Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhaastattelu - "miksi juuri sinut pitäisi palkata" - mitä vastaat?

Vierailija
08.01.2023 |

Tai sanotaanko niin päin, että minkä vastauksen työnantajat haluaa kuulla tähän kysymykseen? En ole työtön juuri nyt, mutta joskus olen käynyt haastatteluissa, joissa tätä kysytään. Tähän on jotenkin tosi vaikea vastata. Kerran vähän nuorempana vastasin, että etsitte työntekijää ja minä olen varmaan yksi potentiaalinen vaihtoehto, koska kutsuitte haastatteluun. Rekryväki nauroi katketakseen, kunnes sitten vakavoitui ja sanoi, että tässä ei kysytä sitä.

Miten tähän kuuluisi vastata?

Kommentit (442)

Vierailija
401/442 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette onnistuneet saamaan haastatteluun sellaisen rokkistaran, ettei tilaisuus toistu. Mahdollisuuteen kannattaa tarttua.

Vierailija
402/442 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kyllä jo niin elähtänyt kyyninen paska, että en vastaisi tälläisiin pellekysymyksiin mitään. Sanoisin vaan, että en todellakaan keksi yhtään mitään ja tuijottaisin tyhmänä haastattelijoita.

Hyvä, kilpailu paikasta onkin sitten kaikille helpompaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/442 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseohjaunut, motivoitunut, empaattinen, hyvä luova ongelmanratkaisukyky, joustavuus, hyvä resilienssi, hyvä paineensietokyky, tunnollinen, tarkka, ahkera, viisas, älykäs, unelma vävy, hyvä asenne, hyvät sosiaaliset taidot, kannustava ja tukeva, terve, tasapainoinen, tehokas, aktiivinen myös vapaa-ajalla, sporttinen, vahva, kokenut, hyvä laskupää, nopea oppimaan, nopea lukemaan, hahmotan kokonaisuuksia nopeasti, esitän hyviä kysymyksiä, autan muita, tunnen suurta intohimoa työtäni kohtaan, hyvä huumorintaju, hyvä tyyppi, helppo tulla toimeen, kiltti, en myöhästele, pidän huolta jaksamisestani, palaudun nopeasti, en vaadi liikoja, olen vähään tyytyväinen, palanen hyvää toimivaa ryhmädynamiikkaa, luen paljon kirjallisuutta, osaan, tiedän paljon asioita, en juoruile, en valehtele, omaan terveet elämäntavat, tulen toimeen kaikkien kanssa, olen rohkea, avoin ja sosiaalinen, suunnittelen, olen päämäärätietoinen ja pysyn aikataulussa, olen huolellinen, kykenen mentoroimaan, ohjaamaan ja perehdyttämään uusia työntekijöitä, olen ekologinen, noudatan sääntöjä tarkasti, pyrin kehittymään jatkuvasti ja oppimaan uusia tietoja ja taitoja, teen sydämellä töitä, paneudun huolellisesti asioihin.

Vierailija
404/442 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempaa ette löydä jos ette ota, niin pitäkää tunkkinne.

Vierailija
405/442 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te tiedä kuka minä olen, täh? Ja sillä saa homman joka kerta kun nää ei kehtaa tunnustaa etteivät tiedä kuka olen. 

Vierailija
406/442 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskoja tällaiset kliseiset ja mahdottoman typerät mukaovelat haastattelukysymykset. Ikävä kyllä elävästä elämästä vieläkin, ja niihin on valitettavasti pakko vastata. Tässä kohtaa sinun täytyy kertoa joku työnantajan näkökulmasta mielenkiintoinen kilpailuvalttisi.

Ei ole pakko vastata. Voi myös nousta ja lähteä pois.

Suksi sinä imbesilli v_ttuun.

Vierailija
407/442 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen mitään monologia odoteta vastaukseksi, vielä vähemmän itseä kehuvia adjektiiveja.

Jotain realistista ja todellista kuten;

- Minulla on suurin osa vaadittavista tautoja. Olen todella motivoitunut ja nopea oppimaan ne loputkin. Olen jo jonkun aikaa katsellut mahdollisuuksia päästä teille töihin. Pallo on teillä.

Vierailija
408/442 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mä haluun ja mistä vitusta mä tiedän mitä te loppujen lopuksi tarviitte tai haluutte. 

Vierailija
409/442 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on turha alkaa omaa pätevyyttään mainostamaan. Pätevyyden ja kokemuksen he ovat jo nähneet hakemuksestasi. Pyrkisin vakuuttamaan haastattelijat siitä, että olen hakijoista kaikkein motivoitunein ja sitoutunein juuri tähän tehtävään. Monet vaihtavat työpaikkaa kuin sukkia ja uuden työntekijän rekry on firmalle kallista. Eli toisin esille, että etsin pitkäaikaista työsuhdetta ja, että juuri tämä työ on niin kiinnostava ja innostava, että täällä näkisin itseni pitkälle tulevaisuuteen. 

Se nyt ei mistään liirumlaarumeista selviä.  Vaihtoaikeita tai todellisia ajatuksiaan ei aina ole syytä eikä kukaan paljasta.  Se pitää päätellä mikä pääteltävissä on muista  esiin tulleista asioista.  Koeaika, määräaikaisuus on siitä hyvä.

Vierailija
410/442 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä testataan motivaatiotasi ja kykyäsi soveltaa aiempaa osaamista/koulutusta tai kokemuksia mitä ei suoraan CV:stä tai hakemuksestasi näe.

Voit itkeä että "byääh pelleilykysymys!" tai kattoa vaikka Youtubesta, varsinkin englanninkielisistä videoista että mitä tällä haetaan ja miten kannattaa vastata. Ihan itsestäsi kiinni.

Vierailija
411/442 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi minun pitäisi tulla juuri tähän työpaikkaan? Onko teillä tarjota muuta kuin rahaa ja onko tämä maksimibudjettinne? Saanko nähdä työpisteen ja tavata tiimin ennen sopimuksen allekirjoittamista, sekä tarkistaa sisäisestä viestinnästä, että yrityksen henki ja reilut pelisäännöt ovat kunnossa? Miksi edellinen työntekijä lähti vai onko kyseessä kasvun avaama paikka? Miten suhtaudutte etätyöhön ja millainen ilmapiiri toimistolla yleensä vallitsee? Onko yhteisiä pelisääntöjä yksityisasioiden rajattomasta jakamisesta, tai esim. Seksuaalisista puheenaiheista? Onko kukaan joutunut yrityksessänne koskaan rikoksen uhriksi ja miten hoditte tilanteen? Miten bonukset jakautuvat ja millaisia kannustinpalkkioita teillä on?" 

Nämä nyt vaikka aluksi, harvemmasta työpaikkailmoituksesta käyvät edes nämä perusasiat ilmi, edes palkkaa ei usein mainita. Lisäksi tietysti edut eli setelit ja muut. Turhaan tyrkytätte persettänne työnantajille, ellette väkisin halua tulla r aiskatuiksi.

Vierailija
412/442 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette kysele tuommoisia turhia vaan heivaatte muut hakijat hevon kuuseen ja otatte minut. 😑

Vierailija
413/442 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on turha alkaa omaa pätevyyttään mainostamaan. Pätevyyden ja kokemuksen he ovat jo nähneet hakemuksestasi. Pyrkisin vakuuttamaan haastattelijat siitä, että olen hakijoista kaikkein motivoitunein ja sitoutunein juuri tähän tehtävään. Monet vaihtavat työpaikkaa kuin sukkia ja uuden työntekijän rekry on firmalle kallista. Eli toisin esille, että etsin pitkäaikaista työsuhdetta ja, että juuri tämä työ on niin kiinnostava ja innostava, että täällä näkisin itseni pitkälle tulevaisuuteen. 

Se nyt ei mistään liirumlaarumeista selviä.  Vaihtoaikeita tai todellisia ajatuksiaan ei aina ole syytä eikä kukaan paljasta.  Se pitää päätellä mikä pääteltävissä on muista  esiin tulleista asioista.  Koeaika, määräaikaisuus on siitä hyvä.

Jos yritys tarjoaa määräaikaista sopparia niin alan hakemaan välittömästi muita työpaikkoja. Harmillinen tilanne jos joutuu tuollaiseen paskadiiliin edes suostumaan, parempi olisi kun ei joutuisi.

Vierailija
414/442 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika heikoissa kantimissa on johtajuus, jos minun haastateltavan (päivääkään töitä ko. organisaatiossa tehneenä) täytyy selittää esimiesasemassa olevalle minkälaista työntekijää he tarvitsevat.

Vierailija
415/442 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etteks te itse tiedä miksi joku palkataan?  

Vierailija
416/442 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska teillä ei ole varaa menettää minua kilpailijallenne.

Vierailija
417/442 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä testataan motivaatiotasi ja kykyäsi soveltaa aiempaa osaamista/koulutusta tai kokemuksia mitä ei suoraan CV:stä tai hakemuksestasi näe.

Voit itkeä että "byääh pelleilykysymys!" tai kattoa vaikka Youtubesta, varsinkin englanninkielisistä videoista että mitä tällä haetaan ja miten kannattaa vastata. Ihan itsestäsi kiinni.

Vithuilua se on.   Että kaikki sadat hakijat antaa jonkun juutuupi-vastauksen.  Kyllä on heikkoa. 

Vierailija
418/442 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sen lisäksi, että olen paras valinta osaamiseni takia, olen fiksu ja hauska ja mun kanssa on mukava tehdä töitä."

Vierailija
419/442 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vastaisin jotenkin näin: "Kysymykseenne on mahdotonta vastata, koska en tunne toisia hakijoita saati heidän ansioitaan. Jos paikkaan on paljon hakijoita, todennäköisesti en ole paras vaihtoehto. Jos hakijoita on vähän, todennäköisyys, että olen paras vaihtoehto, kasvaa. Joka tapauksessa, olen näillä näkymin käytettävissä tehtävään."

Vierailija
420/442 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vithuilua se on.   Että kaikki sadat hakijat antaa jonkun juutuupi-vastauksen.  Kyllä on heikkoa. 

Jep, en ole koskaan suostunut noihin leikkeihin. Sanon, että jos tällaista ja tällaista osaamista tarvitsette, niin sen minulta saatte ja tulen tekemään työni sopimuksen mukaan. Aina on töitä (ainakin toistaiseksi) löytynyt. Yksi entinen pomoni sanoi vielä, että hyvä vastaus, et nää kysymykset on tätä liirumlaarumia, mutta firma vaatii että nämä kysytään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän