Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tästä selvitään? Sillä äitini on 80-vuotias viime vuonna leskeksi jäänyt. Asuu nyt yksin isossa omakotitalossa

Vierailija
10.01.2023 |

eikä suostu ottamaan vastaan kunnalta siivousapua vaikka ei itse jaksa siivota 300neliöisen talon jokaista huonetta.Neuvoja?

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on ottamatta apuja ja elää sen mukaan. Ei myöskään voi olettaa että omaiset ovat yhtäkuin palveluavut, ilmaisia vain. Me sisarukset olemme äidin kohdalla jo luovuttaneet ja tehköön kuten huvittaa. Teki miten vain niin äiti kiukuttelee ja syyttää jokasuuntaan ja haluaa määrätä itse. Valitettavasti ajaa meitä kauemmas sillä käytöksellä. Leskeksi jäämisen myötä pahentunut käytös.

Ehkä häntä ärsyttää sr että aletaan määräilemään ja kohtelemaan kuin lasta.

Vierailija
22/99 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako jossakin/joltakin kunnalta siivousta 300 neliön taloon? Enimmäkseen kuulostaa maailmanmeno olevan sitä, ettei edes elintärkeitä palveluja saa tarvitessaan saatikka siivousta ylimääräisiin neliöihin! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sille mitään voi. Hän saa asua siellä niin kauan kuin haluaa. Itse voi toki auttaa, jos on halua ja aikaa, mutta ei ole mikään velvollisuus. Tai tilata hänelle maksullisen siivouspalvelun, jos on rahaa ja halua - jotkkut vastustaa sitä "kunnanvaivaisena" oloa, mutta maksettu yksityinen siivouspalvelu voi kelvatakin. Kaikki ei tosin niitäkään päästäisi kotiinsa. 

Mutta eipä siinä mitään kauheaa käy, jos siellä asuukin eikä juuri siivota. Paikat pölystyy ja nuhjuuntuu joo, mutta ei se vaarallista ole. Paljon asuu vanhoja ihmisiä taloissa, joissa ei ole kunnolla siivottu ehkä kymmeneen vuoteen.

Näin kyllä, mutta omat vanhempani olivat lähes polttaneet talonsa useammalla eri tavalla kun näin täytyi toimia. Pysyy mieli rauhallisempana kun ajattelee, ettei siitä nyt suurempaa vahinkoa tule. Voi silti tullakin. 

Vierailija
24/99 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on ottamatta apuja ja elää sen mukaan. Ei myöskään voi olettaa että omaiset ovat yhtäkuin palveluavut, ilmaisia vain. Me sisarukset olemme äidin kohdalla jo luovuttaneet ja tehköön kuten huvittaa. Teki miten vain niin äiti kiukuttelee ja syyttää jokasuuntaan ja haluaa määrätä itse. Valitettavasti ajaa meitä kauemmas sillä käytöksellä. Leskeksi jäämisen myötä pahentunut käytös.

Ehkä häntä ärsyttää se että aletaan määräilemään ja kohtelemaan kuin lasta.

Vierailija
25/99 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhus holhoukseen, talo myyntiin ja vanhus palvelutaloon.

Yritä ja katsoonnistuuko?

Vierailija
26/99 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, mikä kunta antaa siivousapua?

Vierailija
27/99 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, näitä omassa vanhassa omakotitalon rötiskössään asustelevia vanhuksia on Suomi pullollaan. Meillä miehen äiti asuu yksin isoa omakotitaloa, jolla olisi arvoakin jos sen nyt myisi. Siitä saisi varmasti rahat johonkin kivaan rivarikolmioon ja joku perhe kohtuullisella rempalla kivan talon. Mutta kun yli 8-kymppisenä ei jaksa ylläpitää enää taloa ja pihaa, niin sinnepä se lahoaa. Ei tosin ole multa pois mitenkään ja olenkin sanonut että mihinkään tyhjennystalkoisiinkaan en sitten lähde, 50 vuoden rojut kellarista kattoon tyhjennettävänä.

Mulla oli sama tilanne ja sitten vanhus pääsi hoivakotiin ja nyt taloa ylläpidetään miehen kustannuksella.

Lahoaa paikalleen.

Kukaan ei osta.

Vierailija
28/99 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mistään kunnalta mitään ilmaista apua saa. Itse joutuu maksamaan sekä kotihoidosta että ruokapalveluista ja siivouksesta. Tukea näihin voi saada, jos tilanne on tarpeeksi huono, mutta mikään ei ole ilmaista, vaan maksu tulee vanhuksen eläkeen ja tulojen mukaan.

Vierailija
29/99 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa alkaa heti puhua muutosta esim. kerrostaloon ja ottaa asia esille usein. Vanhus tarvitsee aikaa tottua ajatukseen, aluksi voi kieltäytyä täysin. Omilla vanhemmilla kesti 1,5 vuotta keskustelujen aloittamisesta siihen että suotuivat muuttamaan. 

Vierailija
30/99 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa alkaa heti puhua muutosta esim. kerrostaloon ja ottaa asia esille usein. Vanhus tarvitsee aikaa tottua ajatukseen, aluksi voi kieltäytyä täysin. Omilla vanhemmilla kesti 1,5 vuotta keskustelujen aloittamisesta siihen että suotuivat muuttamaan. 

Sehän kävi nopsaan.

Vierailija
31/99 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hänen tarvitse siivota koko taloa, siivoaa niitä tiloja, joissa asuu ja käyttää.

Minä asun yksin suuressa omakotitalossa, enkä siivoa muuta kuin keittiön, olohuoneen, makuuhuoneen ja pesutilat.

Muita makuuhuoneita siivoan ainoastaan jos on tulossa vieraita.

Antakaa äidin elää niin kuin hän haluaa.

Vierailija
32/99 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo myyntiin ja äiti palveluiden lähelle, mahdollisesti palvelutaloon asumaan. En tarkoita siis mitään vanhustenkotia - niitä kannattaa välttää viimeiseen asti - vaan palvelutaloa, jossa saa asua itsenäisesti omassa asunnossa, mutta on palveluita tarjolla. Tai sitten tosiaan toinen vaihtoehto ihan tavallinen kerrostalokämppä hissitalosta, mahdollisimman läheltä kauppaa ja terveyskeskusta.

Näin saatte äidille vuosikausia lisää itsenäistä asumista. Omakotitalo tulee johtamaan joko siihen, että äidille käy joku tapaturma siellä, tai siihen, että jossain vaiheessa melko nopeallakin aikataululla, äiti joudutaan sitten laittamaan vanhainkotiin. Vanhainkotia välttäisin viimeiseen asti, ikäviä paikkoja.

Vierailija
33/99 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten äitisi pystyy rahoittamaan asumisen 300 neliöisessä talossa? Kuulostaa ihan mahdottomalta yhtälöltä.

Vierailija
34/99 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sen yhden hönön provo. Sen elämäntehtävä on haukkua vanhukset.

Vierailija
35/99 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on. Hänen juttunsa alkavat aina siivouksesta.

Vierailija
36/99 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin on provo? Ihan saman ongelman kanssa painin minäkin. Äiti haluaa asua omakotitalossa, mutta ei kykene oikeastaan kuin laittamaan ruuan, pesemään pyykit ja harjaamaan lumet portailta. Veli hoitaa ulkotyöt, minä hoidan laskut ja kauppa-asiat. Nyt joka puhelussa valittaa, kun ei jaksa siivota. Kysyn joka kerta, että joko sitä pitäisi tilata siivousfirma, mutta asia ei etene. En tiedä, mitä tässä pitäisi tehdä.

Vierailija
37/99 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä häntä ärsyttää sr että aletaan määräilemään ja kohtelemaan kuin lasta.

Kun käyttäytyy kuin lapsi, kohdellaan kuin lasta.

Vierailija
38/99 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin on provo? Ihan saman ongelman kanssa painin minäkin. Äiti haluaa asua omakotitalossa, mutta ei kykene oikeastaan kuin laittamaan ruuan, pesemään pyykit ja harjaamaan lumet portailta. Veli hoitaa ulkotyöt, minä hoidan laskut ja kauppa-asiat. Nyt joka puhelussa valittaa, kun ei jaksa siivota. Kysyn joka kerta, että joko sitä pitäisi tilata siivousfirma, mutta asia ei etene. En tiedä, mitä tässä pitäisi tehdä.

Tilaa se firma, aluksi omaan piikkiin. Laita verovähennyksiin.

Jos äiti pitää palvelusta, niin maksanee jatkossa itse?

Vierailija
39/99 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu, kun ei suostu edes puhumaan aiheesta. Minulla ei ole varaa maksaa äidin siivouksia.

Vierailija
40/99 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu, kun ei suostu edes puhumaan aiheesta. Minulla ei ole varaa maksaa äidin siivouksia.

Tee pieni sightseeing eri firmoilla. Osta kerta tai kaksi vaikka synttärilahjaksi, ei se ole niin kallista.

Toinen vaihtoehto on täällä esitetty: anna olla. Niin makaa kuin petaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme