Työhaastattelu - "miksi juuri sinut pitäisi palkata" - mitä vastaat?
Tai sanotaanko niin päin, että minkä vastauksen työnantajat haluaa kuulla tähän kysymykseen? En ole työtön juuri nyt, mutta joskus olen käynyt haastatteluissa, joissa tätä kysytään. Tähän on jotenkin tosi vaikea vastata. Kerran vähän nuorempana vastasin, että etsitte työntekijää ja minä olen varmaan yksi potentiaalinen vaihtoehto, koska kutsuitte haastatteluun. Rekryväki nauroi katketakseen, kunnes sitten vakavoitui ja sanoi, että tässä ei kysytä sitä.
Miten tähän kuuluisi vastata?
Kommentit (365)
Koska minulla on isot tissit ja pomo saa puristella niitä.
Nuorena kun halusin oikeasti töihin, sanoin juuri sen, että haluan tämän työn todellakin ja että se on minulle tärkeää. Tämä oli ilmeisesti juuri se asia, jonka perusteella pääsinkin töihin joihinkin paikkoihin. Aidosti innostunut.
Nyt olen keski-ikäinen ja haen töitä pakosta. En tiedä mitä sanoisin haastattelussa. Ehkä sanoisin, että elämäntilanteeni on haastava ja että haen töitä, koska on pakko ja että työpaikkaan on varmasti hakijoita, jotka ovat varmempia valintoja. En tiedä sitten menettääkö tuosta työttömyyskorvauksen..
Vierailija kirjoitti:
"Jos haluatte tähän paikkaan ns hyvän tyypin, minua ei kannata palkata. Jos haluatte tekijämiehen joka vie hommat loppuun tunteihin ja vaivannäköön katsomatta, olen valintanne."
Ja en palkkaisi, koska annat sellaisen kuvan, että raadat tunteihin katsomatta -> burnout. Jokainen loistava työntekijä ymmärtää asettaa työlleen sopivat raamit muun muassa työajan suhteen. Myös se on fakta, että yleensä ne toimistolla kellon ympäri roikkuvat työntekijät ovat niitä, jotka eivät osaa tehdä työtään tehokkaasti. Hyvä työntekijä tekee työt 7,5h työpäivän aikana, aina.
Olen joskus sanonut haastattelussa, että rakennan hyvää työilmapiiriä, olen joustava ja sovin tiimityöhön. Olen saanut tällaista palautetta aiemmissa työsuhteissa, joten siksi käytin tuollaista vastausta. Sain paikan.
Hakuilmoituksessa on varmaan mainittu jotain työhön liittyviä ydintehtäviä/asioita. Mieti miten käytännössä (kiinnostus/kokemus jne) voisit niistä suoriutua, onko jokin erityisesti itseäsi kiinnostava, haluat opetella sen, tai mistä on jo kokemusta. Mieti haun kautta mitä annettavaa sulla on ja vastaa sen mukaan. Se osoittaa jo että olet miettinyt työnantajan ilmoitusta ja työtehtävää.
Raotan hieman takkia ja värvääjä näkee poplarini alta pilkottavat kellertävät, teipatut pötköt johtoineen. Siinä vaiheessa yleensä kätellään ja allekirjoitetaan työsopimus.
Vierailija kirjoitti:
Koska olen hyvä työntekijä.
Tuolla pääset välittömästi ö-mappiin. Oletan, ettet kuuluu nuorempaan sukupolveen, joka valehtelee sujuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin haastattelut ovat vuorovaikutusta, molemmat voivat kysyä ja vastata kysymyksiä sen enempiä jännittämättä. Voi kysyä, mitä teillä on minulle tarjota,jotta voin valita, ottaisinko paikan, molemminpuolinen win-win.
Kuulostaa Törhösen väitöstilaisuudelta.
Vierailija kirjoitti:
Raotan hieman takkia ja värvääjä näkee poplarini alta pilkottavat kellertävät, teipatut pötköt johtoineen. Siinä vaiheessa yleensä kätellään ja allekirjoitetaan työsopimus.
Räjähtävää ensivaikutelmaa ei mikään voita! Jää taatusti mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus sanonut haastattelussa, että rakennan hyvää työilmapiiriä, olen joustava ja sovin tiimityöhön. Olen saanut tällaista palautetta aiemmissa työsuhteissa, joten siksi käytin tuollaista vastausta. Sain paikan.
Oliko montakin hakijaa?
Vierailija kirjoitti:
Koska minulla on isot tissit ja pomo saa puristella niitä.
Olet selvästikin lupaava työnhakija.
Vierailija kirjoitti:
Koska tuotan talolle rahaa moninkertaisesti oman palkkani verran.
Nykyisessä työssäni "arvoni" työpaikalle oli viime vuonna yli 4 miljoonaa. Vuosiansioni taas olivat 45k joten kaikkien sivukulujen jälkeenkin väitän työnantajani jääneen mojovasti plussan puolelle.
Jos puhut totta, niin halvalla teet työsi. Firman tj nauraa matkalla pankkiin.
"Olen vakuuttunut siitä, että minulla on tarvittavat taidot ja kokemus täyttääkseni tämän tehtävän vaatimukset. Olen [mainitse vahvuutesi, esim. analyyttinen ja nopea oppimaan]. Aikaisempi kokemukseni [mainitse relevantti kokemus] on opettanut minulle [mainitse oppimiasi asioita] ja varustanut minut ratkaisemaan tehokkaasti tämän tehtävän tuomat haasteet. Lisäksi intohimoni [ala] kohtaan ja [mainitse muut persoonallisuuspiirteesi, kuten oma-aloitteisuus tai tiimityötaidot] tekevät minusta vahvan lisän tiimillenne. Lupaan sitoutua [yrityksen nimi] menestykseen ja uskon voivani tuoda arvokasta panosta tähän rooliin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina rehellinen ja mahdollisimman epäteennäinen työnhaussa. En tietenkään ala tänne jakelemaan asioita, jotka kerron, kun kilpailen teitä muita vastaan työnhaussa. Joka tapauksessa yritän välttää kliseitä ja olla aito. Jos se ei kelpaa, niin työpaikka saa haistaa v-i-t-u-n.
Tämä. Olen ollut, päässyt siis, kahteen haastatteluun viime kuukausien aikana, ala sama.
Ensimmäiseen yritin miettiä hyviä vastauksia etukäteen, olisin todella halunnut sen paikan. Jännitin, vastasin ohi kysymysten, ihan pieleen meni, en olisi itsekään palkannut itseäni..
Seuraava mahdollisuus tuli muutaman kuukauden kuluttua. Olin varma, etten kuitenkaan kelpaa, menin mitä väliä -asenteella. Haastattelija ei kysynyt mitään tyypillisiä kysymyksiä (joihin aina neuvotaan valmistautumaan, mitä lisäarvoa ym. blaa blaa), lähinnä keskustelimme, millai
Siis mulla oli tämmöinen samanlainen haastattelu äskettäin missä ei kysytty mitään näitä normi kysymyksiä. Juteltiin vaan työstä ja työpaikasta. Siksi se tuntui aika helpolta. Kiva kuulla, että sait paikan. Mä ajattelin, että kun se oli noin helppoa niin tuskin saan, mutta en tiedä vielä. 🙃
Että tyhmä kysymys. Tyhmään kysymykseen tyhmä vastaus.
En tiedä, mitä haastattelija haluaisi kuulla, mutta vastaisin, että nyt nelikymppisenä lapset on tehty, joten voin panostaa tulevat vuodet - ja vuosikymmenet - työhöni ilman taukoja.
Työkokemusta on sen verran vähän ja keskenään ihan erilaisista töistä, etten oikein voi kerskua muullakaan. :)
Palkkaatte varmaan sopivimman. Se voisin olla minä koska:
1) (tehtävässä vaadittava osaaminen * 2)
2) (työntekijältä odotettava ominaisuus)
3) (joku erikoinen juttu joka jää mieleen
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on vain psykologinen testi. Haastattelija haluaa vain nähdä katsotko silmiin vastatessasi, vai pälyiletkö seiniä. Testataan hermoja. Vastaus ei ole olennainen, sehän on ennalta arvattava.
Minusta tuollaiset kysymykset johtuu vain siitä että haastattelija on niin vammainen ettei osaa kysyä parempia kysymyksiä.
Olen tehnyt tätä hommaa 20 vuotta mutta haluan kehittyä
Korjaan hieman omaa vastaustani.. hällä väliä -mielellä tarkoitin, että en valmistautunut haastatteluun etukäteen, olin oma itseni. Ajattelin että saan tai en, en jää murehtimaan. Kun työ oli lähtökohtaisesti ala, josta pidän, ei tarvinnut keksimällä keksiä mitään tekemällä tehtyä.
Pakkohaut paikkoihin, joihin ei haluaisi mennä on tuhoon tuomittuja. Kyllä useimmat haluavat tehdä työtä, pakottamalla vaan ei onnistu kovin pitkään, ellei oikeasti ole nälkäkuolema oven takana.
Nälkäkuolemaa tietty työnantajat toivoisivat, jotta ikäviinkin hommiin saataisiin tekijät. Toisaalta, tässä kohden voitaisiin miettiä, onko ihminen yhteiskuntaa varten vaiko toisinpäin.
Ja vielä vähän eteenpäin, onko vanhempiemme kymmenien vuosien kovalla työllä valmiiksi rakennettu suomalainen yhteiskunta suomalaisia varten vaiko muita varten. Tulisiko yhteiskuntien rakentaa itse omat perustuksensa vai voiko talon rakentaa naapurin jo valmiiksi rakentamalle perustukselle?