Miten tästä selvitään? Sillä äitini on 80-vuotias viime vuonna leskeksi jäänyt. Asuu nyt yksin isossa omakotitalossa
eikä suostu ottamaan vastaan kunnalta siivousapua vaikka ei itse jaksa siivota 300neliöisen talon jokaista huonetta.Neuvoja?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on ottamatta apuja ja elää sen mukaan. Ei myöskään voi olettaa että omaiset ovat yhtäkuin palveluavut, ilmaisia vain. Me sisarukset olemme äidin kohdalla jo luovuttaneet ja tehköön kuten huvittaa. Teki miten vain niin äiti kiukuttelee ja syyttää jokasuuntaan ja haluaa määrätä itse. Valitettavasti ajaa meitä kauemmas sillä käytöksellä. Leskeksi jäämisen myötä pahentunut käytös.
Ehkä häntä ärsyttää sr että aletaan määräilemään ja kohtelemaan kuin lasta.
Kun käyttäytyy kuin lapsi, kohdellaan kuin lasta.
Itse hoidan vuorotellen veljeni kanssa 97-vuotiasta isääni, ja hän on kyllä muuttunut aika lailla lapsen kaltaiseksi. Itsenäinen aikuinen mies on muuttunut hyvin tarvitsevaksi eikä halua olla enää yksin niin kuin tähän asti, vaimon kuoltua eli useamman vuoden. On jo rollaattorikunnossa, kävelymatkat lyhyitä.
Miten kommentoija kohtelee omia lapsiaan, kauhea ajatella. Kun tuosta kommentista tuli vaikutelma, että lapsia saa komentaa ja heitä ei tarvitse kuunnella, koska hehän ovat lapsia.
Itse kyllä yritin lasteni ollessa pieniä kunnioittaa heitä samalla lailla kun kunnioitan edelleen lapsen kaltaiseksi muuttunutta vanhus-isääni. Sitä suuremmalla syyllä yritän olla hienotunteinen, etten loukkaisi hänen itsekunnioitustaan, joka on jo vaipparallissa koetteella.
Talo myyntiin ja mamma kirkolle rivitaloon vuokralle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asukoot sotkuissaan sitten. Kuka tekee pihatyöt ja lumityöt? On hirveän itsekästä jos vanhus luulee että lapset tulevat kaiken palvelemaan valmiiksi. Lapsilla kun on oma elämäkin hoidettavana. Jos ei halua muuttaa eikä rahalla ostaa palveluja niin ei voi mitään.
Se on kumma kun yksi äiti hoitaa monta lasta mutta monta lasta ei saa hoidettua yhtä äitiä. Tämä jos mikä on itsekästä. Kyllä vanhuksia kuuluu auttaa. Ei se tarkoita että kaikki pitäs palvella valmiiksi, toki myös palveluja kantsii hommata jos vaan rahaa.
Ja paskat. Mun äiti ei ole hoitanut yhtään lastaan, ei dementoinutta äitiään eikä kuolevaa miestään.
Nämä keskustelut aina puuroutuu siihen, kun sekaan tulee ihmisiä, joilla on ollut huonot vanhemmat eivätkä he halua hoitaa heitä. Se on täysin ymmärrettävää, sillä omaishoitajana olen nähnyt, että hyvänkin vanhempi-lapsi -suhteen elänyt hoitaja joutuu lujille välillä hoitosuhteessaan. Voi tulla riitaa, katkeruuttakin välillä, kun oma elämä odottelee hyllyllä.
Mutta minusta se ei kelpaa yleispäteväksi argumentiksi vanhustenhoitokeskusteluun, että vanhempani olivat paskoja, en halua hoitaa heitä. Tämä selvä. Mutta puhutaan sitten niistä aikuisista lapsista ja heidän valinnoistaan, jotka ovat saaneet kelvollisen lapsuuden.
Vaikka olisi parhaat mahdolliset vanhemmat, niin hieman hankalaa on sovittaa työssäkäyvän perheellisen ihmisen elämään hoitovastuu vanhemmista, jotka eivät millään tavalla halua omilla valinnoillaan yhtälöä helpottaa.
Itse olen joutunut toteamaan vanhemmilleni, että jos ette muuta minua lähemmäksi kerrostaloon, en voi olla avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asukoot sotkuissaan sitten. Kuka tekee pihatyöt ja lumityöt? On hirveän itsekästä jos vanhus luulee että lapset tulevat kaiken palvelemaan valmiiksi. Lapsilla kun on oma elämäkin hoidettavana. Jos ei halua muuttaa eikä rahalla ostaa palveluja niin ei voi mitään.
Se on kumma kun yksi äiti hoitaa monta lasta mutta monta lasta ei saa hoidettua yhtä äitiä. Tämä jos mikä on itsekästä. Kyllä vanhuksia kuuluu auttaa. Ei se tarkoita että kaikki pitäs palvella valmiiksi, toki myös palveluja kantsii hommata jos vaan rahaa.
Ja paskat. Mun äiti ei ole hoitanut yhtään lastaan, ei dementoinutta äitiään eikä kuolevaa miestään.
Nämä keskustelut aina puuroutuu siihen, kun sekaan tulee ihmisiä, joilla on ollut huonot vanhemmat eivätkä he halua hoitaa heitä. Se on täysin ymmärrettävää, sillä omaishoitajana olen nähnyt, että hyvänkin vanhempi-lapsi -suhteen elänyt hoitaja joutuu lujille välillä hoitosuhteessaan. Voi tulla riitaa, katkeruuttakin välillä, kun oma elämä odottelee hyllyllä.
Mutta minusta se ei kelpaa yleispäteväksi argumentiksi vanhustenhoitokeskusteluun, että vanhempani olivat paskoja, en halua hoitaa heitä. Tämä selvä. Mutta puhutaan sitten niistä aikuisista lapsista ja heidän valinnoistaan, jotka ovat saaneet kelvollisen lapsuuden.
Ei se ole puuroutumista, se on realistinen näkökulma. Ethän sinä täällä määrää, millaisia argumentteja keskustelussa saa esittää. Monet tänne kirjoittaneet kipuilevat oman jaksamisensa kanssa, ja sanoisin että jokaisen vanhemman kuuluu ensisijaisesti hoitaa lapsensa. Se on minun prioriteettini. Viisaaseen vanhuuteen kannattaa varautua ajoissa, niin ei tule kuvatunlaista valtataistelua. Niin kauan kuin vanhuksella on itsemääräämisoikeus jäljellä, sitä kunnioitettakoon, ja keski-ikäisellä tyttärellä on oikeus käyttää energiansa omaan työhönsä, lapsiinsa ja lastenlapsiinsa. Siinä on ihan tarpeeksi sarkaa ilman temppuilevaa mummoakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai hän siellä koko taloa kulje sotkemassa. Pölyä varmasn enimmäkseen kertyy käyttämättömien tiloihin niin se ei varmasti haittaa häntä itseäänkään. Siivoilee sitten niitä huoneita mitä käyttää, sen verran mitä jaksaa. Ehkä joku apu vaikka kevätsiivoukseen tms suurempaan sitten kelpaa kun huomaa ettei ole oikein saanut tehtyä kaikkea ja varmaan pihakin pitäisi hoitaa. Jos rahaa riittää näillä nykyisillä hinnoilla asua noin isossa talossa niin vaikea varmasti omasta kodistaan on lähteä.
Itse ajattelen samoin. Vanhukselle jokainen kotona asuttu vuosi on voitto. Asiaa voi miettiä aina vuosi kerrallaan.
Meillä asuu molempien vanhat äidit omissa taloissaan. Tuemme heitä siinä kaikin tavoin, koska kunto romahtaa hetkessä, jos johonkin kerrostalon nurkkaan siirtyvät. Ja toinen siivoaa, minkä nyt viitsii siivota ja toinen ei ole siivouksesta piitannut ikinä. Silti kumpikin voi hyvin, puuhailee intona kotonaan ja sillä se mieli ja kunto pysyy kasassa hyvin.
Toivon, että itse voin elää aikanani samoin. Tosin, pidän siisteydestä enemmän, kun kumpikaan näistä mummoista ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on ottamatta apuja ja elää sen mukaan. Ei myöskään voi olettaa että omaiset ovat yhtäkuin palveluavut, ilmaisia vain. Me sisarukset olemme äidin kohdalla jo luovuttaneet ja tehköön kuten huvittaa. Teki miten vain niin äiti kiukuttelee ja syyttää jokasuuntaan ja haluaa määrätä itse. Valitettavasti ajaa meitä kauemmas sillä käytöksellä. Leskeksi jäämisen myötä pahentunut käytös.
Itse hoidan vuorotellen veljeni kanssa 97-vuotiasta isääni, ja hän on kyllä muuttunut aika lailla lapsen kaltaiseksi. Itsenäinen aikuinen mies on muuttunut hyvin tarvitsevaksi eikä halua olla enää yksin niin kuin tähän asti, vaimon kuoltua eli useamman vuoden. On jo rollaattorikunnossa, kävelymatkat lyhyitä.
Miten kommentoija kohtelee omia lapsiaan, kauhea ajatella. Kun tuosta kommentista tuli vaikutelma, että lapsia saa komentaa ja heitä ei tarvitse kuunnella, koska hehän ovat lapsia.
Itse kyllä yritin lasteni ollessa pieniä kunnioittaa heitä samalla lailla kun kunnioitan edelleen lapsen kaltaiseksi muuttunutta vanhus-isääni. Sitä suuremmalla syyllä yritän olla hienotunteinen, etten loukkaisi hänen itsekunnioitustaan, joka on jo vaipparallissa koetteella.
Siinä on hienotunteisuus koetuksella, kun vaipparallin toisessa päässä on lapsenlapsi ja toisessa päässä oma isä.
Vierailija kirjoitti:
Omasta äidistäni tein huoli-ilmoituksen. Sosiaalityöntekijät tulivat käymään. Testasivat muistia ja siinä ei vikaa ollut. Moneen kertaan suosittelivat lääkäriä ja erilaisia palveluja, mutta "järkevästi" perustellen äiti kieltäytyi aivan kaikesta paitsi ateriapalvelusta.
Järkevällä kieltäytymisellä tarkoitan, että hän pystyi perustelemaan, miksi ei halua ottaa apua vastaan. Ja selvästi ymmärsi, mitä näistä hänen huonoista valinnoistaan seuraa. Niinpä ei ollut mitään perusteita määrätä tahdonvastaiseen hoitoon.
Me lapset saimme kuitenkin sen huolen pois harteiltamme, että apua on nyt tarjottu ja virallisissa tiedoissa lukee, että äiti haluaa elää näin.
Miten voin tehdä huoli-ilmoituksen Etelä-Pohjanmaalla asuvasta vanhasta sukulaisestani? Olen yrittänyt lueskella netistä, mutta en löytänyt selkeää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ei kukaan täysipäinen kohtele aikuista niin olipa tilanne mikä hyvänsä. Ei lapsiakaan saa kohdella alentuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä lapsia tehty sen takia, että auttavat sitten vanhuksia? Hopi hopi sinne nyt vain siivoamaan.
Höpö höpö.
Ei mitään höpöhöpö. Muistellaanpas niitä ketjuja, joissa päivitellään kovin, että miten yksinäinen lapseton vanhus pärjää. Ei näytä olevan perheellisen vanhuksen kohtalo yhtään kummoisempi. Usein jopa lapsettomalla vanhuksella menee paremmin kun on ehtinyt säästää enemmän kuin perheellinen vanhus, joka on sijoittanut valtavan rahamäärän jälkikasvuun, joka sitten ei teekään mitään auttaakseen vanhaa äitiä/isää. Suomessa se kaikkein paras omainen on aina viranomainen.
Ette sitten voi myydä tuota omakotitaloa, itse ainakin laittaisin myyntiin ja äiti hoitokotiin. Miksi takertua sellaiseen mihin ei ole varaa ja mitään järkeä omistaa. Kyllä ihmiset on tyhmiä. Valtio varmaan kyllä maksaa niinhän se kommunistisessa valtiossa tekee. Suomihan on juuri sellainen, ei mitään vastuuta yksilöllä, kyllä valtio hoitaa, joku muu sen maksaa, ei itse tarvi, taikaseinä taikoo.
Vierailija kirjoitti:
Miten äitisi pystyy rahoittamaan asumisen 300 neliöisessä talossa? Kuulostaa ihan mahdottomalta yhtälöltä.
Saiskohan siihen perustettua sellaisen vanhusten kimppakämpän? Eikö ne ole nyt tulossa muotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä monilla lapsilla on useasti jo omat lapsensa hoidettavana siinä vaiheessa, kun vanhukset ovat hoitokunnossa. Toisaalta, lapset otetaan huostaan ja saavat jonkunlaista huolenpito, jos omat vanhemmat jättävät lapset hoitamatta vanhusten vuoksi. Vanhuksia ei ota huostaan eikä edes hoitoon kukaan.
En nyt muista tähän sitä satua variksesta, vai harakkako se oli, joka sai jonkun palkkion huolehtiessaan poikasestaan, mutta ei vanhemmastaan.
Vierailija kirjoitti:
On itsestäänselvyys, että lapset auttavat ikääntyneitä vanhempiaan, ihan kaikessa. Ihmettelen miten joku voi olla eri mieltä. Tietysti tämä tämän ajan minäminä-asenne selittää aikalailla.
Aika harva vanhus haluaa muuttaa joka kuukausi lapsen luota toiselle asumaan. Eihän heitä tunnu saavan edes syrjässä olevasta omakotitalosta palvelujen piiriin kerrostaloon. Jos joku muuttaaa, niin vanhus, ei he, joilla on työt ja perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten äitisi pystyy rahoittamaan asumisen 300 neliöisessä talossa? Kuulostaa ihan mahdottomalta yhtälöltä.
Saiskohan siihen perustettua sellaisen vanhusten kimppakämpän? Eikö ne ole nyt tulossa muotiin?
Joo, vaikka sellaisen vanhanaikaisen vanhainkodin. On varmaan niin paljon huoneita, että ainakin puolenkymmentä vanhusta saisi majoitetuksi. Olisi sitten varaa palkata ihan oikea siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi parhaat mahdolliset vanhemmat, niin hieman hankalaa on sovittaa työssäkäyvän perheellisen ihmisen elämään hoitovastuu vanhemmista, jotka eivät millään tavalla halua omilla valinnoillaan yhtälöä helpottaa.
Itse olen joutunut toteamaan vanhemmilleni, että jos ette muuta minua lähemmäksi kerrostaloon, en voi olla avuksi.
Sepä. Äiti vängällä muutti 300km päähän kauas sairaaloista ja mistään. Eipä onnistukaan nyt siellä käyminen ja apua hän tarvitsee kokoajan. Ei suostu edes palvelukotijonoon eikä varmaan pääsisikään kun vielä kävelee jotenkuten. Mitä nyt kaatuilee,saa kohtauksia jne...Ei ole resursseja perheen ja työn ohessa ajaa edestakaisin jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta äidistäni tein huoli-ilmoituksen. Sosiaalityöntekijät tulivat käymään. Testasivat muistia ja siinä ei vikaa ollut. Moneen kertaan suosittelivat lääkäriä ja erilaisia palveluja, mutta "järkevästi" perustellen äiti kieltäytyi aivan kaikesta paitsi ateriapalvelusta.
Järkevällä kieltäytymisellä tarkoitan, että hän pystyi perustelemaan, miksi ei halua ottaa apua vastaan. Ja selvästi ymmärsi, mitä näistä hänen huonoista valinnoistaan seuraa. Niinpä ei ollut mitään perusteita määrätä tahdonvastaiseen hoitoon.
Me lapset saimme kuitenkin sen huolen pois harteiltamme, että apua on nyt tarjottu ja virallisissa tiedoissa lukee, että äiti haluaa elää näin.
Miten voin tehdä huoli-ilmoituksen Etelä-Pohjanmaalla asuvasta vanhasta sukulaisestani? Olen yrittänyt lueskella netistä, mutta en löytänyt selkeää tietoa.
Hänen asuinkuntansa sosiaalitoimistoon. Selkeä tieto, olen tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kato sen paikkakunnan sosiaalitoimen sivuilta missä tuo sukulainen asuu.
ehkä se ei sotke niitä kaikkia huoneita, niin kuin ap kotonaan tekee.
Ok, ymmärrän tuon kyllä. On niin monenlaisia tapauksia. Itse huolehdin omistani nyt, kun he ovat huolehtineet minusta. Eikä ole ollut isompia kriisejä ja kahnauksia.