Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hiustenlähtö naisella. APUA!

Vierailija
08.01.2023 |

Mulla on viime kuukausien aikana alkanut hiukset ohentua ohimolta ja päälaelta. Kun vedän hiukset nutturalle, ohimolla ja päälaella näkyy jo paljaita kohtia. Menin lääkärille ja hän ei löytänyt hiustenlähtöön mitään hyvää syytä vaan laittoi vaan hormonihäiriön piikkiin. Nyt yritän omatoimisesti keksiä apua tähän ongelmaan ja kaikki neuvot otetaan vastaan.

Olen ihan kauhean stressaantunut tästä ja pelkään että hiukseni lähtee pysyvästi =(

Kommentit (1250)

Vierailija
141/1250 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman sivuvaikutuksia ei oteta lisääntyvää ikää vastaan 😁 Eri tavalla se on meillä miehillä. Me kun vanhennutaan kuin viini 😂 Tom Cruisenkin vaan näyttää paremmalta mitä enemmän ikää tulee: https://img.buzzfeed.com/buzzfeed-static/static/2022-06/3/9/asset/9cc7e… tossa uudessa leffassa ei vaan ollut enää sama naisystävä tomppa kruisella vaan oli vaihtanut nuorempaan: https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article12691685.ece/ALTERNATES/n6…

Joskus lukiossa isot pojat sano että "Men age like fine wine, women age like milk" 

Kitkerältä maistuu, halvimmalta laatikkoviiniltä. Toki on vanhaa.

Vierailija
142/1250 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä ap siis teit siellä Hesessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1250 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MacBook Prot ja PostIt-laput. Meillä on kaikilla Elon Musk -tarroilla varustetut MacBook Prot jengi on niistä takuulla kateellisia!

Vierailija
144/1250 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko opettajilla muka oikeus käskeä ottamaan pipo pois tunnilla? Eihän laki kiellä pitämästä pipoa sisätiloissa?

Vierailija
145/1250 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsi kädessä ei tarvitse katsoa ympäri.

Vierailija
146/1250 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokote tiputtaa hiukset, näin kävi naapurin rouvalle.

Vierailija
147/1250 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut ohuista hiuksista paksut ja pitkät tällä keinoin:

ei kuumalaitteita

kasvisruoka, hyviä kasvisrasvoja paljon. monipuolinen ruoka muutenkin

ei silikonia

Opetan nuoria ja huomaan miten tietyssä iässä saattaa tytöillä ohentua ja hapertua hiukset ja se on se hetki kun aletaan suoristaa tukkaa joka ikinen aamu, kovimmat föönaa sekä suoristaa raudalla joka aamu. Itse en edes föönaa, en värjää.

Vierailija
148/1250 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No antaa sitte olla.. ei kukaan mua ymmärrä. Moi

Vierailija
149/1250 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa siinäkin vastaus.

Vierailija
150/1250 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) käy lääkärillä, jotta voi sulkea pois elimelliset syyt

2) enne sitä katso päänahkaasi: onko se terveen oloinen? Jos on hilsettä paljon, niin vika voi johtua siitäkin

3) mieti onko ollut liikaa stressiä

4) oletko syönyt monipuolisesti viimeisen vuoden aikana

5) oletko sairastanut jotain pahempaa infketiota

6) värjäätkö tukkaasi tai käyttäkö paljon hiustenhoitotuotteita

7) älä missään nimessä ala käyttämään mitään lisäravinteita tai lisävitamiineja ennen lääkärillä käyntiä, siltä varalta, että sinulta otetaan verikokeita: ne voivat vaikuttaa veriokeiden tulkintaan eikä sitten oikeaa syytä ehkä löydetä (jos se syy on elimellinen)

8) jos haluat alkaa käyttää jotain lisäravinteita, varmista lääkäriltä.

- lääkärikin varmasti kyselee näistä

Vierailija
151/1250 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöminen, proteiinin puutos, kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminta

Kuule kasvissyöminen voi olla syy silloin jos ei kiinnitä huomiota ruokavalion monipuolisuuteen, mutta älä enää nykytiedon valossa oleta että kasvisruokavalio on automaattisesti huono. Eli olisit voinut kasvissyömisen tilalle kirjoittaa _yksipuolinen ruokavalio_. Mikä muuten vallan mainiosti onnistuu myös sillä sekasyöjän ruokavaliolla.

Sapettaa tämä tietämättömyys.

Vierailija
152/1250 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi kesällä hiukset lähteä, pitkät hiukset, harja aina täynnä. Koska käytän ponnaria ja nutturaa tiedän että puolet hiuksista on lähtenyt muutamassa kuukaudessa-ei voi käyttää enää samoja hiuslenkkejä kuin keväällä. Sairastin koronan keväällä ja todettiin myös alhainen ferritiini.  Olen kunnalliselta puolelta apua pyytänyt-en ole saanut.

Netissä on satoja sivuja tuosta covidin aiheuttamasta hiustenlähdöstä. Sitä voi tapahtua myös muiden kuumeisten tautien takia. Ilmeisesti se silloinkin on stressireaktio, ja hiukset voivat palautua joskus puolen vuoden päästä.

Lohduttavat, että se ei ole hiusten lähtöä vaan vain harvennusta, eli kaljuksi ei tule.

Juu, miksei korona voisi aiheuttaa hiustenlähtöä, kun pahempi kuumetautikin sen tekee? Sairastin vuosia sitten keuhkokuumeen ja kuukausi-pari toipumisesta lähti tukasta varmaan puolet. Kun hiuksia haroi sormin kevyesti, niitä tippui valtavasti. Jonkin ajan päästä sitten toki lähtivät uudestaan kasvamaan.

Vierailija
153/1250 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alopecia on autoimmuunisairaus.

Minulle se kolahti 1,5 vuotta sitten, kun takaraivolle tuli nopeassa tahdissa 3 kaljua, 3-4 cm läiskää. Yksi kun vähän parani, niin toinen tuli.

Kampausta oli pakko vaihtaa. Lääkärissä kävin ja kaikki kokeet tehtiin, ei ongelmia eli kaljuuntumisen syy epäselvä.

Minulla on aina ollut pitkät ja paksut hiukset.

Hoidin läiskiä tunnollisesti Dermovat Scalpilla. Lisäksi kävin hiuspohjakamerassa ja käytin pullollisen erikoisshampoota, jolla taklattiin rasvakertymiä hiustuppien juurista pois.

Hiukseni värjäytän edelleen 5 vko välein. Kalju läiskä voi tulla hetkessä! Tukko hiuksia irti ja siinä se on. Puistattavaa. Todellakin pelkäsin kaljuuntuvani, kuten esim. uimari Matti Mattson.

Tilanne on nyt hyvä eli uutta hiusta pukkaa

mutta jännnitän edelleen kampaamokäyntejä ja hiuspohjan tarkistusta.

Olen yli 60 v, mutta haluaisin, että hiukseni pysyisivät. En osaa niitä väkertää enkä itse laittaa, mutta olishan ne kivat.

Ymmärrän täysin aloittajan huolen. Sinulla on kohtalotovereita, on aina ollut ja tulee olemaan.

Joku saa autoimmuunitautina reuman, toinen MS-taudin ja on niitä. Siinä mielessä hiukset on pienin paha, mutta silti!

Vierailija
154/1250 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ruokkiko trolleja

Vierailija
155/1250 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

HYi yäk

Vierailija
156/1250 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala meditoimaan

Vierailija
157/1250 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tilanne ei tunnu olevan mukava kenellekään teistä!

Vierailija
158/1250 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman sivuvaikutuksia ei oteta lisääntyvää ikää vastaan 😁 Eri tavalla se on meillä miehillä. Me kun vanhennutaan kuin viini 😂 Tom Cruisenkin vaan näyttää paremmalta mitä enemmän ikää tulee: https://img.buzzfeed.com/buzzfeed-static/static/2022-06/3/9/asset/9cc7e… tossa uudessa leffassa ei vaan ollut enää sama naisystävä tomppa kruisella vaan oli vaihtanut nuorempaan: https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article12691685.ece/ALTERNATES/n6…

Joskus lukiossa isot pojat sano että "Men age like fine wine, women age like milk" 

totta joka sana :D

Vierailija
159/1250 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona

https://kotiliesi.fi/terveys/sairaudet-ja-oireet/hiustenlahto-syyllinen…

Mulla on siis ollut korona jo monta vuotta ennen kuin koko koronasta tiedettiin. Miksi vatussa pitää tuota hvetin koronaa tukkia joka paikkaan? Eikö vaja**t tajua, että ei kaikki liity koronaan???

Varmaan totuus on tässä asiassa välimaastossa. Minäkään en usko, että korona aiheuttaisi suoraan hiustenlähtöä, vaikka jotkut niin väittävätkin. Sen sijaan uskon, että koronan (samoin kuin vaikka influenssan) sairastaminen voi saada aikaan raudanpuutoksen. Raudanpuutosoireisiin puolestaan kuuluu mm. hiustenlähtö.

Aihe kiinnostaa, koska omat, ennen vahvat kynnet alkoivat yhtäkkiä hapertua ja hiukset lähteä enemmän kuin koskaan ennen. Myös väsymystä, muistiongelmia ym. Jos nämä johtuisivat koronasta niin miksi ne alkaisivat vasta kuukausien päästä siitä, kun olen jo täysin toipunut? Törmäsin raudanpuutosoireisiin ja kaikki oireeni täsmäävät. Minulla ei ole koskaan ennen ollut raudanpuutoosta. Ainoat selittävät tekijät puutokselle kohdallani ovat pitkäkestoinen stressi sekä korona n. 4-5 kk ennen oireiden alkua. Aloitin rautakuurin, mutta olen huonosti muistanut ottaa sitä. Hiustenlähtö on ehkä hieman vähentynyt, mutta se voi johtua muustakin kuin raudasta.

Mikä siinä elämisessä stressaa? En vain mahda ymmärtää

Vierailija
160/1250 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.