Arvasin, että poliisi salaa kuolinsyyn.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6eb44689-e5f5-46da-9122-a5aeaa190a9b
Kertoo vain ettei tukehtunut. Kova isku rintaan todennäköisesti sai sydämen pysähtymään.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Tää painelija vartija yrittää kuitenkin tosissaan tehdä asioita. Muut tuntuu enemmän vaan pitelevän raajoja ja ihmettelevän. Hirveä asia koko juttu ja näille vartijoille myös. Vartija ala on vähän sellasta porukassa tyhmyys tiivistyy.
Näkyy tiivistyvän muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylkiluita poikki..
Tuo nyt jos mikä todistaa aivan liiallisen voimankäytön, vankilaan vaan ja avain kaivoon kaikille neljälle.
Kylkiluita voi mennä katki elvytettäessä. Pistetäänkö elvyttäjät siis vankilaan?
Nainen ei kuollut elvytystilanteessa , ensinnäkin.
Murtunut kylkiluu ( kylkiluut), ei myöskään aiheuta kuolemaa.
Niin, mutta edellinenhän oli sitä mieltä, että katkenneet kylkiluut todistaa liiallisen voimankäytön. Joko järkkäreiden tai elvyttäjien, riippuen kummat ne aiheutti. Vankilaan vaan moiset liiallisen voiman käyttäjät.
Elvyttämisessä ylipäätänsä voi mennä kylkiluita poikki ja ensiapukurssilla tästä mulle ja porukalle sanottiin. Se on pieni vahinko hengen pelastamiseksi. Tällä kertaa ei vaan onnistuttu pelastamaan henkeä. Mtv uutisten videon mukaan mä näkisin, että elvytys aloitettiin liian myöhään.
Eri
Vainajaa pidettiin kiinni kymmenisen minuuttia niin, että eväkään ei liikkunut. Jos olisi ollut hengissä, niin varmasti olisi edes vähän liikutellut sitä vasenta jalkateräänsä, josta pidettiin kiinni tiukasti koko ajan, vaikka nainen ei liikkunut enää lainkaan ja vielä silloinkin, kun nainen oli todettu elottomaksi.
Toivottavasti tämä tilanne tulee niiden nuorten vartijoiden uniin painajaisina loppuelämän ajan. Toivottavasti saavat sellaisen trauman tästä tilanteesta siten, että eivät enää töihin elämässään pysty. Psykiatrisella suljetulla on tällaisten hirviöiden paikka.
https://www.facebook.com/ylitalo.matti/posts/1294700131262748/
Mä vaan sanoin syyn murtuneille kylkiluille.
Mä myös ihmettelen, miksi vartijat vain ihmettelivät eikä samantein tarkistaneet naisen hengittävän, vaan ennemmin ravistelivat ja laittoivat kylkiasentoon.Mielestäni oikein tehty. Noin neuvotaan ensiavussa tekemään jos ilmatiet on auki. Nuorehkolla ei ensiksi oleta mitään sydäriä tms. Enemmän huumeita, aivotapahtumaa.
Kyljelleen kääntäminen on alakouluikäisille annettavaa ensiapukoulutusta. Jos ihminen todetaan elottomaksi, hänellä käännetään selinmakuulla päätätä taaksepäin, jotta ilmatiet avautuvat ja tunnustellaan esim. kämmenselällä, hegittääkö.
*päätä
Kylkiluita rikkoutunut , ilmarinta.?
Elvytys menossa
Vartija: jos se yhtään vastustelee
Varmaan yksi huvittavin mutta myös sydämettömin kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylkiluita poikki..
Tuo nyt jos mikä todistaa aivan liiallisen voimankäytön, vankilaan vaan ja avain kaivoon kaikille neljälle.
Kylkiluita voi mennä katki elvytettäessä. Pistetäänkö elvyttäjät siis vankilaan?
Nainen ei kuollut elvytystilanteessa , ensinnäkin.
Murtunut kylkiluu ( kylkiluut), ei myöskään aiheuta kuolemaa.
Niin, mutta edellinenhän oli sitä mieltä, että katkenneet kylkiluut todistaa liiallisen voimankäytön. Joko järkkäreiden tai elvyttäjien, riippuen kummat ne aiheutti. Vankilaan vaan moiset liiallisen voiman käyttäjät.
Elvyttämisessä ylipäätänsä voi mennä kylkiluita poikki ja ensiapukurssilla tästä mulle ja porukalle sanottiin. Se on pieni vahinko hengen pelastamiseksi. Tällä kertaa ei vaan onnistuttu pelastamaan henkeä. Mtv uutisten videon mukaan mä näkisin, että elvytys aloitettiin liian myöhään.
Eri
Vainajaa pidettiin kiinni kymmenisen minuuttia niin, että eväkään ei liikkunut. Jos olisi ollut hengissä, niin varmasti olisi edes vähän liikutellut sitä vasenta jalkateräänsä, josta pidettiin kiinni tiukasti koko ajan, vaikka nainen ei liikkunut enää lainkaan ja vielä silloinkin, kun nainen oli todettu elottomaksi.
Toivottavasti tämä tilanne tulee niiden nuorten vartijoiden uniin painajaisina loppuelämän ajan. Toivottavasti saavat sellaisen trauman tästä tilanteesta siten, että eivät enää töihin elämässään pysty. Psykiatrisella suljetulla on tällaisten hirviöiden paikka.
https://www.facebook.com/ylitalo.matti/posts/1294700131262748/
Mä vaan sanoin syyn murtuneille kylkiluille.
Mä myös ihmettelen, miksi vartijat vain ihmettelivät eikä samantein tarkistaneet naisen hengittävän, vaan ennemmin ravistelivat ja laittoivat kylkiasentoon.Mielestäni oikein tehty. Noin neuvotaan ensiavussa tekemään jos ilmatiet on auki. Nuorehkolla ei ensiksi oleta mitään sydäriä tms. Enemmän huumeita, aivotapahtumaa.
Myöhemminhän vartijat totesivat ettei nainen hengitä. Olisi pitänyt todeta jo siinä vaiheessa kun oli eloton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä se ilmiantaja-mies reagoi johonkin asiaan naisessa liian voimakkaasti ja kirjaimellisesti usutti ne vartijat naisen kimppuun. Arvelen että naiselle tuli sydämeen rytmihäiriö ja ahdistuneessa tilassa sydän pysähtyi. Jos apua olisi tullut ajoissa, hän olisi selvinnyt. Tämä on kauhea tragedia ja vääryys.
Taisi olla ihan kunnon syy tässä takana eikä sitä epäillä ollenkaan. Se mitä tässä haetaan on se että olisiko vartijoiden pitänyt reagoida naisen saamaan kohtaukseen aikaisemmin. Nainen pistää kiinniottotilanteessa vokaalisesti vastaan eli sanoo ettei aio poistua paikalta jolloin vartijat alkavat taluttamaan häntä, naisen haratessa vastaan. Hän ei missään vaiheessa sano vartijoille tarvitsevansa apua.
Jos puhelinmyyjä soittaa, voit sanoa, ettei kiinnosta ja sulkea puhelimen. Jos joku tarjoaa Jeesuksesta kertovaa traktaattia, voit sanoa, ettei kiinnosta ja poistua vaikka paikalta. Mitään kunnon syytä vartijoiden hälyttämiselle paikalle ei tainnut olla.
Varmaan näin on. Ilmoittajakin oli jo poistunut paikalta ja nainen kaikessa rauhassa liikkui ostoskeskuksessa joten koko tehtävää ei vartijoitten osalta enää edes ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisivat nyt miksi ylipäätään naisesta tehtiin ilmoitus ja miksi teki vasta rintaa? Itse ajattelen että nainen ei kokenut tehneensä mitään väärää eikä kokenut oikeudenmukaiseksi poistua kauppakeskuksesta joka katsottiin heti vastarintaisuudeksi. Itse ainakin rimpuilisin jos muhun koskettaisiin ja alettais taluttaa ulos, heti olisin vaarallinen sellaisella käytöksellä muita kohtaan ja vartijoiden järjen mukaan raudoitus + muut olisivat asianmukaisia toimia.
Minuakin kiinnostaa koko tapahtumasarjan alkutilanne. Jos nimittäin nainen ei ollut yksiselitteisesti häiriköinyt ketään, tai jos hänestä oli suorastaan tehty perätön ilmianto, vartijoiden tulo ja poistumiskehotus oli tullut täytenä yllätyksenä hänelle. Silloin saattaa ihan ymmärrettävästi kieltäytyä poistumasta ja vaatia että asia selvitetään.
Tässä on sekin, että nainen oli ilmeisesti pitänyt tosi paljon ostoskeskuksissa ihmisten ilmoilla olemisesta ja varmaan Iso Omenakin oli hänelle tärkeä paikka, joten yllätyksenä tullut (?) poistumiskehotus on varmaan saanut hänet tavallista enemmän haluamaan asian kunnollista selvittämistä sen sijaan, että olisi vain poistunut saman tien. Tuollaisesta välikohtauksestahan voi tulla mieleen, ettei ehkä enää voi tulla kyseiseen paikkaan.
Nainen oli helluntai seurakunnan jäsen ja hänellä oli tapana kertoa Jumalasta ohikulkijoille. Sen joku koki häiriköinniksi ja sen vuoksi tapettiin.
Höpö höpö!
Tuo on ihan samanlaista pas kaa kuin ne "raskaana ja lapsia"-vouhotukset.
Höpö höpö itsellesi!
"ESPOON Isossa Omenassa lauantaina vartijoiden voimankäytön jälkeen kuollutta 35-vuotiasta naista on jääty kaipaamaan myös paikallisessa helluntaiseurakunnassa.
Tieto naisen kuolemasta tavoitti seurakunnan pastorin tiistaina. Kauppakeskuksen tapahtumista ja kuolleen naisen mahdollisesta henkilöllisyydestä oli käyty jo aiemmin keskustelua uskonyhteisössä."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009319349.html?utm_medium=promobox&ut…
Vierailija kirjoitti:
Elvytys menossa
Vartija: jos se yhtään vastusteleeVarmaan yksi huvittavin mutta myös sydämettömin kommentti.
Ironiaa lähinnä, kaikki tiesivät siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Aah, no nyt löytyi syy tähän vartijoiden laajaan panetteluun täällä...Vai helluntailainen.
Vai olisiko syy vartijoiden kovakouraiseen ja ylimitoitettuun voimankäyttöön? Viha kristittyjä kohtaan?
Varmasti moniakin ärsyttää tuputetaan sitten kadunkulmassa uskontoa tai Aku ankka lehteä. Silti pitäisi sen verran sietää erilaisuutta että pystyy ohittamaan nuo tilanteet ilman vartijoita tai poliiseja. ("Kuolemantuottamuksesta" puhumattakaan)
Vierailija kirjoitti:
Edelleen rikosnimike kuolemantuottamus eli kuolema johtui vartijoiden toiminnasta, mikä olikin selvää.
Myös vartijat hälyttänyt mies kuulustellaan tällä viikolla. Hänkin on voinut syyllistyä perättömään ilmiantoon. Rikos sekin.
Ohis mutta perättömän ilmiannon voi tehdä vain viranomaiselle ja stevarit eivät ole sellaisia.
Joka tapauksessa kuolemantuottamukseen syyllisyyttä ei arvioida sen perusteella mitä tapahtui ennenkuin vartijat saapuivat paikalle.
Mulla on uusi veikkaus.
Oliskohan joku pilalla väittänyt, että tuo nainen olisi varastanut jotain.
Nainen ei suostunut näyttämään reppuaansa, koska ei ole varastanut mitään.
Vartijat kävivät kimppuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen on pyörinyt kauppakeskuksessa usein. Mt-ongelmaa mitä uskonto sekottaa..näitä tapauksia on enenmänkin. Vaikka on kuinka hyväntahtoinen ihminen niin kaikki ei tykkää kun tullaan höpöttämään iholle. Se on sitten toinen juttu, olisiko nainen saatu poistettua helpommalla ulos..varmastikkin. Mutta tässä tehty uhrista enkeliä, vaikka oikeasti hyvin raskasta kun sama tyyppi päivästä toiseen pyörii ja ahdistaa ihmisiä. Olisi pitänyt saada hoidon pariin jo aikaa sitten..
Tässä on varmaan sellainen keissi, että tyyppi ollut usein kauppakeskuksessa ja yrittänyt puhella näitä ussarijuttuja. Kenties uskaltanut ottaa kauppakeskuksessa miehiä kohteeksi, lähtenyt kävelemään perään jne. Kauppakeskushan noin muuten on turvallinen paikka, vaikka pelkäisi raiskausta tmv. Mutta tällasia tyyppejä on aina kauppakeskuksissa ja oli varmaan varjoiden/järkkäreiden tiedossa. Varmaan kuitenkin ihan harmiton tyyppi ollut, joten en nyt allekirjoita tuota, että on tosi raskas tällanen tyyppi. Kukaan meistä nyt mikään enkeli on, mutta kyllä tämä nainen nyt hyvin harmittomalta on vaikuttanut. Varmasti jotain mielen ongelmia.
Helluntailaisethan seisoo kaupungilla niitten esitteidensä kanssa päivät pitkät, mutta ei häiriköi ketään.
Mormonit päivystävät Triplassa, mutta sen ovien ulkopuolella. Kauppakeskuksen sisällä toimimiseen tarvittaisiin lupa. Jos tämä nainen on tunkenut puhumaan jeesusjuttaja muille asiakkaille kauppakeskuksen sisällä, niin vartijoilla on syy poistaa hänet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollon ammattilaisena olen muutaman kerran töissä joutunut elvytystilanteeseen. Mukana tietysti muutakin henkilökuntaa. Yksi näistä meidän elvyttämistä jäi henkiin.
Kaikista karmivampaa tuossa videolla on se vartija, joka videon loppupuolella, kun naista jo on elvytetty jonkin aikaa, toteaa, että "jos se yhtään rupeaa vastustelemaan, niin..." lopusta en saanut selvää.
Ei ne elvytyksestä selvinneet kyllä heti nyrkkeilemään rupea. Kyllä ne on aika vaitonaista väkeä siinä vaiheessa.
Mä taas olen ollut tilanteessa jossa elvyttäjä sai kirjaimellisesti elvyteltävältä nyrkistä välittömästi tilanteen jälkeen. Vaikea tosin sanoa oliko kyse sydänpydähdyksestä vai jonkinlaisesta tajunnanmenetyksestä josta tämä elytettävä virkosi. Lääkkeillä/päihteillä oli osuutta asiassa.
Ettekö tunnustelleet pulssia / tutkineet toimiiko hengitys ennenkuin aloitte elvyttämään?
Taitaa mennä jo aikalailla ohi aineen mutta... Sekä pulssi että hengitys saattaa olla niin heikkoja että niitä ei pysty tunnistamaan vaikka varsinaisesti sydän ei olisi pysähtynyt tai rytmissä joka vaatii elvytystä. Ohjeistus on se että elvytys aloitetaan elvytys jos henkilö ei reagoi, hengitä, pulssia ei aina edes etsitä, eikä varsinkaan kovin pitkään. Ensimmäinen, eikä viimeinen elvytys tuo ei ollut kun elvytettävä virkoaa sekunneissa/minuutissa-parissa. Defiä joka rytmin kyllä analysoi ei noissa tilanteissa ole ehditty vielä paikalle saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisivat nyt miksi ylipäätään naisesta tehtiin ilmoitus ja miksi teki vasta rintaa? Itse ajattelen että nainen ei kokenut tehneensä mitään väärää eikä kokenut oikeudenmukaiseksi poistua kauppakeskuksesta joka katsottiin heti vastarintaisuudeksi. Itse ainakin rimpuilisin jos muhun koskettaisiin ja alettais taluttaa ulos, heti olisin vaarallinen sellaisella käytöksellä muita kohtaan ja vartijoiden järjen mukaan raudoitus + muut olisivat asianmukaisia toimia.
Minuakin kiinnostaa koko tapahtumasarjan alkutilanne. Jos nimittäin nainen ei ollut yksiselitteisesti häiriköinyt ketään, tai jos hänestä oli suorastaan tehty perätön ilmianto, vartijoiden tulo ja poistumiskehotus oli tullut täytenä yllätyksenä hänelle. Silloin saattaa ihan ymmärrettävästi kieltäytyä poistumasta ja vaatia että asia selvitetään.
Tässä on sekin, että nainen oli ilmeisesti pitänyt tosi paljon ostoskeskuksissa ihmisten ilmoilla olemisesta ja varmaan Iso Omenakin oli hänelle tärkeä paikka, joten yllätyksenä tullut (?) poistumiskehotus on varmaan saanut hänet tavallista enemmän haluamaan asian kunnollista selvittämistä sen sijaan, että olisi vain poistunut saman tien. Tuollaisesta välikohtauksestahan voi tulla mieleen, ettei ehkä enää voi tulla kyseiseen paikkaan.
Nainen oli helluntai seurakunnan jäsen ja hänellä oli tapana kertoa Jumalasta ohikulkijoille. Sen joku koki häiriköinniksi ja sen vuoksi tapettiin.
Nainen uskovaisena vain noudatti Jeesuksen käskyä "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni..." Voitaisiinko tätä naista kutsua marttyyriksi?
Tämä on käynyt mullakin mielessä.
Naisella ollut isoja ongelmia jo aiemmin. Ei siis nyt ihan niin pulmunen kuin annetaan ymmärtää. Haastanut riitaa miesten kanssa myös aiemmin.
Veikkaan kehitysvammaa, koska naisen jalat liikkuvat oudosti kun vartijat ovat kaatamassa lattiaan. Kehitysvammaisuuteen voi kuulua sydänviat tai muut verenkiertoon liittyvät heikkoudet, jotka laukeavat herkemmin rasituksessa. Kehitysvammainen voi myös saada ns. hullun voimat eli kykenee ylirasittamaan itseään, joka entisestään nostaa kuoleman riskiä.
Vartijat eivät voi tietää jokaisen kehityshäiriöitä, koska yli 99% asiakkaista ei kuole vastaavassa pidätystilanteessa tai yleensä ei kuole juuri koskaan. Huono tuuri, sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen uskovaisena vain noudatti Jeesuksen käskyä "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni..." Voitaisiinko tätä naista kutsua marttyyriksi?
Tämä on käynyt mullakin mielessä.
Martyyri joka uskoo siihen että hänen ei tarvitse kuunnella vartijoiden kehotusta koska hän vain ja ainoastaan toteuttaa Jeesuksen käskyjä ja opetuksia? Minulle tulee mieleen jotain ihan muuta kuin uskovainen joka haluaa ohjata lähimmäisiä Jeesuksen opetuslapsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on uusi veikkaus.
Oliskohan joku pilalla väittänyt, että tuo nainen olisi varastanut jotain.
Nainen ei suostunut näyttämään reppuaansa, koska ei ole varastanut mitään.
Vartijat kävivät kimppuun?
On mahdollista, että naiseen työliintynyt ilmoittaja olisi väittänyt naisen varastaneen.
Vartijalla ei ole oikeutta tutkia myymälävarkaudesta epäillyn laukkua, sen tekee poliisi. Mutta kiinniotto-oikeus vartijalla on, jolloin epäilty jää vartijan hoteisiin niin kauan kun poliisi saapuu.
Tämä kyllä selittäisi tuon kiinniottamisen. Tapahtui kuitenkin liian kovakouraisesti.
Kyljelleen kääntäminen on alakouluikäisille annettavaa ensiapukoulutusta. Jos ihminen todetaan elottomaksi, hänellä käännetään selinmakuulla päätätä taaksepäin, jotta ilmatiet avautuvat ja tunnustellaan esim. kämmenselällä, hegittääkö.