Millaisilla tuloilla elätte
Tässä palstalla moni suunnittelee ulkomaanmatkoja, kylpyläreissuja, laskettelurinteille, ruoka- ja lahjarikkaita jouluja ym. ym. Kun rupesin laskemaan omat ja mieheni tulot, ei meidän kannata pahemmin suunnitella mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Sapettaa kun lapsetkin koulusta tultuaan usein mainitsevat, että " se ja se lähtee sinne ja sinne ja se ja se saa tänään sen ja sen" .
Meidän tulomme yhteensä on n. 1800 euroa kuukaudessa, meitä on yhteensä viisi. Lapset ovat pahimmassa kulutusiässä. Mites teillä?
Kommentit (78)
Koen meidät kyllä hyvätuloisiksi siinä mielessä, että arjen pyörittämisessä ei ole huolen häivää. Mutta onhan se kuitenkin niin, että ne menot kasvavat samassa suhteessa tulojenkin kanssa. Olemme mekin opiskeluaikana pärjänneet hyvin pienillä tuloilla, mutta kun tulot ovat kasvaneet niin ovat kulutustottumuksetkin muuttuneet. Kun menoja ei tarvitse laskea, niin kaikennäköistä tulee osteltua, sellaistakin mitä ei niin tarvitsisi.
Vierailija:
Kaksi aikuista ja kaksi pientä lasta 2v. ja 9kk. Ja nyt jo toivon, että päästäisin pois vaipoista ja purkkiruoista, pelkästään ne imasee kivasti rahaa....
Ja jos tuolla 300 eurolla pärjää, ei omaisuutta kannata myydä.
Pärjäämme siis ihan hyvin, mutta matkusteluun ei rahat todellakaan riitä.
Yh:nä jäi 2700¿/kk 6:lle hengelle eli nyt jää käyttöön 200¿ enemmän kun miehen tuloista vähentää nuo elatusmaksut ja päivähoitomaksut joita ei yh-aikana ollut. Kylläpäs suomessa kannustetaan avioliittoon!
Nettotulot palkka+lapsilisä+omaishoidontuki yhteensä 2090,-
Jos on vuokra-asunto, niin ottaako joku todellakin lainaa johonkin muuhun. Ensin itse ottaisin lainan omaan asuntoon. Onko sinulla KULUTUSLUOTTOA vai mitä varten laina?
Itse tienaan 2300 käteen + bonukset ja miehelä on firma, josta tulot on 1500-4000 Euroa nettona riippuen kuukaudesta.
Molemmilla hyväpalkkaiset duunit. Ulkomailla asutaan. Perheessa 2+2.
4 henkeä ja vuokra nielee 800e. Molemmat lapset kuluttavassa iässä,siis matkustella ei juurikaan.
Ja sitten miehen muusikon hommista keikkamäärästä riippuen vaihtelevasti vuoden aikana. Tosin nyt loppuvuodesta keikkaa on vaikka joka viikonlopulle, niin että ihan muhkeat joulurahat on tiedossa:) Plus miehen kilsakorvaukset päiväduunista ja lapsilisä.
Eipä meilläkään kyllä mitään ylimääräisiä reissuja tehdä. Et todellakaan AP ole yksin!!!
Meillä minun äp-raha 550e käteen.
Asumistuki 430e.
Lapsilisät 210e.
Miehen opintotuki päättyi juuri.
Yhteensä siis 1190e/kk. :)
Perheessä kaksi aikuista. Keväällä kun jään äippälomalle tulot laskee noin 4500¿/kk ja perhe siis kasvaa yhdellä.
Meidän valinta oli ensin opiskella ja perustaa perhe vasta " vanhalla" iällä kun talous on turvattu. ollaan siis +-30v.
Meillä on 5 henkinen perhe, tulot on nettona noin 3800 euroa. Hyvin riittää rahat matkusteluun ja ollaan juuri rakennettu hieno omakotitalo arvostetulle alueelle. Ja itse olen sairaanhoitaja...
henkeä enkä oikeastaan tiedä, että paljonkon tulomme kuukaudessa ovat.
Minä olen työtön ja saan noin 1000 e käteen ja lapsilisän eli sen 100
Miehelleni jää käteen palkasta 2000 e, mutta sitten saa kerran vuodessa monta tonnia bonuksina ja lisäksi sillä on useampi kämppä, joista tulee vuokratuloja, mutta juuri sitä osuutta en tiedä, mutta heitetään nyt hatusta, että kuukausitulomme ovat jossain 5000-7000, siis nettona.
Joskus vaikuttaa siltä, että ihmiset sekoittavat nämä keskenään. Ihmettelen myös sitä, kun lapsiperheiden köyhyydestä puhutaan nykyään paljon mutta tämänkin gallupin perusteella lapsiperheiden tulot ovat selvästi suuremmat kuin suomalaisilla keskimäärin. Mitä tästä pitäisi päätellä?
samaa asiaa. Mutta puolet taitaa ola ihan hatusta vedetty. Av:llahan tunnetusti on kaikki niin suurinta ja mahtavinta yms...
Vierailija:
Joskus vaikuttaa siltä, että ihmiset sekoittavat nämä keskenään. Ihmettelen myös sitä, kun lapsiperheiden köyhyydestä puhutaan nykyään paljon mutta tämänkin gallupin perusteella lapsiperheiden tulot ovat selvästi suuremmat kuin suomalaisilla keskimäärin. Mitä tästä pitäisi päätellä?
En todellakaan ymmärrä mitä valitat. Kyllä noilla tuloilla perheen elättää.
Vierailija:
Yh:nä jäi 2700¿/kk 6:lle hengelle eli nyt jää käyttöön 200¿ enemmän kun miehen tuloista vähentää nuo elatusmaksut ja päivähoitomaksut joita ei yh-aikana ollut. Kylläpäs suomessa kannustetaan avioliittoon!
Ohhoh....Ihmettelen suuresti, että ihmiset ovat noin hyvätuloisia mitä nyt tässä tätä keskustelua olen seurannut. Mahdottomia palkkoja tai sitten itse olen vaatimaton...olen korkeasti koulutettu mutta huono palkka....1300 ¿/kk netto..kaksi ihmistä; aikuista, isäntä täysin tuloton
Kaksi aikuista ja kaksi pientä lasta 2v. ja 9kk. Ja nyt jo toivon, että päästäisin pois vaipoista ja purkkiruoista, pelkästään ne imasee kivasti rahaa....