Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Allergiat ja mokuperheet

15.11.2006 |

Ihan mielenkiinnosta kyselen etta onko teilla muilla jotka ovat ei-suomalaisen kanssa liitossa lapsillanne allergioita maidolle tms. ruoka-aineille? Mietin tata vain koska suomalaisilla tutuillani jotka ovat suomalaisten kanssa liitossa tuntuu vahintaan joka kolmannella olevan jokin paha allergia lapsella. Meilla taas molemmat vanhemmat ovat tahoillaan hyvinkin allergisia mutta lapset eivat ainakaan tahan mennessa. *koputtaa puuta* Eli vaikka tasta ei saakkaan mitaan tieteellista tutkimusta aikaiseksi ;-) haluaisin kuitenkin ihan mutu-pohjalta testata sita ajatusta etta suomalaisessa geeniperimassa on jotain joka altistaa ihan tietyille allergiolle (varsinkin maito), ja kun lapsia syntyy jonkun toisenlaisen geeniperiman omaavan kanssa niin allergioitakin olisi sitten vahemman. Voi tosin hyvin olla etta Suomessa on myos ymparistotekijoita jotka altistavat (sanokaa myos asutteko Suomessa vai ei) ja diagnoosejakin tehdaan varmaan paremmin kuin monessa muussa paikassa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

isommalla tytöllä on laktoosi-intoleranssi, siitepölyallergia ja useita ruoka-aineallergioita, niitä on niin monta ettei jaksa eritellä. mutta esim. pähkinät,mantelit ja kirsikka aiheuttavat hengitysoireita, eli ne ovat ehdottomasti kiellettyjä. onneksi tyttö on jo niin iso, että osaa itse sanoa mitä saa ja mitä ei saa syödä. paketteja tavaa kaupassa tosi ahkerasti.

vauvalla on nyt ilmestynyt kutiavaa ihottumaa poskiin ja kaulaan, nyt olenkin kotitekoisesti testannut paprikaa,tomaattia ja päärynää, eli ko.aineet pois ruokavaliosta ja yksi kerrallaan testaamme mikä aiheuttaa näppylät..tulos tähän mennessä päärynä aiheuttaa niitä eniten. no sitä vältellään sitten, toivotaan kädet ristissä ettei tule niin allerginen kuin toinen lapsemme.

Minä olen itse astmaatikko ja mies diabeetikko, joten katsotaan miten kirjavia lasten sairauskertomukset ovat isompina;)))

Vierailija
2/11 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on astma, muttei todettu allergioita. Miehelläni on Suomessa puhjennut lieväoireista allergiaa mm. koivulle ja omenalle. Tytöllä ei toistaiseksi ole mitään allergiaan viittaavaa. Laktoosi-intoleranssi saattaa ajan myötä kehittyä, kuten isälleenkin (osittain).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakaan vanhemmilla ei ole mitään allergioita. Pojalle kun aloimme 1 vuotiaana tavallista maitoa kokeilemaan, niin se ei sitten sopinut... Maidottomasta, laktoosittoman kautta vähälaktoosittomaan ollaan jo päästy (poika nyt 1v 8 kk), mutta jos vähäisenkin määrän " kunnon" maitotuotteita saa, niin yö menee möngerreleessä ilmaa ulos. Suomalaisten lääkärien mukaan laktoosi-intoleranssia ei tämän ikäisillä vielä ole. Noh, meidän pojalla on! Mitään muuta en ole huomannut, tosin noita " super" allerkoivia kuten mansikoita, pähkinöitä tms saa aika pieniä määriä vielä kerrallaan, mutta en kyllä usko, että niille allerginen olisi.

Vielä elättelen toiveita, että tavallinen maitokin joku päivä sopisi.

Vierailija
4/11 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan Suomessa ja meillä on kaksi koiraa. Lapsi on esikoinen.

Vierailija
5/11 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin siina mielessa etta loytyyhan niita mokuperheitakin joissa on allergiset lapset. Vai olisiko kysymys etsinyt vastaajikseen juuri ne joita asia koskettaa? Varmaan on niin etta allergioiden syntymekanismi on niin monimutkainen (perima ja ymparisto yhdessa) etta niita ei nain simppeleilla kysymyksilla kuin tama minun selviteta. Tulipahan kysyttya. Ja kiitokset joka tapauksessa vastanneille. :-)

Vierailija
6/11 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun suvussani on paljon kaikenlaisia ruoka-aineallergioita ja astmaa, mutta meidän lapsilla (tyttö pian 3 v ja poika 10 kk) ei ole ainakaan vielä ollut mitään. Toivon tottakai kovasti ettei tulisikaan.

Vierailija
7/11 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään allergioita, itsellä lievä siitepölyallergia. Lapsilla on molemmilla astma ja toisella lisäksi paha siitepölyallergia. Myös miehen kotimaassa on näyttää esim. astma olevan melko yleistä, joten ei siinä taida olla perää, että muualla olisi vähemmän astmaa ja allergiaa. Ehkä niihin ei vain suhtauduta niin neuroottisesti kuin täällä.

Vierailija
8/11 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itseasiassa kummankaan suvussa ei juuri allergioita esiinny, enkä tunne ketään kenellä olisi astmaa. Oma veljeni on allerginen kananhöyhenille ja hän onkin sitten ainoa allerginen, jonka tunnen omasta suvustani. Mieheni suvusta en tunne ketään. Sen sijaan meillä esiintyy suhteellisen paljon epilepsiaa lähisuvussa, mukaanlukien minun ja tyttäreni lapsuudenaikainen epilepsia.

Vierailija
9/11 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

allergiota ja astma oireitakin. Minulla atooppista ihottumaa ja siitepoly allergiaa. Miehella ei oireita. Esikoisella puhkesi ihottuma noin 2 kk.n vanhana testeissa todettiinn maito allergia ja muna myos pahkina . Nyt han on lahes 3 ja 1/2 vuotta ja edelleen samat allergiat . Soija tuotteet kaytossa.

Kuopus nyt vuoden vahana on todettu myos maito ja k.muna allergiseksi odottaa aikaa keskuslasten neuvolaan jossa tehdaan maito altistus testi. Raapii hirveasti kuivaa ihoa kova rasvaus paalla.

Vierailija
10/11 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittelen tata viini lasin aarella yo pimeina tunteina kun lapset nukkuu.. :)

Vierailija
11/11 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on itselläni astma ja kaikennäköisiä ruoka ym. allergioita, miehellä havaittu Suomessa laktoosi-intoleranssi ja pölyallergia. Lapsella maitoallergia, kananmuna sekä muita ruoka-aineita, sekä kissa. Joten kyllä löytyy ja asutaan Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä