Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Taloyhtiöiden osakkaille isoja yllätyksiä vastikkeiden muodossa

Vierailija
10.01.2023 |

Melkoisia pommeja on kuulemma luvassa. Vastikkeet voivat jopa moninkertaistua.
Mites luulette, että vuokralaisten käy, kun omistajat siirtävät nämä vastikekorotukset vuokriin.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan muuttavat muualle, vuokrataso on varsinkin pienissä asunnoissa tullut jo alaspäin.

Vierailija
2/31 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se mikään yllätys olisi? Kaikki hinnat nousee. Yhtiölainan korot nousee. Johan niitä on rummutettu kesästä asti ja nyt alkaa olla se aika kun realisoituvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama vaikka isännän vastike nousisi satakertaiseksi. Vuokrasopimuksessa lukee, että vuokraa korotetaan elinkustannusindeksin mukaan, joten ei ole oikeutta korottaa enempää.

Vierailija
4/31 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi moneen kertaan kerrotut faktat tulevat yllätyksinä?

Vierailija
5/31 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan sama vaikka isännän vastike nousisi satakertaiseksi. Vuokrasopimuksessa lukee, että vuokraa korotetaan elinkustannusindeksin mukaan, joten ei ole oikeutta korottaa enempää.

Nämähän näkyvät myös siellä.

Vierailija
6/31 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeudenmukaisissa ja laillisissa vuokrasopimuksissa ei vuokraa voi korottaa mielivaltaisesti. Omistaja kantaa aina isomman riskin, niin tässäkin.

Ei kiinnosta tippaakaan vuokraloordien ahdinko. Menen tarvittessa muualle tai ostan oman jos on tarvis. Asun vuokralla koska haluan ja siellä missä haluan, en koska minun on pakko.

Vierailija
7/31 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkyvät kyllä mutta ei täysimääräisesti. Kyllä minua kaukolämpötalon osakkaana ja vuokraisäntänä ottaa päähän, että vastike asunnostani nousi 38% ja vuokraa voin nostaa vajaa 8%. Käytännössä ensi vuosi ainakin menee ihan nollille ja jos jotain hajoaa niin persnettoa tulee.

Vierailija
8/31 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossuhan monen vuokrat maksaa. Nousee ne menot.

Vierailija
9/31 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän media lupasi sähkökatkojakin, ei ole näkynyt, kummaa palonlietsontaa jatkuvasti.

Vierailija
10/31 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetetaan asumistuki. Sehän laskee asumiskustannuksia palstan mukaan.

Vierailija
11/31 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkyvät kyllä mutta ei täysimääräisesti. Kyllä minua kaukolämpötalon osakkaana ja vuokraisäntänä ottaa päähän, että vastike asunnostani nousi 38% ja vuokraa voin nostaa vajaa 8%. Käytännössä ensi vuosi ainakin menee ihan nollille ja jos jotain hajoaa niin persnettoa tulee.

Myy se asuntosi, jos noin paljon harmittaa. Taitaa tulla vaan siitäkin sitä persnettoa. Mitäs läksit asuntosijoittajaksi kapitalistiporvaripossu.

Vierailija
12/31 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisano nykyinen sopimus vaikkapa sillä perusteella että sukulaistyttö tarvitsee opiskeluasunnon. Sitten uudella hinnalla markkinoille.

Vierailija
13/31 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on voi voi, monta lihavaa vuotta takana, joten tuottoja varmasti säästössä.

Vierailija
14/31 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennysvapaiden loppuminen yhtiölainoissakaan ei pitäisi olla kenellekään yllätys.

Jos on, niin sitten voi voi.

Vierailija
15/31 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI se ole mikään yllätys, että joutuu alkaa maksamaan rahoitusvastiketta lyhennysvapaan jälkeen.

Vierailija
16/31 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutko nyt hoito- vai rahoitusvastikkeista vai molemmista?

Jos sinulla on sijoitusasunto, josta perit vuokraa vaikkapa kivan tonnin/kk, ja hoitovastike on esim. 250-300€ ja nousee satasella, niin silloinhan tuo 8% korotus vuokraan kattaa lähes kokonaan tuon hoitovastikkeen korotuksen.

Se ei kuulu vuokralaisen vastuulle, miten olet sijoitusasuntosi rahoituksen järjestänyt. Ja onko rahoitus taloyhtiölainana. Se on sinun sijoituksesi, sinun riskisi ja sinun kontollasi.

Olet kaiketi nauttinut asunnon arvonnoususta matalien korkojen aikana?

Hyvititkö tätä mitenkään vuokralaisellesi alempina vuokrina? Tuskin.

Sama marina sinulla kuin pankeillakin. Voitot kelpaavat mutta riskit ja tappiot pannaan muiden piikkiin.

Vierailija
17/31 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisano nykyinen sopimus vaikkapa sillä perusteella että sukulaistyttö tarvitsee opiskeluasunnon. Sitten uudella hinnalla markkinoille.

Noin pääsee puimaan asiaa oikeudessa ja maksamaan korvauksia perusteettomasta irtisanomisesta.

Vierailija
18/31 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossuhan monen vuokrat maksaa. Nousee ne menot.

Se Sossu/Kela ei vaan ole tarkistanut tai tehnyt mitään indeksikorotuksia noihin hyväksymiisä normimaksimeihin kertaakaan Kela-siirron jälkeen.

Ei edes nyt vuodenvaihteessa, vaikka kulujen raju nousu ja inflaatio oli jo tiedossa.

Eli "sossu" ei maksa sen enempää kuin ennenkään. Saattaapa se "sossu" sanoa vuokralaiselle että etsipäs halvempaa kämppää. 

Näitä kun on parisataatuhatta, niin aika moni sijoittaja ihmettelee, että mistäs nyt saadaan niitä vuokralaisia? Asumistuen indeksikorotuksetkin on pieniä, kun se tuen taso on niin alhaalla. Kymppi tai kaksi lisää ei taida riittää sijoittajalle?

Vierailija
19/31 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kohonneite kustannuksia, vastiketta ja lainanhoitokuluja, pystytä viemään vuokriin kuin korkeintaan usean vuoden peräkkäisillä korotuksilla.

Vierailija
20/31 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI se ole mikään yllätys, että joutuu alkaa maksamaan rahoitusvastiketta lyhennysvapaan jälkeen.

Tässä kai puhuttiin lähinnä hoitovastikkeesta, joka sekin nousee rutkasti. Lämmitys, sähkö, jäte, vesi, jen. Kaikki ovat nousseet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi