Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaverisynttäreille pääsyn kieltäminen liian ankara rangaistus 7-vuotiaalle? leikkeli 1,5v siskon kirjasta sivuja kun sisko oli repinyt pojan keräilyvihkoa

Vierailija
09.01.2023 |

Olen toilkuttanut sata kertaa, ettei noin pieni vielä ymmärrä. Sisko oli saanut käsiinsä pojan vihon, johon on keräillyt mm. dinosaurusten, robottien ja avaruusaiheisia tarroja ja kuvia. Oli repinyt sivuja ja kuolannut pari sivua piloille. Tästä hyvästä poika oli leikellyt siskon kirjaa.

Onko liian "paha" rangaistus, jos ei nyt v-loppuna pääse kaverinsa synttäreille?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin tästä ketjusta hyvälle mielelle. En aloituksen takia (toivon, että tämä on provo), vaan fiksujen, yhdenmukaisten ja johdonmukaisten kasvatusneuvojen vuoksi. Av:lläkin on vielä toivoa.

Vierailija
42/69 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5-vuotias kuolaa kirjan sivut piloille? Mitä ihmettä, ei ole mikään vauva enää. Paljastuikos nyt porvoolainen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempana olet vastuussa 1.5v tekemisestä, joten ei olisi reilua rankaista 7 vuotiasta. On tietysti selvää, ettei koko ajan pysty olemaan silmä tarkkana ja kulkemaan lapsen perässä, mutta tästäkin huolimatta vastuu on sinun ja miehesi.

7v reaktio oli ihan normaali harmitus tapahtuneeseen, varsinkin kun 1.5v ei edes varmasti ymmärrä oman kirjansa rikkoutumista saati muista sitä.

7v sen sijaan muistaa. Sinuna yrittäisin korvata asiaa etsimällä tuhottuja tarroja jne.

Kieltämällä esim.kaverisynttärit, saat varmasti veljen inhomaan siskoaan ja/sinua.

Vierailija
44/69 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikemminkin sinun pitäisi jotenkin hyvittää tuhottu tarrakirja 7-vuotiaalle. Sinä olet vanhempana vastuussa, ettei pienempi tuhoa 7-vuotiaan omaisuutta.

Vierailija
45/69 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli yhtä hullut vanhemmat. Toinen seisoi tumput suorina, kun toinen tehtaili opetuksia minulle, esikoiselle. Pikkusisko "ei ymmärtänyt ja oli liian pieni" 2-vuotiaana, kun itse olin 4. Pikkusisko ei ymmärtänyt myöskään 4-vuotiaana, eikä 16-vuotiaana. Aika nopeasti hän oppi käyttämään tätä taktiikkaa hyväksi, teki pahojaan, jotka jollain käsittämättömällä logiikalla nähtiin aina minun vikanani. Vanhemmat eivät juurikaan katsoneet peräämme, ja sysäsivät kaiken tapahtuneen vastuulleni. Rangaistukset olivat yhtä hulluja kuin aloituksessa. Niitä ei tietenkään pienempi (mutta tahallisesti pahoja tekevä ja minua provosoiva) sisko saanut. En pahemmin halua olla tekemisissä kenenkään heistä kanssa, keskityn terveempään kasvatusmalliin oman perheeni kanssa.

Vierailija
46/69 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5

Painu huo ra pisteinesi vit tuun. Ketään ei kiinnosta onko provo sinun mielestäsi hyvä vai huono.

Vierailija
47/69 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli yhtä hullut vanhemmat. Toinen seisoi tumput suorina, kun toinen tehtaili opetuksia minulle, esikoiselle. Pikkusisko "ei ymmärtänyt ja oli liian pieni" 2-vuotiaana, kun itse olin 4. Pikkusisko ei ymmärtänyt myöskään 4-vuotiaana, eikä 16-vuotiaana. Aika nopeasti hän oppi käyttämään tätä taktiikkaa hyväksi, teki pahojaan, jotka jollain käsittämättömällä logiikalla nähtiin aina minun vikanani. Vanhemmat eivät juurikaan katsoneet peräämme, ja sysäsivät kaiken tapahtuneen vastuulleni. Rangaistukset olivat yhtä hulluja kuin aloituksessa. Niitä ei tietenkään pienempi (mutta tahallisesti pahoja tekevä ja minua provosoiva) sisko saanut. En pahemmin halua olla tekemisissä kenenkään heistä kanssa, keskityn terveempään kasvatusmalliin oman perheeni kanssa.

Sama kokemus.

Vierailija
48/69 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on sopiva, nimittäin jos haluat kasvattaa 7-vuotiaasta kostonhimoisen. Ottaa nimittäin juurikin omankäden oikeuden käsiinsä, kun häntä rangaistaan hänen oman omaisuutensa tuhoamisesta, etkä päinvastoin lohduta tai hyvitä asiaa. Jos vielä synttäritkin eväät eli teet hallaa kaverisuhteilleen, niin mitäpä hyvää luulet siitä seuraavan, varsinkaan sisarussuhteelle?

Sinun kuuluisi vanhempana hyvittää 7-vuotiaan tuhottu omaisuus, silloin vasta opetat jotain tärkeää. Opetat, että joku on vastuussa hänen omaisuutensa tuhoamisesta (sinä vanhempana) ja hänellä on oikeus saada siitä hyvitys. Opetat, että hän on tärkeä ja arvostettu hänen luomansa asia eli tarrakirja oli tärkeä.

Vierailija
49/69 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankaiset tässä nyt myös sitä kaveria joka odottaa lastasi syntymäpäivilleen. Mitä pahaa hän on sinulle tehnyt?

Vierailija
50/69 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin sisaruksena repinyt siskolta hiukset päästä, oppiipahan olemaan

Sairas toimintapa olisi kyllä tämäkin, tuohonko sinusta aloittajan pitäisi poikaansa kannustaa? 1,5- vuotias ei kyllä opi hiusten repimisestä yhtään mitään muuta kuin pelkäämään omia perheenjäseniään. Varmaan sinäkin pienenä rikoit ymmärtämättömyyttäsi jotain. Olisiko sinulta pitänyt repiä hiukset päästä?

7-vuotias on itse sen verran pieni, ettei ymmärrä ettei 1,5-vuotias revi kirjaa ilkeyttään, mutta siitä huolimatta ei se isompi lapsi voi miten tahansa alkaa pienempää rökittämään vaikka kuinka harmittaisi. Enkä nyt puhu siskon kirjan sivun repäisystä vaan sinun väkivaltaan kannustavasta viestistäsi.

Vierailija
51/69 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin tästä ketjusta hyvälle mielelle. En aloituksen takia (toivon, että tämä on provo), vaan fiksujen, yhdenmukaisten ja johdonmukaisten kasvatusneuvojen vuoksi. Av:lläkin on vielä toivoa.

Sama! Jonakuna, joka joutui itse aikoinaan kokemaan sisaruskonflikteihin liittyvää epäoikeudenmukaisuutta (ja jonka lapsuutta yleisemminkin hallitsi "kasvatus ei ole onnistunut ennen kuin lapsi nyyhkyttää" -ajattelutapa), olen todella positiivisesti yllättynyt ja jopa hämmentynyt.

Vierailija
52/69 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kohtuuton rangaistus tekoon nähden.  Ajattele myös synttärisankaria . Hänelle poikasi osallistuminen kutsuihin voi olla hyvinkin tärkeä asia. Tiedän, koska meille aikoinaan kävi niin, että poikani silloista parasta kaveria ei päästetty poikani synttäreille , koska äitinsä halusi näin rangaista poikaansa jostain ihan asiaan liittymättömästä asiasta. Myös minulle ätinä tuli tosi paha mieli poikani puolesta. Eli sopisi vähän miettiä.

Vierailija
53/69 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta tulee mieleen, että ap on jonkinlainen sadisti. Millainen aikuinen pilaa lapsen kaverisuhteita?

Kun ap kieltää synttärit, hän ulottaa kostonsa lapsen kaveriinkin, joka on täysin ulkopuolinen koko asiassa.

Päätarkoitus ap:lla on nöyryyttää lasta todella alhaisella tavalla kaveri kostosoppaan sekoittaen. Alhaista toimintaa aikuiselta.

Ap, keksi ihan vain itsellesi rangaistus siitä, että olet aiheuttanut pikkulapselle vaaratilanteen kun hän on päässyt ilman aikuisen valvontaa syömään tukehtumisvaaran aiheuttavia tarroja. Se on koko tapahtumaketjun typerin teko.

Vierailija
54/69 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nuo asiat ole millään tavalla yhteydessä toisiinsa. Lapsi varmasti lähinnä hämmentyy tilanteesta. Jokin muu rangaistus kuten vaikka ylimääräinen kotityö tms. ja ennen sen määräämistä perustellaan miksi näin määrättiin.

Teippirulla käteen ja poika liimailemaan sivuja. Aivan sama millaista jälkeä tulee, kirja on varmaan menossa tämän jälkeen paperinkeräykseen kuitenkin. Vartti riittää ajallisesti.

Äiti ja isä sitten jeesaamaan poikaa hänen vihkonsa korjailuun ja ostatte muutaman tarran siskon puolesta pahoitteluna.

Kaverisynttäreiltä jääminen on kohtuuton rangaistus. Muista pahoitella, että päästit pikkusiskon repimään veljensä vihon.

Vierailija
55/69 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin sisaruksena repinyt siskolta hiukset päästä, oppiipahan olemaan

Pahoin pelkään, että niin minäkin. Koska vanhemmat olivat näyttäneet huonoa esimerkkiä "revitäänpä hiuksia päästä niin oppii olemaan" -kasvatuksellaan. Jota jotkut täälläkin jaksavat yhä ihannoida ja nostalgisoida, tosiaan ilahduttavaa että tässä ketjussa sentään poikkeuksellisen vähän.

Vierailija
56/69 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annas kun arvaa: 7v on puolisosi edellisestä suhteesta ja palvottu pikkuprinsessa teidän yhteinen ankkurilapsenne?

Oliko tuo sinusta fiksu viesti? Joo, 7-vuotias on vielä sen verran pieni lapsi ettei tajua, mutta niin on 1,5-vuotiaskin, vielä paljon pienempi. Puhut tästä tytöstä kuin hän olisi joku ilkeyttään vihkon sivuja repivä hemmoteltu kakara. Hei haloo, kyse on 1,5-vuotiaasta. Ei sen ikäinen ihan oikeasti ymmärrä, eikä häntäkään voi rangaista sivun repimisestä. Varmaan olet itsekin samassa iässä rikkonut yhden jos toisenkin asian.

Vierailija
57/69 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annas kun arvaa: 7v on puolisosi edellisestä suhteesta ja palvottu pikkuprinsessa teidän yhteinen ankkurilapsenne?

Oliko tuo sinusta fiksu viesti? Joo, 7-vuotias on vielä sen verran pieni lapsi ettei tajua, mutta niin on 1,5-vuotiaskin, vielä paljon pienempi. Puhut tästä tytöstä kuin hän olisi joku ilkeyttään vihkon sivuja repivä hemmoteltu kakara. Hei haloo, kyse on 1,5-vuotiaasta. Ei sen ikäinen ihan oikeasti ymmärrä, eikä häntäkään voi rangaista sivun repimisestä. Varmaan olet itsekin samassa iässä rikkonut yhden jos toisenkin asian.

1,5-vuotias ei todellakaan enää revi kirjoja vahingossa. Ja joo, hemmottelu ei tule esiin tuossa teossa vaan apn suhtautumisessa siihen. 7-vuotiasta syyttää siitä että ei ymmärrä pikkusisarta. Se 1,5-vuotias teki väärin ja 7-vuotiaan reaktio oli ihan oikeutettu, sen näyttäminen vaan väärin.

Vierailija
58/69 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1,5-vuotias ei todellakaan enää revi kirjoja vahingossa. Ja joo, hemmottelu ei tule esiin tuossa teossa vaan apn suhtautumisessa siihen. 7-vuotiasta syyttää siitä että ei ymmärrä pikkusisarta. Se 1,5-vuotias teki väärin ja 7-vuotiaan reaktio oli ihan oikeutettu, sen näyttäminen vaan väärin.

*väärällä tavalla, ei väärin.

Vierailija
59/69 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannehan on nyt ns tasan. En rankaisisi isompaa enää mitenkään.

Vierailija
60/69 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se niitä ilkeyttäänkään revi. Tuon ikäisillä on tavaroiden käsittely vielä aika kovakouraista, voivat vaikka innoissaan käännellä sivuja niin että repeytyvät. Eivät vaan vielä osaa suhteuttaa voimaa oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan