Työttömien työnhakuvelvoite
Työttömyys alkaa helmikuun alussa ja tänään sovittiin kunta kk virkailijan kanssa, että saan vain 2 velvoitetyönhakua/kk kohden! Ensin sanoi napakasti, että 4 paikkaa, mutta sitten heltyi ja pudotti kahteen.
Mikä helpotus, koska 4 paikkaa ei olisi joka kk löytynyt.
Miten muilla? Paljonko tuli velvoitetyönhakua?
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Aivan yhdentekevää laitella hakemuksia, avoimet paikat vaativat yleisesti kyseisen alan koulutusta ja ne paikat joihin ei koulutusta vaadita, on vähintään kymmeniä, ellei satoja hakijoita, tai sitten ne ovat fyysisesti erittäin raskaita ja huonosti palkattuja hommia, tai töitä on 10 tuntia viikossa, joten tukia joutuu hakemaan joka tapauksessa. Osaavista työntekijöistä ja pienellä palkalla hanttihommia tekevistä sitä pulaa on, huoltajia, hitsaajia, sähkäreitä, rakennusapumiehiä, siivoojia, muuttajia sun muita hommia kyllä on pilvin pimein auki. Mutta jos ei koulutusta ole tai on fyysisesti kykenemätön, olet auttamatta työtön.
Oletko siis pyrkinyt ratkaisemaan tätä ongelmaa hakemalla koulutukseen? Ei kai sen pitäisi olla muuta kuin itsestäänselvää, että noihinkin työpaikkoihin vaaditaan jonkinlainen pohjaosaaminen jo pelkästään työturvallisuudenkin varmistamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oliki helppoo olla työtön, kirjottaa paperille vaan työtön, ja lähettää,, joka toinen kuukausi käydä työkkärissä, kattomas tietokoneelta ja todeta ei oo vapaita työpaikkoja, uus aika kahden kuukauden päästä
Kerro mikä on asuinpaikkakuntasi lähin (matkaa alle 1,5h) yli 30 000 asukkaan kaupunki, ja minä katson sinulle onko siellä avoimia työpaikkoja?
Missä kohtaan lukee että olen työtön 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oliki helppoo olla työtön, kirjottaa paperille vaan työtön, ja lähettää,, joka toinen kuukausi käydä työkkärissä, kattomas tietokoneelta ja todeta ei oo vapaita työpaikkoja, uus aika kahden kuukauden päästä
Kerro mikä on asuinpaikkakuntasi lähin (matkaa alle 1,5h) yli 30 000 asukkaan kaupunki, ja minä katson sinulle onko siellä avoimia työpaikkoja?
Katsoisitko minulle kanssa? Tampere.
Tampereella vajaat 2100 paikkaa. https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/?locations=Tampere&announced=0&leasin…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pistää vihaksi kun verovaroin ylläpidetään tälläistä työnhaku älyttömyyttä.
Mikä siinä on ongelmana? Eikö työtön automaattisesti hae jatkuvasti töitä muutenkin? Myös työn perässä muuttaminen on ihan realismia, jos ei töitä kotiseudulta löydy.
Koko perhe asuu paikkakunnalla A, pari lasta, toinen hoidossa toinen koulussa ja puolisolla vakiotyö. Nyt pitäisi sitten muuttaa työn perässä paikkakunnalle B. Tai kuluttaa työmatkoihin 3h päivässä. Äly hoi tätä systeemiä. Ei se muuttaminen ihan noin vaan käy.
Mielummin yksi hyvä hakemus kuin 100 turhaa samanlaista hakemusta. Työttömällä luulisi olevan aikaa selvitellä/opetella asioita, jotka liittyy paikkaan, josta aikoo töitä hakea.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä osa-aikatyössä ( 26 tuntia viikko) ja yksi paikka kolmen kuukauden aikana ( ja siihen riittää, että pyydän lisätunteja työnantajaltani)
Täällä sama (keikkatyö) eikä tätä pyyntöä tarvi edes kirjallisesti todentaa.
Mistään ei oikeen löydä, että millanen koulutus pitää olla, jos haluis työskennellä kehitysvammaisten kanssa, ei asuntolassa, vaan sellasessa päivätoiminnassa
Toimiiko teillä muilla tällähetkellä TE-toimiston sivut, siis tämä:
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/
Minulla näyttää täysin tyhjää.
Tämä peli oli rehellisempää joskus päälle kymmenen vuotta sitten kun työkkäri vain totesi, että ei ole sellaisia työpaikkoja auki, johon minulla olisi jotain koulutusta ja kiinnostusta edes. Tämä toistettiin muutaman kuukauden välein.
Nyt pitää teeskennellä, että velat ovat saatavia eli kaikki työpaikat ovat auki ja minulla on kaikkiin koulutusta ja kiinnostusta. Siksi sitten haetaan niihin eli työnhakulvelvoitteen suorittamista.
Tämähän on kuin Neuvostoliitossa, että ollaan olevinaan töissä, ollaan olevinaan tekevinään ja ollaan olevinaan saamassa elämiseen riittävää korvausta.
Onneks me työllistetään itte ittemme, ei tarvi olla työkkärin kanssa tekemisissä
Vierailija kirjoitti:
Mistään ei oikeen löydä, että millanen koulutus pitää olla, jos haluis työskennellä kehitysvammaisten kanssa, ei asuntolassa, vaan sellasessa päivätoiminnassa
Vaikka sosionomi tai yhteisöpedagogi.
Tää maailma on vaan yhtä työssäkäyntiä, miks edes hankkia lapsia, eihän niitä kerkee näkeen tai hoitamaan, ite pitää käydä töissä, ja lapset koko päivän päiväkodissa tai koulussa, ilta jo ennenku pääsee kotiin, ja pitäis ajoissa mennä nukkumaan, että taas jaksais aamulla töihin, ei siinä montaa tuntia illasta jää, muihin tekemisiin
Mulla on 0. Yritetään katsoa työkokeilua, mutta saa nähdä. Mun kädet on aika toimintakyvyttömät, mutta hoitoa en saa, vaikka ehkä hermopinneleikkauksella olisin täysin työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 0. Yritetään katsoa työkokeilua, mutta saa nähdä. Mun kädet on aika toimintakyvyttömät, mutta hoitoa en saa, vaikka ehkä hermopinneleikkauksella olisin täysin työkykyinen.
Mitä se työkokeilu tarkoittaa
2. Asun pienellä kirkonkylällä, joten sen takia vain 2. M27
Vierailija kirjoitti:
2. Asun pienellä kirkonkylällä, joten sen takia vain 2. M27
Missäpäin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan yhdentekevää laitella hakemuksia, avoimet paikat vaativat yleisesti kyseisen alan koulutusta ja ne paikat joihin ei koulutusta vaadita, on vähintään kymmeniä, ellei satoja hakijoita, tai sitten ne ovat fyysisesti erittäin raskaita ja huonosti palkattuja hommia, tai töitä on 10 tuntia viikossa, joten tukia joutuu hakemaan joka tapauksessa. Osaavista työntekijöistä ja pienellä palkalla hanttihommia tekevistä sitä pulaa on, huoltajia, hitsaajia, sähkäreitä, rakennusapumiehiä, siivoojia, muuttajia sun muita hommia kyllä on pilvin pimein auki. Mutta jos ei koulutusta ole tai on fyysisesti kykenemätön, olet auttamatta työtön.
Oletko siis pyrkinyt ratkaisemaan tätä ongelmaa hakemalla koulutukseen? Ei kai sen pitäisi olla muuta kuin itsestäänselvää, että noihinkin työpaikkoihin vaaditaan jonkinlainen pohjaosaaminen jo pelkästään työturvallisuudenkin varmistamiseksi.
Nuo amishommat ovat kaikki seisomatyötä, jota en kykene tekemään ja amk:hon en päässyt sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn määräaikaista harjoittelua työttömyysetuudella aidossa ympäristössä, eli työpaikalla. Se järjestetään joko työmarkkinoille paluun tukemiseksi (mm. pitkäaikaistyöttömät) tai alavaihtoehtojen kartoittamiseksi (mm. kouluttautumista pohtivat).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn määräaikaista harjoittelua työttömyysetuudella aidossa ympäristössä, eli työpaikalla. Se järjestetään joko työmarkkinoille paluun tukemiseksi (mm. pitkäaikaistyöttömät) tai alavaihtoehtojen kartoittamiseksi (mm. kouluttautumista pohtivat).
Okeeei, saako sit täyden työttömyys korvauksenki
Vierailija kirjoitti:
0. Ja työkkäri ei ole ottanut yhteyttä 1,5 vuoteen. Oikein hyvä!
Sama täällä. Mulla taitaa olla 2v aikaa kun viimeksi soittivat ja saan siis työmarkkinatukea. Tarkistan te-palveluiden oma asionti-sivulta pari kertaa viikossa, mutta aina siellä on se "ei avoimia asioita eikä tehtäviä".
Mieheni oli syksyllä lomautettuna 3kk ja häntä vainottiin sieltä monin eri tavoin. Soittelivat ja piti jotain suunnitelmia kirjoitella. Ei auttanut vaikka sinne yritti rautalangasta vääntää, että työt alkaa taas tammikuussa.
Haen silti töitä vaikka se tällä iällä, 54v, turhaa onkin.
Katsoisitko minulle kanssa? Tampere.