömälle ainoa reitti palkkatyöllistyä.
Oliko oikeaa työtä? Tuskin, vaan todennäköisesti työllistyivät palkkatuealla samalle yhdistykselle jolla olivat kokeilussa. Palkkatuen päätyttyä takaisin työttömäksi ja siitä uudelleen pitkäaikaistyöttömäksi. Minua niin riepoo tämä, että ei nähdä nenäänsä pidemmälle! Kuinka monelle pitkäaikaistyöttömälle olisi järkevämpää lähteä taputtelemaan koulutuspolkua, kuin pelata tätä kokeilu/palkkatukibingoa, josta jatkona on aina uusi työttömyysputki.
Vierailija kirjoitti:
1 paikka/3kk. Ikää jo sen verran että virkailijakin ymmärsi, ettei minua kuitenkaan kukaan ota, joten turha kiusata työnantajia.
Jouduin / Pääsin livenä keskustelemaan Omanvalmentajan kanssa viimevuoden marraskuussa. Täytän tämä vuona 62 ollut työttömänä n.8 vuotta. Kysyin häneltä voisiko työnhakua 4/kk vähentää esim. 2/kk ikääni ja työpaikkojen vähyyteen vedoten sekä että tiedän minun ikäisiä pitkäaikaistyöttömiä joilta ei enään työnhaku velvoitetta ole he siis ovat 0/kk tai "unohdettu". Vastaus oli että "ei ole mitään poikkeuksia kuin Terveys syyt jos sekään. Kaikille on samat hakutavat." Omanvalmentajani on nuori, uusi duuni 2022 alusta ja haluaa näyttää osaamisensa (suom. päteä, CV-näyttää hyvältä, kyttääjä)
Tiedoksi, että työtä hakevia asiakkaita on pienessä kaupungissa helposti 150-200/virkailija, suurissa kaupungeissa ilmeisesti vielä reilusti enemmän. Pohjoismainen työvoimamalli on suunniteltu siten, että asiakkaita olisi 40-50 virkailijaa kohden (tai tuollaisista asiakasmääristä ilmeisesti ainakin puhutaan Ruotsissa ja Tanskassa).
Olen tässä miettinyt, että työttömäksi jääminen ei välttämättä olisi huono vaihtoehto. 4 hakemusta /kk ja varmasti tulee rahaa tilille.
Itsellä palkkapäivä oli perjantaina, mutta rahaa ei tilille tullut. Edes palkkalaskelmaa ei ole toimitettu. Helsingin kaupunki on sen verran luotettava työnantaja. Voi luottaa että ei mene mikään niinkuin pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Eri
Päteekö tuo 3 kk:n ammattisuoja myös tässä toukokuussa 2022 voimaan tulleessa Aktiivimalli Kakkosessa? Kiinnostaisi kovasti tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Eri
Miksi ei? Olisit saanut tukea työhaastattelumatkoihin.
Koska eivät olleet omalla työnhakualueella, niin ei voitu velvoittaa hakemaan isommalta alueelta.
Aika mielenkiintoista, koska sinulla on sitten joku ihan outo ammatti, jos töitä ei 1.5 h matkan säteellä kodista löydy. Toisaalta noin on vain ekat 3 kk, sen jälkeen pitää työn kuin työn kelvata.
Työnantajalle pitäisi kelvata tekijä kuin tekijä. Ei yksi paikka muutu 10 työpaikaksi, paitsi, jos tekevät töitä ilman palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pistää vihaksi kun verovaroin ylläpidetään tälläistä työnhaku älyttömyyttä.
Aktiivimalli 1 oli parempi malli, sillä sen ansiosta sentään säästettiin työttömyysturvamenoista. Kumma miten nykyinen hallitus kehtaa väittää että aktiivimalli 2 ei muka kyykyttäisi työttömiä enemmän ja SAK:kin on hiljaa kun SDP hallituksessa.
Työvoimatoimistot vain seuraavat, että töitä haetaan, ilmoittavat että työnhaku on voimassa ja kyselevät kuulumisia. Pelkkää seurantaa. Töitä ei välitetä, työvoimatoimistosta. Työvoima on toimiston kirjoilla. Ei muuta.
Olin työtön vuodet 2021 sekä 2022.