Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hedelmien ja vihannesten osuus ostoskoreissa pieneni, huomattiin kauppaketjussa ravitsemustutkija pitää huolestuttavana käänteenä

Vierailija
08.01.2023 |

Kiitos eu ja tytöt.

Kommentit (156)

Vierailija
121/156 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen suhteellisen varakas eläkeläinen. Raha ei ole este ostaa mitä haluan. En vain periaatteessa maksa mauttomista kotimaisista tomaateista kuutta euroa kilo, olen jo vaihtanut espanjalaisiin terttutomaatteihin, alle 3 euroa kilolta. Kun on ikänsä tottunut tarkkailemaan hintoja, jää moni kallis juttu ostamatta tai tulee ostettua paljon pienempiä määriä, hedelmiäkin ostan vain 1-2 kpl kerralla. Se on osoittautunut hyväksi, nyt ei jää hävikkiäkään niin paljon kuin aiemmin. Onneksi on kauppoja, mistä voi ostaa esim. kalatuotteita tiskistä, valmispakkaukset ovat minulle aivan liian suuria.

Kuka käskee ostaa kotimaisia tomaatteja ja kurkkua talvella? Ainahan ne on talvella kalliita. Syökää hyvät ihmiset satokausien mukaan. Mm.nyt valkokaali, bataatti, porkkanat, appelsiinit halpoja ja maukkaita. Sisältävät paljon kuitua ja pitävät kyllä hyvin nälkää. Tietysti jos ei tiedä miten maittavia kasvisruokia tehdään niin sittenhän asia on ihan toinen. On selvää ettei vesipitoinen kurkku kenenkään vatsaa pidä kylläisenä.

Oi voi kun minä en ainakaan laita valkokaalia tai appelsiinia leivän päälle, enkä vihersalaattiin bataattia.

Chilinen kaalimössö sopii hyvin leivän päälle, niin vaalean kuin tumman.

Ja bataattia voi käyttää salaatissa kuten perunaa: keitettynä ja maustettuna.

Vierailija
122/156 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön sitä mitä tekee mieli. Välillä melkeinpä himoitsen kasviksia ja välillä ne ei mene millään alas. Jotenkin olen huomaavinani sen johtuvan kuukautiskierrosta ja hormoneista. Silloin kun mieli tekee lihaa ja perunamuusia, niin sitä sitten syön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/156 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen suhteellisen varakas eläkeläinen. Raha ei ole este ostaa mitä haluan. En vain periaatteessa maksa mauttomista kotimaisista tomaateista kuutta euroa kilo, olen jo vaihtanut espanjalaisiin terttutomaatteihin, alle 3 euroa kilolta. Kun on ikänsä tottunut tarkkailemaan hintoja, jää moni kallis juttu ostamatta tai tulee ostettua paljon pienempiä määriä, hedelmiäkin ostan vain 1-2 kpl kerralla. Se on osoittautunut hyväksi, nyt ei jää hävikkiäkään niin paljon kuin aiemmin. Onneksi on kauppoja, mistä voi ostaa esim. kalatuotteita tiskistä, valmispakkaukset ovat minulle aivan liian suuria.

Kuka käskee ostaa kotimaisia tomaatteja ja kurkkua talvella? Ainahan ne on talvella kalliita. Syökää hyvät ihmiset satokausien mukaan. Mm.nyt valkokaali, bataatti, porkkanat, appelsiinit halpoja ja maukkaita. Sisältävät paljon kuitua ja pitävät kyllä hyvin nälkää. Tietysti jos ei tiedä miten maittavia kasvisruokia tehdään niin sittenhän asia on ihan toinen. On selvää ettei vesipitoinen kurkku kenenkään vatsaa pidä kylläisenä.

Oi voi kun minä en ainakaan laita valkokaalia tai appelsiinia leivän päälle, enkä vihersalaattiin bataattia.

🤮🤮🤮🤮 Sen kun laitat levitteeksi leivälle vaikka lehmänpaskaa, mutta itse haluan leivälle kurkkua tomaattia, kuten normaalit ihmiset.

Vierailija
124/156 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤮🤮🤮🤮 Sen kun laitat levitteeksi leivälle vaikka lehmänpaskaa, mutta itse haluan leivälle kurkkua tomaattia, kuten normaalit ihmiset.

Vastauksesi ei ole normaalin ihmisen.

Vierailija
125/156 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole joko/ tai. Esimerkiksi viime viikolla tein haudutuspadassa ison annoksen hyvää ruokaa. Sisälsi paljon sipulia, valkosipulia, porkkanaa ja lehtiselleriä. Lisäksi jauhelihaa, ja kierremakaronia. Tomaattimurskaa ja mausteita.

Hyvin hautuneet kasvikset sulavat joukkoon.

Ei niissä kasviksissa pitkän haudutuksen jäljliltä ainakaan ole enää ravintoaineita jäljellä. Noh, saahan niistä kuitua.

Vierailija
126/156 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalit ihmiset haluavat leivälleen raikkaat, tuoreet täytteet, ei mitään pierulta haisevaa, tulista kaalimössöä. Sori vain.

Vierailija
127/156 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalit ihmiset haluavat leivälleen raikkaat, tuoreet täytteet, ei mitään pierulta haisevaa, tulista kaalimössöä. Sori vain.

Se pierunhaju tulee suustasi.

Vierailija
128/156 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskon mukaan heviostoksiin kuluu meillä 23 % kokonaisostoksista ja S-mafian kaupoissa 31 %. Ero selittynee sillä, että Cittarin lihatarjoukset pyritään käyttämään hyödyksi.

Vierailija
129/156 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihannesten kilohinta on naurettava. Jää toisinaan kaupan hyllylle. Kalaa olen alkanut ostamaan alennuksesta ja pakkaseen, jos sitä ei ole tarkoitus heti kokata. Muutenkin menot nousseet, niin jostakin on pakko tinkiä. Eikö ahneet kauppiaat tätä ymmärrä?

Vierailija
130/156 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset on kuitenkin vielä halvinta ruokaa mitä kaupassa on, jos vertaa vaikka lihaan ja eineksiin tai maitotuotteisiin. Meilläkin on vielä viime vuoden satoa, mutta päinvastoin kuin moni ostan enemmän vihanneksia kuin aiemmin ja paljon vähemmän lihaa/broileria/kalaa tms. Kukkaro ja terveys kiittävät.

Ja paskat. Kilohinnaltaan kasvikset alkaa olemaan jo todella kalliita. Niitä pitää vetää vielä älytön määrä jotta niistä saa riittävästi energiaa. 17-23% jauheliha on hinta-/energiasuhteeltaan järkevin ostos tällä hetkellä

Vierailija
131/156 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset on kuitenkin vielä halvinta ruokaa mitä kaupassa on, jos vertaa vaikka lihaan ja eineksiin tai maitotuotteisiin. Meilläkin on vielä viime vuoden satoa, mutta päinvastoin kuin moni ostan enemmän vihanneksia kuin aiemmin ja paljon vähemmän lihaa/broileria/kalaa tms. Kukkaro ja terveys kiittävät.

Kasvikset on yllättävän kalliita jos vertaa ravinto arvoon ja miten tuovat kylläisyyttä. Liha teollisuus suomessa saa valtion tukea siksi hinnat alhaalla.

Harva on päässyt laihtumaan näinäkään aikoina. Aika monella olisi syytä korvata osa herkuista ja karkeista halvoilla juureksilla.

Aika erikoista on myös tuo, että kasviksiksi lasketaan usein vain tomaatti ja kurkku, jotka ovat yli 90-prosenttisesti vettä. Eikö ole missään vaiheessa opittu syömään ravinteikkaampia kasviksia? Ei ihme jos tauteja ja ylipainoisuutta on.

Kasviksissa kuten kurkussa oleva vesi on hyvää vettä, koska se on emäksistä.

Emäksistä ruokaa kannattaa suosia. Kehon happamuutta lisääviä ruokia on esim. liha, kananmuna, kala, maito

Vierailija
132/156 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, paluu perusruokaan. Oli vain välivaihe yrittää syödä terveellisesti ja lautasmallin mukaan. Lapsuudenkodissani syötiin pelkkää perunaa ja kastiketta, tai keittoruoassa oli lanttua, perunaa ja porkkanaa. Ei ollut salaatteja, ei lisukkeena eikä liioin leivän päällä. Kieltämättä oudolta näytti kasa muussia ja makkarakastiketta, mutta tähän se menee. Tuli ns. takapakkia ravitsemukseen.

Tämä.

Kotona taisi olla porkkanaraastetta lähinnä sunnuntaisin jolloin syötiin "parempaa" ruokaa. Jälkkärinä kiisseli.

Arkisin oli makaronilaatikot, maksalaatikot, keitot ja kinkkukiusaukset ihan sellaisinaan. Joskus oli kurkkua lisänä.

Ettekä kuolleet keripukkiin, vaikka tässä ketjussa niin väitetäänkin :D

Ei näköjään ja itseasiassa aina keskimääräistä terveempiäkin oltu.

En väitä etteikö ruokavaliolla merkitystä olisi mutta sillä kastikeperunakeittolaatikko-perussafkalla sitä aikoinaan tuli kasvettua ja perusterveenä-ja painoisena silti pysynyt.

Vierailija
133/156 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja paskat. Kilohinnaltaan kasvikset alkaa olemaan jo todella kalliita. Niitä pitää vetää vielä älytön määrä jotta niistä saa riittävästi energiaa. 17-23% jauheliha on hinta-/energiasuhteeltaan järkevin ostos tällä hetkellä

Tämä. 5 hengen perheessä jos alkaisi vetää kasviksia pelkästään, niin kyllä siinä rahat loppuisi ennen palkkapäivää. Juurikin siksi että sitä ruokaa pitää syödä aivan älyttömästi, jotta nälkä pysyy pois.

Lisäksi pelkillä hevituotteilla kun alkaa koostaa urheileville tenaville mahdollisimman monipuolista ruokaa, niin ei riitä peruna, bataatti ja porkkana. Ja lopuissa se kilohinta on kovempi kuin siinä jauhelihassa.

Ja varmasti vegegurut osaavat loihtia kaikenlaista niistä halvoista hevituotteista, mutta me olemme sekasyöjiä, joten osaamiseni on mitoitettu sen mukaan.

Vierailija
134/156 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä tullut tänäänkään heviosastolta mitään ostettua. Kilohinnat kaikessa paitsi salaatissa 2e tai yli. Ja kun hevituotteita pitää kuitenkin ostaa aika paljon että niistä saa ruokaa perheelle.

Vierailija
135/156 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että sitä ostoskorin hintaa nostaa se mitä ostetaan niiden hedelmien ja vihannesten lisäksi. Minulla menee tasan saman verran ruokaan rahaa nyt kuin viime vuonna samaan aikaan ja ostan ja syön todella paljon hedelmiä ja vihanneksia, mutta minun ostoskorista ei sitten kyllä löydy nakki- ja kinkkupaketteja ja vain todella harvoin sitä punaista lihaa ja kaupan pulla tiskin kierrän kaukaa.

Vierailija
136/156 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset on yllättävän kalliita jos vertaa ravinto arvoon ja miten tuovat kylläisyyttä. Liha teollisuus suomessa saa valtion tukea siksi hinnat alhaalla.

Harva on päässyt laihtumaan näinäkään aikoina. Aika monella olisi syytä korvata osa herkuista ja karkeista halvoilla juureksilla.

Aika erikoista on myös tuo, että kasviksiksi lasketaan usein vain tomaatti ja kurkku, jotka ovat yli 90-prosenttisesti vettä. Eikö ole missään vaiheessa opittu syömään ravinteikkaampia kasviksia? Ei ihme jos tauteja ja ylipainoisuutta on.

Omalla kohdallani yksi merkittävä tekijä kasvisten käyttämättömyydessä (hinnan ohella) on juuri laiskuus. En tykkää keittiöhommista muutenkaan eikä mitenkään kiinnosta viettää työpäivän jälkeen nälkäisenä tuntikaupalla aikaa tiskialtaan äärellä pilkkoen, kuorien ja suikaloiden. Ruoan pitää olla valmista HETI. Tämän vuoksi syön porkkanat ja parsakaalin raakoina ja lisäksi vähän minitomaatteja. Helppoa ja NOPEAA. Eikä tule ylenpalttisesti sotkua eikä tiskiä.

Vierailija
137/156 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kummaa, vaikka miten on keskituloiset vuosikaudet pienituloisille selittäneet, että kyllä sitä voi niitä kasviksia ja hedelmiä ostaa, vaikka on pienet tulot, niin heti kun itellä on vähemmän rahaa käytössä jää ne hevit kauppaa..

Vierailija
138/156 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaahan ei mitenkään voi hankkia muuten kuin ostamalla kaupasta.

Vihanneksia voi kasvattaa itse, hedelmät on turhia, luonnonmarjoja voi kerätä ilmaiseksi.

Itse sain niin hyvän sadon viime kesänä, ettei kaupasta ole tarvinnut ostaa heviä kovinkaan paljon. Vielä on perunaa, porkkanaa, punajuurta, sipulia, nauriita, kurpitsoja, herneitä, purjoa, omenoita, puolukoita, mustikoita, herukoita, mansikoita, vattuja.

Salaattivihantaa ja ituja olen idättänyt ja versottanut tarpeen mukaan.

Kun on ihan kiitettävästi laskuja maksettavana, niin syödään nyt näitä omia varastoja pois ennen kuin siirrytään kaupan antimiin.

Oikein hyvin olet tehnyt! Miksiköhän tätä alapeukutetaan noin paljon?

Koska köyhä yleensä myös laiska. Vihannekseton ruokavalio aiheuttaa masennuksesta lähtien myös syöpiä jne. Minkä kaikki tietää, muttei halua muistaa.

Meilläkin marjat itse kerättyjä, sienistä saa lisamakua ja mm porkkana on tosi halpaa.. Mutta mutta, kun pitäisi vaivautua ja miettiä ennalta, ei onnistu köyhältä.

Suomi on täynnä ylipainoisia, mutta vihanneksissa muka on liian vähän energiaa. Mikä paradoksi.

Ei se ole paradoksi. HeVi-tuotteissa nimenomaan on liian vähän paukkuja ja niillä ei saa ylläpidettyä vaivalla hankittuja läskimakkaroita.

Vierailija
139/156 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskon mukaan heviostoksiin kuluu meillä 23 % kokonaisostoksista ja S-mafian kaupoissa 31 %. Ero selittynee sillä, että Cittarin lihatarjoukset pyritään käyttämään hyödyksi.

Tai S-ryhmän kaupat pitävät HeVi-tiskinsä paremmassa kunnossa ja houkuttelevampina?

Vierailija
140/156 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilöin kasviksia normaalia enemmän viime kesänä: on omat marjat, omenat, sipulit, perunat ja pavut. Ostin loppusyksystä ison satsin porkkanaa ja lanttua, kun oli edullisesti tarjolla. Noilla pärjää vielä pitkään. Silloin tällöin ostan kaupasta banaanipun, kurkun, suippopaprikoita ja viikottain punakaalia. Appelsiineja sitten kun tulevat sesonkiin. Toisaalta, kotimaisia tomaatteja, kurkkuja ja salaatteja lukuunottamatta kasvikset ovat kaikkein edullisimpia. Eniten meillä pihistellään nyt lihatuotteista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi