Hedelmien ja vihannesten osuus ostoskoreissa pieneni, huomattiin kauppaketjussa ravitsemustutkija pitää huolestuttavana käänteenä
Kommentit (156)
Appelsiinin kun kuorii, niin se roiskuttaa kirvelevää mehuaan talven kuivettamalle iholle. Minä en niitä paskoja syö, kun niistä on muutenkin varmaan yli puolet kuorta. Helvettiäkö maksan syömäkelvottomista kuorista?
Kotitalouksissa on takuulla alettu seurata tarkemmin omaa hävikkiä. Ehkä ennen on ostettu tiheämmin porkkanaa ja sitten heitetty pussin loput pois kun pitää aloittaa jo uusi pussi. Nyt käytetään edellinen loppuun ja vasta sitten ostetaan uusi pussi. Järkevää mutta vähentää kauppiaan myyntiä.
Itse ostin jouluna paljon porkkanaa koska se oli edullista. Ihan tarkoituksella on syöty paljon porkkanaa, raasteena, ruuassa, sellaisenaan kuorittuna, sosekeittona, uunijuureksina jne. Nyt alkaa riittää ja tiedän, ettei kannata ehkä vähään aikaa ostaa niin paljon porkkanaa. Lantut ovat olleet koko talven huonoja, en osta enää. Kaalit käyvät vatsalle paitsi kiinankaali, sama juttu papuruokien kanssa. Pakasteherneitä syödään paljon, niitä vatsa sietää. Paprikaa ei ole raaskittu ostaa kuin pari kertaa, se syötiin mitä itse kesällä kasvatettiin, onneksi satoa tuli pakastimeen mutta nekin jo loppu.
C-vitamiinia saa muualtakin kuin tänne rahdatuista sitruksista, ei ne ole mitään pakollisia. Pakastimesta on syöty puuron ja jogurtin kanssa vadelmaa, mustikkaa ja mansikkaa, kaikki itse kerättyjä. Punaviinimarjoja keitin mehuksi, mustaherukoista tein osasta hyytelöä liharuokien kylkeen.
Väitän, että kotimaisilla marjoilla pärjää keripukkia vastaan eikä ulkomaiset hedelmät ole mitään pakollisia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lie geenimanipuloituja satsumoita ja mandariineja nykyään. Ovat valtavan kokoisia eivätkä maistu miltään. Hyllyyn jäävät.
Ostaisin kyllä satsumoita, jos täältä saisi? Missä päin niitä on myynnissä?
Meillä on vaan kuivia klementiinejä ja mandariineja ei ole ollut vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Appelsiinin kun kuorii, niin se roiskuttaa kirvelevää mehuaan talven kuivettamalle iholle. Minä en niitä paskoja syö, kun niistä on muutenkin varmaan yli puolet kuorta. Helvettiäkö maksan syömäkelvottomista kuorista?
Tämä, appelsiinit ovat ihan älyttömän paksukuorisia nykyjään. Syötävää murto-osa kokonaispainosta.
Se että ei tykkää terveellisestä edullisesta kasvisruoasta ei liity ruoan kalleuteen. Ihan älytön pönttöjen ketju. Edelleenkin kannattaa kokeillä jättää einekset, lihat ja leivän päälle käytettävät juustot ja leikkeleet pois. Kun mahan täyttää hötöllä, tulee hetkellinen ähky ja nopeasti tarvitsee taas ravintoa. Keho ja aivot tarvitsee enemmän kuin ison mahan.
Vai pelkkiä vihanneksia? Minulla kun ei ole varaa ostaa yhtään vihanneksia, etkö tajua? Vastaan tuohon erääseen viestiin, jossa kirjoitin etten osta vihanneksia enää ja jätän ne pois. Tajuatko etten osta niitä yhtään, koska ei ole varaa. Ja miksi ostaisin jotain lanttua, josta EN edes tykkää. Miksi pitäisi ostaa jotain satokauden tuotetta, josta ei tykkää, vaan ostaa jotain muuta. Vai lanttukastiketta tekemäänostan takuulla mieluummin niitä banaaneja ja appelsiineja, vaikka omenoita, silloin tällöin, mutta en lanttua. Olkoot vaikka kuinka satokauden tuote. Joillakin on näemmä lukutaidossa parantamisen varaa. Ja joittenkin pitäisi tällä palstalla mennä jollekkin vihan hallinta kurssille.
Mikään ei ole joko/ tai. Esimerkiksi viime viikolla tein haudutuspadassa ison annoksen hyvää ruokaa. Sisälsi paljon sipulia, valkosipulia, porkkanaa ja lehtiselleriä. Lisäksi jauhelihaa, ja kierremakaronia. Tomaattimurskaa ja mausteita.
Hyvin hautuneet kasvikset sulavat joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Oon kaupassa töissä ja eilen jouduin just taas blokkaamaan kallista heviä lähes pienen kärryllisen pois. Varsinkin kalliimmat eksoottiset hedelmät ei uppoa, myös tomaattia on mennyt ennätyksellisiä määriä hävikkiin
Mikä alue? Tulen shoppaamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaahan ei mitenkään voi hankkia muuten kuin ostamalla kaupasta.
Vihanneksia voi kasvattaa itse, hedelmät on turhia, luonnonmarjoja voi kerätä ilmaiseksi.
Itse sain niin hyvän sadon viime kesänä, ettei kaupasta ole tarvinnut ostaa heviä kovinkaan paljon. Vielä on perunaa, porkkanaa, punajuurta, sipulia, nauriita, kurpitsoja, herneitä, purjoa, omenoita, puolukoita, mustikoita, herukoita, mansikoita, vattuja.
Salaattivihantaa ja ituja olen idättänyt ja versottanut tarpeen mukaan.
Kun on ihan kiitettävästi laskuja maksettavana, niin syödään nyt näitä omia varastoja pois ennen kuin siirrytään kaupan antimiin.Oikein hyvin olet tehnyt! Miksiköhän tätä alapeukutetaan noin paljon?
Koska köyhä yleensä myös laiska. Vihannekseton ruokavalio aiheuttaa masennuksesta lähtien myös syöpiä jne. Minkä kaikki tietää, muttei halua muistaa.
Meilläkin marjat itse kerättyjä, sienistä saa lisamakua ja mm porkkana on tosi halpaa.. Mutta mutta, kun pitäisi vaivautua ja miettiä ennalta, ei onnistu köyhältä.
Suomi on täynnä ylipainoisia, mutta vihanneksissa muka on liian vähän energiaa. Mikä paradoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vai pelkkiä vihanneksia? Minulla kun ei ole varaa ostaa yhtään vihanneksia, etkö tajua? Vastaan tuohon erääseen viestiin, jossa kirjoitin etten osta vihanneksia enää ja jätän ne pois. Tajuatko etten osta niitä yhtään, koska ei ole varaa. Ja miksi ostaisin jotain lanttua, josta EN edes tykkää. Miksi pitäisi ostaa jotain satokauden tuotetta, josta ei tykkää, vaan ostaa jotain muuta. Vai lanttukastiketta tekemäänostan takuulla mieluummin niitä banaaneja ja appelsiineja, vaikka omenoita, silloin tällöin, mutta en lanttua. Olkoot vaikka kuinka satokauden tuote. Joillakin on näemmä lukutaidossa parantamisen varaa. Ja joittenkin pitäisi tällä palstalla mennä jollekkin vihan hallinta kurssille.
Syö sitten epäterveellisesti, ja ole yhä köyhempi. Ei kukaan kiellä.
Aikuinen voi opetella syömään uusia ruokia, kokeilla erilaisia reseptejä. Väitn että jokainen joka maistaa lanttunuudeleita ( helppo ja nopea juttu) ei huomaa niillä mitään yhtäläisyyttä kuiviin välipalalantunpalasiin tai lantturaasteeseen. Mutta ei tarvitse tilata kiinalaista noutoruokaakaan!
Vierailija kirjoitti:
Minun on pakko säästää ruuassa ja ensimmäisenä jäävät vihannekset pois, koska pidän niitä suhtkoht turhina, eivätkä vie nälkää pois. Vai onko jollakin lähtenyt nälkä pelkillä juureksilla ja vihanneksilla, käsi ylös.
Eli ostan oikeaa ruokaa vähillä rahoillani. Ostan kuitenkin appelsiineja ja banaaneja että saisin edes jostain vitamiineja.
Ihmisillä on kyllä kummallisia käsityksiä että appelsiineista ja banaaneista saisi jotain vitamiineja. Tarkistakaa nyt ihmeessä, ettette turhaan törsää vähiä rahojanne tarpeettomiin tuotteisiin. Sen C-vitamiinipillerin saa halvemmalla ja muita vitamiinejahan noissa ei ole. Lähde fineli.fi.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen voi opetella syömään uusia ruokia, kokeilla erilaisia reseptejä. Väitn että jokainen joka maistaa lanttunuudeleita ( helppo ja nopea juttu) ei huomaa niillä mitään yhtäläisyyttä kuiviin välipalalantunpalasiin tai lantturaasteeseen. Mutta ei tarvitse tilata kiinalaista noutoruokaakaan!
😂Lanttunuudelin resepti kiitos! Lanttu ja nauris on tuttua herkkua, mutta uudet reseptit on tervetulleita aina.
Bmi näkyviin kaikkiin vastauksiin, kun kerran vihannekset on liian kevyttä syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, paluu perusruokaan. Oli vain välivaihe yrittää syödä terveellisesti ja lautasmallin mukaan. Lapsuudenkodissani syötiin pelkkää perunaa ja kastiketta, tai keittoruoassa oli lanttua, perunaa ja porkkanaa. Ei ollut salaatteja, ei lisukkeena eikä liioin leivän päällä. Kieltämättä oudolta näytti kasa muussia ja makkarakastiketta, mutta tähän se menee. Tuli ns. takapakkia ravitsemukseen.
Tämä.
Kotona taisi olla porkkanaraastetta lähinnä sunnuntaisin jolloin syötiin "parempaa" ruokaa. Jälkkärinä kiisseli.
Arkisin oli makaronilaatikot, maksalaatikot, keitot ja kinkkukiusaukset ihan sellaisinaan. Joskus oli kurkkua lisänä.
Ettekä kuolleet keripukkiin, vaikka tässä ketjussa niin väitetäänkin :D
Lanttunuudeli. 🤮 Ei kukaan normaali ihminen tuollaista sianruokayhdistelmää syö. Erikseenkään kumpikaan noista ei mitään herkkua ole, ja toinen täysin ravintoköyhää vehnämössöä vain.
Mä olen viime aikoina lisännyt paljon kasviksia ruokaan ja tarkoitan tässä kaalia ja porkkanaa. Ainoa ongelma on, että vatsa toimii liiankin hyvin ja välillä koti on kuin kaasukammio.
Kasvisten hinta on noussut suhteessa varmaan vähiten verrattuna ainakin lihaan ja maitotuotteisiin. Poikkeuksen muodostavat kasvihuonetuotteet. Mielenkiintoisena kuriositeettina, Fazerin paistopistetuotteet maksavat täsmälleen saman kuin vuosi sitten, vaikka viljatuotteiden hinta on muuten noussut reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suhteellisen varakas eläkeläinen. Raha ei ole este ostaa mitä haluan. En vain periaatteessa maksa mauttomista kotimaisista tomaateista kuutta euroa kilo, olen jo vaihtanut espanjalaisiin terttutomaatteihin, alle 3 euroa kilolta. Kun on ikänsä tottunut tarkkailemaan hintoja, jää moni kallis juttu ostamatta tai tulee ostettua paljon pienempiä määriä, hedelmiäkin ostan vain 1-2 kpl kerralla. Se on osoittautunut hyväksi, nyt ei jää hävikkiäkään niin paljon kuin aiemmin. Onneksi on kauppoja, mistä voi ostaa esim. kalatuotteita tiskistä, valmispakkaukset ovat minulle aivan liian suuria.
Kuka käskee ostaa kotimaisia tomaatteja ja kurkkua talvella? Ainahan ne on talvella kalliita. Syökää hyvät ihmiset satokausien mukaan. Mm.nyt valkokaali, bataatti, porkkanat, appelsiinit halpoja ja maukkaita. Sisältävät paljon kuitua ja pitävät kyllä hyvin nälkää. Tietysti jos ei tiedä miten maittavia kasvisruokia tehdään niin sittenhän asia on ihan toinen. On selvää ettei vesipitoinen kurkku kenenkään vatsaa pidä kylläisenä.
Oi voi kun minä en ainakaan laita valkokaalia tai appelsiinia leivän päälle, enkä vihersalaattiin bataattia.
Chilinen kaalimössö sopii hyvin leivän päälle, niin vaalean kuin tumman.
Miksi ihmeessä pitäisi syödä PELKKIÄ vihanneksia?! Ihme olkiukkoja täällä heitellään. Syö niitä (satokauden halpoja) vihanneksia ruoan lisukkeena. Varmasti esim jauhelihakastike lanttumuusin kanssa pitää nälkää paremmin kuin sama kastike makaronin lisänä. Ja on huimasti terveellisempää eikä juurikaan kalliimpaa.