Vaihdevuosioireet ja työelämä
Miten olette pärjänneet oireiden kanssa. Itsellä esivaihtarioireita, etenkin Pms-aikaan unet surkeat ja mieli herkkä. Vaikea jaksaa töissä, kun väsyttää ja jos tulee jotain erityistä missä pitäisi olla tiukkana, niin alkaakin itkettää. Ärsyttävää.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Mistä arvelet että on esivaihtarioireita eikä muuta oireilua? Itse oletin että monenlaiset oireet olisivat johtuneet vaihdevuosista mutta verikokeella katsottiin että ei voi johtua vaihdevuosista koska hormoniarvo hyvä. Gyne ylilääkäri sanoi että syytä on etsittävä muualta, vaihtareista ei ole kyse. Ikää 47-v.
No esim. siitä, että kierto on lyhentynyt 28-30 päivästä 21-25 pv, mikä on klassinen esivaihtarioire. Kattavasti tehty verikokeita, gynellä käyty ja sain reseptin estrogeenigeeliin, jota en ole tosin uskaltanut aloittaa, koska olen lukenut, että jos on hankalat pms ja esivaihtarioireet, vaihdevuosioireet voi olla erittäin hankalat. Säästelen siis hormonikorvaushoitoa tuohon aikaa, koska sitä eo suositella käytetyäväksi yli 5v ja esivaihtarioireet voivat alkaa jopa 10v ennen varsinaisia vaihtareita.
Helposti, mutta en olekaan mikään valittaja. Joillekinhan jo kuukautiset on syy saikkuun :D
Itse satsaan kuntoiluun ja ulkoiluun - joka päivä. Sokeri, hiilihydraatit, alkoholi selkeästi lisää yöhikoilua ja pätkittää unta. Ne myös minimissä.
Iltaisin menen ajoissa nukkumaan, ja nukun 8.5 h per yö. Liika nukkuminen väsyttää. Pyrin heräämään myös viikonloppuisin viimeistään klo 8.30, jotta unirytmi ei rikkoudu.
Vierailija kirjoitti:
Itse satsaan kuntoiluun ja ulkoiluun - joka päivä. Sokeri, hiilihydraatit, alkoholi selkeästi lisää yöhikoilua ja pätkittää unta. Ne myös minimissä.
Iltaisin menen ajoissa nukkumaan, ja nukun 8.5 h per yö. Liika nukkuminen väsyttää. Pyrin heräämään myös viikonloppuisin viimeistään klo 8.30, jotta unirytmi ei rikkoudu.
Menen ajoissa nukkumaan mutta joko en saa unta tai herään yöllä enkä saa unta. Viime yönä nukahdin klo. 2 jälkeen ja kuudelta ylös, vaikka menin klo. 22 jälkeen "nukkumaan".
Mulla loppui noi vaivat kun sain estrogeeniä
Kuin seinään.
Olin jo huonojen yöunien takia kuin zombie.
Lisäksi reilusti liikuntaa niin vaivoja ei enää ole.
Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menen ajoissa nukkumaan mutta joko en saa unta tai herään yöllä enkä saa unta. Viime yönä nukahdin klo. 2 jälkeen ja kuudelta ylös, vaikka menin klo. 22 jälkeen "nukkumaan".
Tämä siis oli ap
Vierailija kirjoitti:
Helposti, mutta en olekaan mikään valittaja. Joillekinhan jo kuukautiset on syy saikkuun :D
Sitä suu puhuu, mitä sydän💔on täynnä
Otan osaa pahaan oloosi,
Hormonit verikokeella mitattuna näyttää onko vaihdevuodet. Jos ei ole niin ei tarvi hormonikorvaushoitoa. Mitään "esivaihtareita" ei ole olemassa jos hormoniarvo on hyvä.
Ei mitään vaikutusta. Ainoa oire nivelkivut ja huonounisuus, joihin otin hoidoksi hormoonikorvaushoidon.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään vaikutusta. Ainoa oire nivelkivut ja huonounisuus, joihin otin hoidoksi hormoonikorvaushoidon.
Miten tutkittiin?
Vierailija kirjoitti:
Mulla loppui noi vaivat kun sain estrogeeniä
Kuin seinään.Olin jo huonojen yöunien takia kuin zombie.
Lisäksi reilusti liikuntaa niin vaivoja ei enää ole.
Onneksi.
Jeps estrogeeni paras lääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä suu puhuu, mitä sydän💔on täynnä
Otan osaa pahaan oloosi,
🙌
Ap, minkä ikäinen olet? Täällä 44vee ja ollut viime vuodesta lähtien tunne, että jotain outoa on. Väsymys, huimaava, hutero olo, verenpaine tosi alhaalla. Nukuttais tosi paljon. En ole masentunut, kuntoillut reippaasti ja laihtunut hieman. Olo on siis muuten hyvä. Kuukautiset ollut aika minimaaliset, paitsi viimeksi vuoti tosi paljon. Hormonien vaihtelut kierron välillä alkaa tuntumaan jo todelta vaikealta. Pms väsyttää, aivosumu ja silmät aivan punaiset ja väsyneet. Sama kyllä ovulaation aikaan ja toisinaan siellä välissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Auttoiko huonoihin uniin? T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on jo mainittu mikä auttaa huonoihin uniin.
Vastaus on: ESTROGEENI!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on jo mainittu mikä auttaa huonoihin uniin.
Vastaus on: ESTROGEENI!
No jos yhdellä on auttanut, niin ei se välttämättä tarkoita, että kaikilla auttaisi automaattisesti. Olisi kiva kuulla kokemuksia muiltakin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, minkä ikäinen olet? Täällä 44vee ja ollut viime vuodesta lähtien tunne, että jotain outoa on. Väsymys, huimaava, hutero olo, verenpaine tosi alhaalla. Nukuttais tosi paljon. En ole masentunut, kuntoillut reippaasti ja laihtunut hieman. Olo on siis muuten hyvä. Kuukautiset ollut aika minimaaliset, paitsi viimeksi vuoti tosi paljon. Hormonien vaihtelut kierron välillä alkaa tuntumaan jo todelta vaikealta. Pms väsyttää, aivosumu ja silmät aivan punaiset ja väsyneet. Sama kyllä ovulaation aikaan ja toisinaan siellä välissäkin.
Olen myös 44v. Oireita on ollut 37v asti. Nyt syksyn aikana parit kuukautiset jäivät välistä. Ennen kuukautisia tulee myös valvomisen yhteydessä tosi kuuma mutta ei minusta mikään kuuman aallon humahdus. Lisäksi minulla on hormonaalinen migreeni eli alkaa yleensä vähän ennen kk alkua tai miiden alettua. Ap
Ovulaation aikaan saattaa myös laueta migreeni, olla yöhikoilua ja huonot unet. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä arvelet että on esivaihtarioireita eikä muuta oireilua? Itse oletin että monenlaiset oireet olisivat johtuneet vaihdevuosista mutta verikokeella katsottiin että ei voi johtua vaihdevuosista koska hormoniarvo hyvä. Gyne ylilääkäri sanoi että syytä on etsittävä muualta, vaihtareista ei ole kyse. Ikää 47-v.
Omien kokemuksien mukaan en ole noin luottavainen lääkäreihin. Jotkut kai lääkitsisi esivaihdevuosioireitakin, jotkut ei.