Ammatin vaihto viisikymppisenä
Miltä alalta olette vaihtaneet ja mille alalle? Meillä maatilan lopetus ajankohtainen ja uusi työ pitäisi vielä 15 vuodeksi saada. Pohjalla on hallintotieteiden kandiin asti aiemmin opiskeltu. Mitenköhän sitä voisi hyödyntää... Täysin uusikin ala kelpaisi ja mieluiten etänä.
Kommentit (29)
Vähän samaa kuin sinulla, mutta metsäalalta eräitten välivaiheitten jälkeen valtiolle asiantuntijaksi alalla, jolle ei valmistuta varsinaisesti mistään.
Yli nelikymppisenä valmistuin maisteriksi, mutta ei sillä koulutuksella alkanut ura urkenemaan. Hallintotiede oli sivuaine ja olisi minulla ollut oikeus tutkinnon suorittamiseen, mutta se on jäänyt ajat sitten.
Ei kannata. Tuolloin on jo toinen jalka haudassa, eikä kukaan palkkaa noin vanhaa.
Lopetin laitoshuoltajan työt työperäisen sairauden takia. Opiskelin merkonomiksi.
Onhan se mahdollista mutta ei ylöspäin koska viisikymppiselle ikä on jo suuri haitta. Jokin max muutaman kuukauden pikakurssitus käytännön työhön alalle jossa työvoimapulaa ja valmius muuttaa.
Pelkästään nuorena opiskeltu ammatti ei riitä, vaan työnantaja katsoo myös alan työkokemusta suhteessa ikääsi. Todennäköisesti ottaa saman ammatin opiskelleen, joka on sinua 20 vuotta nuorempi ja alan työkokemusta jo 10 vuotta.
Olen itse 50v. ja ammatinvaihto on vakavassa harkinnassa. Kuinka kauan tuollaiseen 180 opintopisteen tutkinnon suorittaminen kestää?
Lähinnä laborantti tai lääketeknikko(farmanomi).
Kiitos jos joku tietää.
Minä jouduin yt- neuvotteluiden seurauksena työttömäksi 50- vuotiaana. Te- toimisto suositteli lähihoitajakoulutusta. Kävin koulutuksen, en soveltunut alalle. Valmistuin kuitenkin. Olen tehnyt pätkiä alalla, välillä työttömänä. inhoan alaa. Nyt työttömänä, en jaksa rankkaa fyysistä työtä.
Vaihtoehoja on paljon:
-lähihoitaja
-lähihoitaja
-lähihoitaja
-lähihoitaja
-lähihoitaja
-lähihoitaja
Vierailija kirjoitti:
Lopetin laitoshuoltajan työt työperäisen sairauden takia. Opiskelin merkonomiksi.
Niin, mutta saitko töitä ja mikä on siis nyt ammattisi? Merkonomi on koulutus, ei ammatti.
Vaihdoin tekniseltä alalta puhelinmyyntiin.
Ei ole stressiä enää
Tuo lähihoitajakoulutus on kuin moolokin kita, kaiken se nielee. Minulle sitä on turha ehdottaa, ei käy.
Miten oppisopimuskoulutus, onko joku vaihtanut ammattia niin?
Pulaa on ainakin kirjanpitäjistä ja palkanlaskijoista. Voisit pätevöityä näihin esim. työvoimakoulutuksen avulla.
Itsekin 51- vuotiaana suunnittelen alan vaihtoa.
Maanviljelijä olen ollut 20 vuotta.
Vaivoja: nivelrikkoa sormissa, ranteissa, polvissa, varvasnivelissä.
Kroonistunut jännetupentulehdus kyynärvarsissa.
Astma.
Lievä/keskivaikea masennus kummittelee.
Suolistovaivoista kärsinyt ikäni.
Oikea polvi jäykistyy rasituksesta.
Ei löytynyt muuta vikaa kuin jänteessä merkkejä tulehduksesta.
Selkävaivoja.
Pohjalla heikkovirtapuolen amis, tehnyt alan töitä 10v tuotannossa ja tuotekehityksessä 2000- luvun alkuun.
Ei jaksaisi tätä maanilveilystä eläkeikään...
Maatalouden suora työllistävä vaikutus nykyään on melko pieni. Vennamon n. 300 000 maatilaa voi jo unohtaa.
---lll--- kirjoitti:
Maatalouden suora työllistävä vaikutus nykyään on melko pieni. Vennamon n. 300 000 maatilaa voi jo unohtaa.
Miten liittyy aiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Puutarha-ala?
Ei taida töitä löytyä. On myös fyysisesti raskasta vaikka olenkin vielä hyvässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 50v. ja ammatinvaihto on vakavassa harkinnassa. Kuinka kauan tuollaiseen 180 opintopisteen tutkinnon suorittaminen kestää?
Lähinnä laborantti tai lääketeknikko(farmanomi).
Kiitos jos joku tietää.
180 op kestää laskennallisesti 3 lukuvuotta, mutta aikuisopiskelija tekee sen yleensä parissa kalenterivuodessa. Yksi lukuvuosi on laskennallisesti 60 op.
Up