Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä noi "emme käytä sähköä juurikaan, mutta lasku on 500 euroa kuussa" lehtijuttujen ihmiset saa tuollaiset laskut aikaiseksi?et saa

Vierailija
10.01.2023 |

En vaan ymmärrä? Lämmitys ei ole sähköllä, kuvissa ollaan pimeässä huoneessa laittamassa puuta takkaan ja kerrotaan, että suihkussa käydään nopeasti kerran viikossa, eikä sähköä käytetä juuri mihinkään, mutta silti lasku on kahden aikuisen pienessä omakotitalotaloudessa 500 euroa? En ymmärrä mistä se lasku näillä kertyy noille summille. Meillä esimerkiksi on 110 neliön omakotitalo, lämmitys ilmalämpöpumpulla ja 2 pönttöuunia, puusauna pihalla, ihan normaalisti valot palaa ja eletään, muttei tuhlata sähköä kuitenkaan. Meidän joulukuun sähkölasku (pörssisähkö) oli 88,32 euroa.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on useamman tekijän summa. Näillä onnettomilla on tarpeisiin nähden suuri, vanha ja vetoisa sähkölämmitteinen talo alueella, missä sähkö ja siirtomaksut ovat kalliita.

Vierailija
62/90 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on useamman tekijän summa. Näillä onnettomilla on tarpeisiin nähden suuri, vanha ja vetoisa sähkölämmitteinen talo alueella, missä sähkö ja siirtomaksut ovat kalliita.

Tai tarpeisiin nähden liian pieni ja hyvin eristetty asunto, mutta silti kalliit sähkölaskut. Vain yksi osatekijä voi nostaa laskut kohtuuttomaksi, jos se yksi on kohtuuton. Monilla sähkön hinta on noussut 10 kertaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on ollut tällaisia lehtijuttuja, olisiko linkkejä?

Vierailija
64/90 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos niillä on sähköautot? Ne vievät älyttömästi sähköä.

Siitä ei ole poliittisesti korrektia puhua. Tiedotusvälineissä kyllä kehotetaan välttämään turhaa sähkökiukaan tai -uunin lämmitystä jne. mutta siitä ei mainita, että sähköauton lataaminen kuluttaa erittäin paljon sähköä ja myös sitä pitäisi saman logiikan mukaan välttää tiettyinä aikoina.

Vierailija
65/90 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan kuitenkin peruslämpö suorasähkölllä vaikka puilla lisäksi lämmittävät.

Vanha, huonosti eristetty talo kuluttaa.

Kuluttaako? Meillä vanha rintamamiestalo mallia 1938, ilmalämpöpumput ylhäällä ja alhaalla, alhaalla myös varaava takka. Noilla talo lämpiää. Eteisessä patteri ja saunalla lattialämmitetys päällä (saunaa ei nyt olla lämmitetty). Sisällä lämpötila 20, neliöt 140. On tietokoneita ja isot tvt ylhäällä ja alhaalla (käytetään päivittäin miten sattuu). Meidän sähkölasku oli 90e joulukuulta (en uskaltanut laittaa jouluvaloja kuin kuuseen ku pelkäsin sänhölasku). Ollaan siis vähän yritetty toki säästää ja olin kauhuissani minkälainen lasku tulee mut tuntui tosi pieneltä. Pörssisähkö siis meillä. Kiitos ap tästä aloituksesta, oon jo epäillyt et sähköyhtiö laskuttaa väärin (vaikka etäluettava mittari on) ja kohta pamahtaa joku tonnin jälkilasku.. Viime talvena meidän joulukuun lasku olin isompi. Oon iltalehden juttuja lukenut suu auki.

Vierailija
66/90 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan kuitenkin peruslämpö suorasähkölllä vaikka puilla lisäksi lämmittävät.

Kuluttaako? Meillä vanha rintamamiestalo mallia 1938, ilmalämpöpumput ylhäällä ja alhaalla, alhaalla myös varaava takka. Noilla talo lämpiää. Eteisessä patteri ja saunalla lattialämmitetys päällä (saunaa ei nyt olla lämmitetty). Sisällä lämpötila 20, neliöt 140. On tietokoneita ja isot tvt ylhäällä ja alhaalla (käytetään päivittäin miten sattuu). Meidän sähkölasku oli 90e joulukuulta (en uskaltanut laittaa jouluvaloja kuin kuuseen ku pelkäsin sänhölasku). Ollaan siis vähän yritetty toki säästää ja olin kauhuissani minkälainen lasku tulee mut tuntui tosi pieneltä. Pörssisähkö siis meillä. Kiitos ap tästä aloituksesta, oon jo epäillyt et sähköyhtiö laskuttaa väärin (vaikka etäluettava mittari on) ja kohta pamahtaa joku tonnin jälkilasku.. Viime talvena meidän joulukuun lasku olin isompi. Oon iltalehden juttuja lukenut suu auki.

Vai oliko kumminkin pelkkä siirto lasku? Tai sitten on viallinen mittari, sen huomaisivat yleensä vasta vuosien päästä.

Vierailija
67/90 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin minäkin naista, joka ei käytä sähkölämmitystä, ei sähköliettä eikä -uunia. Istuu pimeässä otsalampun kanssa, tekee ruokaa avotakassa! Ainoat sähköllä toimivat jääkaappipakastin ja tietokone. Sähkön kulutus kuitenkin 200 kWh/kk. Minulla kulutus 90-100 kWh/kk. Käytän kuitenkin sähköliettää ja -uunia ym. keittiölaitteita ja valoja silloin kun tarvitsen. Ilmeisesti lehtijutun naisella on todella sähkösyöppö tietokone tai sitten jotain sähköllä toimivaa, mitä hän ei tiedä.

No lämminvesivaraaja tietysti, mutta ettehän te kerrostalossa asuvat osaa sellaista ottaa huomioon, kun lämmin vesi vaan tulee teille hanasta.

Lömmin vesi tulee meilläkin hanasta, vaikka omakotitalossa asutaankin. Meillä mitään lämminvesivaraajaa ole :)

Vierailija
68/90 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai oliko kumminkin pelkkä siirto lasku? Tai sitten on viallinen mittari, sen huomaisivat yleensä vasta vuosien päästä.

Kyl tiedän eron siirrolla ja sähköllä, siirto oli 80e ja sähkö 90e. Oomi siis meillä sähköyhtiönä ja siirron tekee oma paikallinen. Meillä siis 2 kouluikästä lasta eli elektroniikkaa käytetään ja paljon. Oon itsekin miettinyt että miksi ei tule isompi lasku. Aplla taitaa olla aika sama tilanne, joten ehkä tääkin normaalia? Mut tuntu hassulle pelätä sähkölaskua ja sit se oli ihan mitätön. Vai onko ilmanlämpöpumput noin hyviä?? Onneksi vuosi sitten laitettiin. Just muuten tän keskustelun takia sammutin kattovalon ja avasin verhot, vähän säästöä 🙂 Tvtä tosin päällä ja puhelinta tuijotan..

Vierailija
69/90 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsalamppunainen: https://www.is.fi/asuminen/art-2000009306520.html

Vierailija
70/90 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertotaa minkälainen sähkölasku teillä on ollut versus viime vuosi? Ois tosi mielenkiintoista kuulla, erityisesti te joilla ei oo mitään halpaa sopparia.

Vierailija
71/90 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsalamppunainen: https://www.is.fi/asuminen/art-2000009306520.html

Meillä 200 kWh maksaa 25 €.

Vierailija
72/90 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kuluu sähköä 3 kWh päivässä. Tähän sisältyy jääkaappi, pyykinpesu, lieden ja uunin käyttö kun siltä tuntuu ja valaistusta niin paljon kuin huvittaa. Normaalit viihdelaitteet ja televisio löytyvät, etätyöskentely kotona on noin 50 % työajasta.

En siis säästä erikseen sähköä tähän lukemaan päästäkseni. Ymmärrän, että ison huteran talon lämmitys, kuuma vesi ja saunominen kuluttuvat sähköä tavalla, jota kaukolämpötalon asukas ei hahmota. Mutta ihanko tosissaan kynttilöiden polttaminen ja otsalamput on näiden neropattien ratkaisu tonnin sähkölaskun pienentämiseksi? Vaikka sähkö maksaisi euron kilowattitunnilta, en alkaisi istua pimeässä.

3 kWh päivässä kuulostaa hurjalta.

Meillä menee kesällä 10 kWh vuorokaudessa vaikka kukaan ei olisi edes kotona.

Perusilmanvaihto ja lämmivesivaraaja vievät jo yksinään sen verran.

Talvella kylminä päivinä, kun pakkasta on yli 30 astetta, kulutus nousee helposti 100 kilowattituntiin vuorokaudessa.

Toki meillä kuluu sähköä myös etätöiden takia. Pelkkä perusläppäri ei riitä kummallekaan, vaan tarvitaan tehokkaat koneet myös suuret näytöt.

Lisäksi teinit kuluttavat tietokoneinensa ja suihkussa käymisineen.

Emme edes kuluta mitenkään erityisen paljon. Vuosikutuksemme on n. 16.000 kWh. Keskiverto sähkölämmitteisessä ok-talossa vuosikulutus on 18.000 kWh.

Ihan vaan vertailun vuoksi:

Keskiverto kulutus kerrostaloyksiössä yhdelle hengelle näyttää olevan 1.500 kWh. Jos asukkaita on kaksi, on kulutus silloin keskimäärin 2.500 kWh.

Mutta lisäksi he toki maksavat taloyhtiön sähkölaskut yhtiövastikkeissaan tai vuokrissaan.

Vierailija
73/90 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemu Selänteellä vain peruslämmöt päällä ja sähkölasku 5000€/kk.

Vierailija
74/90 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämmitätte takalla ja ilmalämpöpumpuilla ja ihmettelet että miksi teillä ei ole suuri sähkölasku 🤦

Vierailija
75/90 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo sähkön hinta noussut. Meillä ainakin tuli tänään sähkölasku, ja se on kaksinkertainen aikaisempiin laskuihin verrattuna. 

Vierailija
76/90 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun heillä ei ole sähkölämmitystä, vaan öljy ja jos olisi sähköauto, niin luulisi, että se mainittaisiin jutussa.

Myös öljylämmitykseen menee sähköä.

Sen verran mitä pumppu tarvii, eli ei juuri mitään.

Vierailija
77/90 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sähkön osuus voi olla vaikka 50,- ja siirron 150,- siinä laskussa..

Täällä maaseudulla siirtohinnat on järkkyjä!!

Vierailija
78/90 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kuluu sähköä 3 kWh päivässä. Tähän sisältyy jääkaappi, pyykinpesu, lieden ja uunin käyttö kun siltä tuntuu ja valaistusta niin paljon kuin huvittaa. Normaalit viihdelaitteet ja televisio löytyvät, etätyöskentely kotona on noin 50 % työajasta.

En siis säästä erikseen sähköä tähän lukemaan päästäkseni. Ymmärrän, että ison huteran talon lämmitys, kuuma vesi ja saunominen kuluttuvat sähköä tavalla, jota kaukolämpötalon asukas ei hahmota. Mutta ihanko tosissaan kynttilöiden polttaminen ja otsalamput on näiden neropattien ratkaisu tonnin sähkölaskun pienentämiseksi? Vaikka sähkö maksaisi euron kilowattitunnilta, en alkaisi istua pimeässä.

Pelkkä pakastepitsan paistaminen nosti itsellä lähes 2kWh kulutusta, joten turhaa rehvastelua väittää sinun käyttävän uunia ja muita sähkölaitteita, joita et oikeasti käytä. Nehän ovat sinulle pelkkiä koristeita, sähköä kuluisi, mikäli niitä käyttäisi.

Ai pitsan lämmitys veisi enemmän sähköä kuin pesukone? Kuinka monta tuntia sitä paistat?

Vierailija
79/90 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sähkön osuus voi olla vaikka 50,- ja siirron 150,- siinä laskussa..

Täällä maaseudulla siirtohinnat on järkkyjä!!

Meillä laski perusmaksu 100%, kun muutettiin (okt-->okt). Niissäkin on näköjään ihan järkyt erot.

Vierailija
80/90 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alan ymmärtää oikein hyvin, koska sain itse tänään sähkölaskun marras-joulukuulta. Yksikerroksinen reilu 100 neliöinen kivitalo, vesikiertoinen lattialämmitys öljyllä. 570 euroa. Jaa-a.