Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä puuroa syödään aamulla?

Vierailija
09.01.2023 |

Illalla saa paremmin unta täydellä vatsalla ja voi kiireettömästi haudutella eikä vitutakaan mauton mössö niin pahasti.

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuro on just ihanaa! Just söin iltapalaksi. Lisänä mustikkakeitto ja raejuusto.

Ymmärrän jonkun mehukeiton puurossa, mutta en ole koskaan tajunnut näitä juttuja, että jotkut laittavat esimerkiksi juuri juustoakin puuroon.

Mutta asiaan: en minäkään tajua, miksi puuroa syödään aamulla (tai edes illalla). Se on pahaa, sen jälkeen on ihan heti nälkä, ja siitä menee vatsa välittömästi sekaisin. Mutta moni siitä tuntuu tykkäävän.

Makuasiat ovat makuasioita, itse pidän kaurapuurosta ja syön sitä mielelläni joka aamu. Jostain syystä itselläni puuro pitää mahan kylläisenä pitkään, ehkä se johtuu siitä että syön sitä kunnollisen annoksen, enkä mitään paria lusikallista joista ei tule kuin vihaiseksi.

Vierailija
62/97 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi päivää ei voi aloittaa pizzalla?

Miksi ei voisi? Mikä estää? On kivaa olla aikuinen kun voi itse päättää aamupalastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro on hyvää, mutta ei se minulla nälkää pidä. Tunnin päästä nälkä koskee vatsaan ja heikottaa. Vaikka mitkä raejuustot ja voisilmät heittäisi kylkeen. Ja jos puuron kanssa syö myös leivän niin arvaatteko mitä... No mieluummin syön vain sen leipäviipaleen yhdellä kananmunalla, juustolla ja paksulla kerroksella voita/margariinia. Ei tarvitse puuroa ollenkaan.

Vanhempani syövät puuroa kun se pitää niiiiin hyvin nälkää. Juuri sai äitinikin kolesterolilääkityksen, joten se siitä beetaglukaanista.

Vierailija
64/97 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puuro on pahaa niin teet sen väärin. Aloita jättämällä ne esikypsytetyt hiutaleet kauppaan ja ostamalla kunnon tavaraa. Sitten kokeilemaan kunnes mieluisin sekoitus löytyy.

Tämä on niin totta. Ainakin omalla kohdallani oikeista ryyneistä tehty puuro on hyvää ja myös pitää hyvin nälkää tuntitolkulla, enkä syö edes paljon puuroa, sellaisen viiden ruokalusikallisen annoksen. Voisilmällä tai joskus kanelia/sokeria. Hiutalepuuroista ei ollut mitään iloa, täyttä höttöä ja maha meni omituiseksi sellaisesta pikapuurosta. Ohrapuuro uunissa haudutettuna on suosikkini. 

Vierailija
65/97 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mikä maistuu pahalle on terveellistä, ruoka mitä tekee mieli lisää on ehdottomasti kiellettyä, näin hus;in ravintoterapeutti opetti mua.

Ruoka on vain vatsan täyttämiseen, ei nauttimiseen.

Vierailija
66/97 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nauti aamupalasta joten silloin syön mieluiten puuroa että söisin jotain terveellistä. Iltapala on osa rentoutumista joten silloin nautin syömisestä ja haluan jotain maukasta.

Joo olen pläski.

Vierailija
67/97 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syödään pahaa puuroa, vaikka väkisin. Hulluja nää suomalaiset :)

Vedetään jotain hiutalepikapuuroja ja kuvitellaan, että se on terveellistä. 

Mikä niissä on epäterveellistä?

Epäterveellisyydestä en tiedä mutta kun tekee oikeista ryyneistä puuroa, on puuro aivan toisenlaista ja pitää myös nälkää. Kannattaa kokeilla jos on kiinnostusta syödä hyvää puuroa.

Vierailija
68/97 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro on hyvää. Kaurahiutaleita, vettä, parin minuutin keittäminen, sitten sekaan kauramaitoa ja 1rkl maapähkinävoita, levy pienelle ja kansi päälle. Puuro hautuu sillä aikaa, kun pesen hampaat, laitan kahvin valmiiksi ja katan aamiaisen. Puuro lautaselle, päälle mustikoita, mansikoita, banaania ja vielä muutama saksanpähkinä. Nälkä pysyy taatusti poissa lounaaseen asti ja vatsakin tykkää ja toimii.

Vierailija
69/97 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuro on just ihanaa! Just söin iltapalaksi. Lisänä mustikkakeitto ja raejuusto.

Ymmärrän jonkun mehukeiton puurossa, mutta en ole koskaan tajunnut näitä juttuja, että jotkut laittavat esimerkiksi juuri juustoakin puuroon.

Mutta asiaan: en minäkään tajua, miksi puuroa syödään aamulla (tai edes illalla). Se on pahaa, sen jälkeen on ihan heti nälkä, ja siitä menee vatsa välittömästi sekaisin. Mutta moni siitä tuntuu tykkäävän.

Makeaa paksunnettua mehua, vai terveellistä proteiinipitoista raejuustoa? Hmm, kumpihan on parempi?

No mua ainakin yökkäyttää jos puurossa on raejuustoa.

Vierailija
70/97 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm no jos sinun vatsasi menee siitä sekasin niin sekin on ihan normaallia. Puuroa on syöty edullisena aamuruokana iät ja ajat. jos siitä ei saa hyvän  makusta on joko kokissa vika tai sitten on näitä allergioita tai ei vaan sovellu kaikille.

Puuroa on todella syöty iät ja ajat. Mutta ei ollut hiutalepuuroa. Miten kuvitellaan, että riskit metsämiehet ja tukkien uittajat olisivat jaksaneet jollain hiutalepuurolla ja siihen raejuustoa? Lapsuudessani ei ollut mitään hiutalepuuroja ja itsekin menin lankaan ja söin niitä, kunnes huomasin kokeilla oikeista ryyneistä tehdä haudutettua puuroa. Nytkin hautuu puuhellalla kattilassa oikeat kauraryynit. Raejuustoa en todellakaan sekoita kaurapuuroon. Mustikoita ja puolukoita kylläkin joskus. Mieluiten voisilmällä.

Vierailija
71/97 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö koskaan aamupalaa. En kyllä syö iltaisinkaan(enkä päivisin) puuroa.

Ja nämä "iltaayöminen" on haitallista naurattaa mua. Ei sillä ole mitään väliä monelta syö, kunhan ei syö liikaa. Joo, olen hoikka.

Vierailija
72/97 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuro on hyvää. Kaurahiutaleita, vettä, parin minuutin keittäminen, sitten sekaan kauramaitoa ja 1rkl maapähkinävoita, levy pienelle ja kansi päälle. Puuro hautuu sillä aikaa, kun pesen hampaat, laitan kahvin valmiiksi ja katan aamiaisen. Puuro lautaselle, päälle mustikoita, mansikoita, banaania ja vielä muutama saksanpähkinä. Nälkä pysyy taatusti poissa lounaaseen asti ja vatsakin tykkää ja toimii.

Puuro on hyvää kyllä, mutta itse en pysty syömään sitä niin paljoa, että nälkä pysyisi poissa, vaikka olisi mitä lisukkeita. Aamulla ainakin puurosta tulee todella ikävän täysi olo ihan normaalilla annoskoolla. Mulle toimii aamupuuro korkeintaan niin, että lusikallinen puuroa ja sitten pelkkiä lisukkeita. :D

Vierailija
73/97 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munmolassa oli aikoinaan syöty seisemältä aamulla keitetyt potut ja läskisoossi ennen metsätöihin lähtöä . Joten saahan sotä syödä missä järjestyksessä vaan. Puuro on nopea tehdä ennen töihinlähtöä.

Vierailija
74/97 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Eiköhän se ole vain tapa. Mun lapsuudessani 1960-luvulla puuroa syötiin aina aamuisin. Halpaa ja raaka-aineet oli ympäri vuoden saatavilla. Kauppojen valikoimatkin olivat siihen aikaan aika suppeita, joten puuroa nyt ainakin sai aina. Kansakoulussa oli usein lounaaksikin puuroa eikä ollut kovin harvinaista, että kotona oli vielä iltapalaksikin puuroa. Mä söin puurokiintiöni silloin täyteen ja meni vuosikymmeniä, kun vain hyvin harvoin söin puuroa. Nyt mä olen opettelemassa aamupuuron syöntiä uudelleen. Koska se on edullista, mutta myös siksi, että tuli tuossa loppuvuodesta vilkaistua Attendon ruokalistaa, niin puuroahan on sitten - jos johonkin hoivalaitokseen joutuu - joka hemmetin aamu. Ja tosiaan joudun nyt opettelemaan erilaisten puurojen tekemistä, jotta ne eivät olisi mautonta mössöä. Toistaiseksi vielä valitettavan usein mun puuroni ovat, koska olen opetellut vasta viikon verran. Iltapalaksi syön jotain muuta kuin puuroa. 

Mulle kävi samoin. En 30 vuoteen syönyt puuroa ja nyt olen yli 10 v. taas syönyt ja kun aloitin puurojen keittämisen, niin opetteluahan se ensin oli ennenkuin oikein hyviä puuroja tuli. Uunipuurot parhaita. 

Vierailija
75/97 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munmolassa oli aikoinaan syöty seisemältä aamulla keitetyt potut ja läskisoossi ennen metsätöihin lähtöä . Joten saahan sotä syödä missä järjestyksessä vaan. Puuro on nopea tehdä ennen töihinlähtöä.

Jo edesmennyt isäni kertoi samaa, että pottuja ja läskiä ja ruisleipää aamulla syötiin ennenkuin metsään tai peltotöihin mentiin. 

Vierailija
76/97 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkää ku hullu puurosta, sanottiin maalla aikoinaan.

Vierailija
77/97 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan kiellä sinua syömästä puuroa silloin kuin haluat?

Vierailija
78/97 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makeaa paksunnettua mehua, vai terveellistä proteiinipitoista raejuustoa? Hmm, kumpihan on parempi?

No mua ainakin yökkäyttää jos puurossa on raejuustoa.

Sama. Mikseivät lykkää fetaa sinne kanssa kun sitäkin jokainen nykyään joka ruokaan lykkää.

Vierailija
79/97 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm no jos sinun vatsasi menee siitä sekasin niin sekin on ihan normaallia. Puuroa on syöty edullisena aamuruokana iät ja ajat. jos siitä ei saa hyvän  makusta on joko kokissa vika tai sitten on näitä allergioita tai ei vaan sovellu kaikille.

Puuroa on todella syöty iät ja ajat. Mutta ei ollut hiutalepuuroa. Miten kuvitellaan, että riskit metsämiehet ja tukkien uittajat olisivat jaksaneet jollain hiutalepuurolla ja siihen raejuustoa? Lapsuudessani ei ollut mitään hiutalepuuroja ja itsekin menin lankaan ja söin niitä, kunnes huomasin kokeilla oikeista ryyneistä tehdä haudutettua puuroa. Nytkin hautuu puuhellalla kattilassa oikeat kauraryynit. Raejuustoa en todellakaan sekoita kaurapuuroon. Mustikoita ja puolukoita kylläkin joskus. Mieluiten voisilmällä.

80-luvulla olin lapsena kesiä serkkujen kotona maatilalla, jossa vanhemmat menivät aamusta navetalle  töihinsä, ja sitten kahdekasan maissa aamutöiden jälkeen syötiin se aamupala ennen muihin talon töihin lähtöä, ja siellä syötiin silloin ihan paistettuja perunoita ja jotain soosia, leipää, pullaa ja kahvia. eli ihan semmonen mun mielestä "päiväruoka". Kyllä se sillon lapsena ihmetytti, mutta heillä oli ne työtkin varsin fyysisiä. Puuroa ei kyllä  aamulla ainakaan syöty. Ja ihan hoikkia kaikki nämä sukulaiset, lapsia myöten.

Vierailija
80/97 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole onnistunut kovin hyvää puuroa kotona tekemään, liekö syy että hiutaleista olen yrittänyt. Sen sijaan hotelliaamiaisilla on niissä puurotykeissä yleensä hyvää puuroa, erityisesti Baltiassa. En sitten tiedä tekevätkö ryyneistä vai hiutaleista ja miten pitkään hauduttavat, mutta puurossa on makua ja se pitää jopa nälkää. Kotona kun hiutaleista tekee puuron, niin mikään määrä sitä ei pidä nälkää. Ihan alkaa heikottaa jos puurolla yrittää aamun aloittaa.

Jos jollakulla on hyvä puuroresepti, niin tänne vaan! Olen valmis hauduttelemaan vaikka vuorokauden, kunhan saan hyvää puuroa. Ja onko ryynimerkillä ja viljalajilla väliä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi