Hedelmien ja vihannesten osuus ostoskoreissa pieneni, huomattiin kauppaketjussa ravitsemustutkija pitää huolestuttavana käänteenä
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
KUKAAN EI OLE EHDOTTANUT PELKKIEN KASVISTEN SYÖMISTÄ!!! On näköjään se vitamiinien puute jo vaikuttanut näkökykyyn ja aivoihin, kun tätä samaa olkiukkoa koko ajan toistetaan. Syökää niitä vihanneksia LISUKKEENA.
Ai niin mutkun ne on pahoja yök en syö, sanoo köyhä, mieleltään samalla tasolla kuin 4v lapsi. Logiikka on sama kuin sillä nelivuotiaalla joka rääkyy kuinka ei ole MITÄÄN syömistä, kun oikeasti tarkoittaa ettei ole just sitä dinosaurusnugettia kuin se haluaisi, vaikka pöytä on täynnä muuta ruokaa. Että tulee ihan myötähäpeä, kehtaattekin aikuiset ihmiset olla noin kaavoihin kangistuneita ja nirsoja, ja vielä lapsellisesti syyttää hintoja kun syynä on vain oma laiskuus ja nirsous.
Tässä ketjussa on. Mikä taas on outoa, koska keskustelun aihe on se, että hevi-tuotteita ei ole varaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset on kuitenkin vielä halvinta ruokaa mitä kaupassa on, jos vertaa vaikka lihaan ja eineksiin tai maitotuotteisiin. Meilläkin on vielä viime vuoden satoa, mutta päinvastoin kuin moni ostan enemmän vihanneksia kuin aiemmin ja paljon vähemmän lihaa/broileria/kalaa tms. Kukkaro ja terveys kiittävät.
Kasvikset on yllättävän kalliita jos vertaa ravinto arvoon ja miten tuovat kylläisyyttä. Liha teollisuus suomessa saa valtion tukea siksi hinnat alhaalla.
Harva on päässyt laihtumaan näinäkään aikoina. Aika monella olisi syytä korvata osa herkuista ja karkeista halvoilla juureksilla.
Aika erikoista on myös tuo, että kasviksiksi lasketaan usein vain tomaatti ja kurkku, jotka ovat yli 90-prosenttisesti vettä. Eikö ole missään vaiheessa opittu syömään ravinteikkaampia kasviksia? Ei ihme jos tauteja ja ylipainoisuutta on.
Omalla kohdallani yksi merkittävä tekijä kasvisten käyttämättömyydessä (hinnan ohella) on juuri laiskuus. En tykkää keittiöhommista muutenkaan eikä mitenkään kiinnosta viettää työpäivän jälkeen nälkäisenä tuntikaupalla aikaa tiskialtaan äärellä pilkkoen, kuorien ja suikaloiden. Ruoan pitää olla valmista HETI. Tämän vuoksi syön porkkanat ja parsakaalin raakoina ja lisäksi vähän minitomaatteja. Helppoa ja NOPEAA. Eikä tule ylenpalttisesti sotkua eikä tiskiä.
Etkö osaa ottaa vaikka leipäpalasta ennen ruoanlaittoon ryhtymistä? Tai tehdä niin isoja määriä ruokaa, että voit lämmittää sitä seuraavat pari päivää?
No ei kai niitä hevi-tuotteita osteta, kun ne on niin törkeän hintaisia. Kesällä sitten taas, kun ovat halpoja.
Kasvikset on pahoja, jos niitä ei kypsennä ylikypsiksi ja mausta ja jalosta johonkin uuteen muotoon, esim. kasvispihvit. Mutta onko sellaista loppuun kypsennettyä kuitumössöä mitään järkeä syödä, jossa ei ole vitamiineja, hivenaineita, aminohappoja? Raakana jos erehtyy syömään vaikka pari nuppua parsakaalia, niin tulee ihan hirveä olo, sellainen ähky. Ei ne sula mun vatsassa.
Ei ne niin pahoja siis ole, etteikö alas saisi menemään mutta eivät ole sellaista ruokaa, josta saisi sielu ja mieli tyydytystä, kuten esim lihapullat kermakastikkeessa ja muusi. En halua tätä ainoaa elämääni viettää syöden pahaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Säilöin kasviksia normaalia enemmän viime kesänä: on omat marjat, omenat, sipulit, perunat ja pavut. Ostin loppusyksystä ison satsin porkkanaa ja lanttua, kun oli edullisesti tarjolla. Noilla pärjää vielä pitkään. Silloin tällöin ostan kaupasta banaanipun, kurkun, suippopaprikoita ja viikottain punakaalia. Appelsiineja sitten kun tulevat sesonkiin. Toisaalta, kotimaisia tomaatteja, kurkkuja ja salaatteja lukuunottamatta kasvikset ovat kaikkein edullisimpia. Eniten meillä pihistellään nyt lihatuotteista.
Sama jatkaa: ostinhan syksyllä myös punajuuria, ja pakasteena on myös herneitä ja parsakaalia. Palsternakkaa tulee myös ostettua usein. :)
Ja pakastemarjojen lisäksi jääkaapissa on 5 litran ämpärissä puolukkasurvosta. Säilyy noin ilman sokeria koko talven.
Vierailija kirjoitti:
Oon kaupassa töissä ja eilen jouduin just taas blokkaamaan kallista heviä lähes pienen kärryllisen pois. Varsinkin kalliimmat eksoottiset hedelmät ei uppoa, myös tomaattia on mennyt ennätyksellisiä määriä hävikkiin
Kannattaisiko laskea hintaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset on kuitenkin vielä halvinta ruokaa mitä kaupassa on, jos vertaa vaikka lihaan ja eineksiin tai maitotuotteisiin. Meilläkin on vielä viime vuoden satoa, mutta päinvastoin kuin moni ostan enemmän vihanneksia kuin aiemmin ja paljon vähemmän lihaa/broileria/kalaa tms. Kukkaro ja terveys kiittävät.
Kasvikset on yllättävän kalliita jos vertaa ravinto arvoon ja miten tuovat kylläisyyttä. Liha teollisuus suomessa saa valtion tukea siksi hinnat alhaalla.
Harva on päässyt laihtumaan näinäkään aikoina. Aika monella olisi syytä korvata osa herkuista ja karkeista halvoilla juureksilla.
Aika erikoista on myös tuo, että kasviksiksi lasketaan usein vain tomaatti ja kurkku, jotka ovat yli 90-prosenttisesti vettä. Eikö ole missään vaiheessa opittu syömään ravinteikkaampia kasviksia? Ei ihme jos tauteja ja ylipainoisuutta on.
Omalla kohdallani yksi merkittävä tekijä kasvisten käyttämättömyydessä (hinnan ohella) on juuri laiskuus. En tykkää keittiöhommista muutenkaan eikä mitenkään kiinnosta viettää työpäivän jälkeen nälkäisenä tuntikaupalla aikaa tiskialtaan äärellä pilkkoen, kuorien ja suikaloiden. Ruoan pitää olla valmista HETI. Tämän vuoksi syön porkkanat ja parsakaalin raakoina ja lisäksi vähän minitomaatteja. Helppoa ja NOPEAA. Eikä tule ylenpalttisesti sotkua eikä tiskiä.
Minä ostan paljon vihanneksia pakasteesta, ovat valmiiksi kuorittuja ja pilkottuja. Asetan peruna- tai pastakattilan päälle lävikön ja kaadan siihen jäisiä vihanneksia suoraan pakastepussista sen verran kuin kerralla syön, siinä kypsyvät samalla kuin perunat tai pasta, melko vaivatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaahan ei mitenkään voi hankkia muuten kuin ostamalla kaupasta.
Vihanneksia voi kasvattaa itse, hedelmät on turhia, luonnonmarjoja voi kerätä ilmaiseksi.
Itse sain niin hyvän sadon viime kesänä, ettei kaupasta ole tarvinnut ostaa heviä kovinkaan paljon. Vielä on perunaa, porkkanaa, punajuurta, sipulia, nauriita, kurpitsoja, herneitä, purjoa, omenoita, puolukoita, mustikoita, herukoita, mansikoita, vattuja.
Salaattivihantaa ja ituja olen idättänyt ja versottanut tarpeen mukaan.
Kun on ihan kiitettävästi laskuja maksettavana, niin syödään nyt näitä omia varastoja pois ennen kuin siirrytään kaupan antimiin.Oikein hyvin olet tehnyt! Miksiköhän tätä alapeukutetaan noin paljon?
Koska köyhä yleensä myös laiska. Vihannekseton ruokavalio aiheuttaa masennuksesta lähtien myös syöpiä jne. Minkä kaikki tietää, muttei halua muistaa.
Meilläkin marjat itse kerättyjä, sienistä saa lisamakua ja mm porkkana on tosi halpaa.. Mutta mutta, kun pitäisi vaivautua ja miettiä ennalta, ei onnistu köyhältä.
Suomi on täynnä ylipainoisia, mutta vihanneksissa muka on liian vähän energiaa. Mikä paradoksi.
Ei se ole paradoksi. HeVi-tuotteissa nimenomaan on liian vähän paukkuja ja niillä ei saa ylläpidettyä vaivalla hankittuja läskimakkaroita.
Miksi sitten kaikki tuntemani kasvissyöjät ovat ylipainoisia?
Vierailija kirjoitti:
Saan vihanneksista aina ripulin. Ei ole varaa jäädä kotiin istumaan pöntölle.
Ei
voi
olla
mahdollista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaahan ei mitenkään voi hankkia muuten kuin ostamalla kaupasta.
Vihanneksia voi kasvattaa itse, hedelmät on turhia, luonnonmarjoja voi kerätä ilmaiseksi.
Itse sain niin hyvän sadon viime kesänä, ettei kaupasta ole tarvinnut ostaa heviä kovinkaan paljon. Vielä on perunaa, porkkanaa, punajuurta, sipulia, nauriita, kurpitsoja, herneitä, purjoa, omenoita, puolukoita, mustikoita, herukoita, mansikoita, vattuja.
Salaattivihantaa ja ituja olen idättänyt ja versottanut tarpeen mukaan.
Kun on ihan kiitettävästi laskuja maksettavana, niin syödään nyt näitä omia varastoja pois ennen kuin siirrytään kaupan antimiin.Oikein hyvin olet tehnyt! Miksiköhän tätä alapeukutetaan noin paljon?
Koska köyhä yleensä myös laiska. Vihannekseton ruokavalio aiheuttaa masennuksesta lähtien myös syöpiä jne. Minkä kaikki tietää, muttei halua muistaa.
Meilläkin marjat itse kerättyjä, sienistä saa lisamakua ja mm porkkana on tosi halpaa.. Mutta mutta, kun pitäisi vaivautua ja miettiä ennalta, ei onnistu köyhältä.
Suomi on täynnä ylipainoisia, mutta vihanneksissa muka on liian vähän energiaa. Mikä paradoksi.
Ei se ole paradoksi. HeVi-tuotteissa nimenomaan on liian vähän paukkuja ja niillä ei saa ylläpidettyä vaivalla hankittuja läskimakkaroita.
Miksi sitten kaikki tuntemani kasvissyöjät ovat ylipainoisia?
Koska ne syö liikaa ja on selvästi liian helpoissa fyysisissä hommissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kaupassa töissä ja eilen jouduin just taas blokkaamaan kallista heviä lähes pienen kärryllisen pois. Varsinkin kalliimmat eksoottiset hedelmät ei uppoa, myös tomaattia on mennyt ennätyksellisiä määriä hävikkiin
Kannattaisiko laskea hintaa?
Ei ne ahneet paskat siellä johtoportaassa halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviksilla ei nälkä lähde. Niissä ei ole tarpeeksi energiaa. Laitan vähät rahani pääasiassa proteiiniin ja vähän hiilaria kylkeen. Kasviksia pieneksi lisukkeeksi, jos jää ylimääräistä.
Hedelmiä ostan aniharvoin, ne kun on lähinnä pelkkää sokeria.Ihan turha vänkääjien alapeukuttaa tuota lainattua viestiäni. Olen aikoinaan elänyt varsin kauan kasvispainotteisella ruokavaliolla ja tullut siihen tulokseen, että enimmäkseen tarvitsen kalaa, lihaa, kananmunia jne. Kokemus puhuu! Ja EI, mikään soija, pavut tai herneet eivät kykene korvaamaan niitä. Haluan olla energinen ja voida mielialaltani hyvin.
Mulla on sama juttu ja suurin syy on närästys ja vatsakivut. Pavuilla, soijalla ja herneillä vatsa on sekaisin tai närästää.
Eilen parhaimpaan ostosaikaan menin kauppaan. Heviosastolla oli vaikka mitä, mutta lähemmin tarkasteltuna pettymys oli suuri. Sain ostettua vain omenoita, porkkanoita ja perunaa. Viinirypäleet huonoja, mandariinipusseissa mätiä ja vihreitä, irtomandariinit tosi nuhjuisia, banaanit joko ruskeapilkullisia tai kuori halki, sipulipusseissa huonoja sipuleita, paprikat myös näivettyneitä, salaatit...jooei. Kurkut ja tomaatit oli ihan ok, mutta hinta. Eksoottiset hedelmät ei ole mun juttu.
Monien tavallisten hedelmienkin (omena, mandariinit, appelsiini) kilohinnatkin alkaa olla jo 2-3,5 euroa ja esim. mandariineissa on nykyään 750 gramman verkkopusseja kilon sijasta. Hintaa on voinut tulla euron per tuote lisää ja samaan aikaan muukin ruoka on kallistunut niin hyvin ymmärtää miksi heviosastosta karsitaan. Aiemmin porkkanat ja kaali oli myös halpoja kasviksia mutta nyt hinta on melkein tuplaantunut. Itse asioin pääasiassa Lidlissä ja olen siirtynyt syömään luomuomenoita hintaan 2,49 e/kg, koska hintaeroa ei enää ole normaaleihin omenoihin verrattuna ja makua on huomattavasti enemmän.
KUKAAN EI OLE EHDOTTANUT PELKKIEN KASVISTEN SYÖMISTÄ!!! On näköjään se vitamiinien puute jo vaikuttanut näkökykyyn ja aivoihin, kun tätä samaa olkiukkoa koko ajan toistetaan. Syökää niitä vihanneksia LISUKKEENA.
Ai niin mutkun ne on pahoja yök en syö, sanoo köyhä, mieleltään samalla tasolla kuin 4v lapsi. Logiikka on sama kuin sillä nelivuotiaalla joka rääkyy kuinka ei ole MITÄÄN syömistä, kun oikeasti tarkoittaa ettei ole just sitä dinosaurusnugettia kuin se haluaisi, vaikka pöytä on täynnä muuta ruokaa. Että tulee ihan myötähäpeä, kehtaattekin aikuiset ihmiset olla noin kaavoihin kangistuneita ja nirsoja, ja vielä lapsellisesti syyttää hintoja kun syynä on vain oma laiskuus ja nirsous.