Kuinka monessa työhaastattelussa pitää keskimäärin käydä ennen kuin pääsee töihin?
En ole enää jaksanut laskea, mutta itselläni on kymmeniä haastatteluja takana, usein ei pääse edes haastatteluun. Alkaa motivaatio hakemiseen laskea pikku hiljaa, kun joka kerta joutuu pettymään.
Kommentit (42)
Millähän tvalla niitä haastattelukutsuja sitten saisi enemmän jos työkokemusta ei ole mistään ihmeellisistä töistä?
Vierailija kirjoitti:
Millähän tvalla niitä haastattelukutsuja sitten saisi enemmän jos työkokemusta ei ole mistään ihmeellisistä töistä?
Enpä tiedä mut jos ei yhtään kymmeneen vuoteen niin pitäiskö miettiä ammatinvalinnan oikeutta.
Matalapalkka-alalla jossa apinakin oppii työt viikossa varmasti joutuu aika monessa.
Minä en jaksa enää vastata headhuntereiden soitteluihin.
Kun valmistuin amiksesta puutarhuriksi kävin 4 haastattelussa joista yhdestä sain työpaikan. Virallisen valmistumisen jälkeen oli viikko lomaa ja sitten alkoi työt.
Mihin ihmeeseen te haette töihin kun ette pääse? Ette ilmeisesti mihinkään perus duunarin hommiin? Ite oon päässy ekalla kerralla kaikkiin mihin oon hakenu ja suurinosa aina eri alan töitä. Kiva kokeilla eri alojen hommia, nytkin aloitin uudessa työssä mihin pääsin heittämällä eikä minkään sortin kokemusta kyseisestä hommasta
Itse sain paikan, kun olin niin lopen kyllästynyt haastatteluihin, etten enää jännittänyt. Puhuin avoimesti asiani ja kerroin suoraan epävarmuudestani erästä työn osaa kohtaan. Rekrytoija vissiin näki minun puhuvan totta ja koki minun olevan heidän hakemansa kaltainen tyyppi ja se oli siinä. Jos kiemurtelet, änkytät etkä uskalla katsoa silmiin, on sellaisesta tyypistä vaikea nähdä sitä todellista työpersoonaa.
Mä en ole tarvinnut kuin yhden haastattelun per työpaikka. Kerran kävi niin että ei tarvittu edes haastattelua.
Työelämän aloitin 15 vuotiaana, ainoan kerran olin työttömänä muutaman kuukauden 18 vuotiaana kun odotin tietoa koska varusmiespalvelus alkaa.
Hakekaa varhaiskasvatukseen, pääsette ekalla kerralla. Avustajaksi ja sijaiseksi ei tarvii edes koulutusta.
Mikä ala? Sehän tuossa eniten vaikuttaa. Itse en ole käynyt yhtä ainoaa kertaa työhaastattelussa elämäni aikana, olen nyt 43v. Opiskeluaikoina sain viikonlopputöitä alaltani sähköpostikyselyn lähettämällä. Sama juttu kesätöissä, ekan kerran näin työnantajan tai puhuin hänen kanssaan aina ekana työpäivänä. Valmistuttuani lähetin sähköpostia kolmeen paikkaan, kahdesta vastattiin että voisin aloittaa heti, kolmannessa ei ollut heti töitä tarjolla, kun kaikki paikat oli täytettynä, mutta olisi ollut tarjota puolen vuoden päästä. Siitä eteenpäinkin työelämä on sujunut samaan malliin. Pällitestejäkään ei ole minulle ikinä tehty. CV on sentään vaadittu nähtäväksi nelisen kertaa. Olen saanut haluamasi työpaikan aina. Kahteen paikkaan tosin tuli ensin hylky ja jouduin tekemään muuta hommaa jonkin aikaa, mutta seuraavalla hakukerralla sitten jo tärppäsi.
Kokeile leikkiä työhaastattelutilannetta vaikka ystävän tai vanhemman kanssa. Tai mieti itsesi siihen haastattelijan paikalle. Minkälaisella tyylillä, äänellä, asenteella keskustelet? Itse olen ollut rekryämässä isoon myymälään kesätyöntekijöitä. Ekana on kädenpuristus tai tervehdys, sen pitää olla reipas! Seuraavaksi istuma-asento ja silmiin katsominen. Jos ei ole työkokemusta niin kerro harrastuksista positiivisesti. Kuinka olet saanut, päässyt ja oppinnut asioita., älä käytä sanoja "on pitänyt, olen joutunut". Haravoimisestakin voi puhua innostuneena ja antaa itsestään kuvan, että Hei multa sujuu kaikki työt ja arvostan erilaisia töitä ja niiden tekijöitä. "Mun mielestä on mukavaa nähdä omien käsien jäljiltä siistiä jälkeä ja on tosi kiva näyttää esimiehelle. kun oman työn on suorittanut kunnolla maaliin! Yleensä olen saanut aina kiitosta työkavereiltakin kun olen auttanut niitä painavien lehtisäkkien nostamisessa. Siitä tuli aina tosi hyvä mieli! "
Voit myös koittaa harjoitella ja kuvata itseäsi. Toivottavasti tästä oli apua! 😊
Ei yhtään. Nykyiseen hommaan random firma soitti mulle ja sanoivat että haluavat minut töihin ja lupasivat maksaa 50% enemmän kuin edellisessä hommassa.
Kerran kävin haastattelussa, sain työpaikan. Nykyään minua kysellään muihinkin firmoihin.
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään merkkejä mistä haastattelussa vois tietää, haastattelun olevan vain lumehaastattelu? Entä onko jotain merkkejä mistä tietäisi, saavansa paikan? Haastattelut ovat mulle täyttä tuskaa ja niihinkin on niin vaikea päästä.
Se kun jo työpaikkailmoituksessa on liiankin tarkkaan mainittu haettavan työntekijän taidot. Tällä vältellään sitä, että oikeasti pätevämpi valittaisi päätöksestä, mutta sitten vedotaan valitun (tyyliin) ranskan alkeiskurssiin mitä ei pätevämmällä ole, mutta työilmoituksessa se on mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään merkkejä mistä haastattelussa vois tietää, haastattelun olevan vain lumehaastattelu? Entä onko jotain merkkejä mistä tietäisi, saavansa paikan? Haastattelut ovat mulle täyttä tuskaa ja niihinkin on niin vaikea päästä.
Se kun jo työpaikkailmoituksessa on liiankin tarkkaan mainittu haettavan työntekijän taidot. Tällä vältellään sitä, että oikeasti pätevämpi valittaisi päätöksestä, mutta sitten vedotaan valitun (tyyliin) ranskan alkeiskurssiin mitä ei pätevämmällä ole, mutta työilmoituksessa se on mainittu.
Onko tällaista käytäntöä muissakin maissa? Ihan älytöntä, että sisältä valitaan jo ja vaikka työtön haker sitä paikkaa. Kun saa kutsun haastatteluun herää toivo, että voisi löytää paikan, mutta sitten kävisikin ilmi, että se olisi lumehaastattelu. Kyllä ottaisi aivoon.
Puskaradiosta pääsee ihan ilman haastatteluja.
-sosiaaliala
Pääsin sinne minne halusin. Sitten taas jos talon sisällä toivoo siirtoa omasta tahdosta, se ei toimi. Esimerkiksi toisilla toimipisteillä on porukkaa jäämässä eläkkeelle, kysyn saisinko siirtyä sinne ( vaihtelu virkistää ja olis kiva oppia uusia asioita) ei, ei ja ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap pääsee sentään haastatteluihin, minä olen viimeisen kolmentoista vuoden aikana käynyt neljässä paikassa haastateltavana, yhdessä paikassa tosin kolme kertaa.
Ammattisi?
Tietotekniikan ala, ei varsinaista ammattia. Toi mihin olen haastateltu kolme kertaa, oli ensimmäisellä kerralla 43 hakijaa, joista kolmea haastateltiin ja samoin kolmea haastateltiin jälkimmäisilläkin kerroilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tiesin saavani paikan siitä, että haastattelun aikana lähdettiin kiertämään myös työtilat läpi ja esiteltiin pari työnjohtajaa nimeltä. Ne joista ei ole napannut on ollut vaan haastattelu jossain toimistossa.
Viimeksi minulle esiteltiin toimistoakin ja ihan hyvä mieli jäi haastatteluSta, silti en paikkaa saanut.
Viimeisen viiden vuoden sisään olen ollut neljässä finaalivaiheen haastattelussa, ja kahdessa näistä sain paikan.
Niin minulla oli siis videohaastattelu ja muutenkin eka haastattelu vuosiin. Kesti niin kauan saasa kutsu edes yhteen haastatteluun, että epätoivo iskee.