Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katumapäälle sikiötä vaurioittavan lääkkeen syömisestä vain vuosi myöhemmin (lapsettomuudesta, muutin mieleni liian myöhään)

Vierailija
09.01.2023 |

Naisille, jotka voivat tulla raskaaksi, Neotigason-valmistetta määrätään tiukoin ehdoin. Tämä johtuu siitä, että lääke voi aiheuttaa vakavaa haittaa sikiölle.

Olen 36-vuotias nainen, jolla aloitettiin Neotigason ihosairauteen vuosi sitten. Minun täytyi tuolloin vakuuttaa, etten halua lapsia (käytännössä koskaan, koska olen jo vanha), piti oikeastaan vakuuttaa ettei miehenikään halua, piti käydä raskaustestissä ja vahvistaa, että minulla on käytössäni hyvin luotettava ehkäisymenetelmä, hormonikierukka kelpasi.

Vaste on ollut loistava. Ei haittavaikutuksia.

Paitsi että olen muuttanut mieleni.

Lopetin lääkkeen tänä aamuna, ja kolmen vuoden kuluttua saan luopua ehkäisystä, koska ainakin niin kauan kestää lääkkeellä poistua elimistöstäni.

Minulla ei ole lapsia, koska luulin etten halua. Nyt kun en voi niitä saada, kadun päätöstäni. Järki sanoo, että kadun juuri siksi, että se ovi on suljettu ainakin seuraavaksi kolmeksi vuodeksi, kun olen jo melkein neljänkymmenen.

En ole vielä puhunut lääkärin kanssa lääkkeen lopetuksesta. Ja itken elämäni ensimmäistä vauvakuumettani ja häpeän sitä niin, että huudan päälle.

Tässä oikea osoite on varmaan terapeutti, mutta aihe vapaa oli nyt nopeampi.

Kelle voi käydä näin? Kellekään muulle käynyt? Sterilisaation kai voi vielä peruuttaa, mutta Neotigasonin haittavaikutukset ovat sikiölle niin vaaralliset, että tämä on oikeastaan peruuttamatonta.

Aloittaisitko nyt vastaavan lääkkeen vaivaan tai toiseen, ja mitä tekisit jos mieli muuttuisi kesken hoidon? Jotain järjen sanoja olen vain vailla. Kiitos niistä.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi