Hiustenlähtö naisella. APUA!
Mulla on viime kuukausien aikana alkanut hiukset ohentua ohimolta ja päälaelta. Kun vedän hiukset nutturalle, ohimolla ja päälaella näkyy jo paljaita kohtia. Menin lääkärille ja hän ei löytänyt hiustenlähtöön mitään hyvää syytä vaan laittoi vaan hormonihäiriön piikkiin. Nyt yritän omatoimisesti keksiä apua tähän ongelmaan ja kaikki neuvot otetaan vastaan.
Olen ihan kauhean stressaantunut tästä ja pelkään että hiukseni lähtee pysyvästi =(
Kommentit (1250)
Voiko ihminen voittaa gorillan ilman aseita? Itse uskoisin pystyväni tähän koska olen harrastanut painia jo 3 vuotta
Suosittelen kunnollista päänahan hierontaa (ohjeita löytyy esim Youtubesta). Tiukkaan päänahkaan liittyy huono verenkierto, karvatupet eivät saa tarpeeksi verta jolloin tukkaa lähtee enemmän kun tavallisesti. Hieronta löystyttää tiukkaa päänahkaa ja saa veren kiertämään paremmin. :) Tämä siis jos kaikki muuten vaikuttaa normaalille (hormonit, rauta-arvot, kilpirauhasarvot, elämäntavat, yms).
Ja vikaa luetun ymmärtämisessä
Et ole selvästikään kartalla.
Arvosta itseäsi. Ei ole karvoista kiinni.
Elä itseäsi varten, älä toisia varten ja miellytä itseäsi, älä toisia.
Hyväksy itsesi, -vaikka kaljuna.
Oon 20v nainen.
Kärsin perinnöllisestä hiustenlähdöstä. Tää on aika vaikee juttu mun edelleenkää hyväksyä :/
Mulla oli ennen hiustenlähtöä todella paksut hiukset, eikä sitä harmivain osannu arvostaa sillon. Itse huomasin noin vuosi sitten hiusten ohentuneen varsinkin edestä. Aluksi siivuutin sen, kun vielä ei ollut niin pahassa kunnossa. Joulun aikoihin järkytyin, mihin kuntoon hiukseni olivat menneet. Kun katsoin peilistä, paistoi etuhiusten kohdalta kalju kohta ja hiustupet pystyi melkeinpä laskemaan. Aikaisemmin minulla oli todella tuuheat etuhiukset, joten senkin takia asia aiheutti ihmetystä. Olin hyvin ahdistunut asiasta, ja pyrin etsimään syytä mistä johtui.
Aluksi söin biotiiniä ja käytin tuuheuttavaa shamppota, joka sisälsi kofeiinia. Niistä ei ollut harmi vaan apua :/ Aloitin myös käyttämään rogainea, mutta tuolloin en sitä käyttänyt kuin 1 tai 2 kuukautta.
Kävin verikokeissa asiaa koskien, silloin ei muuta erikoista löytynyt, kuin että sinkkiarvo oli matalalla. Kun sain kuulla, että sinkkiarvo on matala, keskeytin rogainen, ja aloin keskittymään sinkin saantiin. Rogainen lopetin tuolloin, koska halusin nähdä jos sinkki olisi auttanut hiusten kasvuun. Rogaineen kun pitää sitoutua ja se maksaakin "hieman". :D
Tämän vuoden toukokuussa taas havahduin, että eihän hiustilanne ole parantunut ollenkaan. Aloitin rogainen uudestaan, ja sitä käyttänyt aamuin illoin siitä saakka. Eli nyt n. 6kk. En ole huomannut vielä niinkään hiustenkasvua, joka harmittaa. Aijon kuitenkin jatkaa tuotteen käyttöä, koska osalla hiuksia on kasvanut myöhemmin + haluaisin säilyttää vähäiset hiukset jotka ovat kuitenkin pään etuosassa.
Minulla siis huomaa että jakaus on leveentynyt. "Onnekseni" omistan kuitenkin vaaleat hiukset. Niistäkin se näkyy kyllä, mutta ei erota (kaukaa ainakaan xd)niin helposti. Pahin kohta on edessä ja keskellä päätä. Pidän jakausta vähän sivuummalla, toki silloinkin huomaa etuhiusten harvauden, mutta vähemmän kuin että olisi keskijakaus. Yleisin kampaukseni on hiukset kiinni ylhäällä, tällöin kaljuus näkyy ehkä vähiten. Koen että hiukset ponnarilla muutenkin sopii omiin kasvoihin paremmin. Ärsyttävää/Ahdistavaa on se, että kun hiukset on kiinni, joutuu hiuksia siirrellä peittämään kaljuja kohtia. Noh, ei voi minkään, täytyy elää asian kanssa.
On kuitenkin helppoa sanoa, että täytyisi hyväksyä asia ja keskittyä muuhun. Tätä yritän itselleni sanoa, joskus onnistun siinä paremmin, joskus taas hiukset saavat minut ahdistuksen partaalle moneksikin päiväksi. Yleistä on, että peilistä näkee vain oman "kaljuuden", vaikka onkin paljon muuta ihmisenä. Ja onhan ulkonäössä paljon muitakin piirteitä. Hiukset tuppaa vain olemaan niin tärkeä asia meillä ihmisillä. Epäreiluuden ja kateudenkin tunnetta tulee vaikkei haluaisi. Varsinkin kun tuntuu että on niin yksin ongelman kanssa. (Ja vielä se että sille ei oikein voi mitään) Kun katsoo muita minun ikäisiä, suurimmalla osalla on hiukset visusti päässä, ja jakaus tuuhea. Varsinkin kun naisilla tämä on harvinaisempaa. Vanhat kuvat on myöskin muistuttamassa, millaiset hiukseni olivat, ei edes kovin kauaa aikaa sitten. Tämä aiheuttaa usein ahdistusta.
On kuitenkin muistettava, että meitä kaljuuntuneita on paljon. Itse koen, että tämä on isoin epävarmuuteni, ja tämän takia en tästä muille pahemmin puhu. Myöskin sen takia, koska jos itse ajattelee asiaa jo niin paljon päässään, miksi siitä muiden ihmisten kanssa haluaisi jauhaa ja muistuttaa itseään siitä? Ja tuntuu jos siitä puhuisi vaikka kavereille, he huomaisivat kaljuuntumiseni helpommin.
Me harvahiukset/kaljuuntuneet olemme mahtavia tyyppejä, välillä saakin ahdistella, ja taas olla ahdistelematta.
Moikka! Kuulostaa todella ikävältä vaivalta, tuohonkin kannattaa kokeilla monia eri keinoja, itselläni on ollut yksi tuote mikä on osoittautunut käytössä todella toimivaksi. Voin jakaa tähän vielä linkin, koska itselläni se on toiminut.
Mitä vinkkejä? Olen 30v nainen ja parin vuoden ajan hiuksia irronnut runsaasti karvatupesta. Näen siis valkoisen karvatupen kun katson irronnutta hiusta.
Hemoglobiini normaali samoin ferritiini...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman sivuvaikutuksia ei oteta lisääntyvää ikää vastaan 😁 Eri tavalla se on meillä miehillä. Me kun vanhennutaan kuin viini 😂 Tom Cruisenkin vaan näyttää paremmalta mitä enemmän ikää tulee: https://img.buzzfeed.com/buzzfeed-static/static/2022-06/3/9/asset/9cc7e… tossa uudessa leffassa ei vaan ollut enää sama naisystävä tomppa kruisella vaan oli vaihtanut nuorempaan: https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article12691685.ece/ALTERNATES/n6…
Joskus lukiossa isot pojat sano että "Men age like fine wine, women age like milk"
Näinhän se on. Tämän takia deittailen vain 10-15 v nuorempia naisia nyt kolmekymppisenä miehenä. Jos olen sinkku vielä vanhempanakin, varmaan haarukka olisi 15-20 v nuoremmat jne.
Mutta oli ihan pakko tämäkin ketju avata ja kommentoida? :)