Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seuraako jotain, jos pienen lapsen äiti hakee apua masennukseen?

Vierailija
10.01.2023 |

Tuleeko joku merkintä tai "huoli" lapsesta? Lastensuojelu? Lapsella on myös isä samassa kodissa.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, jos ei ole huolta lapsen hoidosta. Itse hain raskauden aikaiseen masennukseen neuvolapsykologilta apua toista lasta odottaessa. Ei siitä mitään seurannut.

Neuvolapsykologia kannattaa käyttää, sinne on usein pienemmät jonot.

Vierailija
2/41 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain siinä tapauksessa, jos lapsen turvallisuus vaarantuu jollain tavalla mt-ongelmien vuoksi, on heillä velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus. Siis esim yh-vanhempi joka makaa vaan sängyssä eikä jaksa laittaa lapselle ruokaa tai vahtia. Apua saa ja pitääkin hakea masennukseen. Tsemppiä! T. Lastensuojelun sossu ja masennusta sairastava (lasua ei ole ikinä tehty terveydenhuollon puolelta)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen hoitoa ei mitenkään laiminlyödä, niin ei tapahdu mitään erityistä. Voi olla että tilanne kuitenkin varmistetaan hoitavan tahon ja sosiaaliviranomaisten toimesta. Kartoitetaan siis onko teillä vaikka tilapäisesti tuen tarvetta, vai pärjääkö perheenne omin voimin. Jos arki käy liian raskaaksi, voitte ehkä saada jotain apua perhesosiaalityöstä tai lastensuojelusta, mutta ei mitenkään automaattisesti tai väkisin. Hae ihmeessä apua. Muutenhan tilanne menee pahemmaksi, eikä se isäkään varmaan loputtomiin jaksa tukea sinua, ja vastata arjen sujumisesta. Vointisi ei toivomalla parane, joten parempi hakea apua ennemmin kuin myöhemmin, niin toipuminen pääsee käyntiin. Jossain vaiheessa tilanne muuten käy oikeasti koko perheen kannalta niin raskaaksi, että lastensuojelulla alkaa ollakin jo syytä puuttua tilanteeseen.

Vierailija
4/41 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tehtiin lasu, vaikka oli turhaa. En suosittele.

Vierailija
5/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä apua ei hae, niin siitä tulee seuraamaan vähintään ero ja lasu.

Vierailija
6/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi riskiä.

Vierailija
7/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainak8n omassa tapauksessani seurasi se että sain apua.

Vierailija
8/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain psykiatrista apua ja kodinhoitajan joka kävi muutaman tunnin päivä auttamassa kotitöissä. Sain myös lastenhoitajalle alennetun maksun, kävi lapsen kanssa läheisessä laikkipuistossa, tai leikkivät ihan täällä kotona. Noin 8 tuntia vko. Maksoin itse noin 20 eur viikosta.

Mutten tiedä onko palvelut kunta/kaupunki kohtaisia.

Vierailija
9/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni kohdalla ei ainakaan tullut mitään ilmoitusta lasuun

Vierailija
10/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain psykiatrista apua ja kodinhoitajan joka kävi muutaman tunnin päivä auttamassa kotitöissä. Sain myös lastenhoitajalle alennetun maksun, kävi lapsen kanssa läheisessä laikkipuistossa, tai leikkivät ihan täällä kotona. Noin 8 tuntia vko. Maksoin itse noin 20 eur viikosta.

Voikohan tuota kodinhoitoapua saada muutkin kuin vanhemmat? Olen lapseton, mutta sairauksia on liuta ja asun kunnon jäteläjässä. En pysty siivoamaan fyysisten oireiden vuoksi.

Vierailija
11/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voikohan tuota kodinhoitoapua saada muutkin kuin vanhemmat? Olen lapseton, mutta sairauksia on liuta ja asun kunnon jäteläjässä. En pysty siivoamaan fyysisten oireiden vuoksi.

Suomi on täynnä siivousfirmoja.

Vierailija
12/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpommalla pääsee, kun ihan itse tilaa siivoojaa ja palkkaa lastenhoitoapua. Ei synny mappikaupalla tietoa perheestä, eikä ole kellekään tilivelvollinen.

Vierailija
13/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsen hoitoa ei mitenkään laiminlyödä, niin ei tapahdu mitään erityistä. Voi olla että tilanne kuitenkin varmistetaan hoitavan tahon ja sosiaaliviranomaisten toimesta. Kartoitetaan siis onko teillä vaikka tilapäisesti tuen tarvetta, vai pärjääkö perheenne omin voimin. Jos arki käy liian raskaaksi, voitte ehkä saada jotain apua perhesosiaalityöstä tai lastensuojelusta, mutta ei mitenkään automaattisesti tai väkisin. Hae ihmeessä apua. Muutenhan tilanne menee pahemmaksi, eikä se isäkään varmaan loputtomiin jaksa tukea sinua, ja vastata arjen sujumisesta. Vointisi ei toivomalla parane, joten parempi hakea apua ennemmin kuin myöhemmin, niin toipuminen pääsee käyntiin. Jossain vaiheessa tilanne muuten käy oikeasti koko perheen kannalta niin raskaaksi, että lastensuojelulla alkaa ollakin jo syytä puuttua tilanteeseen.

Jos olisi niin päin, että perheen isä on masentunut, olisi itsestään selvää että äiti kannattelee, vastaa arjen sujumisesta ja jaksaa loputtomiin. Äiti ei saa olla heikko, muuten tulee sossut!

Vierailija
14/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelulaki lähtee siitä, että jos on huoli niin lasu tulee tehdä (ammattilaisella kuten hoitajalla ja lääkärillä on tähän velvollisuus). Paljon pienemmätkin asiat kuin masennus ovat huolia.

Kannattaa toisin sanoen varautua ramppaamaan sosiaalivirastolla kuulusteluissa ja siihen, että perhetyöntekijä parkkeeraa teille sohvan nurkkaan tarkkailemaan "elämänhallintaa" ja "vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta". Jos kieltäydyt näistä ns. tukitoimista niin se johtaa vain entistä suurempaan huoleen lastensuojelun taholta ja siten lisävaikeuksiin.

Vierailija
15/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääntyjät eivät yhtään mieti lapsen parasta, vain omaansa.

Vierailija
16/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaista tai edullista apua olen vailla. Luuletko, että minimieläkkeellä palkataan joku monta kertaa viikossa käyvä kodinhoitaja? Ei, se raha menee elämiseen.

Vierailija
17/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaista tai edullista apua olen vailla. Luuletko, että minimieläkkeellä palkataan joku monta kertaa viikossa käyvä kodinhoitaja? Ei, se raha menee elämiseen.

Miten se yksi ihminen sotkisi asuntonsa noin että monta kertaa viikossa pitäiis siivota?

Vierailija
18/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sairastut syöpään, hakeudutko hoitoon? Jos et niin ei tarvitse masennuksenkaan takia.

Vierailija
19/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotainhan Suomen terveydenhuollossa on pielessä, jos ihmiset ei uskalla olla rehellisiä seurausten pelossa....

Ihan esimierkkinä voin käyttää peruskoulujen huumekyselyitä. Jos nimettömään kyselyyn vastasit rehellisesti, niin sut valittiin käsialan perusteella jatkokuulusteluun.

Itse valehtelin aina, koska tiesin, että jos tunnustan kokeilleeni jotain, niin seuraavaksi minua kohdellaan jonain nistiäitinä, jolta evätään kaikki kipulääkkeet, ettei se vaan hae kato mitään kiksejä niistä.

Sama masennuksen kanssa, ei uskalleta avautua, kun heti saat epäkelpo merkinnän.

Kärjistin, mutta joidenkin kokemus on tämä.

Vierailija
20/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä ainakin tehtiin lastensuojeluilmoitus, kun hain apua mt-ongelmiin ja oli pienet lapset. Mutta sieltä siis otettiin yhteyttä ja kysyttiin, tarviinko jotain apua. Kertoivat esim. että kunta voi järjestää lastenhoitoapua terapiakäyntien ajaksi. En siis jättäisi hakematta apua mt-ongelmiin lasun pelossa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi