Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työhaastattelu - "miksi juuri sinut pitäisi palkata" - mitä vastaat?

Vierailija
08.01.2023 |

Tai sanotaanko niin päin, että minkä vastauksen työnantajat haluaa kuulla tähän kysymykseen? En ole työtön juuri nyt, mutta joskus olen käynyt haastatteluissa, joissa tätä kysytään. Tähän on jotenkin tosi vaikea vastata. Kerran vähän nuorempana vastasin, että etsitte työntekijää ja minä olen varmaan yksi potentiaalinen vaihtoehto, koska kutsuitte haastatteluun. Rekryväki nauroi katketakseen, kunnes sitten vakavoitui ja sanoi, että tässä ei kysytä sitä.

Miten tähän kuuluisi vastata?

Kommentit (365)

Vierailija
81/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vain rekrytoijien tapa saada selville kuinka paljon haastateltava osaa puhua paskaa. Mitä enemmän/parempaa paskaa, sitä paremmat mahdollisuudet työllistyä.

Ilmankos joka paikassa tuntuu olevan töissä tonttuja, jotka eivät ymmärrä oman työnsä päälle yhtikäs mitään.

Vierailija
82/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

mielestäni kannattaa vastata rehellisesti, mitä mieltä on. Saisiko sinusta sitoutuneen työntekijän? Olisiko sinulla jotain tiettyjä ja hyviä taitoja? Olisitko innokas, nopea oppija vai mitä?

Itse en haastattelutilanteessa etsi yli-ihmistä, vaan lähinnä motivoitutta henkilöä, joka sopisi ko. työhön.

Höpö höpö, tuonkin olen usein kertonut, vaan ovat ottaneet "paremman" ja ennen koeajan loppumista etsivät taas uutta. On tehnyt joskus mieli soittaa ja kysyä: oliko onnistunut valinta ? Tunnen itseni ja teen työni, en jaksa hakea töitä mutta ottavat sen nuoremman aina, joka sitten kohta lähtee kohti uusia työpaikkoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutustunut yritykseen ja mielestäni se on niin huonossa jamassa että uppoaa ilman minua.

Vierailija
84/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten keksinyt parempaa kysymystä, tämä oli jo käytössä 80 luvulla.

Vierailija
85/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on riittävä osaaminen tehtävään, halu oppia uutta.

Vierailija
86/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Teillä on ongelma, koska etsitte uutta työntekijää. Minä olen ratkaisu teidän ongelmaan."

Tai sit voi kysyä toisin päin, "mitä annettavaa teillä on minulle".

Jos hakee vaikka ihan suorittavan tason työtä, niin enpä itse menisi tuollalailla vastaamaan.  

Vierailija
87/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin: "Koska olen motivoitunut tähän työhön ja tähän astinen työkokemukseni ja osaamiseni edesauttaa tehtävistä selviytymistä." Jotain tällaista. Asiallisesti ja lyhyesti, eikä epäröiden. Ei mitään pitkiä runoiluja. Sain paikan.

Vierailija
88/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täällä työvoimatoimiston pakottamana. En missään nimessä palkkaisi itseäni.

Nukun pitkään, myöhästyn aina. Alkoholiongelmaa ja vähän opioidienkin kanssa.

Eivät palkanneet.

Vierailija
89/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se on ihan randomia, että mitä pitää vastata, koska sillä kysyjällä kuitenkin on joku valmiiksi valittu mietelmä siitä mitä haluaisi kuulla - ja aina ne vaihtuu haastattelijan mukaan

toinen yhtä outo ja vaikea kysymys on, että mitä odotat meiltä (=työnantajalta). Mitäpä sitä voi odottaa, kun ei sen tarkemmin työnantajaa tunne eikä mitään itsestäänselvyyksiä jaksa ladella.

Jos tätä on kysytty, niin vastaan rehellisesti että kunnianhimoisena kaipaan työnantajalta etenemismahdollisuuksia myös palkan suhteen ja avointa vuorovaikutusta!

Vierailija
90/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni työhaastattelu niin, että kyselin työnantajalta hankalia kysymyksiä ja kerroin hänelle itsestäni asioita ja luonteenpiirteitä, jotka voivat vaikuttaa siihen, että en välttämättä pärjää työssä.

Yritin ehdottaa työkkärin tukemaa harjoittelujaksoa  vai mikä se olikaan  tai määräaikaista parin kuukauden sopimusta, muttei onnistunut. Mielessäni päätin, että olen työpaikassa kesän yli,  en yhtään kauempaa. 

Samassa hommassa kumminkin vielä, ollut yli 5 vuotta jo

Vierailija
91/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisin: miksi ei?

Vierailija
92/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska haluan rahaa ja työkkäri pakottaa.

Se/ne olisi ainakin rehellisiä vastauksia ja kertovat minusta motivaatiosta. Tai ainakin tuo rahan himo.  

Rahan takia sinäkin olet töissä.

Mun bruttopalkka on nyt 2270€ sis. ammattitaito- ja kokemuslisän ja en todellakaan ole palkan takia töissä tällä alalla, vaan rakkaudesta alaan. Kun minulta kysyttiin haastattelussa miksi juuri minä, niin sanoin, että minulta löytyy vaadittava osaaminen ja olen erittäin kunnianhimoinen työssäni, joka ilmenee myös CV:stäni. Haastattelijat tutkivat uudestaan CV:täni sen sanoessani ja mainitsivat, että totta tosiaan, oletkin edennyt koko ajan työssäsi selkeästi päämäärätietoisesti eteenpäin huolimatta alaa vaivaavasta matalasta palkkatasosta.

Valitsivat minut ja sain 6kk koeajan ajan lähes 300e vähemmän palkkaa. Kun näytin työssäni osaamiseni ja ammattiylpeyteni sekä motivaationi, koeajan loppuessa seuraavissa palkkaneuvotteluissa hyppäsinkin pari palkkaluokkaa ylöspäin samantien sekä sain vielä kertaluonteisen suorituslisän ja lisäksi muita työpaikkakohtaisia etuja päälle.

Vierailija
93/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat ne tärkeimmät ominaisuudet, jota työpaikkailmoituksessa on mainittu ja vakuutat, miten ne sinulta luonnistuu. Esimerkiksi haetaan osaamista tietojärjestelmästä X, englannin kielen taitoa ja oma-aloitteisuutta: "Tietojärjestelmä X on ollu käyttössä nykyisessä työssäni ja sen käyttö on minulle helppoa. Pääsisin heti kiinni tehtäviin tässäkin. Työskentelyotteeni on oma-aloitteinen ja tykkään aktiivisesti asettaa itselleni tavoitteita ja seurata niiden totutumista. Kommunikointi englanniksi on minulle luontevaa, koska minulla on paljon kansainvälisiä ystäviä."

Eli melkoista kakkaa, mutta tällä kaavalla vaan. Pokerilla. 

Vierailija
94/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vanhempana työnhakijana oli helppo sanoa, että

- minulla on paljon kokemusta alalta ja pystyn tuomaan taloon uutta osaamista

- olen erittäin motivoitunut, toimiala kiinnostaa kovasti

- minusta saatte pitkäaikaisen työntekijän, olen etsimässä pysyvää työpaikkaa

Sain paikan.

Vierailija
95/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sellaisella alalla joten kysymys tulee käännettyä: te soititte minulle, miksi tulisin teille

Vierailija
96/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olen juuri tähän tehtävään pätevin hakija.

Niin ovat kaikki muutkin hakijat, jotka eivät tiedä toisistaan mitään, joten naurettavan tyhjä epätosi itsekehu.

Vierailija
97/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska minun tiedot ja taidot ovat paremmat kuin työhönottajalla tästä työstä ja mikäli palkkaatte en halua leikkiä insinöörinä mitään organisaatioleikkejä titteleineen vaan rahaa korvauksena siitä lisäarvosta jonka tuon yritykselle.

Vierailija
98/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on riittävä osaaminen tehtävään, halu oppia uutta.

Hohhoijaa, niin on kaikilla tai melkein kaikilla muillakin. 

Vierailija
99/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska minun tiedot ja taidot ovat paremmat kuin työhönottajalla tästä työstä ja mikäli palkkaatte en halua leikkiä insinöörinä mitään organisaatioleikkejä titteleineen vaan rahaa korvauksena siitä lisäarvosta jonka tuon yritykselle.

Jos normaalisti suoritat normaalit työtehtäväsi niin mikä ja missä on juuri sinulla se epämääräinen "lisäarvo"?

Vierailija
100/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämäkin sairasta, että tällaisia vastauksia pitää kehitellä. Vanhoina hyvinä aikoina pystyi vaan kävelemään firmaan, sanomaan että moi tulin töihin ja työnantaja oli äärettömän kiitollinen uudesta työntekijästä. Nykyään pitäisi olla presidentin puheen kirjoittaja ja vähintään sivuosan Oscarin voittanut näyttelijä.