*ELOkuiset keskellä viikkoa ke-to*
Kommentit (84)
Pakko kommentoida pikaseen vaippa-asiasta. Olen kokeillut monia vaippamerkkejä siis; Libero, Pampers, Muumi, Lidlin vaipat...
Niistä Pampers New Baby, keltainen paketti.. siis onko sulla jäänyt pieneksi jo 3 kokokin? Me käytimme alkuun ykkösiä, sitten kakkosia ja nyt kolmoset käytössä. New baby 3 (4-7kg) Kolmosissa on parempi verkkomainen pinta (joten kakka ei ihoa vasten) ja joustavat sivut (istuu paremmin ja ei tule ohi pisut), kuten Active fit vaipassa. Ne on ehdottomasti mun mielestä parhaita vaippoja. Ne Pamperssin baby dry eli ne vihreät on täälläki kokeiltu ja olivat on TOSI HUONOJA.. Kokeile ihmeessä paketillinen Active Fit vaippoja tai jos vielä New Baby 3 mahtuu?
Kokeilimme tosiaan muita merkkejä paketilliset ja missään ei lähellekään vastaavanlaisia ominaisuuksia, vaikka hinta onkin noissa aika iso niin meille nuo pamperssin parhaimmat (new baby 3 ja active fit) on meille ainoa vaihtoehto. Tärkeintä on, että pojan peppu on hyvässä kunnossa ja että vaippa istuu hyvin jalkaan. Päivällä käytämme huonompia vaippoja pois pikkuhiljaa. :) Alan tässä pikkuhiljaa myös käyttämää kestoja päivisin aina ku jaksan...
Villa ja poju
Villa: Mä kanssa vannoin niiden keltasten pampperssien nimeen:) Mutta kun tuo tytsy on jo sen päälle 7,5kg ja 64cm niin en ole enää uskaltanu paketillista ostaa, kun olen aatellu ett jos ei enää mahdu. Nyt käytetty välissä kaks pakettia liberoita meinaan. Active fittejä mulla on kanssa ihan oikeen kokosia, mutta ne kyllä laittaa pepun punottaan. Mutta pitää nyt kattoo jos uskaltas vielä ostaa yhen newborn-paketin. Hymyilytti kun joku kirjotti että newborn 2-koko käytössä:)) Me taidettiin hypätä sen yli samantien muistaakseni:))
Vieteri
Joo meillä kans kakkosia ei kauaa käytetty. ;) Kolmosissa pysytty pitkään, ovat aika joustavia, joten menee kauan pojulle. Tämä kun kasvaa aika pikavauhtia ja syntymäkoko ei ollut järin pieni... :D
eemelillä on hyvä iho..(ei ole vielä punoitellut mistään..) PAMPERSIN KELTASET jäi kuitenkin jostain syystä aina kiinni ihoon, ihan sama oliko pissa vai kakka, se paketti jäi meillä kesken.
LIBERON NEWBORNIT oli niin hyviä, istui täydellisesti, eikä vuoto onnettomuuksia sattunut, nyt kuitenkin, kun maha on iso ja jalat vain kaksi tikkua (tyypillinen mies...)ei liberon kakkosten jälkeen enää meinannut löytyä sopivaa..
LIBERON DISCOVERY 5-8KG, on aivan liian isoja (emppu n.6,5kg),
DAILYN 2, ihan jees päivävaippoina, istuivat melko hyvin
PIRKKA 4-8KG, päivävaippoina kivoja joo...
nyt käytössä PAMPERSIN BABY DRY (4-9KG?) ja oon tykänny..istuvat hyvin, ja imevät sen 10litraa mitä tuo yön aikana pissii...seuraavaksi ajatteli niitä ACTIVE FITTEJÄ kun moni niitä kehunut..tosin kun saatiin nuita baby dryta lahjaksi se 3 x 66 kpl niin vielä on 1½ pakettia käyttämättä..
nyt iltasiivous ja jotain hyvää suuhun (taas!!)
keru ja eemeli 2608
Nyt vasta ehtii koneelle. Koko päivä tullut osotoksilla juostua.
Paljon galluppeja ollut, jospa niihin vastailisin.
tv-g: tulee seurattua salkkareita ja bb.tä, mitään muita ei oikein ehdi/ jaksa seurata.
Alapää-g: Eipä nuo paikat entisellään vielä ole. Petipuuhia ei olla edes synnytyksen jälkeen kertaakaan kokeiltu. Ei oo mulla ollut yhtään haluja. Mies kyllä haluais, mutta onneks ymmärtää ettei mua haluta tällä hetkellä yhtään.
Joululahja-g: En edes tiedä mitä joululahjaksi toivoisin. Tykkään kaikille lahjoja ostaa ja en itse edes keksi mitä haluaisin/tarvitsisin.
Vaippa-g: Meillä käytössä liberonmini 3-6kg. Kohta ne kyllä jää pieneksi. Pamperseja kokeiltiin, mutta ne vuosivat lähes aina. Liberot olet tosi hyviä. Saa nähdä miten seuraava liberon koko toimii.
Joku kyseli koska saa nasolinia alkaa antamaan. Itse asiaa apteekissa tutkin niin se oli alkaen 3kk.
Meillä flunssa senkun vaan jatkuu. Venla on onneks jo tervehtymässä.
Nyt en muista mitä piti kirjoittaa.
Meen laittaa Veetin yöunille.
Öttis, Veeti ja Venla
Kylläpäs pinolla olikin mittaa, kiva juttu että niin aktiivisesti kirjoitellaan ja monenlaisista aiheista:)
Fiilistelystä:minä olen aikamoinen fiilistelijä. Esikoisen mukaville " letkautuksille" saa välillä ihan vedet silmissä nauraa ja näitä usein iltasella sitten miehen kanssa muistellaan. Olen kyllä päässyt nauttimaan ihanasta vauva-ajasta pojan kanssa, niin kaikin puolin tyytyväinen kaveri on :) tottakai välillä on vaikeitakin päiviä, kuten jokaisella meistä.
Vaippagallup: Meillä osakestoillaan. Kotona päivisin käytän kestoja (eniten taskuvaippoja ja sideharso+villahousu-yhdistelmää), öisin ja ulkomaailmaan lähtiessä kertiksiä. Sain kaverilta pieneksi jääneitä Pamperseja aika satsin ja ihan hyviä ovat (taitavat olla kokoa 3). Lidl:n vaippoja myös kokeiltu ja nekin ihan hyviksi havaittu (ovat tosiaan huomattavasti muita halvempia).
Niin, tänään ollut " ei niin mukava päivä" . Esikoisella puhkesi VESIROKKO! nyt kysyisinkin, onko kenelläkään tietoa, kuinka herkästi rokko voi tarttua vauvaan?? Ihan rintamaidolla mennään, joten senhän pitäisi jonkunlaisen suojan antaa.
Luulin että poika jo yöunilla, mutta sängystä kuuluu jokeltelua (Kovasti puhelias kaveri meillä, kesken ruokailunkin tulee usein asiaa :)
Hyviä yöitä ja pitkiä unia kaikille vauvoille ja äideille!
Hallas
Tuttavallani on tarttunut vesirokko vauvaan. Mitä pienempi ihminen niin sitä vähäisemmät oireet yleensä onneksi! Aikuisillahan se voi olla tosi paha. Toivottavasti teidän vauva saa tosi lievänä sen rokon, jos sille se tulee! Jaksamista pienten kipeiden kanssa!
Mulla itellä flunssa ja oon ihan kuollut tän väsymyksen ja vauvan kans valvomisen kanssa. Kuumeessa vapisten herään yöllä syöttämään ja vaippaa vaihtamaan... :( Nyt tiedän miten kivaa olla äiti - sairastaa ei enää voi leväten ja mehua juoden! Koitan nyt mennä nukkumaan, kun poika nukahti viimein. Toivottavasti ei tarvii heti herätä syöttämää.
kolmas kerta
meillä ei ole ollut vaativia vauvoja. Kaikilla on ollut hyvä olla. esikoinen (allerginen) huusi 2kk aina kun iskä oli kotona (onneksi vain illat klo 15 älkeen seuraavat 12 tuntia). hyvä näin että kaniskelua voitiin jakaa. Hän sai tuona aikana uudosta tarpeekseen ja sitten onkin ollut helppoa. Helpolla on psty myös muiden kanssa. meidän vauvoilla on pääsääntöisesti hyvä olla. samoin vastaan kysymykseen onko vauva kiltti. eivät vauvat ole ilkeita tai pahoja. vaativiksi ne kyllä oppivat nopeasti;)
minä olen laiska ja mukavuuden haluinen, joten oneksi imetys on onnistunut. yöllä vaan nostan tissille ja jatkan unia. kun herään nostan omaan sänkyyn. jos on nukuttu 3 tuntia kylki kyljessä ja neiti herää niin otetaan huikka ja siirrän omaan sänkyyn sen jälkeen jos herään - siirrän kun herään. Minä en jaksaisi menä ääkaapille, lmmittää maitoa ja pitää vielä pullostakin kiinni - siinähän heräisi. meillä ei kukaan ole käyttänyt tuttia. en jaksaisi olla mikään tutti palvelija, joka nostaa pudonneen tutin - siinhän herää ja oma uni häiriintyy. ei meillä onneksi ole peukun purijoitakaan (2 ja 3 meinasivat imeskella etusormea ja keskaria, mutta onneksi vieroitus onnistui varhaisessa vaiheessa).
päikkärit nukutaan ulkona liikkumattomiss vaunuissa. ystäväni äiti opasti esikoista osottaessani että älä opeta lullaamiseen. en siis ole nukuttanut ketään heijaamalla - en jaksaisi seistä pakkasessa heiluttamassa vaunuja. kaikki vauvat ovat oppineet että vaunuissa nukutaan. 2-5min (max10) protesti kitinää on ollut toisinaan mutta pian ovat oppineet et nyt nukutaan. valveilla köllötellään lattialla mieluusti siellä missä on elämää ja viihtyvyys on melko korkealla tasolla. meillä siis asuu vauvoja joilla on päsääntöisesti hyv olla ja toivottavasti myös isompia lapsia vaikkain joskus tuntuu että on tiukat rajat...
vaativutta on monenlaista. jos kokee että lapset rajoittavat ja vaativat niin tottakai tuntuu että he myös vaativat. Mutta myös vanhempien oletetaan kasvavan ja kehittyvän lasten myötä - myös luopuvan. minua ei kyllä edes kiinnosta esim. biletys. Kotona on hyvä olla. Ystävien kansaa on kiva nauttia hyvästä ruuasta, viinista, saunasta peleistä, kynttilöistä, omasta sohvasta ja keittiön pöydstä. Keskustellessa ei tarvitse huutaa kuin miehelle;) Harrastuksia lapset rajoittavat hieman myönnettäköön. olen kuitenkin kotikissa, joa nauttii elämäntilanteestaan ja suurehkosta perheestä, joka on oma tietoinen valinta - sopii minulle.
vaativuudesta vielä. Erille voimahaleja.
erilalle voimahaleja. Sinun 6kk on mahtunut varmasti kyyneleitä niin ilon kuin surunkin. kukaan ei voi väittää etteikö taatelin hoito olisi vaativaa. kukapa ei hoitasi omaa lastaan tilanteen vaatimalla tavalla niin hyvin mahdollista. sinäkin olisit varmasti pitänyt tatelin masussa pidempään jos se olisi ollut mahdollista. kaikeen vaativuuteen emme voi vaikuttaa. tsemppiä myös muille vaativaa hoitoa vaativien ihanien vauvojen äideille.
joululahajag:minä toivon lämpimiä tossuja joilla voin hiihdellä iltaisin ja aamuisin niin pitkään kuin haluan
kretukka
Tällä kertaa se oli tuo pienempi, joka herätti ennen kuutta.Reppanalla oli masu löysällä. No siinä vaipanvaihdon ja maidotuksen jälkeen heräsi tietty tuo kakkonen tuohon taas virkeänä :)
Kretukka: Jaakko/taateli ei ole erityisen vaativa kaveri, perusasiat kun on kunnossa, niin poika on tyytyväinen :D Tarpeeksi evästä, seurustelua ja unta, niin perfect. Tuo kakkonen teetättää vähän enempi ja kun sen kanssa ei aina ehdi touhuamaan, niin se sitten heittäytyy tekemään pahojaan, että huomattaisi. Henkinen lamani johtunee muista lapsista riippumattomista syistä, mutta aiheuttaa joskus huomattavia rasitteita kotihommia tehdessä.
Auttakeehan siskot: minä EN saa tuota kakkosta oppimaan tuota vessassakäynnin ihanuutta ;D vinkkejä olisi kiva saada! Poikaa ei häiritse vaikka vaipassa olisi tuntitolkulla kakat tai pissit! Väittää vaan, ettei siellä mitään ole ja kuitenkin haju leijuu sakeana pojan ympärillä :) Esikoisen kanssa se olikin liian helppoa, otin kesällä vaipan pois ja näytin miten puskiin voi pissiä. Pika oppikin muutaman vahingon jälkeen ja kakkakaan ei tullut muistaakseni kun kaksi kertaa housuun. Tätä kakkosta kun ei näytä edes vaivaavan, paitsi silloin kun pitäisi päiväunillensa ruveta. Silloin on kakka jatkuvasti tulossa...ovela poika ;D
Pubu: Tuo sinun ajatuksesi kirjeen kirjoittamisesta itselle, ei kyllä oikeasti olisi hullumpi ajatus...tuppaa ajan saatossa unohtumaan pyhät lupaukset :)
Patoufle:Ihanan lahjan olit itselle keksinyt! Mietin tuota joululahjagaluppia tuossa hartaasti ja mieleen tuli vaan rauhaa ja rakkautta (varsinkin jos nuo appilaiset tulee taas aatoksi tänne meille ;D), mutta siivouslahja olisi kyllä parasta mitä minä tällä hetkellä tiedän! Paljonko siellä teidän seudulla tuommoinen setti maksaa?
Jösses, miehän alan olla kohta ihan mahoton, mistä näitä juttuja ny piisaa...? Normistihan mie en näi paljo jaksa naputtaa :) Johtuskohan se siitä, et olen kahtena päivänä ottanu tota Sanasolia? ;D
Eria & Pojat
Kiiiiitos Kretukka haleista! Halit ovat aina tarpeen! :D
Ihmisten pitäskin kuulemma enempi halailla, niin maailma olisi parempi paikka!
E
repaleinen yö taas.. puol 2:ta asti tutti rallia 6:teen asti, jolloin tyttö vasta söi :O
luulisi että jos nälkä aikasemmin ois ollu niin ois ilmottanu muuten kun ähisemällä?! mitenhän nyt käy päivä syöntien? ollu aika selkee rytmi ja nyt jos mennää muuten rytminkaa niin 1 syönti jää pois eli tulis vaan 5 kertaa syöntiä..verottaakohan sitten yöllä?. vai alkaakohan hakea sitä rytmiä nytten? heräs sitten 7.15 ja nyt pistin isin matkaan ulos,narisi taas musta väsyä. onkos muilla tippunu syönnit ettei mennä ku 5 syönnillä?
Täällä takana ihka ensimmäinen kamala yö Leevin osalta. Raukalla on niin kauhea nuha, että kirnuaa tuota räkää eestaas...Klo23 alkoi veuhtaaminen ja lopulta poika nukkui minun rintani päällä minun koittaessa torkkua lähes istuvassa asennossa tyynyjen varassa. Muutamaksi tunniksi sain silmät ummistettua ja nousin sitten viideltä nelosen kanssa puolitajuttomassa tilassa ylös. No sapuskaa pistin koneeseen ja taas mennään...Ukko -kulta on siellä kalareissulla...
Eria: Olet kyllä ihan oikeassa, että maailma olisi paljon parempi paikka, jos ihmiset ilmaisisivat niitä lämpimiäkin tunteita kanssaihmisille vaikka kehumalla tai halaamalla tai muistamalla muuten. Niin ja siitä kuivaksi oppimisesta...Meillä nelosen potalla käynti tyssäsi lähes täysin Leevin syntymään..pojalla ikää 2v2kk ja edelleen vaipoissa:( En heitä kuitenkaan kirvestä kaivoon, sillä kolmonenkin oppi aika myöhään, vasta lähempänä kolmatta syntymäpäiväänsä, mutta sitten oppi menikin kerralla perille ja vaipat jäivät kokonaan. So, no hätä!Kalliiksihan tuo tulee kun ostelee vaippoja kahdelle, mutta aikansa kutakin.
Kaikille uusille palstailijoille tiedoksi, että Eloisat viettävät pikkujouluja 1.12. perjantaina klo12-15 Töölön Chicosissa. Ilmottautumista varten on oma pino...Kaikki joukolla mukaan!
Nyt poistun...Voimia tähän päivää kaikille ihanille naisille kotikoneiden ääreen!
Opemamma ja nuhanenä- Leevi
erialle Niin kyllä olen lukenut että teillä jaakon kanssa menee hyvin, mutta on vielä niin hyvässä muistissa nuo alun vaikeudet, jotka tuottivat " väristyksiä" täälläkin. Joten tarkoitin vaatialla hoidolla ehkä sitä kaikkea muistettavaa ja tarkistettavaa ja tehtävää mitä tähän 6kk on kuulunut - onneksi kaikki on jaakolla nyt hyvin :) - jotenkin tuntuu että helpolla olen päässyt ;)
Meillä kolmosella oli joku psyykkinen kakka housuun juttu, joka meni kuukaudssa parissa kuukaudesa ohi mutta tuntui tuolloin ikuisuudelta. Emme pitänet vaippaa koska pissat hän hoiti pottaan/pyttyyn hienosti. toivottavasti keksitte ratkaisun :)
meillä oli lääkäriviiko olen käynyt viikon sisällä lastenlääkärillä, gyyleensä negologilla, hammaslääkärillä ja röntgenlääkärillä - kasauma vaikka yleensä en ole palvelujen suurkuluttaja.
kretukka
Pienestä sitä pitää ihmisen huumoria repiä, nyt hymeksin K.H.P:n kyselylle että meneekö muut 5 syötöllä päivän, juu ei mennä... meillä syötiin viime yönä sen 5x ja siihen sitten päiväsyönnit päälle.... Ja siis ei tosiaankaan mitään vittuilua siihen suuntaan, mie vaan yritän jotenkin löytää tän kaaoksen keskelle huumoria :) ;).
KUIVAKSIOPPIMINEN: meillä alko tyttö yhen äkkii käymään potalla, oikeestaan sitten kun luovuin koko touhusta. Välillä tulee vaippaan ja pikkuhousuihin, mutta myös pottaan. Itse ei osaa potalle mennä vaan täytyy patistella/lahjoa.
VAIPPAG: öisin käytössä Lidlin vaipat ja päivällä kestot.
Huomenna lähdetään ajelemaan e-suomeen. Saas nähdä miten eloihmeemme sen matkan jaksaa (toivon parasta epäilen pahinta)
hanneli
teillä taidetaan tissitellä? meillä kun mennään täysin pullolla/korvikkeella =( eilen itse asiassa haikeena muistelin miten ihanaa se oli kun toinen tuhnotti mun tissillä ja kuulu sellanen ihana öhinä.. nyt kuuluu klug,klug..ilmaa mahaan lotjaamista :D
mä oon vähän tällänen ressaaja luonne et mul on periaatteita mistä haluun pitää kiinni,mulla oli esikoisen kanssa tiukat periaatteet et rytmistä pidetään kiinni ja jos joku meni vituralleen mua ahisti ja pohdiskelin heti kaikkee..
onko nuo lidl:n vaipat hyviä? minkä hintasia,meilä nyt käytös liberon discoveryt..
Kretukka: oikeassa olet, ei ole helppoa ollut, mutta olemme onneksi päässeet vähällä, kun ajattelee, mitä kaikkea näiden pikkukeskosten kanssa voisi olla. Tietämättämme nimen merkitystä valitsimme pojalle Jaakon nimeksi ja myöhemmin luin nimikirjasta, että merkitys olisi Jumala suojelkoon, en ole mikään uskovainen, mutta korkeampaan voimaan jollain tapaa uskon ja nimen merkityksen luettuani ajattelin, ettei poika sopivampaa nimeä olisi voinut saada! :D (nimellä myös toinen merkitys:hän pettää, mutta sitä ei lasketa ;))
opemamma: lohduttavaa kuulla, ettei meillä ole vielä kiirus :) täytyy vaan luottaa, että tikanpoika putoaa puusta, vai miten se sanonta nyt menikään...;D
Eria
Jospa tässä muutaman rivin kerkeis, ennen ku tuo poitsu tuolla lattialla hermostuu..
HANNELI: Meillä menee yöt kans vähintään viidellä syötöllä, viime yöki parintunnin välein.. koitetaan jaksaa! Ajattelin kyllä ens viikolla alkaa herralle kasvisosetta testaamaan, jos yöt mennään samaan tahtiin..
VaippaG: Meillä on kokeiltu kaikki maailman merkit ja Libero on niistä sopivin, mut kyllä sekin toisinaan yöllä jostain vuotaa.. mikään ei oo rasittavampaa ku alkaa yöllä vaihtaan koko vaatetus ja lakanat, sen takia että vaippa pettää argh!!! Ja varsinki jos vauva herää vaan siihen, eikä sen takia että on nälkä..
JoululahgaG: Mä en keksi kyllä mitään sellasta lahjatoivetta mitä tosissaan tarvisin, muuta ku yhet 10 tunnin unet! Mutta se ei taia tällä hetkellä olla realistista, nii toivotaan vaan rauhaa ja rakkautta!
Juu mut nyt alkaa kitinää lattialta kuuluun..
Mukavaa päivänjatkoa kaikille elomammoilla ja vauvoille!
Katita ja poitsu
Hetki aikaa vastata galluppeihin siis....
JOULULAHJA: hmmm, semmonen kylpyläviikonloppu olisi ihana! :) Oikeesti en kyllä mitään materiaa toivo, tai ehkä uusi kännykkä....vaan lähinnä juuri sellaista levähdystaukoa tästä arjen pyörityksestä.
VAIPPA: käytössä midi-koon vaipat, merkit vaihtuu, parhaiten varsinkin öisin kun neiti pissaa ihan " kekenä" meillä on toiminut pirkan napero-vaipat, liberot päästi aina pissat läpi...:(
olikohan muita? Ei muista hän ei...