Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herkkä luonne ja ylisuorittaminen --> masennus. Voiko koskaan parantua?

Vierailija
09.01.2023 |

Eli olen ollut teinistä asti ylisuorittaja, ja liian kiltti. Tämä on perusluonteeni. Annan aina kaikkeni ja yritän suoriutua töistäni hyvin. Näiden takia sitten tulee usein burn out ja masennus. Nyt tilanne on sellainen että stressaan ja ahdistun jopa pienistä asioista, esim. jos pitää kirjoittaa sähköposti. Tarkistan sen 10 kertaa että kaikki on ok ja stressaan mitä jos kirjoitin väärin tai jotain. Jos en saa vastausta heti, alan stressata, eikö minusta tykätä.
Tälläisiin "arkisiin" asioihin kuluu voimia ja energiaa ja olen koko ajan lopen uupunut ja masentunut. Silti tuntuu etten voi muuttaa kilttiä perusluonnettani. Kannattaako käydä juttelemassa lääkärille?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tuntuu etten koskaan pysty poistua tästä koska tämä on perusluonteeni. Välitän ihmisistä ja mitä he ajattelevat ,enkä pääse siitä eroon. 

Vierailija
2/4 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene juttelemaan lääkärin kanssa jos siltä tuntuu. Voisit yrittää oppia päästämään itsesi vähän helpommalla. Ajattele, jos kaikki tekisivät niin kuin sinä. Ei silloin mistään tulisi mitään. Joskus on vaan opittava toimimaan siurpiirteisemmin joissain asioissa, koska kuten itsekin huomaat, tuollainen viilailu on uuvuttavaa ja usein saat liikaa aikaa kulumaan turhiin yksityiskohtiin. Mieti, mistä liika kiltteys ja ylisuoriutumisen tarve on luonteeseesi tulleet, vai oletko ollut sellainen vauvasta lähtien?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on monia kaltaisiasi. Tärkeintä on, ettet syyllistäisi itseäsi liikaa. Myös sinun kaltaisiasi ihmisiä tarvitaan, liian monet nykyisessä työelämässä tekevät asiat enemmän tai vähemmän hutaisten. Ja jos sinulle on arvo, että sen minkä teet, teet hyvin, älä ala rikkomaan liikaa itseäsi vastaan. Siinä voi seuraavaksi nimittäin olla edessä eettinen kriisi. Jos vain mahdollista, tuo esim. palkkaneuvotteluissa esille tyylisi tehdä. Että pyrit virheettömyyteen ja siksi on hitaampaa. Arvostipa pomosi sitä tai ei, ainakin olet rehellinen.

Jos taas olet opiskelija, mieti sitä, mihin haluat panostaa. "Valitse taistelusi." Ihan kaikkia asioita ei tarvitse tehdä yhtä hyvin.

Ja itse olen paraskin puhuja, kun keski-ikäisenäkin kipuilen osin samojen asioiden kanssa. Joskus paradoksaalisesti tasoa on alentanut ja rimaa laskenut se, että on ollut liikaa tekemistä ja osa asioista on pitänyt tehdä nopeammin ja mahdollisesti huonommin. Joskus jotkut noista vanhoista asioista vieläkin kaivelevat mieltä, vaikka tiedän, että tasan tarkkaan kukaan muu ei muista, miten olen asian hoitanut (tai edes välttämättä sitä, että minä olen ylipäänsä hoitanut asiaa).

Perfektionismilla ja sillä, että haluat itsestäsi tykättävän, voi olla yhteys mutta voi myös olla olematta yhteys. Monien ihmisten kanssa, varsinkin läheisempien ystävien ja kaverien, pystyy puhumaan jos vaikka joskus mokaisikin. Esim. kirjoittaisi viestin nopeasti ja joku sitten toteaisi sen tylyksi. Jos aidosti et ole tarkoittanut tylyyttää ja kerrot sen ihmiselle, ihminen yleensä uskoo sinua. Kaikkein läheisimmille ihmisille kannattaa ehkä jopa puhua tuosta ongelmastasi, todennäköisesti he myös kannustavat sinua olemaan suurpiirteisempi ja ovat ymmärtäväisempiä, jos sitten satutkin tölväisemään jonkun sanamuodon vähän pieleen.

Jos et vielä halua tai pysty käymään lääkärin tmv. juttusilla, liiasta kiltteydestä on olemassa paljon self help -kirjallisuutta, jonka lukeminen voi auttaa sinua ymmärtämään paremmin itseäsi.

Tsemppiä paljon. Vaikutat kivalta ihmiseltä, ja toivon, että ongelmasi ratkeavat pian. :-)

Vierailija
4/4 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele äänikirjoja jotka käsittelevät itsemyötätuntoa tai esim dkt:n oppeja. Voit kuunnella vaikka kirjan Viisas mieli tai Itsemyötätunto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä