Oletteko saaneet lääkärissä apua vaivoihinne?
Olen valitettavasti lääkäripalveluiden suurkuluttaja. Perussairauksien ja muiden mystisten oireiden vuoksi olen joutunut käymään usein. Huomenna vaihteeksi yksityiselle, kun muualta ei saa apua oireisiin. En tosin olen kovin luottavainen, olen niin väsynyt siihen että lääkäreillä ei ole aikaa kuunnella potilasta. Esim. minun on pakko kertoa koko sairaushistoria, koska en tiedä mikä perussairauteni vaikuttaa mihinkin. Se vartin varattu aika menee jo yksistään siihen kun kerron sairaushistoriani. Miten te muut koette lääkärissäkäynnin nykyisin? Oletteko saaneet apua lääkäristä kertakäynnillä, vai joudutteko käymään useamman kerran ja eri lääkärillä? Itselläni on olo että olen liukuhihnatavaraa, jota pyöritetään hihnan päästä päähän ja joku välillä ottaa jaloista kiinni ja ravistelee rahat taskuista hihnalle ja taas heitetään uudelle hihnakierrokselle.
Kommentit (78)
Lääketieteellä ja lääkäreillä ei ole tarjota ratkaisua vaivoihini, joten en edes yritä sitä kautta hakea "parantumista"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärille kannattaa kertoa vain siitä vaivasta mihin aika on varattu!
Juuri näin. Eikä kannata itse tyrkyttää diagnoosia. Näin toimien saat apua.
No jaa. Ei se mitenkään varmaa ole.
Kyllä pitää tietää, kuinka onnistut lääkärikäynnillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turussa ei enää pääse julkisella lääkärille jos on pelkästään työmarkkinatuella. Mielenkiintoisen vähån uutisoitu muutos joka tuli voimaan vuodenvaihteessa...
Höpö höpö nyt taas.
Oikeus ilmaiseen lääkärikäyntiin pelkästään työmarkkinatuella oleville poistui Turussa uusien hyvinvointialueiden tultua voimaan. Eli jos ei ole rahaa maksaa 42€ lääkäristä niin et pääse. Tätä ei ole missään mainostettu mutta kerrotaan jos kysyt.
Aina siitä lääkäristä on pitänyt työmarkkinatuella olevien maksaa.
Aikaisemmin Turussa on voinut hakea poikkeusta eli saanut vapautuksen lääkärikäyntimaksuista (ainakin joistain niistä) mutta 1.1.2023 alkaen moista plikkeusta ei enää tunneta. Kuultu alle vk sitten terveysaseman tiskillä. Joten diabeteksen vuosikontrollit jäi sitten tähän. Keksi muuta syytä kuin jotta osatyökyvyttömät halutaan ilmeisesti siirtää täysin työkyvyttömiksi?
No eiköhän nyt kannata tinkiä jostain muusta kuin kontrollista kerran vuodessa. Säästät etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on paljon perussairauksia, varaa pitkä aika ja aina samalle kokeneelle lääkärille.
Yksityiselle kun ei rahat riitä joka kerta ja julkiselle on mahdotonta saada samalle lääkärille. Jos edes hyvää löytyy, yleislääkärit julkisella on vastavalmistuneita. Ap
Ne vastavalmistuneet ja kandit on kaikista parhaita, niillä on vielä potentiaalia keskittyä ja paneutua potilaan asiaan ja tuoretta koulutustetoa kyseessä olevasta asiasta.
Mutta kokemusta puuttuu.
Toiset on hyviä, toiset taas ei. Ihan kuten kokeneemmistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turussa ei enää pääse julkisella lääkärille jos on pelkästään työmarkkinatuella. Mielenkiintoisen vähån uutisoitu muutos joka tuli voimaan vuodenvaihteessa...
Laitapa nyt vähän linkkiä tähän väitteeseesi. t. turkulainen tk-lääkäri, joka ei kysele potilaiden toimeentulotaustaa, eikä sen kummemmin aikaa antavat hoitajatkaan.
En ole saanut apua.
On myös tullut väärä normaali ultratulos, vaikka oikeasti munuaisissa olikin vikaa -oli vain kirjoitettu väärin ekan ultran tulokseen joku rutiini "kaikki normaalia" vastaus.
Tämä aihe tulikin tänään myös mieleeni, että kovasti vaaditaan vartijoilta nopeaa tilannetajua ja reagointia.
Mutta entäs sitten lääkäreiden vastuu??
He opiskelee monta vuotta lääkiksessä ja silti ihmiset ei saa heti oikeaa hoitoa, moni sairastuu vakavasti, osa kuolee väärän hoidon tai hoitoonpääsemättömyyden takia.
Tämä kaikki on ihan normaalia nykyään.
Vartijat uhataan tappaa ja heitä haukutaan, jos eivät osaa ea-taitoja täydellisesti sillä pienellä koulutuksella.
Ehkä pitäisi myös nostaa joku oikeussyyte ja iltalehtijuttu tuosta väärästä tulospaperista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko tätä liki 2 vuotta vanhaa "uutista":
"Työttömille on avattu oma matalan kynnyksen terveyspiste. Työttömien terveyspisteessä selvitetään asiakkaan terveydentila, työkuntoisuus ja mahdollinen työkyvyttömyys. Terveyspiste on Turun Seudun TST ry:n toimintakeskuksessa Kanslerintiellä.Terveyspisteessä työskentelee päivittäin kaksi vakituista terveydenhoitajaa. Uutta on myös se, että kolmena päivänä viikossa pisteessä työskentelee vakituinen lääkäri, jonka vastaanottoaika asiakasta kohden voi olla kerrallaan jopa 1, 5 tuntia.
Terveyspiste kohdistuu erityisesti pitkäaikaistyöttömiin, jotka ovat olleet työmarkkinatuella 200800 päivää tai työttömänä vähintään kahden vuoden ajan. Asiakas voi myös itse varata ajan terveystarkastukseen. Terveyspiste toimii ensi alkuun kokeiluna vuoden loppuun saakka. Ajanvaraukset ma-to kello 8-12 puhelin 040 646 8878 ja ma-pe kello 1213 puhelin 040 651 5506."
Tuohan on vain lisäpalvelu pitkäaikaistyöttömille ja myöskin osa julkista terveydenhuoltoa.
Tämähän meilläkin täällä eteläpohjalaiskunnassa on ollut jo vuosia. Ei se tarkoita, etteivät työttömät pääsisi sairauksiensa vuoksi lääkäriin kuten muutkin ihmiset.
Tässä tekee terveydenhoitaja alustavasti pitkäaikaistyöttömille terveystarkastukset, ja ohjaa lääkärille, jos on työkykyyn vaikuttavaa sairautta, eivätkä siis varsinaisesti voi olla työttömänä työnhakijana terveydentilansa vuoksi. Jos tällaista ilmenee, varataan aika lääkärille, joka aloittaa sairausloman, ja jota tarpeen mukaan jatketaan se 300 päivää, jonka jälkeen voi hakea työkyvyttömyyseläkkeelle.
200 800 päivää työmarkkinatuella olemista kuulostaa kyllä aika paljolta, sehän on 550 vuotta työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitapa nyt vähän linkkiä tähän väitteeseesi. t. turkulainen tk-lääkäri, joka ei kysele potilaiden toimeentulotaustaa, eikä sen kummemmin aikaa antavat hoitajatkaan.
Et ole tainnut lukea hyvinvointialueiden vaikutusta asiakkaisiin? Kertomaani ei todellakaan ole mainostettu, päinvastoin. Eiväthän ne sinuun vaikuta koska sinulla on ilmainen työterveyshuolto ja laskutuksen hoitaa "hyvinvointialue". Käy kysymässa vaikka terveysaseman tiskiltä jossa minullekin kerrottiin.
Vierailija kirjoitti:
Välillä kyllä, välillä ei. Aika usein on käynyt niin, että olen mennyt valittamaan jotain akuuttia vaivaa, niin lääkäri ei oikein ehdi edes huomioida sitä, kun alkaa saarnata ylipainosta. Kyllä, tiedän olevani ylipainoinen, mutta voisitko nyt silti kirjoittaa ne antibiootit tähän kynsivallin tulehdukseen.
Ymmärrän, että kyseessä on esimerkki, mutta liippaa läheltä omaa elämääni. Minä olen ylipainoinen ja minulla oli kynsivallin tulehdus. Söin ensin siihen omat antibioottini, jotka mieheltä olivat jääneet käyttämättä. Söin niitä samalla annostuksella, kuin siinä pakkauksessa luki. Ei auttanut. Menin terveyskeskukseen ja sanoin, että olin kuurin näitä syönyt. Laittoivat minulle samaa antibioottia tuplamäärällä painoni vuoksi. Kyllä se paino siis vaikuttaa moneen asiaan.
Koen saaneeni aina hyvää hoitoa. Ennen kävin lääkärissä tosi harvoin, kun olin aina terve, mutta asiani otettiin aina tosissaan. Nyt vakavasti sairaana koen olevani hyvissä käsissä. Käyn sairaalassa poliklinikalla parin kuukauden välein. Tunnen olevani onnekas, kun poliklinikan lääkärit ja hoitajat ovat tuttuja ja hoito ensiluokkaista. Ei ole valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö nyt taas.
Oikeus ilmaiseen lääkärikäyntiin pelkästään työmarkkinatuella oleville poistui Turussa uusien hyvinvointialueiden tultua voimaan. Eli jos ei ole rahaa maksaa 42€ lääkäristä niin et pääse. Tätä ei ole missään mainostettu mutta kerrotaan jos kysyt.
Niin poistui moni muukin etuisuus. Enää hammalääkäreiden ja gynekologien vastaanotosta saa kela-korvauksen. Yksityisestä fysioterapiasta ei saa lääkärin lähetteelläkään minkäänlaista korvausta. Meidän terveyskeskuksessa lopetettiin esim. eri sairauksien omat fysioterapiaryhmäjumpat HVA:n myötä.
HVA:n myötä joutuu myös henkilökunta tuomaan kahvihuoneeseen kukin omat kahvinsa. Toisaalta taas HVA vaikutti sen, että joka päivä tk:n ruokalassa on tarjolla kahvit, mitä aikaisemmin ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Melko harvoin.
Hommaan nykyään ne vähät lääkkeeni suoraan kadulta.
Myydäänkö siellä kolesterolilääkkeitäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö nyt taas.
Niin poistui moni muukin etuisuus. Enää hammalääkäreiden ja gynekologien vastaanotosta saa kela-korvauksen. Yksityisestä fysioterapiasta ei saa lääkärin lähetteelläkään minkäänlaista korvausta. Meidän terveyskeskuksessa lopetettiin esim. eri sairauksien omat fysioterapiaryhmäjumpat HVA:n myötä.
HVA:n myötä joutuu myös henkilökunta tuomaan kahvihuoneeseen kukin omat kahvinsa. Toisaalta taas HVA vaikutti sen, että joka päivä tk:n ruokalassa on tarjolla kahvit, mitä aikaisemmin ei ollut.
HUS:ssa on aina henkilökunta tuonut omat kahvit, olin päivystyksessä sihteeri ja ne jotka kahvia joivat toivat sitä paketin per kuukausi että sitä riitti kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaivaudu enää menemään. Pitäisi varmaan mennä jossain vaiheessa, kun on tuo tunne-elämä latistunut, ollut muutama aivohalvauksen tapauksen verenkiertohäiriö juttu, halvaus, puhe on vaikeutunut pitkäksi aikaa kohtausten jälkeen, muisti on osittain mennyt, takkuaa ajatteleminen, kaikki ihmiset ärsyttää. Mitä vi**ua sinne menee hymisteltäväksi kun ei mitään vaivaa kuulemma ole eikä tutkita.
Sinun kannattaa mennä neurologille ei tk-lääkärille.
Sehän sen lähetteen tekee neurolle. Jos tekisi, mutta ei tee
Ei nyt ihan aiheesta, mutta 15v ehdotin naapurin rouvalle meille nuorille yhteisharrastusvälinettä. Vastaus oli höpö höpö. Sen jälkeen olen inhonnut höpö höpöihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut lukea hyvinvointialueiden vaikutusta asiakkaisiin? Kertomaani ei todellakaan ole mainostettu, päinvastoin. Eiväthän ne sinuun vaikuta koska sinulla on ilmainen työterveyshuolto ja laskutuksen hoitaa "hyvinvointialue". Käy kysymässa vaikka terveysaseman tiskiltä jossa minullekin kerrottiin.
Olen muutamia kertoja käynyt työterveyshuollossa vain todetakseni, että työterveyslääkärit eivät tiedä mistään mitään, minulla ei ole minkäänlaista luottoa heihin. Valitin jalkakipuja 100 m kävelyn jälkeen, työterveyslääkärin kommentti oli, että kyllä hänenkin jalkojaan rupeaa vähän pistelemään 5 km kävelyn jälkeen. Ei edes kirjannut vaivaani sairauskertomukseen sanallakaan. Menin yksityiselle, todettiin selkäydinkanavan ahtauma, jota olin itsekin vähän epäillyt. Toisella työterveyslääkärillä kävin parinkin perussairauteni kontrolleissa vuosien ajan, ja vähän ihmettelin, että koskaan ei tt-lääkärin taholta tehty mitään muutoksia lääkitykseen, vaikka tilanne oli vaikea, enkä saanut myöskään lähetettä erikoissairaanhoitoon. Sain tehdä lääkemuutokset itse tai ne teki toinen tk-lääkäri. Viimeisellä käynnillä, kun työterveys oli vaihtumassa toiseen hoitopaikkaan, tämä ttl totesi, ettei ole koskaan opiskellut lääkiksen jälkeen näistä minun aivan tavanomaisista perussairauksistani yhtään mitään. Hän oli eläkeikää lähestyvä lääkäri.
Olen muutamia kertoja käynyt työterveyshuollossa vain todetakseni, että työterveyslääkärit eivät tiedä mistään mitään, minulla ei ole minkäänlaista luottoa heihin. Valitin jalkakipuja 100 m kävelyn jälkeen, työterveyslääkärin kommentti oli, että kyllä hänenkin jalkojaan rupeaa vähän pistelemään 5 km kävelyn jälkeen. Ei edes kirjannut vaivaani sairauskertomukseen sanallakaan. Menin yksityiselle, todettiin selkäydinkanavan ahtauma, jota olin itsekin vähän epäillyt. Toisella työterveyslääkärillä kävin parinkin perussairauteni kontrolleissa vuosien ajan, ja vähän ihmettelin, että koskaan ei tt-lääkärin taholta tehty mitään muutoksia lääkitykseen, vaikka tilanne oli vaikea, enkä saanut myöskään lähetettä erikoissairaanhoitoon. Sain tehdä lääkemuutokset itse tai ne teki toinen tk-lääkäri. Viimeisellä käynnillä, kun työterveys oli vaihtumassa toiseen hoitopaikkaan, tämä ttl totesi, ettei ole koskaan opiskellut lääkiksen jälkeen näistä minun aivan tavanomaisista perussairauksistani yhtään mitään. Hän oli eläkeikää lähestyvä lääkäri.
Mulla taas on ihan huippu työterveyslääkäri. Verenpaine, unettomuus ja ylipaino ovat olleet onnistuneesti hoidossa kertakäynin jälkeen.
Pahinta on kun tosiaan on ihan tuurissaan kuka lääkäri sattuu kohdalle saako apua. Itse ravasin koko syksyn tk/päivystys..käskettiin tyyliin syödä panadolia..vihdoin päivystyksessä oli lääkäri joka kuunteli ja tutki ja pisti kiireellisen lähetteen neurolle, siellä sitten löytyikin vihdoin syy oireisiin. Ihan todella raskasta ja kaikki se raha mikä meni turhiin käynteihin ja psyyke oli tosi lujilla.
Ne vastavalmistuneet ja kandit on kaikista parhaita, niillä on vielä potentiaalia keskittyä ja paneutua potilaan asiaan ja tuoretta koulutustetoa kyseessä olevasta asiasta.