Tori.fin "onko vielä vapaana kyselijät", jotka eivät enää vastaa takaisin
Mikä juttu tämä oikein on? Minulla on ollut tori-tili muutaman vuoden ajan ja en ole vastannut nuille "onko vielä vapaana" -kyselijöille enää pitkään aikaan. Siis aikaisemmin, kun vielä vastasin kaikille kyselijöille, niin melkein kukaan näistä tietyn tyyppisistä ei enää vastannut takaisin, kun olen viestittänyt, että tuote on edelleen vapaana. Kyselijähän voi toki miettiä, onko tuote myyty ja ilmoitus vain unohdettu poistaa, mutta sehän tulisi ilmi vaikka kysyisi tyyliin "hei, sopiiko jos noudan tämän illalla?".
En voi olla ainoa, joka on kohdannut tämän ilmiön. Omalle kohdalle nuita on sattunut siis kymmeniä ja takaisin on sitten vastannut ihan murto-osa. No, onneksi heille ei tarvitse vastata ja heidän turhanpäiväistä kyselemisen tarvetta tyydyttää. Ovatko nämä jotain yksinäisiä ihmisiä vai mikä mahtaa olla hätänä? Ainakaan ostoaikeissa heistä ei ole kuin harvat.
Kommentit (53)
"Onko vapaana , ostaisin" ei näköjään ole nykyään enää tae ostajasta myöskään. Vai lieko sitten jotain huijausyrityksen yrityksiä. Itse olen saanut nyt muutaman että ostaisivat postituksella ja kun anna tilinumeron ja pyydän postitustietoja , ei kuulu enää mitään. Laitan muistuksen ei mitään. Viikon päästä olen laittanut vain että kauppoja ei ilmeisesti tullutkaan, menee toiselle. Mutta ärsyttää tuollainenkin. Pitää vissiin laittaa max 2 päivää odotan maksua tai jotain...
Vierailija kirjoitti:
Sitten on nää jotka kysyy että onko vapaa ja vastaat että kyllä on, lukevat viestin ja vastaavat joskus vuorokauden päästä että saanko osoitteen, tulisin viikon päästä hakemaan. Sitten kun sanot että sovit kaupat jo toisen kanssa niin ulistaan että hän ehti varata tuotteen.... WTF... :D Enköhän minä myyjänä päätä kelle myyn.
Periaatteessa jos olet vastannut jonkun 'ostan tämän'-viestiin siten että alatte sopimaan noutoajankohtaa, niin olet jo tehnyt sitovan kaupan. Menee kauppalain mukaan noin, löytyy netistä. Ja koskee siis kahden luonnollisen henkilön välistä kauppaa, myös käytetyn tavaran osalta.
En ole myynyt ostaja olen. Se ärsyttää kun järkeviin kysymyksiin ei tule mitään vastausta. Tai luvataan oikein reippaasti palata asiaan myöhemmin kun olen nyt mökillä. Mitään ei kuulu. Eniten suututtaa ne jotka vastaavat asiallisesti, laittavat kuvia ja ollaan asiassa mukana koko ajan. Tulee tilinumero ja kysellään mihin lähetetään. Se vaan ettei maksun jälkeen kuulu enää mitään. Ei mitään.
Olen myynyt paljon torissa, pääsääntöisesti kaikki sujunut hyvin. Tässä kuulee aika paljon ongelmista, jotka voisi etukäteen mahdollisesti välttää. Ensinnäkin ilmoitan, että vain nouto, kerron jo ilmoituksessa mitkä ajat sopivat. Jos tuote on iso, mitat ovat tärkeitä, sekä tieto voiko tuotteen purkaa ja jos voi kuinka iso se on. Jos ilmoituksessa kertoo, että ei mahdu henkilöautoon, tai jos tuote on painava tai muuten vaatii kantajan niin tämänkin voi kertoa ilmoituksessa. Tai kuinka lähelle saa auton ja pitääkö kulkea portaita tms. Kaikka nämä kun on jo ilmoituksessa valmiina, niin ei tule ongelmi ostajien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on nää jotka kysyy että onko vapaa ja vastaat että kyllä on, lukevat viestin ja vastaavat joskus vuorokauden päästä että saanko osoitteen, tulisin viikon päästä hakemaan. Sitten kun sanot että sovit kaupat jo toisen kanssa niin ulistaan että hän ehti varata tuotteen.... WTF... :D Enköhän minä myyjänä päätä kelle myyn.
Periaatteessa jos olet vastannut jonkun 'ostan tämän'-viestiin siten että alatte sopimaan noutoajankohtaa, niin olet jo tehnyt sitovan kaupan. Menee kauppalain mukaan noin, löytyy netistä. Ja koskee siis kahden luonnollisen henkilön välistä kauppaa, myös käytetyn tavaran osalta.
Mielestäni pelkkä "on vapaana" ei ole mikään sopimus, vasta kun on yhteystiedot ja noudot SOVITTU on jokin sopimus tehty. Ostajahan on usein joka ei silloinkaan ilmesty paikalle. Kertaakaan ei ole myyjä tehnyt ohareita.
Vierailija kirjoitti:
Olen myynyt paljon torissa, pääsääntöisesti kaikki sujunut hyvin. Tässä kuulee aika paljon ongelmista, jotka voisi etukäteen mahdollisesti välttää. Ensinnäkin ilmoitan, että vain nouto, kerron jo ilmoituksessa mitkä ajat sopivat. Jos tuote on iso, mitat ovat tärkeitä, sekä tieto voiko tuotteen purkaa ja jos voi kuinka iso se on. Jos ilmoituksessa kertoo, että ei mahdu henkilöautoon, tai jos tuote on painava tai muuten vaatii kantajan niin tämänkin voi kertoa ilmoituksessa. Tai kuinka lähelle saa auton ja pitääkö kulkea portaita tms. Kaikka nämä kun on jo ilmoituksessa valmiina, niin ei tule ongelmi ostajien kanssa.
Voi tulla siltikin, itse olen muutaman pöydän myynyt ja kirjoittanut ilmoituksen on painava ota kantaja mukaan, tullaan paikalle ja odotetaan että minä olen järjestänyt kantajat tingatulle tuotteelle.
Sitten on näitä joissa esim myy kahta lamppua ja ilmoitettu että hinta on per kappale, tullaan paikalle ja ihmetellään kun hinta onkin tuplat...
Valitettevasti aika usein ostaja ei lue ilmoitusta ajatuksella.
Vierailija kirjoitti:
Ihailen optimismiasi! Sinulla on vielä uskoa ihmisiin, se tekee varmasti elämästä mukavaa. Ennustan kuitenkin sinulle pettymystä jos toistakin tulevaisuudessa. Varsinkin, jos myyt tuotetta jonka ostaja on ei-suomessa-syntynyt. Mikään, mitä etukäteen ilmoitukseen laitat, ei mene perille, tai sitten on asenne: kyllä-kait-se-siellä-sitten-selviää-manjaana. Eli vaikka ilmoitat mitat esim metritolkulla pituutta tai leveyttä, niin tullaan noutamaan nissan micralla. Ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Itse kysyn liki aina näin: "Hei, onko vielä vapaana? Jos on, niin sopiiko nouto tänään/jos on niin, ostaisin mikäli postitus onnistuu" tms.
Tuo onko vapaana kysyn siksi kun tulee aika usein vastaus "meni jo/on varattu/myin sata vuotta sitten mutta unohdin poistaa ilmon"
Muuttaako se asiaa mitenkään vaikka ilmoitat, että olen kiinnostunut ostamaan tuotteen ja sopiiko, että noudan sen se ja se päivä, versus, että kysyt onko se vapaana? Saman vastauksen saat silti. Se on vapaana tai ei ole.
Vierailija kirjoitti:
En ole myynyt ostaja olen. Se ärsyttää kun järkeviin kysymyksiin ei tule mitään vastausta. Tai luvataan oikein reippaasti palata asiaan myöhemmin kun olen nyt mökillä. Mitään ei kuulu. Eniten suututtaa ne jotka vastaavat asiallisesti, laittavat kuvia ja ollaan asiassa mukana koko ajan. Tulee tilinumero ja kysellään mihin lähetetään. Se vaan ettei maksun jälkeen kuulu enää mitään. Ei mitään.
Tuohan on jo selkeä huijaus jos tuotetta ei kuulu. Ei normaalia kaupankäyntiä. Poliisille rikosilmoitus.
Minullakin on kokemusta näistä "onko vapaana" kyselijöistä. Veikkaan, että se on torissa vähän kuin nettikaupassa ostoskori. Ihmiset silmäilee ja selailee ja laittaa korvan taakse ja kysyy siksi onko vapaana, mutta ei välttämättä ihan täysin ostoaikeissa.
Minäkään en enää vastaa noihin. Vasta sitten jos joku sanoo, että "olen kiinnostunut ostamaan, onko vapaana, voin tulla noutamaan tai laittaa muuta vastaavaa. Mutta pelkkä "onko vapaana?" Menee suoraan poistoon.
Minä jaksan vielä vastailla noihin onko vapaana-kyselyihin, mutta minulla ei olekaan niin suosittuja myytäviä että tulisi tulvimalla yhteydenottoja, hyvä jos saan puoli tusinaa viestiä. Omalla kohdallani ehkä puolet onko vapaana-tiedustelijoista on oikeasti ostoaikeissa ja vastaavat minulle kun kerron että tuote on vielä vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Kun lähettää ostoaikeissa viestin, ostaisin tämän, onko vapaana? Ei saa vastausta. Todella turhauttavaa vielä kun huomaa että myyjä on nähnyt viestin.
Kuten muista viesteistä huomattiin, niin vapaana-kyselijä ei ole ostamassa, vaan juttelemassa. Ilmoittamalla että pystyn noutamaan tavaran kellonaikaan x, sopiiko tämä myyjälle on oikeasti ostoaikeissa. Osa ei edes selvitä etukäteen, pääsevätkö he bussilla tai muilla kulkuvälineillä liikkumaan kohteeseen, joten nämä kannattaa kyllä ostajan selvittää mielessään jo ihan lähtökohtaisesti ja kysyä vasta sen jälkeen, milloin nouto onnistuu.
Mutta tämä toisista välttämätön kulttuuri näkyy kaikkialla mm. Tinderissä. Tehdään ohareita, viikko tapaaminen on sovittu jne.
yllättävän paljon on tommosia ihme kikkailijoita/tarina-seppoja pesiytynyt
tuonne torille. mitä järkeä on viikko tolkulla käydä jotain viestin vaihtoa
ja sitte kun ei saa tonnin tavaraa satasella niin jää kaupat lopulta tekemättä :D
samaan lopputulokseen pääsee jo parilla asiallisella viestillä.