Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työhaastattelu - "miksi juuri sinut pitäisi palkata" - mitä vastaat?

Vierailija
08.01.2023 |

Tai sanotaanko niin päin, että minkä vastauksen työnantajat haluaa kuulla tähän kysymykseen? En ole työtön juuri nyt, mutta joskus olen käynyt haastatteluissa, joissa tätä kysytään. Tähän on jotenkin tosi vaikea vastata. Kerran vähän nuorempana vastasin, että etsitte työntekijää ja minä olen varmaan yksi potentiaalinen vaihtoehto, koska kutsuitte haastatteluun. Rekryväki nauroi katketakseen, kunnes sitten vakavoitui ja sanoi, että tässä ei kysytä sitä.

Miten tähän kuuluisi vastata?

Kommentit (365)

Vierailija
101/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lähtökohtaisesti jos mun rehellinen vastaus ei kelpaa niin puolestani pulju saa jatkaa sen tähtityöntekijän etsimistä.

Ettäkö valehdella pitää jo haastattelussa saadaksen työn?

Pitäköön tunkkinsa.

No kaikkihan niissä valehtelee, molemmin puolin pöytää 😄. Typerää teatteria jossa paras näyttelijä palkitaan huonosti palkatulla pätkätyöllä. Työnantajan edustajat eivät useinkaan tajua olevansa siinä mainostamassa omaa työpaikkaansa ja ne jotka tajuavat, eivät välitä. Töitä ja työntekijöitä riittää, ihan sama miten käyttäytyy tai kohtelee.

Tämä on tragikoominen totuus, joka paljastuu auttamatta heti kun esitetään ko. teatraalinen höpökysymys.

Vierailija
102/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän teidän pidäkään.Saatte ihan itse päättää kenet valitsette.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämäkin sairasta, että tällaisia vastauksia pitää kehitellä. Vanhoina hyvinä aikoina pystyi vaan kävelemään firmaan, sanomaan että moi tulin töihin ja työnantaja oli äärettömän kiitollinen uudesta työntekijästä. Nykyään pitäisi olla presidentin puheen kirjoittaja ja vähintään sivuosan Oscarin voittanut näyttelijä.

Ja jokaisessa suorittavan tason tusinapellepuulaakissakin sama nukketeatteri katteettomine vaatimuksineen.

Vierailija
104/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et palkkaa minua. Saat paskemman tilalle.

Vierailija
105/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen työskennellyt paljon kehitysprojekteissa ja pidän siitä valtavasti. Nyt haluaisinkin tehdä niitä täysipäiväisesti ja motivaationi olisi tähän työhön korkea. Osaan metodit ja minulla on tarvittavat sertifikaatitkin. Työkokemustakin on kertynyt näistä paljon useamman vuoden ajalta. Suurin projektini oli arvoltaan 10miljoonaa ja sen jälkeen yritys säästi yhteensä 3milj/vuosi. Uskon, että voisin johtaa koko kehitysorganisaatiota hyvin tuloksin."

Vierailija
106/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua pidäkään valita. 

Vierailija
107/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska haluan rahaa ja työkkäri pakottaa.

Se/ne olisi ainakin rehellisiä vastauksia ja kertovat minusta motivaatiosta. Tai ainakin tuo rahan himo.  

Rahan takia sinäkin olet töissä.

Mun bruttopalkka on nyt 2270€ sis. ammattitaito- ja kokemuslisän ja en todellakaan ole palkan takia töissä tällä alalla, vaan rakkaudesta alaan. Kun minulta kysyttiin haastattelussa miksi juuri minä, niin sanoin, että minulta löytyy vaadittava osaaminen ja olen erittäin kunnianhimoinen työssäni, joka ilmenee myös CV:stäni. Haastattelijat tutkivat uudestaan CV:täni sen sanoessani ja mainitsivat, että totta tosiaan, oletkin edennyt koko ajan työssäsi selkeästi päämäärätietoisesti eteenpäin huolimatta alaa vaivaavasta matalasta palkkatasosta.

Valitsivat minut ja sain 6kk koeajan ajan lähes 300e vähemmän palkkaa. Kun näytin työssäni osaamiseni ja ammattiylpeyteni sekä motivaationi, koeajan loppuessa seuraavissa palkkaneuvotteluissa hyppäsinkin pari palkkaluokkaa ylöspäin samantien sekä sain vielä kertaluonteisen suorituslisän ja lisäksi muita työpaikkakohtaisia etuja päälle.

Älytöntä että ottivat 6kk koeajalle alennetulla palkalla, vaikka totesivat että hei tässähän on kova tekijä.

Vierailija
108/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin näin, että yleensä se että edes viitsin tulla tänne haastatteluun on erittäin suuri kunnia yrityksellenne. Ihan joka paikan vuoksi en viitsi käyttää näin paljon energiaa. Oman osaamiseni ja kykyni tuntien suosittelen vahvasti, että yrityksenne palkkaa minut koska toista tilaisuutta tuskin enää tulee jos ette nyt ymmärrä omaa parastanne.

Vierailija
109/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas mennään rahan takia. Pyöritään peppuu rahan takia! Kello on 7.45!

Vierailija
110/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen työskennellyt paljon kehitysprojekteissa ja pidän siitä valtavasti. Nyt haluaisinkin tehdä niitä täysipäiväisesti ja motivaationi olisi tähän työhön korkea. Osaan metodit ja minulla on tarvittavat sertifikaatitkin. Työkokemustakin on kertynyt näistä paljon useamman vuoden ajalta. Suurin projektini oli arvoltaan 10miljoonaa ja sen jälkeen yritys säästi yhteensä 3milj/vuosi. Uskon, että voisin johtaa koko kehitysorganisaatiota hyvin tuloksin."

Usko ei riitä, pitää osata johtaa. Ei jatkoon.

Vierailija
111/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämäkin sairasta, että tällaisia vastauksia pitää kehitellä. Vanhoina hyvinä aikoina pystyi vaan kävelemään firmaan, sanomaan että moi tulin töihin ja työnantaja oli äärettömän kiitollinen uudesta työntekijästä. Nykyään pitäisi olla presidentin puheen kirjoittaja ja vähintään sivuosan Oscarin voittanut näyttelijä.

Sekä kymmenen some-tiliä ja blogia.

Vierailija
112/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska haluan rahaa ja työkkäri pakottaa.

Se/ne olisi ainakin rehellisiä vastauksia ja kertovat minusta motivaatiosta. Tai ainakin tuo rahan himo.  

Minusta taas huono vastaus eikä kerro motivaatiosta eikä kiinnostuksesta tätä kyseistä paikkaa kohtaan.

Tämä on hyvä vastaus vain, jos haluaa välttyä saamasta kyseistä työpaikkaa.

Vierailija
113/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista vitt u

Vierailija
114/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas mennään rahan takia. Pyöritään peppuu rahan takia! Kello on 7.45!

Tämä sentään auttaa yksinkertaisempiakin hr-marionetteja karsimaan: ei mitään omaa -> ei jatkoon.

Vierailija
115/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä olen vastannut jotain tämän tapaista (hymyillen): "Teidänhän se pitäisi minua paremmin tietää, että miksi olisin paras vaihtoehto, kun tiedätte millaista tyyppiä olette hakemassa, ja mitä se työ käytännössä tulee olemaan."

Vähän eri versioita tuosta, riippuen millaiset henkilöt siellä pöydän takana ovat istuneet. Ihan samalla tavalla kun ne on tarkkailleet mua, olen itse tarkkaillut heitä. Yleensä on mennyt haastattelut hyvin.

Vierailija
116/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koska minun tiedot ja taidot ovat paremmat kuin työhönottajalla tästä työstä ja mikäli palkkaatte en halua leikkiä insinöörinä mitään organisaatioleikkejä titteleineen vaan rahaa korvauksena siitä lisäarvosta jonka tuon yritykselle.

Jos normaalisti suoritat normaalit työtehtäväsi niin mikä ja missä on juuri sinulla se epämääräinen "lisäarvo"?

Vastaamattomuus paljastaa yhtälailla insinöörin (kuin kenen tahansa muunkin) bluffin.

Vierailija
117/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelijana ja nuoria (kesä)henkilöitä töihin hakeneiden valitsijana olen kysynyt tämän kysymyksen jokaiselta. Voin sanoa, että minulle vastauksen siällöllä ei ole niin väliä.

Kyse on/oli minulle enempi siitä, että häkeltyykö hakija vai ei, tästä perin "yllättävästä kysymyksestä". Tällöin se vastaa eteen tulevaa uutta työtehtävää ja sen ongelmanratkaisukykyä.

Parasta vastausta ei ole. Aiempaan (monipuoliseen) työkokemuksen, haluun työskennellä tai työmotivaatioon kannattaa yleisesti vedota. Tuleva (opiskelu)ura ja/tai suunnitelmallisuus kuvastaa pitkäjänteistä ajattelua. Ainakin minulle.

Kysymykseen vastaavat "minä olen hyvä työntekijä" -änkyttäjä ja saman/turhan tankkaajat jäävät valitetavasti pois valinnasta.

Vierailija
118/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😝🤥🤥🤭

Vierailija
119/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä kymmenen some-tiliä ja blogia.

Köyhyysrajan niukasti ylittävällä palkalla, jolla ei edes tarvitse tulla toimeen = luovuttava yksityisyydestään.

Vierailija
120/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aika epäreilu kysymys, jos tällä tarkoitetaan että miksi juuri sinut pitäisi valita muiden hakijoiden joukosta, koska ei yksittäinen hakija voi millään tietää ketä muita siihen työhön on hakemassa, eikä näin ollen ole mitään mahdollisuuksia olla jotenkin "parempi kuin muut".

Tällainen kysymys pitäisi kieltää työhaastatteluista, ei tämä ole millään lailla asiallinen kysymys.