Työttömien työnhakuvelvoite
Työttömyys alkaa helmikuun alussa ja tänään sovittiin kunta kk virkailijan kanssa, että saan vain 2 velvoitetyönhakua/kk kohden! Ensin sanoi napakasti, että 4 paikkaa, mutta sitten heltyi ja pudotti kahteen.
Mikä helpotus, koska 4 paikkaa ei olisi joka kk löytynyt.
Miten muilla? Paljonko tuli velvoitetyönhakua?
Kommentit (221)
Pohjoismainen työttömyys malli on SDP järjen voitto 1200 uutta virkamiestä. Työn antajia työllistävää, kun 800 000 hakemusta pukkaa kuukaudessa ja eivät palkkaa työtöntä.
Tää on ihan pienen kurjassa asemassa olevan ihmisen kyykyttämistä vailla tulosta, no me veron maksajat maksetaan...
SDP ei tältä planeetalta kirjoitti:
Pohjoismainen työttömyys malli on SDP järjen voitto 1200 uutta virkamiestä. Työn antajia työllistävää, kun 800 000 hakemusta pukkaa kuukaudessa ja eivät palkkaa työtöntä.
Tää on ihan pienen kurjassa asemassa olevan ihmisen kyykyttämistä vailla tulosta, no me veron maksajat maksetaan...
Eduskunta ne lait säätää. Ei SDP yksin istu eduskunnassa.
Mutta siinä mielessä kyllä... että jos ei ole tuota lakia ennen mitään saanut, niin ei saa vaikka kuinka laittais neljä hakemusta per kk pakolla.
Työkkäri muuten laittoi jonkinlaiseen työnhakupalveluun, oli tunteja ostettu tietty määrä, se palvelu kuitenkin tykkäs että yksi käynti riitti, mutta kas kummaa, sitten kun tuli se velvoitejakson päätteeksi tuleva soitto suunnitelmien tarkistamiseksi niin työkkäri rupes moittimaan sitä, että oli vain yksi käynti.. ja syy oli mukamas minun! Se työnhakuavustaja se itse teki sen johtopäätöksen, etten tarvitse enempää. Ja mitä se mulle antoi siinä... no se pist listan tietyn alan työnantajien yhteystietoja, joihin sen tyypin mukaan mun kannattaisi hakea, itse tiedän etten pääse, koska se ala ei minua kelpuuta täällä, ei vaikka olisin ainoa hakija. Ja syy on mitä kummallisin... en kelpaa vaikka mulla on kokemusta ja hyvät paperit....
Naamakin mulla on niin ruma, ettei sillä niihin töihin pääse, kun tarjolla nättejä nuoria blondeja.
Siinä Tanskan mallissa, joka meille osittain kopioitiin, autetaan työttömiä työllistymään ihan oikeasti.
Meille jätettiin kopioimatta se auttamispuoli. Vain kyykyttämistimet tuotiin Suomeen.
Tanskassa sekä työvoimaneuvojat että työttömyyskassat auttavat työpaikkojen löytämisessä. Suomessa työvoimaneuvojat valvovat että työtön pysyy kyykyssä. Heillä olisi lupa auttaakin, mutta ei ilmeisesti aikaa sellaiseen.
Työttömyyskassat eivät saa edes kertoa avoimista työpaikoista työttömille jäsenilleen. Jos kertovat niin rikkovat lakia.
YTK on tämän takia aloittanut oman "muutetaan lakia" kampanjan, jotta saisivat luvan auttaa jäseniään työllistymään.
Vierailija kirjoitti:
Siinä Tanskan mallissa, joka meille osittain kopioitiin, autetaan työttömiä työllistymään ihan oikeasti.
Meille jätettiin kopioimatta se auttamispuoli. Vain kyykyttämistimet tuotiin Suomeen.
Tanskassa sekä työvoimaneuvojat että työttömyyskassat auttavat työpaikkojen löytämisessä. Suomessa työvoimaneuvojat valvovat että työtön pysyy kyykyssä. Heillä olisi lupa auttaakin, mutta ei ilmeisesti aikaa sellaiseen.
Työttömyyskassat eivät saa edes kertoa avoimista työpaikoista työttömille jäsenilleen. Jos kertovat niin rikkovat lakia.
YTK on tämän takia aloittanut oman "muutetaan lakia" kampanjan, jotta saisivat luvan auttaa jäseniään työllistymään.
Kuka työnantaja edes ilmoittaa työttömyyskassalle avoimista työpaikoista? ihan väärä paikkahan se on Suomen systeemissä.
Vierailija kirjoitti:
Eduskunta ne lait säätää. Ei SDP yksin istu eduskunnassa.
Mutta siinä mielessä kyllä... että jos ei ole tuota lakia ennen mitään saanut, niin ei saa vaikka kuinka laittais neljä hakemusta per kk pakolla.
Työkkäri muuten laittoi jonkinlaiseen työnhakupalveluun, oli tunteja ostettu tietty määrä, se palvelu kuitenkin tykkäs että yksi käynti riitti, mutta kas kummaa, sitten kun tuli se velvoitejakson päätteeksi tuleva soitto suunnitelmien tarkistamiseksi niin työkkäri rupes moittimaan sitä, että oli vain yksi käynti.. ja syy oli mukamas minun! Se työnhakuavustaja se itse teki sen johtopäätöksen, etten tarvitse enempää. Ja mitä se mulle antoi siinä... no se pist listan tietyn alan työnantajien yhteystietoja, joihin sen tyypin mukaan mun kannattaisi hakea, itse tiedän etten pääse, koska se ala ei minua kelpuuta täällä, ei vaikka olisin ainoa hakija. Ja syy on mitä kummallisin... en kelpaa vaikka mulla on kokemusta ja hyvät paperit....
Naamakin mulla on niin ruma, ettei sillä niihin töihin pääse, kun tarjolla nättejä nuoria blondeja.
Mihin lakiin viittaat? Tuskin mitään työttömän kyykyttämislakia on sentään olemassa.
Sellainen laki löytyy, jonka mukaan työtöntä tulee auttaa työllistymään. Sitä nyt ei kovin hyvin noudateta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tässä suomalaisessa mallissakin sitä auttamispuolta: työkkäri ostaa joltakin konsultilta työnhakupalveluita... ja konsultin on siis tarkoitus auttaa työtöntä työllistymään. Näissä taitaa olla mukana myös joku sellainen yrityskin, joka järkkää työttömille tietyn tyyppisiä töitä, esim. pakkaajan työtä ja niin edespäin. Itse omaehtoisesti hakeuduin tällaisen järkkääjän tykö, ennen tätä aktiivimallia, se tyyppi soitti yhdelle siivousfirmalle ja suoraan sanoen vähän niin kuin pakotti heidät ottamaan minut haastatteluun ja kun pakotti niin eihän se mitään tuottanut.
En mennyt uusintakäynnille. Tosin se tyyppi ihmetteli, miksei työkkäri ollut ohjannut minua heidän palveluihinsa. En tiedä, työkkäri ehkä pitää minua niin huonona ihmisenä, lähtökohtaisesti työnvieroksujana, joten minulle ei tuolloin tarjottu mitään oikeasti, toki kunta teki työtarjouksia, mutta pelleillen, ei ne mitään aidosti kiinnostuneita olleet.... Sellaista touhua täällä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YTK on tämän takia aloittanut oman "muutetaan lakia" kampanjan, jotta saisivat luvan auttaa jäseniään työllistymään.Onhan tässä suomalaisessa mallissakin sitä auttamispuolta: työkkäri ostaa joltakin konsultilta työnhakupalveluita... ja konsultin on siis tarkoitus auttaa työtöntä työllistymään. Näissä taitaa olla mukana myös joku sellainen yrityskin, joka järkkää työttömille tietyn tyyppisiä töitä, esim. pakkaajan työtä ja niin edespäin. Itse omaehtoisesti hakeuduin tällaisen järkkääjän tykö, ennen tätä aktiivimallia, se tyyppi soitti yhdelle siivousfirmalle ja suoraan sanoen vähän niin kuin pakotti heidät ottamaan minut haastatteluun ja kun pakotti niin eihän se mitään tuottanut.
En mennyt uusintakäynnille. Tosin se tyyppi ihmetteli, miksei työkkäri ollut ohjannut minua heidän palveluihinsa. En tiedä, työkkäri ehkä pitää minua niin huonona ihmisenä, lähtökohtaisesti työnvieroksujana, joten minulle ei tuolloin tarjottu mitään oikeasti, toki kunta teki työtarjouksia, mutta pelleillen, ei ne mitään aidosti kiinnostuneita olleet.... Sellaista touhua täällä!
Kolme kertaa olin tälläisissä hölynpölypalveluissa joita mainostettiin piilotyöpaikoilla ja palkkatukipaikoilla yms.
Ensimmäinen loppui alkuunsa kun "valmentajan" mielestä olisi ollut ok minun mennä työkokeilemaan työtä jota tehdään yksin (kunta-alalla) ja josta edellinen määräaikaispalkallisen työsopimus oli loppu. Sanoin että työkokoeilulla ei saa korvata palkkatyötä mutta valmentaja vaan väänsi että luuletko että tästä sulle heti palkkatyöpaikka saadaan. Se loppui siihen kertaheitolla.
Toisella kertaa siirrettiin opintoneuvojalle varsinaisesta palvelusta vaikka olin sanonut että opiskelut ei kiinnosta mutta siellä kuitenkin rammpasin kunnes työkkärin käynnillä virkailija ihmetteli että onko ne siirtäneet minut pois varsinaisesta palvelusta ja soitti palveluun. Valmentaja yritti vielä jotain työllistämiskuvioita järkätä vajavaisilla taidoillaan (ei esim. löytänyt järjestelmästä usemmallakaan käyntikerralla palkkatukipaikkoja) mutta oma motivaatio oli jo kuukausien käyntien ja jankkaamisen jälkeen nolla ja lopetin tuon siihen.
Kolmatta mainostettiin myös piilotyöpaikoilla ja palkkatukipaikoilla mutta avoimia hakuja sielläkin vaan olisi tehty. Tämä hanke loppuikin muutamassa kuukaudessa jo itsestään kun rahoitus päättyi.
Ihmettelen vaan että näihin hankkeisiin ja työllistämisprojekteihin on vuosi toisensa jälkeen vara työntää rahaa. Myös minä olen aistinut työkkärin puolelta että olen työnvieruksuja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkastaako työkkäri ne työpaikat jotka olet ilmoittanut mistä oot kysyny töitä? Eli soittaaksne niille ja kysyy et soittiks se ja se teille?
Minulla puolen vuoden kokemus työttömyydestä. En hakenut yhtään paikkaa eikä kukaan perästä huudellut. Ei työpaikat saa kertoa puhelimessa jonkun random ihmisen tietoja. Eikä työkkärillä ole aikaakaan tuollaiseen.
Onkohan sulle sitten tehty sitä työnhakusuunnitelmaa, johon sisältyy se, että sulle laitetaan sun työkkärin omiin tietoihin ne velvoitekuukaudet, joihin sun pitää ne työnhaut ilmoittaa netissä sillä sivullasi asioiden.
Tietysti oli työnhakusuunnitelma tehtynä ja työnhakuvelvollisuutena 4 paikkaa kuukaudessa. Ilmoitin sinne raporttiin paikkoja, joita todellisuudessa en hakenut. Tiesin pääseväni töihin vuoden alusta ja pääsinkin, mutta siihen asti piti "noudattaa" tuota sirkusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkastaako työkkäri ne työpaikat jotka olet ilmoittanut mistä oot kysyny töitä? Eli soittaaksne niille ja kysyy et soittiks se ja se teille?
Ei tuossa olisi mitään järkeä. Sen sijaan työkkäri edellyttää, että sinä säästät ne työnhakuasiakirjat joita olet velvoitteen täyttämiseksi tehnyt... ja työkkärin pyytäessä sun on ne esitettävä.
Juu, voi toki soittaa työnantajalle, joten mitenkäs siitä mitään todistetta jää, paitsi tietenkin puhelimeen numerojälki muistoksi...
Tai käydä paikan päällä kysymässä, eikä siitäkään tarvitse pyytää työnantajaa kirjoittamaan todistavaa lappua muistoksi käynnistä.
Mitkä työnhakuasiakirjat? Moneen paikkaan haetaan nettilomakkeella, joka ei jää itselle. Tietysti siitä voi ottaa vaikka kuvan, mutta hakemuksen lähettämistä se ei todista.
Mitähän nyt kun mulla on aiemmin ollut 4 paikkaa kuukaudessa ja nyt kun olisi taas ilmoituksen lähetyspäivä niin siellä ei ole mahdollista niitä ilmoittaa, on vain viime kuuhun saakka nuo jutut siellä eikä tätä kuukautta ollenkaan. Ei ole työkkäristäkään kukaan soitellut
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se aika joustamattomasti on neljä paikkaa per kk.
Mulla on vain 1 hakuvelvoite koska avoimia paikkoja on niin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän nyt kun mulla on aiemmin ollut 4 paikkaa kuukaudessa ja nyt kun olisi taas ilmoituksen lähetyspäivä niin siellä ei ole mahdollista niitä ilmoittaa, on vain viime kuuhun saakka nuo jutut siellä eikä tätä kuukautta ollenkaan. Ei ole työkkäristäkään kukaan soitellut
Suunnitelmasi ei ole voimassa enää, silloin ei ole työnhakuvelvollisuuttakaan.
Vierailija kirjoitti:
Seuraava jakso alkaa sitten kun ovat ensin soittaneet. Siinä voi mennä viikko tai kaksikin, ja sitten vasta sinne "avataan" ne uudet ilmoituspaikat, ja samalla avataan uusi jakso. Odottele rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YTK on tämän takia aloittanut oman "muutetaan lakia" kampanjan, jotta saisivat luvan auttaa jäseniään työllistymään.Kuka työnantaja edes ilmoittaa työttömyyskassalle avoimista työpaikoista? ihan väärä paikkahan se on Suomen systeemissä.
Väitteesi kaipaa perusteluja miksi ei?.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YTK on tämän takia aloittanut oman "muutetaan lakia" kampanjan, jotta saisivat luvan auttaa jäseniään työllistymään.Kuka työnantaja edes ilmoittaa työttömyyskassalle avoimista työpaikoista? ihan väärä paikkahan se on Suomen systeemissä.
Väitteesi kaipaa perusteluja miksi ei?.
Kassat ei välitä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraava jakso alkaa sitten kun ovat ensin soittaneet. Siinä voi mennä viikko tai kaksikin, ja sitten vasta sinne "avataan" ne uudet ilmoituspaikat, ja samalla avataan uusi jakso. Odottele rauhassa.
Suunnitelma meni umpeen jo viime vuonna, eikä ole sen jälkeen soiteltu. Tää systeemi ei vaan toimi kun omavirkailijat ahdistuu työtaakan alla ja irtisanoutuvat eikä uusia tule tilalle.
Suosittelen laittamaan avoimen työhakemuksen kansanedustajille vaikkapa erityisavustajan tehtävään. Ja heti kun joku edustajista ilmoittaa oikeasti hakevansa vaikkapa avustajaa niin ei muuta kuin kaikki työnhakuvelvoitetut laittamaan hakemus sisään :-)
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen laittamaan avoimen työhakemuksen kansanedustajille vaikkapa erityisavustajan tehtävään. Ja heti kun joku edustajista ilmoittaa oikeasti hakevansa vaikkapa avustajaa niin ei muuta kuin kaikki työnhakuvelvoitetut laittamaan hakemus sisään :-)
Ehdottomasti tämä! Ehkä ymmärtävät, että tästä on hallaa rekryäjille ja osalle hakijoisa kun hukkuvat sinne pilipalihakemusten sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai 7kk. Ei se nyt niin tarkkaa ole
Onkohan sulle sitten tehty sitä työnhakusuunnitelmaa, johon sisältyy se, että sulle laitetaan sun työkkärin omiin tietoihin ne velvoitekuukaudet, joihin sun pitää ne työnhaut ilmoittaa netissä sillä sivullasi asioiden.