*ELOkuiset keskellä viikkoa ke-to*
Kommentit (84)
K.h.p:Meillä myös korvikkeella mennään =). Syödään 6 kertaa joista kerran yössä. Tyttö on 14 vkoa ja aloitin iltavellin annon viikko-pari sitten. Syö sen n. klo 19.30- 20.00, seuraavan kerran syö klo 3-4 aikaan yöllä. Vuorokautinen syöntimäärä tällä hetkellä 825 ml. Samoin meillä saattaa vain ähistä jo klo 1-2 mutta silmät kiinni ja silloin rauhoittuu tutilla. Tuossa 3-4 aikaan ähisee silmät auki ja senkin saisi varmaan rauhoitettua tutilla, mutta en ole vielä uskaltanut jättää yösyöttöä pois. Syö tällöin hyvällä halulla kun nostan ylös.
Mukavaa torstaita kaikille eloisille !
t. Hanhikki
Teitä onkin ollut jo kova ikävä, kun en ole pitkään aikaan edes lukemassa " ehtinyt" käydä!!! Tai ehkä sitä ois ehtinyt, mutta kaippa se on enempi malttamisesta kiinni! =)
Meillä ei Lauri ole ollut mielestäni mitenkään erityisen vaativa lapsi... Tottakai sitä välillä on väsynyt ja tulee huonoja päiviä, mutta kaiken kaikkiaan on kyllä suht helppo lapsi! =)
Poika on aivan ihana, kun on alkanut nauraa höröttämään ääneen oikein kunnolla! =D Sitä alkaa itteekin naurattamaan, kun poju nauraa höröttää! Maanantaina olisi edessä 3kk neuvola ja rokotukset! Saa nähdä kuinka käy, toivottavasti ei tulis mitään oireita...!
JOAN74: Meillä ainakin autto Laurin tukkosuuteen vesihöyry! Isukki meni poitsun kans vessaan niin, että vesihana oli päällä ja laitettiin tuleen niin kuumaa vettä kun mahdollista! Se höyry helpotti molempia! =)
Sit vähän gallupeista...
VAIPAT: Meillä nyt käytössä Liberon Discovery(5-8kg) ja ne on osottautunu hyviksi. Ostettuna on paketillinen Lidlin vaippoja, mitä kokeillaan seuraavaks, kun ois tosiaan huomattavasti halvempia!
PIKKUJOULUT: Mä en tunne olevani vielä valmis lähteeen mihkään baareihin ryypiskelemään ja jättään Lauria hoitoon sen takia, vaikka poika onkin täysin pullomaidolla(ikävä kyllä)! Mutta kyllähän sitä vielä kerkiää! =)
TV: Mä pyrin seuraamaan telkkarista salkkarit, everwoodin, C.S.I.:n, o.c:n, täydelliset naiset, paon ja housen... Mutta aina en kyllä ehdi näitä kaikkia kattoon!
SYÖNNIT: Meillä syödään pääosin 5-6 kertaa päivässä ja yöt menee ilman syöntiä!
Mutta nyt täytyy taas mennä! Toivottavasti nyt pääsisin useemmin teidän seuraankin!!! =)
-Mömmeli06/Lauri(1908)-
VAIPPA-g: kestoillaan päivisin, öisin ja reissuilla on käytössä Muumivaippa
SYÖTTÖVÄLIT: joopa joo, täällä tissitellään myös USEIN. Tämän päivän puolella on tainnut olla tissillä jo 6 kertaa (ja ukko nukahti unille 10.30). En tiedä, syötänkö jopa liian usein...
KUIVAKSIOPETTELU (esikoisella): älkää vielä huolehtiko reilu 2-vuotiaiden äidit! Meilläkään ei ollut havaittavissa mitään sen suuntaista vielä 2v3kk iässä, mutta tästä pari kuukautta eteenpäin ja kuivaksiopetteluun meni ehkä viikko. Eli tyttö taisi olla 2v5kk. Nyt on vielä yövaippa, sitä kun ei jaksa alkaa jättää pois lisäpyykin pelossa...
ONELINEN vai kuka se kirjoitti RINTATULEHDUKSESTA? Mullahan on parhaillaan menossa antibioottikuuri, kun viime viikolla tuli tulehduksen oireet. En tiedä olisinko tarvinnut lopulta koko kuuria, kun kuume oli laskussa, mutta koska edessä oli se väitös, pelasin varman päälle. Rinta oli kipeä ja punoittava ja muuten oli kuumetta, Onni söi onneksi hyvin kipeästäkin rinnasta ja kaalinlehdet taisivat myös auttaa. Ensi kerralla pitää kokeilla pidempään kotihoitoa ennen lääkekuuria, koska se pistää ikävästi mahan sekaisin niin mulla kuin pojalla.
Ihanaa kun molemmat on unilla samaan aikaan. Onnilla oli eilen erityisen huono päivä ja nukkui lyhimmät ulkounet ikinä (2h). Jatkan siis surffailua :)
Kerttukasperi ja Onni 260806 ja isosisko 11/03
meilläkin oli just noin syönnit mut nyt jäi se 3-4 aikaa pois ja söi 6 aikaan ja tänään tuleekin 5 syöntiä vaan.. kaippa se pärjää ;) ehkä ottaa takasin ens yönä..plaah että oon poikki..nyt kuuluukin kitinää vaunuista..
oottekos muuten nostaneet heti pois kun kuuluu kitinää vai yritättekö vatkaa vielä vaunui yms että jatkais?! meillä neiti aina kitisee kun nostaa pois mutta on uninen,menee tovi ennen kuin herää..
tyttö söi tossa 10.40 tienoilla 200ml maitoa kerralla että huh...:D
meillä käytössä liberot ja pampers (se kolmos koko). Olen kuullut lidlin vaipoista paljon hyvää pitäisikö kokeilla uudelleen. Ovatkohan ne muuttuneet. Kun lidl tuli suomeen kokeilin niiden vaippoja silloin vuonna 2001. Ne oli surkeita! Yö vaippana niitä ei voinut edes harkita ja päiväunillakin ne valskas. Silloin oli sellainen tyytyväisyys takuu; et jos et ole tyytyväinen tuotteeseen voit palauttaa sen ja saat rahat takaisin. Minä kokeilin puoli pakettia ja tuskastuin. Palautin paketin ja sain rahat takaisin. Näin silloin. En tiedä ovatko vaipat kehittyneet kun niin moni niitä nykyisin kehuu. kyse oli kylläpoika vauvasta...meillä ainakin pojilla oli paljon enemmän vuoto-ongelmia.
eikä minusta noiden pampersien ja liberoiden hinat kauhesti eroa halvemmista merkeistä kun ostaa sellaisen 2-3 paketin satsin sittarin tarjouksesta (siis kun vertaa kappalehintoja). Dailyjakin kokeiltiin, mutta aina oli pylly geelissä :(
kretukka
Elikäs puhtaat paperit sai Peppi-neitokainen, kun käytiin ylimääräisessä lääkärinneuvolassa lonkkia näyttämässä - mä kun olin kuulevinani niistä jotain napsunaa:) Nooh, ilmeisesti on tämän mamman kuulossa ongelmia tai sitten korvien välissä, likan lonkat kun ovat ihan ok eli kehittymässä, kuten on normaaliakin sen luksaatiohoidon jälkeen. Mutta kyllä oli ihana uutinen, olin jo ehtinyt nähdä painajaisia uudesta lastoituksesta - olisi varmaan ollut lapsellekin huomattavasti hankalempaa nyt ja lisäksi olisi varmasti hidastanut motorista kehitystä. Mutta kaikki kunnossa, jiiiii-ppp-iiii!!
Pojan rytmin neuvolakäynti laittoikin sitten taas päälaelleen ja herra huhuilee jälleen sängyssään vaikka pitäis olla kovin hiljaista poikaa ja nukkua tähän aikaan. Ei siinä muuten mitään, kyllähän se sinne jossain vaiheessa nukahtaa, mutta lyhyemmät unet nyt sit vaan saa ja illalla on kova meno päällä ja minä, jälleen, yksin lasten kanssa. Nooh, ajattelin siivoilla niin jos se vaikka kiinnostas poikaa niin paljon, että ei menis ihan riehumiseksi.
Mutta eipä tässä tällä kertaa muuta - taustalle vaan:)
Vieteri
Taasen linjoilla...Pikku-ukko ottaa takaisin eilistä huonosti nukuttua päivää, eilen otti neljät unet joista mitkään ei kestänyt ees tuntia. Oli kuulemma hankala laittaa nukkumaan illalla (olin itse " pelaamassa" sählyä, oli jo toinen kerta...). On siis käynyt unille yhdeksän maissa. Meinasi herätä kymmenen aikoissa, mutta lähdettiin kävelylle niin nukkuu vieläkin. Tosin siirsin juuri äsken kopan sisälle, alkaa vissiin heräilemään kun joutuu käydä tuttia tarjoamassa välillä. Molemmat ukkelit siis nukkumassa, harvinainen hetki! On tainnu pojat muuten tehdä sopimuksen keskenään, että äiti ei hiljaisia hetkiä saa kun harvoin, unet menee niin ristiin. Toisaalta hyvä esikoisen kannalta, päästään aina ulos kun pienempi koisaa vaunuissa.
Vähän vastailua runsaisiin gallupeihin:
Vaipat: tykkään Liberoista, niitä onkin käytetty ahkeraan. Pienintä kokoa sovitin yhden vaipan enkä sitä 3-6 kg mini vaippaakaan käyttänyt kun yhden pienen paketin. Midit on ollut käytössä alle kuukauden iästä asti, nyt ei enää istu niin hyvin ja siksi ostin Pampersin Active Fit 4-9 kg yhden paketin ja ne istuu hyvin. En vaan tykkää tuosta Pampersien hajusta, pissa kun lirahtaa vaippaan niin minun nenääni vaippa käy haisemaan ihan älyttömän pahalle. Seuraavaksi siirrymme Liberon 7-14 kg maxi vaippaan, painoa taitaa olla pojalla jo lähemmäs 8 kg (vaikea arvioida, ens tiistaina vasta neuvola).
Tv ohjelmat: kesällä katsoin lähes kaikki klo 21 alkavat sarjat ja sen jälkeen nukkumaan. Onneksi niitä sarjoja ei enää ole kun pari mitä seuraan (C.S.I. Miami ja C.S.I sekä Todistettavasti syyllinen). Teho-osastoa seuraisin jos se tulisi...
Syömiset: Karkkia ja muuta makeata uppoisi valtavasti. Paino ei ole pitkään aikaan enää tippunut johtuen juuri tuosta mässäyksestä. Väsyttää vaan niin paljon että tekee mieli makeata...
Vauvan syömisistä sen verran, että syö 5-6 kertaa päivässä ja kerralla menee se 200 ml. Toisinaan jää 10-30 ml pullon pohjalle, mutta kova on ruokailemaan meidän jässikkä.
Vaativa vauva...Ei ole ainakaan meillä. Tuntuu todella helpolta lapselta, ei kitise turhia ja nukkuukin hyvin. Hangon keksiksi sitä aina aamuisin sanotaan, on itse aurinko!! Olen tosi onnellinen että meille menee niin hyvin. Jaksamisia vaan kaikille väsyneille äideille!!!! Itse olen siksi väsynyt kun en ehdi iltaisin ajoissa nukkumaan ja aamulla on herätys puoli seiskan maissa esikoisen toimesta...Yöllä on vain yksi syöttö jossa menee korkeintaan puoli tuntia kun nukahdan uudestaan.
Joululahjat: Haluaisin hierojalle, oikea puoli selästä on ihan jumissa, pelkään vaan ettei olisi nikamalukko...Lapojen välistä tuntuu huonolle...Paras lahja olisi isovanhemmilta se, että ottaisivat pojat hoitoon ja me saataisiin miehen kanssa nukkua yksi yö hyvin ja nauttia toistemme seurasta.
Paikkag: taitaa olla alakerta jo kunnossa, kerran ollaan harjoiteltu näitä aviollisia velvotteita ;) (olikin jo ikävä sitä puolta...). tosin nyt vähän koskee alavatsaan, johtuu varmaan eilisestä sählystä kun sai juosta aika kovaa ja paljon...Kaavinnan jälkeen vuotoa kesti 12 päivää, phs:ää joutuu pitämään edelleen.
Kyllä oli mukava keli ulkona, pari astetta lämmintä ja vesilätäköitä. Esikoinen löysi kyllä kaikki lätäköt ja miten onnellinen olikaan kun sai hyppiä ja roiskia!! Pienet ne on ilot pienillä!
Tervetuloa Joan ja Joel mukaan ja muut uudet, nikit ei jostain kumman syystä jääny mieleen!! JOku kumman dementia vaikuttaa...Vissiin pulloäidin dementia?!
Wau, kohta pikku-ukko on nukkunut ennätykselliset 5 tuntia...
Oho, tulipas pitkä stoori...Poistun takavasemmalle ja palaaan taasen lukemaan illemalla!
Muumu ja pojat (20.08 ja 2/04)
Nuo lidl vaipat on täällä kaikkein halvimpia, en muista hintaa. Pelittävät vallan mainiosti meillä molemmilla tytöillä läpi yön. Kertaakaan ei ole valskannu.. en oikeestaan osaa sanoa mitään eroa esim muumeihin.. Miusta ne on ihan hintansa arvoisia, ellei enemmänkin :).
Ja juu, meillä mennään tissillä :). Huono puoli se, että kaveri syö aina, mutta hyvä puoli se, että on helppo rauhottaa jos alkaa ihan vallattomaksi (se onkin oikeestaan ainoo syy miksi mie annan tissiä, sen lisäksi että olen liian laiska nousemaan yöllä maidon hakuun). Mutta niinhän se on, aika aikaansa kutakin.
Tyttö nukkuu vaunuissa päivän ainoita pitkiä uniaan ( yleensä 4h). Keitin itselleni päiväkahvit ja päätin tulla lueskelemaan teidän kuulumisianne.
Ruokailu kerroista oli juttua, meillä syödään pullosta pääsääntöisesti. Oikeastaan vain öisin tyttö kelpuuttaa rinnasta, hän on melko tempperamenttinen ja päättäväinen jo pienestä pitäen..=) Joten tällä hetkellä pullosta syödään päiväsaikaan noin 5-7 kertaa, riippuen hieman unien pituudesta. Kerrallaan syödään noin 120 ml, menis vaikka kuinka paljon enemmänkin, mutta jos antaa esim. 150 ml tai enemmän niin alkaa armoton oksentelu noin puolen tunnin kuluttua. Eilen kokeilin antaa 150 ml kun tyttö heräs yli 4 tunnin päikkäreiltään, kaikki uppos mutta sit alkoikin melkoinen pulauttelu-rumpa. Johtuukohan tuo siitä että tyttö söisi ahneuksissaan vaikka kuinka paljon, jos vaan annetaan? Jos annan vain sen noin 120 ml niin tyttö on ihan tyytyväinen ruokailun jälkeen, ei siis osoita merkkejä siitä että olisi jäänyt nälkäiseksi. Tuntuu vaan niin hullulta kun tytölle uppoaisi vaikka kuinka, mutta on pakko lopettaa periaatteessa ruokailu kesken, koska oksentelu alkaa takuulla hetken päästä. Onko kellään muulla kokemuksia ns. ahneesta lapsesta??=) Anoppi sanoi että mies oli kuulemma ollut ihan samanlainen, syönyt uskomattomia annoksia tyytyväisenä ja sitten hetken kuluttua alkanut oksentelemaan suurimman osan pihalle, isäänsä tullut siis meidän neiti siinäkin asiassa..
Vaippagalluppia oli.. meillä käytössä Liberon 3 koko, ja olen kyllä tykännyt. Hyvin harvoin on sattunut ohivuotoja, toisin kuin taas Pampersin 3 koon kanssa niitä sattuu useammin. Noita Lidlin vaippoja ei olla vielä kokeiltu, mutta paljon kehuttuna ajattelin yhden paketillisen käydä ostamassa ja kokeilla, josko ois hyviä.
Rintatulehduksesta oli myös puhetta.. mulla oli kaks alkavaa rintatulehdusta tytön ollessa noin parin kuukauden ikäinen. Ne oli melkeen parin viikon säteellä toisistaan. Molemmilla kerroilla rintaa( toisella kerralla oikee tisella vasen) alkoi jomottaa ja vihloa aivan hirmuisesti, kuume nousi ja rinnassa näkyi punoitusta. Kuume laski kummallakin kerralla yhdessä vuorokaudessa ja kipu rinnasta hävisi parissa päivässä, silloin tyttö vielä suostui rintaa syömään päivisin niin sain rintaa paremmin tyhjennettyä. Nyt jos tulisi tulehdus, niin ei kai auttaisi kun yrittää sitä itse käsin ja pumpulla tyhjentää, tyttö kun on sanonut työsopimuksensa irti..=)
Tv-galluppiin: olen melkoinen tv:n orja, jään helposti koukkuun sarjoihin ja nyt tytön synnyttyä onkin tv:n katselu rajoittunut melkoisesti. En kuitenkaan nauhoita ohjelmia, vaikka joskus tekis miele, mutta kun aikaa ei jää kuitenkaan sitten niiden katseluun myöhemminkään. Tällä hetkellä seuraan suht tiiviisti salkkareita, bb:tä, kotikatua, teho-osaston ja Ally Mc Bealin uusintoja päivisin, pakoa ja Housea.
Sellaista oon tässä miettinyt että onkos kellään kokeneemmalla äidillä vinkkiä siihen kuinka saisin maidontuotantoa vähenemään? Olen nyt reilun kuukauden laittanut omaa maitoa tytölle päivisin pulloon, koska sitä tulee riittävästi ja sitä rintaa ei hän huoli. Nyt kuitenkin ainainen pumppaaminen ja rintojen tyhjentäminen alkaa uuvuttaa, se on melkos rankkaa hommaa ensin tyhjentää rinnat pulloon ja sit alkaa syöttöpuuhiin.. Lääkärin kanssa juttelin ja hän oli sitä mieltä että jos alkaa käymään liian rankaks niin siirry korviikkeeseen. Olenkin nyt antanut osittain korviketta ja osittain omaa maitoa tän viikon ajan. Oma maidontuotanto on kuitenkin melko runsasta vielä, joten onko jotain vinkkejä? Sehän on ainakin yks, että tyhjentää vain pikkuisen rintoja, sen verran että pahin paine helpottaa, mutta kun mun rinnoista sitä maitoa alkaa herumaan oikein urakalla jo pienenkin tyhjennyksen jälkeen. Onko siis olemassa jotain lääkettä/rohtoa maidon tulon vähentämiseen? Jos siirryn kokonaan korvikkeelle, niin alkuun saattaa olla melkos tukalat oltavat. Viime yönäkin heräsin maitolammikosta..=)
Olen melko harmissani siitä kun maitoa tulisi muttei se rinnasta tytölle kelpaa. Minkäs teet aina ei asiat mene niin kuin haluais, varsinkaan kun on kyse näistä pikkuisista..=)
No mutta jopas tuli vuodatettua omia ongelmia. Nyt taidankin tästä siirtyä taustalle. Oikein mukavaa päivää kaikille äideille ja vauvoille, nauttikaan toisistanne!
MeiMii ja kuorsaava Aino 300806
Täällä Helsingissä on kyllä harmaa sää. Lumet sulaa näillä keleillä kyllä kaikki:( Esikoinen niin tykkäisi touhuta ulkona lumessa, mutta minkäs teet. Joulun ja uuden vuoden väliseksi ajaksi mennään Lappiin mökille, niin siellä saa toivottavasti ulkoilla sydämensä kyllyydestä. Mukaan tulee myös mun isäni, joten hoitaja on tiedossa ja voidaan miehen kanssa käydä yhdessä hiihtämässä. Kivaa!
Juuri kun kehuin täällä kuinka Otso nukkuu reippaasti yönsä, niin eiköhän kahtena viime yönä herra olekin sitten herännyt syömään jo paljon normaalia aiemmin. Itse on ihan poikki, kun ehti jo tottua niin hyvään. Mutta niinhän se näiden lapsosten kanssa on, että ainoa pysyvä on muutos;) Illalla Otso ei malta millään nukahtaa, haluaa vaan jutella ja nauraa. Itseä ei kyllä paljon naurata enää siinä vaiheessa...
VAIPPA-G Meillä on nyt käytössä Liberon Discovery 5-8 kg. Toimivat nykyisin aika hyvin. Silloin tällöin pettävät kyljestä yöllä, jos pitkään nukkuu kyljellään. Yhteen väliin meillä ei pitänyt mikään vaippa. Kaikista tuli heti eka pissa jo kyljestä läpi. Otso on leveä mahasta, mutta ohuet jalat ja mitätön pylly, joten oli tosi hankalaa saada vaippa pysymään falskaamatta.
TELKKU-G Katson kaikki ysin sarjat, erityisen ihastunut olen Greyn anatomiaan. Ihan loistosarja! Nyt tosin Otso ei enää ole tällä viikolla nukahtanut kasin pintaan, vaan lähempänä kymppiä, joten yrittää ilmeisesti vierottaa äitinsä telkusta. No onneksi meillä on tallentava digiboksi, joten voin sitten paremmassa välissä katsoa.
VIETERI! Syntyikö Peppi pylly edellä vai mistä tuo lonkkaluksaatio? Meillähän myös Otso tuli yllättäen perä edellä. Neuvolassa väittivät koko ajan, että on pää alaspäin, mutta yliaikaiskontrollissa selvisi, että pylly siellä onkin ensimmäisenä tulossa. Oli istuskellut kauan, mutta meillä ei tarvittu mitään hoitoa lonkille.
Otso viihtyi tänään toista kertaa eläissään vähän pidempään lelumatolla. Nyt sai jo lelusta kiinni kertaalleen ja kovasti touhusi lelujen kanssa. Niin mun vauvani kasvaa, nyyh! Vaikka en olekaan mikään pikkuvauvaihminen, niin silti vähän haikealta heti tuntui.
rillamarilla ja Otso 10vkoa
Meillä mennään pelkällä tissillä ja kertoja on vaihtelevasti joka päivä. Hereillä ollessaan Otso syö yleensä tunnin välein. Vähän olen yrittänyt pidentää tuota väliä, kun vyöhyketerapeutti sanoi sen aiheuttavan Otsolle vatsavaivoja. No rytmi on jatkunut samana koko ajan, mutta vatsakivut ovat selkeästi vähentyneet viime viikkoina. Mulla suihkusi maito kauhealla vauhdilla ennen masuun, mutta joko nyt on vähentynyt tai Otso osaa paremmin syödä.
rillamarilla edelleen kera Otson 10 vkoa
Juupa juu, pakki päällä nämä mun molemmat minit ovat syntyneet. Mulla on 2osainen kohtu ja tod.näk. perätila on ainoa asento missä vauvalla on hyvät oltavat. Kääntöä ei edes yritetty, Oliver synty rv39 ja Peppi rv40 (tod.näk. rv42 vähintään, kun laskettu aika tais olla aika veikkaus). Ekalla kerralla oli jo sectioaika varattuna, mutta Oliver lähtikin sitten itestään tulemaan ja hyvin tulikin. pepin kanssa meinas tehä TODELLA tiukkaa kun neiti painoi sen 4560gr eli aivan liian paljon pt.ulosauttoon, ultrahan näytti max 3,5kg n. vkoa ennen synnytystä:/ Mutta loppu hyvin kaikki hyvin ja lonkkaluksaatio oli tosiaan ainoa mikä tuli ja siihenkään ei kuulemma vaikuta synnytystapa vaan se raskaudenajan asento. perätila altistaa luksaatiolle ja etenkin tyttöjen lonkat on herkkiä. Oliverin kanssa ei ollut ongelmia. Tiedän muutaman luksaatiotapauksen, kaikki tyttöjä, yksi " normi" tarjonnassa ollut, kaikki muut pt! Mutta nyt sitten kaikki onneksi kunnossa, seuraava kontrolli KHKS:ssa helmikuussa ja sen jälkeen sitten kävelykontrolli kun se aika koittaa:) Lääkäri just sano tänään, että suurin osa paranee nykyaikana tällä hoidolla, hyvä niin!!
Muumu: IHANAA, jolla kulla muullakin alkaa MAXI-koko kolkutella ovella;)) Ei toi midi meinaan enää kauaa toimi noissa liberoissa meinaan. Minkäs teet kun tissi maistuu ja typsy kasvaa;)
Peeveli: yritin käydä lisäämässä Pepin kasvut tonne listalle, mutta sitten iski epäusko - noviisi kun olen. Miten sen teen? Ihan normistiko " vastaa" kohdasta ja sinne vaan tekstiä, auttakee minnuuu:))!!
Huh, hiljenihän se Oliverkin sinne vihdoin. Peppi koisaa vaunuis sisällä kun jäi siihen kun tultiin neuvolasta. nyt pitää päivystää ettei isoveli herätä pikkuväkeä koulusta tullessaan.
Vieteri
Eilen kirjoittelin kahteen otteesee, mutta taivaan tuuliin katosivat.Yritänpä jälleen.
Vauva-ajan vaativuudesta yritin eilen kirjoitella. Enää en jaksa pitkästi, mutta sitä piti sanoman, että ihan uskomattoman rankkaa on ollut totutella siihen, että meillä on allergioita (mitä kaikkea se on vielä hyvinkin epäselvää, mikä nimenomaan tekee asiasta erittäin raskaan). Itse kuvailisin meidän poitsua vaativaksi ensimmäiltä neljältä viikoltaan, kun ei nukkunut ja kitisi vain. Sitten kun selvisi, että pojalla on allergioita (ainakin maito), niin tilanne helpottui, eli pojan vointi parani ja hänestä kehkeytyi kovinkin suloinen ja suht rauhallinen tapaus. Nyt vaan ajatukset on vähän väliä allergioissa, ja niinpä ne tuntuu ottavan yliotteen koko vauva-ajasta. Kamalaa, jos en tule muistamaan tästä ajasta muuta kuin vatsavaivojen ja oireiden seuraamisen!
VAIPAT: Meillä on käytössä Pampersin Active Fit. Tällaiselle usein kakkaavalle vauvalle se tuntuu olevan paras vaihtoehto verkkopintansa ansiosta. Muista meillä menee peppu punaiseksi. Liberon New Born (?) vaipat oli myös hyviä, mutta ne eivät ole enää mahtuneet aikoihin. Meidän vauva on jumbo-kokoa. Nyt lähes 3kk iässä painoa on lähemmäs 8 kiloa ja pituutta about 64cm! Auts. Että eipä allergiat ruuan imeytymiseen ole vaikuttaneet.
JOULULAHJOISTA: En keksi oikein mitään kivaa itselleni, mitä haluaisin. Tosin joku kauneushoito vois olla kiva. Kotiin haluaisin juttuja sitäkin enemmän, ja niitä ajattelin pyydellä isovanhemmilta.
UNET JA SYÖMINEN (SUIHKUTISSIT): yöunet on suht ok. Tosin viime aikoina on syöty useamman kerran yössä, kun pitkään mentiin yhdellä syötöllä. Nukkumaan mennään siinä 21-22 välillä, joskus myöhemmin. Hereilee vaihtelevasti puoli kasin ja kymmenen välillä. Tissille kaveri nukahtaa. Päivisin syö useita kertoja, mutta yleensä hyvin lyhyen aikaa kerralla. Maitoa multa tulee suihkuamalla, mikä valitettavasti aiheuttaa aika lailla ilmavaivoja. Syödessä oikein kuulee miten ilmaa menee vatsaan. Välillä yritän pumppailla, mutta yleensä sen muistaa liian myöhään ja vauva haluaa jo rinnalle.
Pate06
Neiti torkkunut vaunuissa kolme (!!!) tuntia ja herrakin koisannu sen kaksi tuntia.... Outoa! Ei oo meikämamma tottunut tällaseen luksukseen! ;) Eli päiväunet meidän nöpöllä senkun paranee, mutta yöunet sitten, huoh... No kaikkeahan ei voi saada ja tämäkin on jo niin upeeta, että päivällä nukutaan näin hyvin. :)
Viime yönä taisi tuo nenän tukkosuus taas kiukuttaa neitiä. Muuten meni siis hyvin, mutta kun syötön jälkeen meni nenu tukkoon niin siihen sitten heräsi...ja isoveli ei kyllä yhtään auttanut asiaa kun kanssa möykkäsi punkassaan.
Kumma kun sitä ei vaan osaa näin päivisin nukkua vaikka kuin olisi univelkaa....Ja illallakin on välillä vaikee rauhottua niin et saisi unen päästä kiinni. Onko teillä muilla samanlaisia ongelmia ollu?
Kyllä se aika nopsaan menee... Ens viikolla tulee neidille jo 3 kk ikää! Kovasti jo kääntyilee kyljelleen ja ei paljon tarvitse enää auttaa mahalle kääntymisessä. Leluihin tarttuu kanssa, höpöttää ja hymyilee! Ihana, suloinen neitokainen siis! :) Mitat kiinnostaisi kovasti, mutta tarvii ensi maanataihin ootella kun silloin on vasta neuvola. Pulloon meinaan nyt ruveta neitiä " opettamaan" , josko se enää mahtaa onnistua. Eilen kyllä 20 ml lupsutti jo....
Päiväjatkoja!
t. oinasmamma kera uinuvan pesueen
Maidontuotantoa vähentävästä lääkkeestä.
Kehottaisin soittamaan lapsivuodeosastolle jossa vauvasi kanssa olit. Äidit, jotka eivät halua imettää lapsiaan saavat lääkityksen heti synnytyksen jälkeen. Nyt en muista lääkkeen nimeä, mutta kätilöt kyllä sen kertovat. Luultavasti se on reseptilääke (ei tietoa).
Joka tapauksessa, kysysäiseppä sieltä osastolta ja tule sitten kertomaan mikä se oli!!
Muumu
Vielä piti mainita korvikemäärästä K.H.P:lle että Sosiaali- ja terveysministeriön STM:n sivuilla on korvikkemääristä suosituksena 1-2 kk vanhoille 600-800 ml ja 2-3 kk 700-1000 ml ja 3-5 kk 700-1200 ml. Sisältäen myös vellit. Ja koska teillä syödään noin hyvin /vrk, (muistaakseni kerroit jossain vaiheessa että yli 800) niin silloin uskoisin että pärjää, vaikka syönti kertoja 5 =).
t. Hanhikki
Tosiaan, sataa vettä ja on ällöttävän synkkä ilma. Sisätiloissa joutuu taas kärvistelemään, kun en tykkää sateessa lenkkeillä. Tyttö nukkuu päikkäreitään, mutta tuskin kauaa. Hänellä on tapana herätä tunnin välein hiukka seurustelemaan ja jos hyvä tuuri on nukahtaa uudestaan.
Syömiskerroista: Meillä syödään sekä korviketta, että tissimaitoa. Mulla on alusta asti ollut maitomäärät vähäiset, luultavasti rankka, pitkä synnytys johti siihen. Koskaan en saanut levätä osastolla, vauva vierihoidossa koko ajan ja nukuin viikon aikana yhteensä 6 tuntia, tunti per yö silloin. No joo, se siitä, mutta kaikki kikat yritin sen maitomäärän lisäämiseksi, mutta ei niin ei. Korviketta menee päivässä n. 300ml ja loppu on omaa. usein syö meidän tyttö edelleen, ja pieniä määriä kerrallaan. Johtuneeko myös siit mun pienestä maitomäärästä, että ei ole koskaan tottunut isompiin annoksiin. Semmonen 8-9krt vuorokaudessa edelleen. Nyt alan oleen niin loppu tuon ensin tissiä, sitten korviketta asian kanssa, että olen ajatellut kohta siirtyä pelkkään korvikkeeseen ( huom. en vielä päättänyt :) ). Mä olisin halunnut täysimettää ja kärsin asiasta suunnattomasi, se oikeesti ahdistaa mua kaiken aikaa. Eniten kaikkien tuttujen kaikkitietävät neuvot asiasta..mulla ei vaan ole se määrä lisääntynyt, vaikka melk. 2 kuukautta imetin 2t välein + korviketta jouduin antaan, sillä tyttö huusi nälkää vielä usein imetyksen jälk. No se siitä, sorry vuodatus.
Joululahjatoiveet: Mä tykkäisin hirveesti lahjakortista hierojalle tai kampaajalle. Sitten mä tarvisin uudet kunnon ulkoilukengät Salomonin tai vastaavat, sen toiveen olen jo ukolleni maininnut. Siinäpä ne...+ että sisko tuo suomesta forssan punajuurisalaattia :). En voi elää joulua ilman.
Vaippag: meillä vielä viimeiset jäljellä libero mini vaipoista, alkaa oleen pieniä. Olen ollut kyllä oikeen tyytyväinen niihin, paitsi kakan imukyky niissä on huono. Eilen odotti sellanen p..ka yllätys, että oksat pois. Onneks ei sattunut mun kakkakammoisen uon kohdalle. Se olis taas kiljunu apua kodinhoitohuoneessa muoviessu päällä:).
Nyt itkuhälytin antaa merkkejä hereillä olevasta neitokaisesta, täytyypi mennä.
Tähtinova ja Anni kohta 11vk
Niinpä niin,
Mopin pitäisi heilua mutta täällä sitä koneen äärellä kökitään.
VAIPOISTA meillä ehdottomasti parhaimman arvosanan saa ne Lidlin vaipat. Niissä kun on edessä näppärä sensori joka osoittaa onko vaikka kostea vai kuiva. Ja kun kerta halpojakin ovat niin meidän valinta ainakin nyt.
Käväistiin tänään siellä Vantaalle avatussa lelukaupassa ja johan oli porukkaa...Kyllä ihmiset hulluna ostivat kaikenlaista. Tiedoksi muuten, että Pitäjänmäessä on nyt marraskuun ajan lelutukun myynti avoinna. Ja sieltä saa mielestäni halvalla leluja pukinkonttiin...Tarjonta vaihtelee melkein päivittäin joten on aika tuurista kiinni mitä siellä milloinkin on myynnissä mutta ehdottomasti käymisen arvoinen paikka.
Nyt siivousmoppi heilumaan ja kämppä kuntoon. Se on sillä siisti ;)
Terkuin Vaaga ja poju2408
...no johan on hiljainen ilta!! Muutenhan tällä pinolla onkin mittaa taas ihan kiitettävästi.
Mies raksaa ja minä lasten kanssa - normi kuvio:/ Lupas onneksi tulla kotiin ennen pojan iltapesua, helpottaa kun on sit molemmat kädet käytössä. Toi kasin pintaan kun on Pepin kanssakin sellanen aika, että tarvii usein sylitellä.
Mietin tossa että montakohan kertaa imetän päivässä...öööö....en ole kyllä koskaan laskenut - enemmän kun viis, vähemmän kun kymmenen, menisköhän sille välille.
Pitäs varmaan käydä noita lidlin vaippoja tosiaan ostamassa ja testata. Kokohan on aina vähän arvoitus, mutta kai me vielä siihen pienimpään kokoon mahdutaan??
Mutta nyt lasten pariin!
Vieteri
Saas nähdä ehdinkö yhtää kirjoittamaan kun neiti näyttää hermostuvan.
Meillä veeti on kohta 2v2kk ja kuivaksi opettelusta ei ole tietoakaan. Välillä on päiviä kolloin käy hyvin potalla ja välillä taas päiviä jolloin ei suotu ollenkaan potalle. Ei näytä Veetiäkään häiritsevän vaikka vaippa on aivan täynnä pissa ja kakkaa. Aina kun kysyy onko kakka tullut niin sanoo vaan EI EI ja kuitenkin on kakat vaipassa. Kovasti yrtiän jaksaa houkutella Veetiä potalla käymään, mutta huonoin tuloksin. No kaippa tuo joskus oppii potalla käymään.
Pitäisiköhän uskaltaa tulla pikkujouluihin.
Jaahas nyt Venla vaatii seuraa.
Öttis, Veeti ja Venla