Hiustenlähtö naisella. APUA!
Mulla on viime kuukausien aikana alkanut hiukset ohentua ohimolta ja päälaelta. Kun vedän hiukset nutturalle, ohimolla ja päälaella näkyy jo paljaita kohtia. Menin lääkärille ja hän ei löytänyt hiustenlähtöön mitään hyvää syytä vaan laittoi vaan hormonihäiriön piikkiin. Nyt yritän omatoimisesti keksiä apua tähän ongelmaan ja kaikki neuvot otetaan vastaan.
Olen ihan kauhean stressaantunut tästä ja pelkään että hiukseni lähtee pysyvästi =(
Kommentit (1250)
sulkasato kirjoitti:
Hei,
mulla kanssa hiukset alkoi ohentua vähitellen. Löysin nettikeskusteluista ja sittemmin tieteellisistä artikkeleista spironolactone-nimisen lääkkeen, joka auttaa naisten miestyyppiseen kaljuuntumiseen.
Ihotautilääkäri voi tehdä diagnoosin ja määrätä lääkettä. (nesteenpoistolääke ja käytetty myös sydämen vajaatoimintaan sekä aknen hoitoon). Söin reilun vuoden ja hiukset tuuhentuivat kymmenen vuoden takaiseen loistoonsa. Aloitin myös Rogaine-liuoksen aamuin illoin.
Kun lopetin lääkkeen, hiukset pysyivät jonkin aikaa hyvänä, mutta nyt kahden vuoden jälkeen ilman lääkettä ovat alkaneet uudestaan ohentua, joten lääkkeettä hiukset eivät välttämättä pysy tuuheina. Rogaine kyllä auttaa, mutta ei samalla tavalla itsellä ainakaan tee ihmeitä. Hiukset kyllä kasvavat, mutta jäävät lyhyiksi, sillä ponihäntä puolet entisestä.
Itse lopetin lääkkeen, koska joissakin tutkimuksissa siinä epäiltiin kohonnutta syöpäriskiä, mutta nyt uusissa tutkimuksissa yhteyttä ei ole enää havaittu. Siksi ajattelin aloittaa uudestaan, vaikka esim. kaliumin saantia tarvii miettiä.
Kun guuglailet niin löydät kyllä tietoa ja vinkkejä :)
Tuliko Spirosta sinulle mitään sivuoireita? Mulle ihotautilääkäri suositteli vain rogainea, mitään muuta lääkettä ei kuulemma saatavilla ole rogainea oon nyt reilu 3kk käyttänyt, lähinnä ohimoille ja hiusrajaan, jotka on melkein kaljuja, ja ehkä ihan vähän sänkeä paikoittain nyt näkyvissä, mutta hyyyvin vähän. Hankala sitä muuten on levittää koko päähän niin, että kaikkialle leviäisi tasaisesti, ja muutenkin olisi helpompi jos voisi vain jonkun tabletin ottaa.
Mulla alkoi kesällä hiukset lähteä, pitkät hiukset, harja aina täynnä. Koska käytän ponnaria ja nutturaa tiedän että puolet hiuksista on lähtenyt muutamassa kuukaudessa-ei voi käyttää enää samoja hiuslenkkejä kuin keväällä. Sairastin koronan keväällä ja todettiin myös alhainen ferritiini. Olen kunnalliselta puolelta apua pyytänyt-en ole saanut.
Aiotteko äänestää? Itse ainakin jätän äänestämättä
Hakemaasi sivua ei voida näyttää
Nauratti oikein koko ketju ei voi muuta sanoa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini ja korona, ne ainakin pudottaa hiuksia.
Olen huomannut miten etelä-euroopassa kaikilla naisilla on aina paksut ja tuuheat hiukset. Nyt koronan jälkeen ne on alkaneet muistuttaa suomalaista liuruhiusta. Vaikuttaakohan rokotteet jotenkin hiuksiin?
Ainakin sen ensimmäisen korona-aallon aikana joiltakin nuoriltakin lähti tukuttain hiuksia sairastettuaan sen. En tiedä tekevätkö nämä omikronit samaa.
Oikeinkirjoitusvirhe? Miksei vain kirjoitusvirhe
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi kesällä hiukset lähteä, pitkät hiukset, harja aina täynnä. Koska käytän ponnaria ja nutturaa tiedän että puolet hiuksista on lähtenyt muutamassa kuukaudessa-ei voi käyttää enää samoja hiuslenkkejä kuin keväällä. Sairastin koronan keväällä ja todettiin myös alhainen ferritiini. Olen kunnalliselta puolelta apua pyytänyt-en ole saanut.
Netissä on satoja sivuja tuosta covidin aiheuttamasta hiustenlähdöstä. Sitä voi tapahtua myös muiden kuumeisten tautien takia. Ilmeisesti se silloinkin on stressireaktio, ja hiukset voivat palautua joskus puolen vuoden päästä.
Lohduttavat, että se ei ole hiusten lähtöä vaan vain harvennusta, eli kaljuksi ei tule.
Raju laihduttaminen voi myös aiheuttaa hiustenlähtöä, muttaa varmaan se on kuitenkin iän tuomaa ja normaalia. Vanhuksillahan voi olla jo lähes täyskalju ohimoilta.
Itse aloin syödä Priorinia ja sillä on jotakuinkin pysynyt kurissa, ettei enempää ole lähtenyt. Silti toisella puolella jos pidän jakausta, niin hiusten harventuminen näkyy. Varon käsittelemästä hiuksiani millään laitetteilla, enkä pese liian usein, sekin kuluttaa hiusta.
Toisaalta ei kukaan ole huomautellut asiasta, ehkä vain kylppärissä ylhäältä tuleva valo saa ongelman näyttämään pahemmalta kun se onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Rautatabuja vaan. Saa ilman reseptiä.
Ilmeisesti tämä osuu sinulla hermoon. Mietipä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se tukka voi vanhemmiten alkaa ohenemaan mutta harvemmin se kokonaan lähtee naisilla. Paitsi jos tekee jotain tiettyjä hoitoja tai on sairauksia.
Siskollani koronan alettua mikrogrammatavarana saatava hormonilaastari lipsahti lääkärillä 60-kertaiseksi annokseksi. Kampasin häntä, itki kun tukka irtosi tukkoina. Nyt on palautunut.
PCO sulla varmaan ja sokeritauti 🍩🍭🍬