Vaihdevuosioireet ja työelämä
Miten olette pärjänneet oireiden kanssa. Itsellä esivaihtarioireita, etenkin Pms-aikaan unet surkeat ja mieli herkkä. Vaikea jaksaa töissä, kun väsyttää ja jos tulee jotain erityistä missä pitäisi olla tiukkana, niin alkaakin itkettää. Ärsyttävää.
Kommentit (37)
Hyvin samankaltaiset oireet kuin sinulla. Gynellä käyty ja esivaihdevuodet todennäköisesti. Kierto lyhentynyt noin kolmeen viikkoon ja vaikea pms ja alkanut tulla uniongelmia. Säästelen hormonihoitoa myöhempään vaikka gyne kirjoitti jo reseptin.
Mulla menee hyvin pieni annos triptyliä unettomuuteen. Toimii mulla. Otan määrätystä annoksesta puolikkaan, sillä se riittää uniin, enkä jää tokkuraiseksi. Ilman lääkettä herään neljältä enkä saa enää unta.
Lääkettä käytetään myös masennuksen hoitoon ja en tiedä vaikuttaako mielialaan sitä kautta. En ole masentunut mutta hormonit repii välillä pohjamutiin. Yritän liikkua edes vähän päivittäin, vaikka sitten vartin happihyppely tai netistä lyhyt hiittitreeni jos ei muuta. Hormonit saa himoamaan sokeria jota pitäisi välttää. Aina ei pysty.
Tsemppiä. Mahtavaa että näistä voi puhua nykyisin, edes netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään vaikutusta. Ainoa oire nivelkivut ja huonounisuus, joihin otin hoidoksi hormoonikorvaushoidon.
Auttoiko huonoihin uniin? T. Ap
Täällä on jo mainittu mikä auttaa huonoihin uniin.
Vastaus on: ESTROGEENI!
Ei auta jos ei ole estrogeenin puutetta eli vaihdevuodet. Estrogeeni mitataan verikokeella. Jos se näyttääpuutteen, voidaan aloittaa hormonikorvaushoito. Ei ilman syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään vaikutusta. Ainoa oire nivelkivut ja huonounisuus, joihin otin hoidoksi hormoonikorvaushoidon.
Vastaus on: ESTROGEENI!Ei auta jos ei ole estrogeenin puutetta eli vaihdevuodet. Estrogeeni mitataan verikokeella. Jos se näyttääpuutteen, voidaan aloittaa hormonikorvaushoito. Ei ilman syytä.
Estrogeenitasot eivät ole mitään vakioita. Esivaihtareissa voi välillä olla korkeatkin estrogeenitasot, mutta välillä taas hyvin matala ja oireita piisaa. Yksi mittaus ei paljoa kerro.
Mulla on kierto lyhentynyt viikolla (nykyisin n. 21-23 pv) ja vaikea hormonaalinen migreeni. Ikää vasta 32 v. Hieman ketuttaa.
Mulla on alkanut kasvaa karvoja leukaan!! Koko ajan saa olla nyppimässä. Käääk! Onko tämäkin vaihdevuosien oire, johon estrogeeni vois auttaa? Uni on pätkittäistä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus on: ESTROGEENI!Ei auta jos ei ole estrogeenin puutetta eli vaihdevuodet. Estrogeeni mitataan verikokeella. Jos se näyttääpuutteen, voidaan aloittaa hormonikorvaushoito. Ei ilman syytä.
Estrogeenitasot eivät ole mitään vakioita. Esivaihtareissa voi välillä olla korkeatkin estrogeenitasot, mutta välillä taas hyvin matala ja oireita piisaa. Yksi mittaus ei paljoa kerro.
Gyne ylilääkäri tyrmäsi heti ovella vaihdevuosioireet. Hormonimittauksen perusteella ei voi olla kyse vaihtareista. Ikää 48. Arvo oli 8 kun vaihtareissa olisi väh 30 tai jtn
Odota rauhassa, paljon pahempaa tulossa. Nuo oireet vielä hallittavissa, odota rauhassa, pian et hallitse enää mitään oireita ja sinut leimataan, pysyvästi työhön kykenemättömäksi tai hulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on alkanut kasvaa karvoja leukaan!! Koko ajan saa olla nyppimässä. Käääk! Onko tämäkin vaihdevuosien oire, johon estrogeeni vois auttaa? Uni on pätkittäistä myös.
Minulle on tullut pitkiä mustia karvoja, yksi leukaan ja loput reisiin. Luulin näiden johtuvan hormonikierukasta.
Mä sain pelkkää keltarauhashormonia loppukiertoon. Loppui unettomuus, pms-migreeni ja vähensi mielialan heittelyä. Kierto pitenee 21>28 ja vähentää anemian riskiä.
T:44v
Vierailija kirjoitti:
Mistä arvelet että on esivaihtarioireita eikä muuta oireilua? Itse oletin että monenlaiset oireet olisivat johtuneet vaihdevuosista mutta verikokeella katsottiin että ei voi johtua vaihdevuosista koska hormoniarvo hyvä. Gyne ylilääkäri sanoi että syytä on etsittävä muualta, vaihtareista ei ole kyse. Ikää 47-v.
Höpöhöpö, ihan tasan voi olla esivaihtarioireita, vaikka hormoniarvo olisikin vielä hyvä. Pöhkö gyne sinulla, varsinkin kun olet jo tuon ikäinenkin.
Vaihdevuosioireet voi alkaa jo tosi monta vuotta ennen vaihdevuosia, se on todella yksilöllistä. Vaikka Fsh-arvo olisikin vielä hyvä ja menopaussi tulossa vasta vuosienkin päästä, voi silti jo olla vaihtarioireita.
Vierailija kirjoitti:
Helposti, mutta en olekaan mikään valittaja. Joillekinhan jo kuukautiset on syy saikkuun :D
No hyvä sä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä arvelet että on esivaihtarioireita eikä muuta oireilua? Itse oletin että monenlaiset oireet olisivat johtuneet vaihdevuosista mutta verikokeella katsottiin että ei voi johtua vaihdevuosista koska hormoniarvo hyvä. Gyne ylilääkäri sanoi että syytä on etsittävä muualta, vaihtareista ei ole kyse. Ikää 47-v.
Höpöhöpö, ihan tasan voi olla esivaihtarioireita, vaikka hormoniarvo olisikin vielä hyvä. Pöhkö gyne sinulla, varsinkin kun olet jo tuon ikäinenkin.
Vaihdevuosioireet voi alkaa jo tosi monta vuotta ennen vaihdevuosia, se on todella yksilöllistä. Vaikka Fsh-arvo olisikin vielä hyvä ja menopaussi tulossa vasta vuosienkin päästä, voi silti jo olla vaihtarioireita.
Monet lääkärit eivät ymmärrä menopaussista mitään.
Moni näyttää valittavan migreeniä. Alkoiko päänsäryt teillä nelikymppisenä vai onko ollut koko elämän? Vai tekeekö esivaihtarit migreeniä?
Vierailija kirjoitti:
Helposti, mutta en olekaan mikään valittaja. Joillekinhan jo kuukautiset on syy saikkuun :D
Joillekin kuukautiset ovat kivuttomat ja toisille taas niin kovat kivut, että käsikauppa kipulääkkeet eivät riitä mihinkään, kipua, kylmää hikeä, huimausta ja pahoinvointia. Usein endometrioosi taustalla.
8. vuosi menossa vaihdevuosioireita, nyt ihan helpot jo, lämpimiä aaltoja lähinnä (ei kuumia) sillon tällön.
Tiesin jo ennen oireita etten mitään hormoneja ala ikinä ottamaan. Pahimmillaan kokeilin luontaistuotteita joista ei apua. Hormonitoiminnan loppuminen on luonnollinen osa naisen elämää ja tämä ajatus eniten lohdutti. Ja en, en ole päässyt helpolla, oireita oli paljon ja ne oli vaikeita, rasittavia, hävettäviä yms.
Miksi pitää käyttää noita kauheita sanoja, vaihdevuodet, menopaussi! Ei minulla ole mitään paussia menoissa tai muutenkaan elämässä. Jotenkin naista alistavia sanoja. Miksei voi yksinkertaisesti puhua, että kuukautiset ovat loppuneet tai loppumassa. Itse en suostu noita sanoja käyttämään.
Estrogeeni eli hormonikorvaushoito aiheuttaa huomattavasti kohonneen rintasyöpäriskin.