Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakoinnin lopettaneet

Vierailija
11.01.2023 |

Mikä sai teidät lopettamaan? Miten onnistuitte? Haluaisin lopettaa, mutten tiedä riittääkö pelkkä tahdonvoima. N37

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pääsitte tupakanhimosta eroon? -eri

Stumppaa tähän -kirja

Vierailija
42/61 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin 20 vuotta sitten. Apuna oli joku lääke, olisiko ollut zyban tms. joka aloitettiin jo ennen lopettamispäivää. Lopettamisessa auttoi sen tiedostaminen, ettei kyse ole lakosta vaan lopullisesta päätöksestä. Osallistuin johonkin anonyymiin someryhmäänkin, jossa tuimme toisiamme.

Vähitellen ensin päivä päivältä, sitten viikko viikolta ja lopulta kuukausi kuukaudelta helpotti. Psyykkinen riippuvuus oli itselläni vaikeinta. Olin tottunut rentoutumaan tupakoimalla ja sain siitä iloa ja mielihyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltin askin päivässä. Alkoi hirvittään raha ja terveys. Tein monta kuukautta aiemmin lopettamispäätöksen ja asetin päivämäärän. Sitten kävin hypnoosissa ja lopetin siihen. Yhtään röökiä en ole sen päivän jälkeen vetänyt.  kohta 14v aikaa. Mutta välillä tulee kumma tunne/muisto tms ja voisin aivan hyvin ottaa sauhut.

Eli kai tämä on kuin alkoholismi. Aina jossain. 

Ja paras ohje oli, että jos otan tupakan, se on päätös aloittaa tupakointi uudestaan. Ja sitä päätöstä en halua tehdä. 

Vierailija
44/61 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en itseasiassa edes tiedä, yhtäkkiä vaan ei maistunut enää ja koko röökaaminen vaan tuntui täydellisen typerältä.

Ja tuo tuli siis niin puskista, että olin just ihan normaalisti sytyttänyt röökin junaa venatessa mutta sitten se eka hatsikin oli liikaa eikä vaan tehnytkään yhtään mieli. Tein vielä stögön jonka laitoin röökiaskiin ja voi saakeli kuinka pahalta se sitten laukusta katkusikaan eli se reilu 10min junassa (ennen kun sain nakattua koko askin roskiin) viimeisteli sen, etten todellakaan enää ikinä halua maistaa enkä mieluiten edes haistaa röökiä.

Ja olin siis polttanut tuossa vaiheessa 22 vuotta ja vähän päälle.

Vierailija
45/61 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kauanko kesti päästä eroon himosta?

Piti vaan asennoitua tupakoimattomaksi, itse asiassa tupakasta luopuminen on paljon helpompaa kuin luopua tavasta. Ajatusmalli pitää muuttaa ja lopettaa miettimästä himoitseeko vielä tupakkaa.

Tuo on totta. Itse jotenkin olin aina ulkoistanut itseni koko polttamisesta ja sitten kun se vasta iski ymmärrykseen, että mähän olen tupakoitsija niin lopettaminen olikin helppoa ja tapahtui kuin itsestään.

Vissiin joku sama itsepetos-juttu kuin siinä, että osa lihoo huomaamatta.

Vierailija
46/61 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies päätti, ettei polta enää 30-vuotiaana. Niin päätin kanssa lopettaa samaan aikaan. Lopetin Stumppaa tähän -kirjan avulla. Suosittelen, oli todella ahdistavaa polttaa tuona aikana. :D Lähin mökille juuri viimeisen tupakan jälkeen, itse en käyttänyt mitään nikotiinivalmisteita. Olin viikon keskellä metsää, agressiivinen ja kivetkin kyllä lensivät. :D Mutta sen viikon jälkeen olin ihan normaali itseni, enkä enää tupakoinut. Nyt 5 1/2 vuotta polttamatta ja tupakka haisee kyllä ihan hirveältä!

Samoiten ensimmäinen juoksulenkki kuukauden savuttoman kauden jälkeen oli ihan mahtava! Sain juostua 3 km enemmän, mitä normaalisti. Ja pystyin juoksemaan kunnolla, ei tarvinnut pysähtyä ja vedellä happea 200m välein.

Vierailija
47/61 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan halunnut enää polttaa ja rööki maistui (ja haisee edelleen) aivan kamalalta. En siis tarvinnut korvikkeita enkä oikein edes tiedä kuinka lopetin, koska se vaan loppui kuin seinään eikä sen jälkeen ole tehnyt kertaakaan röökiä mieli. Tosiaan ihan sen pelkkä hajukin kuvottaa (ja näen röökinpolttajat ihan superluusereina).

Mun kaverilla lopettaminen oli hankalampaa ja sillä toimi se, että päätti aina röökinhimon iskiessä ettei polta tänään. Lopulta sitten se himo katosi vaikkakin tavasta (esim rööki baarissa/kaljan kaverina, työpaikan röökirinki) luopuminen olikin tuskaa ja se vaikein osuus.

Vierailija
48/61 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo pitkään miettinyt lopettamista, tuli tupakoitua yli kymmenen vuotta. Vaihdoin ensin light-tupakkoihin, joita aluksi vedin monta kerrallaan putkeen mutta sain vähennettyä näiden käyttöä. Sen jälkeen ostin nikotiinittoman sähkötupakan ja vedin sitä välillä ja välillä light-röökiä. Sitten light-röökin lopetus ja lopuksi vielä sähkötupakan lopetus. Nyt jo 6 v ilman tupakkaa.

Vierailija
49/61 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 2v taukoa takana tupakoinnista.

Paras apu oli nuuska, jota käytin ensimmäiset 2 viikkoa viimeisimmän tupakan jälkeen.

Tiedostin jo että suurin osa tupakoinnistani oli tapapolttoa ja siitä yli pääseminen oli vaikeampaa kuin nikotiinikoukusta pääseminen.

Kesäloma osoittautui hyväksi ajankohdaksi, mutta alkoholia nautiskelleena kävi kyllä useamman kerram mielessä lähteä pikkupierussa mökiltä tupakkakaupoille, joten suosittelen alkoholin minimikäyttöä ensimmäisille viikoille.

Tupakoitsijat eivät lopeta, pitävät vain taukoa.

Vierailija
50/61 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain lopetettua kun korona alkoi ja varsinkin ihan alussa olin tosi huolissani siitä, vaikka olenkin vielä aika nuori ja hyväkuntoinen.  Lopettaessa huomasin selkesti, miten urheilusta tuli helpompaa kun hapenottokyky parani. Myös ihon kunto parantui selkeästi. Välillä on aika että repsahdan ja poltan viikon tai kaksi esim. joidenkin juhlien jälkeen, mutta nämä tekijät saa lopettamaan aina uudestaan - hyvä olisi kyllä päästä tuollaisesta juhlatupakoinnistakin eroon.

Mulla fyysinen riippuvuus ei ollut juurikaan ongelma, en ole koskaan käyttänyt muita nikotiinituotteita tai kokenut pahoja vieroitusoireita. Henkinen koukku on sen sijaan sitäkin vaikeampi selättää, tykkään vaan polttamisesta niin paljon.

Vierailija
51/61 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ystäväni  olivat ketjupolttajia. He kuin vuorolaan pystyivät tupakan lopetus.Pyysivät siihen läkeet terveyskeskus-, työpaikka -tai Hammaslääkäri SV reseptin tupakoinin lopetus. Lääkettä syödään 3kk.Alussa lääke ja tupakka,tupakka jää pois itsestään.Kuuri on syötävä loppun ja Onnistuu jokainen.Ilman vierotusoireita!

Vierailija
52/61 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 vuotta ilman. Tulin raskaaksi. Paras päätös elämässäni.

Vierailija
53/61 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti lopetin. viimeinen kerta ehkä tuurilla venyi sen verran pitkäksi että onnistui. vaikeaa oli, hiton vaikeaa. Koitin vaan ajatella että ok, nyt saa olla pska olo seuraavat puol vuotta ja katotaan sitten taas missä mennään. 

Vierailija
54/61 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ystäväni  olivat ketjupolttajia. He kuin vuorolaan pystyivät tupakan lopetus.Pyysivät siihen läkeet terveyskeskus-, työpaikka -tai Hammaslääkäri SV reseptin tupakoinin lopetus. Lääkettä syödään 3kk.Alussa lääke ja tupakka,tupakka jää pois itsestään.Kuuri on syötävä loppun ja Onnistuu jokainen.Ilman vierotusoireita!

Champix lääkettä vaan ei enään maailmasta löydy. Olin tuon avulla puolivuotta polttamatta, vaikka käytin lääkettä vain vajaan kuukauden ajan. Tehtaat on kait siirtyneet koronarokotteen tekoon😩

Heti uus yritys kun lääkettä löytyy..

mie54v

Vierailija
55/61 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli omasta terveydestä muutti ajatusta pikku hiljaa. Päättäessäni lopettaa, mietin rutiineita, milloin poltan, missä poltan jne. Söin ekan aamupalan töissä (siellä ei tullut usein poltettua). Loppujen lopuksi oli helppoa, vaikka ennakkoon muuta ajattelin. Nyt 10 kohta täynnä. Paras päätös koskaan 👌🏼

Vierailija
56/61 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuuska sai lopettamaan tupakoinnin vaikken edes yrittänyt lopettaa. Oikeastaan harmitti kun ei enää saanut samaa nautintoa tupakasta. Mutta nnuuskakin oikein kiva ja onhan Ruotsissa paljon vähemmän syöpätapauksia koska siellä usein nuuskataan eikä polteta.

Vierailija
57/61 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kahvin jälkeen, varsinkin aamukahvin? Se tuntuu jo ajatuksissa suurimmalta kompastuskiveltä. Muuten ei niin vaikeaa ehkä olisi. Nuuska kuulostaa toimivimmalta mitä tässä tullut esiin. Toki siitäkin pitäisi sitten päästä eroon.

Vierailija
58/61 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tuttu sanoi joskus että lopettamisen jälkeen ensimmäiset 7 vuotta on pahimmat.

No tiedä häntä. Mä lopetin taas. Oon huomannut että himo tulee aaltoina, kun odottaa se menee kohta ohi. Pahinta on kun ei voi polttaa v**utukseen. Se aina vaatisi hermosauhut.

Mä aloin ajatella terveyttä, kauhistutti miten pahan hajuista tavaraa vedin keuhkoon, miksi? Ja keuhkoahtauman vaara pelotti.

Vierailija
59/61 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin tupakan oston 7.5.2014, jos ei ole tupakkaa ei voi polttaa.

Ei mitään vippaskonsteja.

Vierailija
60/61 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stumppa tähän kirja kannattaa lukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi