Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olin kerran kylässä erään tyypin luona, joka otti hanasta kuumaa vettä ja teki teen siihen

Vierailija
08.01.2023 |

En mennyt toista kertaa.

Kommentit (45)

21/45 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi yök, tietenkin vesi otetaan kylmänä hanasta ja keitetään jos tarvis. 

Vierailija
22/45 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ihan hyvin käyttää sitä kuumaa vettä, mutta teetä keittäessä sitä pitää vielä lämmittää että on lähellä 100 astetta. Mutta siis kuumaa hana vettä itsessään ei ole mitään syytä välttää, oikeastaan tietysti helmpompaa ja energiatehokkaampaa on kiehauttaa se valmiiksi lämmitetty vesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä otan teeveden hanasta, koska siitä tulee kiehuvaa vettä. Simppeliä ja nopeaa. Samasta hanasta saan myös jäävettä, kuplavettä ja sitten ihan normaalia hanavettä kuunana, kylmänä tai haaleana.

Okei. Ei taida sun vesi tulla ihan normaalista järjestelmästä. Kuulostaa hirmuiselta energianhukalta että vetesi on koko ajan 100-asteista.

Itse asiassa se on 120 asteista. Plussana on ettei tarvitse pumppua kun veden oma paine riittää.

Vierailija
24/45 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ihan hyvin käyttää sitä kuumaa vettä, mutta teetä keittäessä sitä pitää vielä lämmittää että on lähellä 100 astetta. Mutta siis kuumaa hana vettä itsessään ei ole mitään syytä välttää, oikeastaan tietysti helmpompaa ja energiatehokkaampaa on kiehauttaa se valmiiksi lämmitetty vesi.

Huoh. Epäpuhtaudet ei lähde kiehuttamalla.

Vierailija
25/45 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. Täällä pelätään juoda kuumaa vettä, mutta viina ei pelota.

Vierailija
26/45 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi tarjoaa pakastevihannekset kuumentamatta. Sulattaa vaan huoneenlämmössä.

Kotimaisia ehkä just ja just voisi syödä noin mutta on niistäkin listeriaa löydetty. Ja harvat pakastekasvikset on 100 % kotimaista.

Vierailija
27/45 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän hanastaa otettua kuumaa vettä kyllä esimerkiksi perunoiden tai pastan keittoon. En ole vielä sairastunut. Keitän tietysti ruoat hellalla, mutta kuuma vesi alkaa kiehumaan hetkessä verrattuna kylmään. Pesen myös esimerkiksi viinirypäleet ensin kuumalla vedellä, ja sitten kylmällä.

Meillä on puukeskuslämmitys, eli myös käyttövesi lämmitetään puulla, joten koko varaaja lämmitetään säännöllisesti reilusti yli 90 asteen. Se ei tosin ole tarkoitus, mutta halkoja on vaikea annostella tarkasti. Järjestelmässä on myös automaattinen jäähdytys, joka laskee kuumaa vettä pois ja ottaa kylmää tilalle, jos varaaja meinaa alkaa kiehumaan, eli ei ole vaarallista, ainoastaan turhaa tuhlausta ja ärsyttävää, kun pannuhuoneen lattia kastuu ja huone on täynnä höyryä. Mutta varmaan tappaa pöpöt samalla.

Ei kyse ole pelkistä mikrobeista vaan myäs kaikista epäpuhtauksista, joita kuuma vesi liuottaa itseensä!

"Lämmintä tai kuumaa hanavettä ei pidä käyttää vesilaitosten mukaan edes ruuanlaitossa, koska siihen voi liueta haitallisia aineita. Vaikka vesi itsessään on puhdasta, siihen voi irrota kiinteistön vesijohdoista metalleja ja muita talousveteen kuulumattomia aineita."

No meillä on pannuhuone suoraan keittiön alla. Siinä on ehkä 4 m putkea välillä. Jos niistä vuosien ajan jatkuvasti jotain irtoaisi, koko putket olisivat liuenneet olemattomiin aikoja sitten. Jossain isossa kerrostalossa, missä vettä seisoo pitkissä putkissa, tuo on varmaan vakavampi asia.

Vierailija
28/45 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidille lähihoitaja meinasi antaa lämmintä vettä hanasta.

(Äitini oli kaupunginsairaalassa tutkimuksissa ja piti juoda litratolkulla vettä, joten pyysi lämpimänä, kun alkoi paleltaa)

Sanoin, että tuo ei ole sallittua. Lähihoitaja ihmetteli ja sanoi tehneensä noin vuosikymmeniä.

En voi käsittää.

Vierailija
29/45 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joisin kyllä teeni hanasta otetulla kuumalla vedellä jos kyseessä olisi oikea kuumavesihana (esim. https://www.grohe.fi/fi_fi/products/for-your-kitchen/boiling-water/groh…). Muuten jätän hanalämpimän veden tiskeille ja peseytymiseen.

Vierailija
30/45 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidille lähihoitaja meinasi antaa lämmintä vettä hanasta.

(Äitini oli kaupunginsairaalassa tutkimuksissa ja piti juoda litratolkulla vettä, joten pyysi lämpimänä, kun alkoi paleltaa)

Sanoin, että tuo ei ole sallittua. Lähihoitaja ihmetteli ja sanoi tehneensä noin vuosikymmeniä.

En voi käsittää.

Miksi sain alanuolen?

Vierailija
31/45 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän hanastaa otettua kuumaa vettä kyllä esimerkiksi perunoiden tai pastan keittoon. En ole vielä sairastunut. Keitän tietysti ruoat hellalla, mutta kuuma vesi alkaa kiehumaan hetkessä verrattuna kylmään. Pesen myös esimerkiksi viinirypäleet ensin kuumalla vedellä, ja sitten kylmällä.

Meillä on puukeskuslämmitys, eli myös käyttövesi lämmitetään puulla, joten koko varaaja lämmitetään säännöllisesti reilusti yli 90 asteen. Se ei tosin ole tarkoitus, mutta halkoja on vaikea annostella tarkasti. Järjestelmässä on myös automaattinen jäähdytys, joka laskee kuumaa vettä pois ja ottaa kylmää tilalle, jos varaaja meinaa alkaa kiehumaan, eli ei ole vaarallista, ainoastaan turhaa tuhlausta ja ärsyttävää, kun pannuhuoneen lattia kastuu ja huone on täynnä höyryä. Mutta varmaan tappaa pöpöt samalla.

Ei kyse o

No kyllä sieltä kuumavesisäiliöstäkin kaikkea irtoaa 

Vierailija
32/45 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen poikaystäväni todisti varsinaisen uusavuttomuutensa. Luonani alkoi keittää kahvia keittimellä , kahvi alkoi valmistua ja minä meinasin saada halvauksen , kuului niin järkyttävä ääni että luulin keittimen räjähtävän ja vesi lensi pitkin seiniäkin. Kysyin mitä ihmettä hän oli tehnyt: no minä laitoin valmiiksi sinne hanasta valmiiksi kuuman veden että valmistuisi nopeammin🤬😱 Voi pyhä yksinkertaisuus.

Vierailija
33/45 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoululaisena osasin keittää kattilassa vettä kaakaota varten kun olin yksin kotona. Tämä oli ennen mikroja ja vedenkeittimiä. Sitten hoksasin että helpommalla pääsee kun ottaa kuumaa vettä hanasta. Tein sitä jonkin aikaa kunnes äiti sattui näkemään ja säikähti. Hän piti minulle saarnan taudinaiheuttajista ja myrkyllisistä aineista joita voi olla lämpimässä hanavedessä. Nämä asiat olivat siis tiedossa jo 70-luvulla.

Vierailija
34/45 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hanasta ei sitten tule vain kylmää vettä? Jos sitä kuumaa ei voi käyttää mihinkään..

Vierailija
35/45 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään radiossa joku nuori juontaja sanoi esim hauduttavansa puuronsa hanakuumaan veteen. Kuvottavaa suorastaan. 

Vierailija
36/45 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hanasta ei sitten tule vain kylmää vettä? Jos sitä kuumaa ei voi käyttää mihinkään..

Se kuuma vesi on pesemiseen tarkoitettu, ei ruuanlaittoon. 

Vierailija
37/45 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et mennyt toista kertaa? Eihän sitä teetä tarvitse juoda. 

Vierailija
38/45 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään radiossa joku nuori juontaja sanoi esim hauduttavansa puuronsa hanakuumaan veteen. Kuvottavaa suorastaan. 

No sitä kuumaa vettä käytetään vaikka astioiden tiskaamisen. 

Vierailija
39/45 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kaupan kahvihuoneen kiireessä pidetyn tauon ratkaisuilta. 

Vierailija
40/45 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri pyysi minut kahville ja teki tuon saman pikakahvilla. Totesin, etten minä tuollaista juo - johon kaveri ettei se ollut tarkoituskaan ja kaivoi pöytään kaksi pulloa Stolitšnaja -vodkaa.

M 48

Alkoholisti?