Onko kaverisynttäreille pääsyn kieltäminen liian ankara rangaistus 7-vuotiaalle? leikkeli 1,5v siskon kirjasta sivuja kun sisko oli repinyt pojan keräilyvihkoa
Olen toilkuttanut sata kertaa, ettei noin pieni vielä ymmärrä. Sisko oli saanut käsiinsä pojan vihon, johon on keräillyt mm. dinosaurusten, robottien ja avaruusaiheisia tarroja ja kuvia. Oli repinyt sivuja ja kuolannut pari sivua piloille. Tästä hyvästä poika oli leikellyt siskon kirjaa.
Onko liian "paha" rangaistus, jos ei nyt v-loppuna pääse kaverinsa synttäreille?
Kommentit (69)
Etkö tajua yhtään 7-vuotiaan tunteita! Ei mitään rangaistusta, keskustelu asiasta riittäköön kuten aiemmissakin kommenteissa on sanottu. Eikä mitään jäkätystä tai huutoa sitten, vaan asiallisesti kerrot lapselle ettei saa kostaa vaikka onkin kärsinyt vääryyttä.
Koska pikkusisko on liian pieni ymmärtääkseen että teki vahinkoa.
Rangaistus on jo kärsitty koska hänen tärkeä vihkonsa on pilalla!
Sinun pitää vahtia pikkuista ettei pääse tuhoamaan isomman lapsen tärkeitä tavaroita! Voisiko tärkeille asioille järjestää sellaisen paikan mihin sisko ei ylety?
Normaalisti kehittynyt 1,5v kyllä ymmärtää kieltoja ja tottelee, kun vanhemmat laittavat tottelemaan. Peiliin katsomalla löydät sen, joka ei tässä tilanteessa nyt ymmärrä.
Älytön avaus. Etsi netistä vaikka joku verkkokurssi vanhemmuuden perusteista.
Mitä mä just luin! Aivan kamala ja kohtuuton "rangaistus" olisi asiasta, joka ei periaatteessa edes ollut pojan vika. Mitä ette katselleet jälkikasvunne perään ja annatte sen tuhota toisen omaisuutta. Nyt vaan reippaasti katse sinne peiliin ja toivotat pojalle kivoja juhlia!
Keksimällä keksitään pientä lasta mahdollisimman paljon "satuttavia" muka kasvattavia rangaistuksia.
Ei 7v tajua syyseuraussuhdetta tai katkeroituu pikkusiskolle ja epäreiluja rangaistuksia keksiville äidille.
Näin psykopaatit syntyvät...
Vierailija kirjoitti:
On. Miksi pilaisit isomman kaverijutut. Ei ole helppoa päästä takaisin kaveriksi, jos hänelle suututaan. Haluatko että hän on aina yksin.
Rankaise ensin itseäs, pienemmän lapsen vahtiminen on sinun vastuullasi.
Aikuisena sun tulee huolehtia ja kertoa isoveljelle missä hän pitää tavaransa, poissa siskon kynsistä!
miksi poikaa rankaiset, pikkusiskokaan ymmärrä asiasta yhtikäs mitään!
Sulle rangaistus, pullakahvit pois!
Pojan rangaistus pikkusiskolle oli ihan looginen, sinun rangaistus pojalle ei. Joten kyllä, olet kohtuuton.
Olen kyllä yllättynyt miten yksimielistä väkeä vauvapalstalla nyt on, yleensä täällä huudetaan vaan kovempien rangaistusten perään.
Sopiva "rangaistus" olisi esim laittaa lapsi teippaamaan ne sivut takaisin kiinni (jollain 1,5-vuotiaan kirjalla nyt ei niin väliä olekaan, kohta se repii ja kuolaa sen kuitenkin). Ja sitten lohdutukseksi oman tärkeän jutun menettämisestä jotain kivaa puuhaa vanhemman kanssa, ilman rasittavaa taaperoa.
Vierailija kirjoitti:
0/5 tason provo ja mammat nielee taas. Voi teitä :D
No jaa, kun on lapsiperheiden sosiaalityössä työskennellyt, niin ei nämä tällaiset jaksa mitenkään yllättää. Surettaa toki senkin edestä.
Keksisin jonkun muun seuraamuksen tilalle, esimerkiksi pitää luovuttaa joku oma vihko siskon käyttöön tms. Jotain sellaista, mikä liittyy tähän sisarusten väliseen riitaan ja opettaa siihen liittyen jotain.
Lisäksi se kaveri on täysin osaton tilanteeseen ja olisi varmasti surullinen, jos hänen kaverinsa ei tulisi juhliin.
Täysin kohtuuton on tuo rangaistus
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sun persettäs pakottaa, ei ole pakko osallistua, ei hevosenakaan! Mee pois!
Vierailija kirjoitti:
Minkä rangaistuksen annoit itsellesi tai puolisollesi, kun annoit pikkusiskon repiä pojan vihkoa?
Tämä. Missä olette olleet kun vauva on päässyt näin tekemään? Sehän olisi voinut tukehtua tarraan. Pieni 7-v on varmasti tosi harmissaan. Häntä olisi pitänyt lohduttaa, kun vihko on revitty.
Vierailija kirjoitti:
0/5
Jos ei sua kiinnosta, mene pois! Pitääkö sut taas blokata että lopetat!
Minulla oli tuollainen äitipuoli. n. 6-vuotiaana kiskaisin suutuksissani vuoden nuoremmalta siskopuolelta takaisin lelun, jonka hän oli ottanut minulta. Tämä tapahtui ennen joulua. Toivoin hartaasti baby born- nukkea. Sain jotain sukkia ja halpisponi-lelun. 5v sisko sai sen toivomani nuken. Äitipuoli oikein nautti tilanteesta. Muistan elävästi kuinka hän hoki "nyt näet mitä siitä seuraa kun käyttäytyy huonosti" Liekö turha mainita, että tämä pilasi minun ja siskon välit pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, kun on lapsiperheiden sosiaalityössä työskennellyt, niin ei nämä tällaiset jaksa mitenkään yllättää. Surettaa toki senkin edestä.
Kiinnostaisi kuulla lisää.
Ei ole liian kova rangaistus.
Hölmöilyllä on seurauksensa. Ei tuo mikään vahinko ollut.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tuollainen äitipuoli. n. 6-vuotiaana kiskaisin suutuksissani vuoden nuoremmalta siskopuolelta takaisin lelun, jonka hän oli ottanut minulta. Tämä tapahtui ennen joulua. Toivoin hartaasti baby born- nukkea. Sain jotain sukkia ja halpisponi-lelun. 5v sisko sai sen toivomani nuken. Äitipuoli oikein nautti tilanteesta. Muistan elävästi kuinka hän hoki "nyt näet mitä siitä seuraa kun käyttäytyy huonosti" Liekö turha mainita, että tämä pilasi minun ja siskon välit pitkäksi aikaa.
:(
Vierailija kirjoitti:
Noin voi ihan hyvin käydä, minulla on omakohtaisia kokemuksia. Sisareni rikkoi kaverikirjani jossa oli kavereiden kuvia, tarroja piirustuksia jne, rikoin vastineeksi hänen lempipehmolelultansa käden, leikkasin sen irti. Sisarustani sääliteltiin ja vain minulle huudettiin ja minua rangaistiin.
Annas kun arvaa: 7v on puolisosi edellisestä suhteesta ja palvottu pikkuprinsessa teidän yhteinen ankkurilapsenne?